۱۱۰۵۷۹۷
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

امپراتوری آلوده در AFC

یک مقام رسمی فوتبال پرونده‌ای که در آن مدعی شده بود مورد تبعیض قرار گرفته به اثبات رساند، اما هیچ‌کس مجازات نشد.

روزنامه اعتماد: يك مقام رسمي فوتبال پرونده‌اي كه در آن مدعي شده بود مورد تبعيض قرار گرفته به اثبات رساند اما هيچ‌كس مجازات نشد. دادگاه ادعاهاي مربوط به آلوده بودن انتخابات براي رسيدن به يك پست در فيفا را تاييد كرد اما در عين حال هيچ‌گونه عواقبي براي مردان درگير در اين پرونده به وجود نيامد. اين درحالي است كه وضعيت پرونده از اين روشن‌تر نمي‌توانست باشد.

داستان از اين قرار است كه يكي از ۶ نهاد منطقه‌اي فوتبال با جلوگيري از شانس رسيدن كرسي در هيات مديره به يك مقام زن رفتار تبعيض‌آميز انجام داده است. اين مقام كه نامش ماريام محمد است، قضات دادگاه عالي ورزش را متقاعد كرد كه يك شيخ با نفوذ كويتي در انتخابات برگزار شده توسط كنفدراسيون فوتبال آسيا در سال ۲۰۱۹ به ‌طور فعال دخالت كرده است تا به نتيجه مطلوب خود در انتخابات برسد. حكم كامل كه هنوز منتشر نشده اما جزييات آن كه به نيويورك‌تايمز رسيده، نشان مي‌دهد كه هياتي در دادگاه داوري ورزش در سوييس به اين نتيجه رسيدند كه انفعال چندين ماهه مقامات فوتبال آسيا به منزله «انكار ‌عدالت» براي ماريام محمد است. هنوز دو ماه از اعلام اين تصميم نگذشته اما تاثير آن چيزي جز نكوهش اخلاقي و بي‌توجهي به حقوق زنان نبوده است. انگار كه با يك گلوله برفي به يك تانك ضربه وارد شده باشد.

در اين مدت هيچ اتفاقي نيفتاده است. نه انتخابات آلوده مجددا برگزار شده و نه آنهايي كه محمد را از حق طبيعي‌اش محروم كردند، مجازات شدند و نه رهبران فوتبال اقدامي انجام داده‌اند. فيفا در يك ايميل گفت هيچ نظري در اين مورد ندارد. آنها حتي پس از صدور حكم گفتند، نتيجه دادگاه را با مقامات فوتبال در آسيا پيگيري خواهند كرد. هيات حاكمه كنفدراسيون فوتبال آسيا نيز از اظهارنظر در اين رابطه خودداري كرده و گفته است كه رهبران اين سازمان چيزي براي افزودن به بيانيه سابق‌شان كه در ماه ژانويه منتشر شده بود، ندارند. اي‌اف‌سي در آن بيانيه وعده داده بود اين اتفاق را بررسي مي‌كند.

در اين شرايط سكوت براي ماريام جنون‌آور است. او در يك مصاحبه تلفني گفت:«اين فقط يك بازي براي آنهاست؛ انكار عدالت. همان روندي است كه من در آن حضور داشتم. آنها منتظرند زمان بگذرد و اميدوارند كه من از اين شرايط خسته شوم. اكنون حكم صادر شده و بسيار ناراحت كننده است. حالا من نمي‌دانم كجا بايد بروم.»

محمد كه اولين بار شكايت خود را به كميته انضباطي اي‌اف‌سي در ماه مه ۲۰۱۹ ارايه داده بود، مي‌گويد كه ماه‌ها پس از پيروزي در آن پرونده احساس مي‌كند تاريخ در حال تكرار شدن است. او ابتدا اين پيروزي را جشن گرفته بود اما بعد فهميده است اين به نتيجه خاصي منجر نمي‌شود. او گفت مقامات A.F.C با او تماس نگرفته‌اند. او همچنين از كميته اخلاق فيفا نيز چيزي نشنيده است. درحالي كه در قوانين اين سازمان به صراحت آمده تبعيض جنسيتي «كاملا ممنوع و مجازات آن تعليق يا اخراج است.»

اين پرونده و پيامدهاي آن نحوه عملكرد قدرت در ورزش‌هاي جهاني را برجسته كرده است. اين نشان مي‌دهد كه چگونه يك امپراتوري آلوده در محدوده خليج فارس كه به پرونده‌هاي فساد ديگر مرتبط است، توانسته كنترل قابل توجهي بر يكي از بزرگ‌ترين نهادهاي حاكم در فوتبال اعمال كند حتي اگر نقشي در امور رسمي نداشته باشد. اين نشان مي‌دهد كه چگونه استراتژي به تاخير انداختن مي‌تواند منجر به تبعيض و بي‌عدالتي شود.

پرونده ماريام محمد ريشه در واكنش فيفا به مشكلات خود در زمينه تبعيض داشت: براي رفع كمبود زنان در هيات مديره خود، اين سازمان از سال ۲۰۱۳ صندلي‌هاي مشخصي را براي زنان در نظر گرفت. با شروع راي‌گيري در سال ۲۰۱۳ اين پروسه آغاز شد و هر كنفدراسيون مي‌تواند حداقل يك نماينده داشته باشد. ماريام محمد بازيكن سابق و مربي اهل مالديو در مجمع‌الجزاير اقيانوس هند اميدوار بود كه سال ۲۰۱۹ و در راي‌گيري در كولالامپور در AFC براي تصاحب اين جايگاه به پيروزي دست پيدا كند. طولي نكشيد كه او فهميد كارگزاران قدرت در فوتبال آسيا پيش از برگزاري انتخابات نتيجه را مشخص كرده بودند. يك ماه بعد او اولين شكايات خود را در مورد انتخابات به كميته انضباطي كنفدارسيون فوتبال آسيا ارايه كرد. ايميل‌ها نشان مي‌دهد كه سازمان با پرسيدن سوال‌هايي از اوكار تحقيقات را آغاز كرده است.

هر چند به نظر مي‌رسد كار آن طور كه بايد و شايد انجام نشده است. اي‌اف‌سي با استناد به رازداري از ارايه مدارك و نتايج تحقيقات خود به دادگاه خودداري كرد. سپس در جلسه دادرسي در دادگاه داوري ورزش در ژوييه گذشته، كنفدراسيون فوتبال آسيا به ‌شدت از خودش دفاع كرد. با اين حال آنها نتوانستند با ارايه شاهد يا شواهد ادعاي ماريام محمد مبني بر آنكه يك مقام عالي كنفدراسيون فوتبال آسيا و رييس فدراسيون فوتبال قطر در يك سوييت هتلي لوكس با هم ملاقات داشته بودند را رد كنند. جايي كه احمد الفهد المصباح شيخ كويتي به محمد گفت كه كانديداي مورد نظر او در انتخابات، مهفوزا اختر كيرون بنگلادشي است و او به عنوان نماينده زن AFC انتخاب خواهد شد.

به محمد گفته شد كه بايد نامزدي خود را كنار بگذارد و اين كار بايد طي ۲۴ ساعت انجام شود. او بعدا در شهادت‌نامه‌اي كه توسط AFC رد نشد، ادعا كرد كه شيخ احمد با گفتن اينكه خيلي در محافل فوتبال بين‌المللي تاثيرگذار است تاكيد كرده مي‌تواند او را چنان بزرگ كند كه به «هر سمت ديگري كه دوست دارد در AFC يا فيفا» در ازاي كناره‌گيري از انتخابات برسد. شيخ احمد كه چندين درخواست قبلي براي اظهارنظر را رد كرده بود در بيانيه‌اي كه براي نيويورك تايمز ارسال كرد «هرگونه قصد با تلاش براي نفوذ» در انتخابات سال ۲۰۱۹ را رد كرد. به نظر مي‌رسد كه چنين تكذيبيه‌اي به خاطر كوتاهي A.F.C و وكلاي كنفدراسيون در مطلع كردن او از حكم دادگاه حكميت ورزش باشد.

شيخ احمد در زمان ملاقات با ماريام محمد هيچ نقش رسمي در فوتبال نداشت. زيرا پس از اينكه در دادگاه فدرال ايالات متحده مشخص شد كه به مقامات آسيايي رشوه پرداخت كرده بود از سمت خود در شوراي فيفا در سال ۲۰۱۷ استعفا داد. اما تصميم ماريام براي رساندن پرونده او به دادگاه به واسطه ايفاي نقشش به عنوان رييس شوراي المپيك آسيا، سازماني كه پدرش در سال ۱۹۸۲ ايجاد كرد، يك نگاه اجمالي عمومي در مورد ادامه حيات او به عنوان يك واسطه پرقدرت در ورزش‌هاي جهاني ارايه داد. به عنوان مثال در يك جلسه كميته بين‌المللي المپيك ۲۰۱۳ حمايت شيخ احمد به توماس باخ كمك كرد كه نظر كميته بين‌المللي المپيك را به عنوان رييس تامين كند و المپيك تابستاني را به توكيو تحويل دهد. از آنجا كه او در يك پرونده جعل در ورزش در سال ۲۰۱۸ متهم شد،از دو پست برجسته خودش در I.O.C تعليق شد اما نظر او همچنان تاثيرگذار است.

پيش از انتخابات سال ۲۰۱۹ در A.F.C به نظر نمي‌رسيد كه مشكلات حقوقي او مساله‌ساز باشد. در ادامه يك ليست از نامزدهاي مورد علاقه او در A.F.C توزيع شد. محمد مي‌گويد راي‌‌دهندگان در آستانه انتخابات و با آگاهي از مذاكرات با ماريام و ترجيح شيخ احمد براي پيروزي نامزدي متفاوت، او را تحت فشار گذاشتند كه كناره‌گيري كند. او ازكناره‌گيري امتناع ورزيد اما به هر حال آراي خود را از دست داد. او ۱۵ بر ۳۱ بازنده شد و آنهايي كه در ليست شيخ احمد بودند، راي آوردند. چه كساني كه براي رسيدن به كرسي‌ هيات‌هاي اجرايي A.F.C نامزد شده بودند چه كساني كه مانند كيرون مي‌خواستند به عنوان نماينده كنفدراسيون فوتبال آسيا راهي فيفا شوند.

هيات حاكمه CAS پس از بررسي شواهد ارايه‌شده توسط ماريام محمد و وكلايش در خلاصه تصميم خود روشن كرده كه با روايت او از وقايع آن انتخابات موافق است. اين هيات تاييد كرد كه انتخابات سال ۲۰۱۹ ناقض قوانين A.F.C و فيفا بوده است. قوانيني در مورد تبعيض جنسيتي. اين هيات به اين نتيجه رسيد كه شيخ احمد سعي كرده انتخابات را تحت تاثير قرار دهد. همچنين A.F.C با عدم صدور حكمي درباره شكايت ماريام محمد عدالت را انكار كرده است. با اين وجود همچنين گفته شد كه محمد با كوتاه نيامدن در ماجراي انصراف اطمينان حاصل كرده كه تلاش‌هاي شيخ براي تاثيرگذاري در مورد او موثر نبوده است. دادگاه همچنين اعلام كرده بي‌فايده است كه دستور لغو انتخابات نادرست را صادر كند يا به مجازات هر يك از افراد متهم به دخالت در انتخابات اقدام كند. دادگاه گفت هر تصميمي در مورد اقدامات بعدي بايد توسط فيفا و A.F.C اتخاذ شود.

ميگوئل مادورو، رييس سابق حكمراني فيفا كه در پرونده محمد شواهدي ارايه كرده بود، گفت:«اگر اتفاق خاصي نيفتد براي A.F.C و فيفا شرم‌آور است و به‌طور غيرمستقيم نيز اقتدار CAS را زير سوال مي‌برد. اين جايزه‌اي كه به افراد متخلف داده مي‌شود و آنچه در پي آن مي‌آيد بلافاصله به ما مي‌گويد كه CAS فساد را در بالاترين سطح انتخابات فوتبال آشكار كرده و در عين حال به ما مي‌گويد كه آنها كاري در اين زمينه نمي‌توانند انجام دهند. اين در مورد كل ساختار عدالت در ورزش به ما چه مي‌گويد؟ اين يك كيفرخواست است.» مادورو افزود كميته اخلاق فيفا بايد تحقيقاتي را پس از صدور حكم آغاز مي‌كرد كه تا به امروز چنين نبوده است.

ادواردو آچه، مسوول نظارت بر انتخابات فيفا در سال ۲۰۱۹ به هيات CAS گفت كه رهنمودهاي فوتبال براي بهبود وضعيت نمايندگي زنان توصيه‌ است و الزام‌آور نيست. اين هيات گفت كه شواهد نشان مي‌دهد آچه «آماده پذيرش هرگونه تبعضيي است به شرط اينكه فقط يك زن به فيفا راه پيدا كند.» اما فشار بر پيگيري اين پرونده براي رييس فيفا جياني اينفانتينو كه براي پيشبرد اهدافش نياز به حمايت از رهبران فوتبال ملي و منطقه‌اي دارد ، مي‌تواند ناراحت‌كننده باشد. به عنوان مثال او اخيرا توري دو هفته‌اي را در آفريقا گذراند تا اطمينان حاصل كند نامزد مورد علاقه‌اش، يك ميلياردر اهل آفريقاي جنوبي و بدون تجربه در سطح بالاي مديريت فوتبال به عنوان رييس كنفدراسيون فوتبال آفريقا انتخاب شود. در چنين شرايطي بعيد به نظر مي‌رسد اينفانتينو به رهبران فوتبال آسيا و فدراسيون فوتبال قطر كه به ماريام فشار آورده بودند،كناره‌گيري كند. يك سال قبل از جام جهاني ۲۰۲۲ قطر براي پيگيري پرونده و مجازات خاطيان فشار وارد مي‌كند.

يوهان ليندلوم، استاد حقوق دانشگاه يوتا در سوئد يك مقاله چاپ كرده و در آن توضيح داده وقتي جزييات پرونده ماريام محمد منتشر نمي‌شود تنها يك معني دارد و آن هم اين است مشكلاتي وجود دارد كه رهبران فوتبال سعي مي‌كنند آن را مخفي كنند و اصطلاحا بفرستند زير فرش. او اخيرا كتابي در مورد دادگاه حكميت ورزش چاپ كرده است. ليندلوم گفت:«دليل اين اتفاق هر چه كه باشد، نشان مي‌دهد شما احتمالا تلاش مي‌كنيد آن را تا حد ممكن مخفي نگه داريد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج