۱۱۰۵۶۱۷
۵۶ نظر
۵۳۱۱
۵۶ نظر
۵۳۱۱
پ

تشییع پیکر فردین؛ روزی که جوانمردی خاک شد

تشییع محمد علی فردین به مراسم بزرگداشت جوانمردی تبدیل شد

روزنامه همشهری - فرزانه ابراهیم‌زاده: «پیکر محمدعلی فردین عضو سابق تیم‌ملی کشتی و بازیگر فیلم‌های پیش از انقلاب از محل ورزشگاه شهید شیرودی به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا تشییع شد.»
تشییع پیکر فردین؛ روزی که جوانمردی خاک شد
این جملات شاید امروز، عادی به نظر برسند، اما شنیدن آن‌ها در روز ۲۰ فروردین سال ۱۳۷۹ از زبان فواد بابان مجری اخبار تلویزیون شبکه یک عادی نبود. آخرین خبری که به طور رسمی درباره محمد علی فردین منتشر شده بود خبر پایان زودهنگام فیلم «برزخی‌ها» بود. خبر کوتاه و بدون هیچ توضیحی بود. توضیح در تصاویر گزارشی بود که بعد از خبر پخش شد. گزارشگر از مرگ و تشییع دو بازیگر خبر می‌داد. نعمت‌الله گرجی که چند روز قبل درگذشته بود و غریبانه به خاک سپرده شده بود و محمدعلی فردین که تصاویر خبر از حضور هزاران نفر در تشییع این ستاره ورزش و سینمای ایران می‌داد.
تشییع پیکر فردین؛ روزی که جوانمردی خاک شد
ستاره‌ای که گمان می‌رفت، با غیبتش از صحنه سینما از خاطر‌ها محو شده باشد، اما جمعیت انبوهی که صبح روز شنبه ۲۰ فروردین در ورزشگاه شهید شیرودی برای وداع با فردین جمع شد، نشان می‌داد که مردم ستاره فیلم‌های عامه‌پسند که در آثارش فتوت و جوانمردی را به شکل همه‌گیری توصیه می‌کرد و دوست صمیمی جهان پهلوان تختی بود، فراموش نکرده‌اند.
محمدعلی فردین ۱۵ بهمن ۱۳۰۹ در تهران در خیابان ادیب‌الممالک خیابان ری به دنیا آمد. پدرش علی گل فردین هرچند کارمند اداره تسلیحات بود، اما بازیگر تئاتر و از دوستان تقی ظهوری بود. فردین ابتدا بخت خود را در ورزش امتحان کرد و با وجود مخالفت پدرش سر از باشگاه نیرو و راستی در آورد و کشتی‌گیر شد.
تشییع پیکر فردین؛ روزی که جوانمردی خاک شد
او به گفته مربی‌اش کشتی‌گیری باهوش بود و بیشتر از آن که به زور بازو تکیه کند با هوشش بازی می‌کرد. فردین بعد از آن به باشگاه تهران رفت و زیر نظر حبیب‌الله بلور که بعد‌ها از دوستان نزدیکش شد و در فیلم‌هایش هم بازی کرد، کشتی حرفه‌ای را ادامه داد. در همین زمان بود که با جهان پهلوان غلامرضا تختی آشنا شد و دوستی آن‌ها تا زمان درگذشت تختی ادامه داشت. در سال ۱۳۳۳ در وزن ۷۳ کیلو وارد تیم ملی کشتی شد و در دومین دوره مسابقات جهانی در سال ۱۹۵۴ مدال نقره را به‌دست آورد. در سال ۱۳۳۶ از کشتی آزاد به کشتی فرنگی رفت و در سال ۱۳۳۷ قهرمان کشور شد.
درباره چگونگی حضور فردین در سینما، ۲ داستان وجود دارد. داستانی است که خودش تعریف می‌کند و داستانی که ناصر ملک مطیعی در کتاب خاطراتش نوشته است. فردین در کتاب «سینمای فردین» غلام حیدری نشر قطره، تعریف می‌کند که زمانی که برای دیدن یک فیلم وسترن به سینما متروپل/ رودکی رفته به طور اتفاقی با دکتر اسماعیل کوشان، تهیه کننده و مدیر پارس فیلم ملاقات می‌کند و پیشنهاد بازی در فیلم «چشمه آب حیات» را به کارگردانی سیامک یاسمی همان جا مطرح می‌شود.
اما ملک مطیعی در کتاب خاطراتش می‌نویسد که دکتر کوشان تمایل داشت که فیلمی با حضور تختی بسازد.
تشییع پیکر فردین؛ روزی که جوانمردی خاک شد
ملک مطیعی موضوع را با تختی را در میان می‌گذارد و او ضمن رد پیشنهاد بازیگری، دوستش محمد علی فردین را معرفی می‌کند. اولین حضور فردین در فیلم دوقلو‌ها ساخته سیامک یاسمی رقم می‌خورد. حضوری در حد یک عبور از خیابان در یک نمای عمومی. اما همین حضور زمینه آشنایی او با یاسمی و بازی در فیلم چشمه آب حیاب را فراهم می‌کند.
حضور فردین در سینمای ایران با موفقیت ملودرام‌هایی که در میانه دهه ۴۰ بازی می‌کرد. به اوج خود رسید. او جوان اول سینمای ایران بعد از افول ناصر ملک مطیعی شده بود. موفقیت فیلم گنج قارون (۱۳۴۴) نقش مهمی در تثبیت ستارگی فردین داشت. تشکیل مثلث فردین بازیگر، چنگیز جلیلوند گوینده و ایرج خواننده اقبال عمومی پیدا کرد و باعث تداوم حضور موفق شخصیت جوانمرد تهیدست، علی بی غم فیلم «گنج‌قارون» در فیلم‌های دهه ۴۰ شد. موج فیلم‌های فردینی در سال ۱۳۴۷ با سلطان‌قلب‌ها به اوج خود رسید. فیلمی که فردین سعی کرد تفاوت‌هایی در کاراکتر شخصیت محبوبش ایجاد کند.
تشییع پیکر فردین؛ روزی که جوانمردی خاک شد
این آخرین موفقیت بزرگ فردین در سینما بود. او در حالی دهه ۵۰ را در سینمای ایران شروع کرد که با حضور ستاره‌های جدید و تغییر ساختار‌های روایی در سینمای فارسی دیگر محبوبیت سابق را نداشت، اما به شمایل همیشگی‌اش به‌عنوان نمادی از شخصیت اخلاق مدار و پیرو صفات جوانمردی در سینمای ایران خدشه‌ای وارد نکرد. زندگی خصوصی بی‌حاشیه و مردم داری معروفی داشت که از دنیایی پهلوانی و کشتی و هم نشینی با پهلوانانی، چون تختی با خود همراه کرده بود و همین به شخصیتی که در فیلم‌ها بازی می‌کرد، ابعادی واقعی می‌داد.
تشییع پیکر فردین؛ روزی که جوانمردی خاک شد
پس از انقلاب و در سال ۶۱ به دعوت ایرج قادری و با هدف آشتی سینمای عامه‌پسند با فضای فرهنگی جدید، فردین در کنار چند ستاره دیگر در فیلم برزخی‌ها بازی کرد. فیلمی که توسط نیرو‌های جوان انقلابی و به خاطر برخی تندروی‌ها با وجود استقبال خوب مردم از پرده پایین کشیده شد و آخرین حضور او در مقابل دوربین سینما برای همیشه رقم خورد.
فردین در سال‌های دوری از سینما به مشاغل آزاد و سینما داری روی آورد؛ سینما نیاگارا/ جمهوری در سال ۳۷ با شراکت رحمان گلزار و بعد‌ها با شراکت او با علی حاتمی اداره می‌شد. در سال‌های بعد از انقلاب فردین در ایران ماند و دور از هیاهو بیشتر وقتش را در سینما یا در مغازه فرش‌فروشی‌اش در ابتدای پاساژ ونک می‌گذراند. با مو‌ها و ابرو‌هایی که دیگر سفید شده بود و صدایش با آن صدایی که در فیلم‌ها شنیده بودند فرق داشت.
تشییع پیکر فردین؛ روزی که جوانمردی خاک شد
چند تلاش برای بازگشت فردین به سینما به شکست منتهی شد. حضور در پروژه‌هایی به کارگردانی کیومرث پور احمد و داود میرباقری همه در حد حرف و شایعه باقی ماند و محمد علی فردین هرگز روی پرده سینما دیده نشد. محمدعلی فردین ۱۸ فروردین ۱۳۷۹ به دنبال یک حمله قلبی در منزلش درگذشت. خبر تا شنبه در همه ایران پیچیده بود. جمعیت انبوهی در ورزشگاه شیرودی جمع شدند تا از ورزشکار قدیمی و ستاره سال‌های دور سینما خداحافظی کنند. انگار تشییع فردین بزرگداشت مردمی صفاتی بود که فردین آن‌ها را نمایندگی می‌کرد. او زمانی در مراسم درگذشت علی تابش گفته بود: «همه مردم هر روز زندگی می‌کنند تا یک روز بمیرند. ما هر روز می‌میریم تا یک روز زندگی کنیم». اشاره تلخ او به زندگی دور از سینما بود. این سخن تلخ، اما با تصاویر وداع مردم با او تناقض عمیقی را رقم زد. انگار مردم می‌خواستند ثابت کنند که اصیل بودن اصل است، نه بر اسب بودن.
تشییع پیکر فردین؛ روزی که جوانمردی خاک شد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایران چی بود چی شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو انتخاب واژه دقت کنید ، یه بازیگر فیلم فارسی قبل انقلاب بوده بازیهاشم قشنگ ، اما روز جوانمردی توهین به جوانمردی وقتی بچه های کم سن و سال جانسون رو دادن برا شرافت وطن

      • بدون نام

        ایران ایران است ...

      • بدون نام

        10.14
        به تو ربطی نداره نظرات دیگران تو حرفای تکراریت رو بزن برو

      • بیمار روانی

        ایران چی بود چی شد

      • بدون نام

        خانواده فردین الان پیش روی ماست و حاصل مرامیه که لابد مدعی هستید داشته کاملا اشرافی و غربزده و خودپرست

    • بدون نام

      یک مرد واقعی به تمام معنا.روحش شاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یک جوانمردواقغی بود شادروان درفیلیمها ش هم درس جوان مردی میداد روحش شاد و یادش برای همیشه جاودان باد دل یک ملت شاد کرد خداوند روحش را شاد کند چه عبادتی بهتر ازاین که خلقی راشاد کنی

      • بدون نام

        کدوم مرد

      • زن

        هر چی می کشیم از مردی و مردانگیه .کمی انسان باشید

    • بدون نام

      فردین بهروز ناصر ملک بهمن مفید وحدت ظهوری عشق بودن همشون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فیلمفارسیهای تهوع آور با مردانگیهای بدوی و زنانی که فقط برای یه چی اون وسطها می چرخیدند

    • بدون نام

      سالهای آخرش شاکی بود از این وضع طفلک گفت ما هر روز داریم میمیریم

      پاسخ ها

      • دکتر تیمارستان

        نصف کامنتها رو یکی داده

    • فامیل دور

      مردم همیشه از مسولان جلوتر بودن و هستن و خواهند بود..

    • بدون نام

      تلویزیون و وزارت ارشاد ممنوع تصویر کارش کرد مثل فردوسی پور نامداری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تلوزیون خوب کاری کرد

      • پ ک ک

        عجب!!!

      • مهدی

        تلویزیون هر کسی که محبوب باشه ممنوع التصویرش میکنه مثل فردوسی پور

    • رامین

      روحش شاد و یادش گرامی

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه

    • TAHA

      در سینمایی که افراد معلوم الحالی مثل حاتمی کیا ، شهاب حسینی ، پرویز پرستویی ، بهنوش بختیاری و... هستند جایی برای افراد شریفی مثل مرحوم ملک مطیعی ، مرحوم فردین ، بهروز وثوقی و... نمیمونه .
      جای این عزیزان تا ابد در دل مردم حتی آیندگانی که اصلا این استطیر سینما رو ندیدند ، قرار داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیز کسانی دیگر آنان را ازکار برکنار کردن شما این عزیزان رامقصر میدانید خدا ازمقصرین که این هنرمندان راخانه نشین کردن سزایش راببینند.

      • بدون نام

        عجب آدمهای شریف بس جوانهای ما که از جان وخانواده گذشتن در مقابل دشمنان تا دندان مسلح ایستادن وشهید شدن واز وجب به وجب این خاک وناموس این مملکت دفاع کردن بس اینها کیان آنها که در طول جنگ دنبال عیاشی رفتنآدمهای با شرف شدن

      • بدون نام

        لیاقت بعضیها همون فیلمفارسیهای بی سر و ته و چندش آوره که نه داستان داره نه درام نه بازیگری نه امور فنی

    • بدون نام

      یه جوری میگید انگار تختی بوده
      جوانمردی؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تختی خودکشی کرد پس آدم آرزوی بود و مرتکب گناه کبیره شد،یک قهرمان، یک پهلوان که مردم به او علاقه دارند نباید خودش را ازبین می برد و در ادامه بهانه دست خیلی ها داد که می گفتند فلان شخص دستور را داده بود

      • بدون نام

        واقعا ... .. اقتصاد صفر ..... دنبال فردین افتادن ملت ... بابا زنده هارو دریاب

      • بدون نام

        بوده دست کمی ازش نداشته دوست بازهم بودن با شادروان تختی نمی‌دانی بدآن ازبزرگترت بپرس

      • پ ک ک

        احسنت

      • ناشناس

        جوانمرد بوده تو چرا داری میسوزی

      • بدون نام

        منظور اینه که فیلمهای فردین نماد جوانمردی بود یعنی نقش اول هیچ وقت نامردی تو خونش نبود

      • بدون نام

        جوانمرد خودکشی نمیکنه

      • بدون نام

        در همون حد اندازه بوده

      • بدون نام

        مثل تختی بود دقیقا

      • بدون نام

        نه توخوبی

      • ماوشما

        ازدیوانه ای پرسیدندبنظرشما خداداره الان چکارمیکنه، دیوانه گفت : معلومه داره نردبان درست می کنه پرسیدندبرای جه نردبان؟ گفت برای اینکه یکی رابالا ببره ویکی راپایین، حالاکاراکثرمردم شده عرش وفرش ساختن ازآدمهاییکه حتی نمی دانند کی هستند. یک روزآنقدربالامی برند که خودشان هم نمی توانندجمعش کنند وبلعکس.

    • naser

      یادش گرامی

    • میر

      روحت شاد بزرگ مرد

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه

    • بدون نام

      عدم توانایی در گفتگو با همدیگر و افراط و تفریط در هر زمینه، از جمله ویژگیهای ما ایرانیاست

    • بدون نام

      واقعا چی بودیم چی شدیم!!!!!!!!

    • بدون نام

      روحش شاد هرکی دلش گرفته یا غم و بی پولی داره بادیدن فیلم گنج قارون درداش یادش میره مثل شعر حافظ و مولانا سهراب مثل یه موسیقی آرام مثل طبیعت و کوه مثل چای داغ توی هوای سرد مثل دیدن کسی که دوستش داریم مثل نسیم صبح گاهی با صدای مؤذن زاده مثل درخشش آفتاب از لای برگ درختها مثل خیلی چیزهای دیگه که شما کشف کردین و من نمیدونم ، با اینا دلمونو خوش میکنیم

    • جوان و انقلابی

      روحش شاد باشه انشاالله

    • اشک.

      روحت شاد.همیشه بیادتم سلطان قلبها

    • علی

      اونهایی که میگن جوانمرد اونهایی بودند که واسه وطن جونشون رو دادند،خب درست هستش ولی باید بدونید همین جوونها مال اون دوره بودند و جوانمرد و وطن پرست بودند،همین که فردین خانه نشینی تو وطن رو به رفتن به یه کشور دیگه و مرگ در غربت رو ترجیح داد این یعنی وطن پرستی،

    • بدون نام

      خوش تیپ. خوش قیافه جوانمرد انقد جوانمرد که هنوز هم به افراد با مرام و کاراشون میگن فردین... هر خنده اش سیصدهزار تومن می ارزید... روحشون شاد. بازیگری به جذابیت ایشون در سینما نبوده و نیست.

      پاسخ ها

      • ماوشما

        لطفاقیمت نگذار، ازفرداخنده راصفی ویا یارانه ای می کنند بعلاوه مالیات برارزش افزوده.

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه مرد بزرگی بود

    • علی

      روحش شاد
      فردین هنوز هم برای ما زنده است و بارها و بارها فیلم‌هایش را با عشق تمام نگاه می‌کنیم و روحمان پر میکشد به آن زمانهای دور از کینه و نفاق و یکرنگی

    • ارشین

      روح بزرگ این سوپر استار دهه چهل و پنجاه برای همیشه قرین آرامش.

    • عبداله

      روحش شاد یادش گرامی باد

    • بدون نام

      روح همه بازیگران، هنرمندان، قبل وبعد از 57كه دركنار ما نیستند،روحشان شاد
      یادشان گرامی
      درود بر همه ایران دوستان وطن پرست

    • غلامرضا ارجایی

      سلام البته شبکه های برون مرزی خبر را گفتن اما شبکه های داخلی هیچ خبری منتشر نکردن
      جام جم شبکه ی برون مرزی بود

    • بدون نام

      فردین عشق یک ملت بود

    • ایرانی

      روحش شاد. سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز مرده آنست که نامش به نکویی نبرند.مردم قدرشناس آدمهای مردمدار وبامرام هستند.ثروت وپست ومقام کسی را پیش مردم عزیز نمیکنه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج