جاباما
۱۱۰۶۴۹۱
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

مصر از «شهر طلایی گم‌شده» رونمایی می‌کند

دولت مصر اعلام کرد روز شنبه، یک شهر قدیمی مدفون شده زیر خاک را به خبرنگاران نشان خواهد داد.

یورو نیوز: دولت مصر اعلام کرد روز شنبه، یک شهر قدیمی مدفون شده زیر خاک را به خبرنگاران نشان خواهد داد.

این پروژه که از سوی زهی حواس، وزیر پیشین باستان‌شناسی مصر هدایت می‌شود، ناظر به حفاری و شناسایی شهری با قدمت بیش از سه هزار سال است. نام این شهر و برنامه « شهر طلایی گمشده» است.

آقای حواس می‌گوید این شهر، احتمالا بزرگ‌ترین شهر مصر باستان بوده است.

مصر از «شهر طلایی گم‌شده» رونمایی می‌کند

بخشی از پروژه حفاری و مرمت «شهر طلایی گم‌شده» - AP

براساس بیانیه دولت مصر، «این شهر "مومیایی" به دوران پادشاهی آمنهوتپ سوم باز می‌گردد و در دوران حاکمیت توت‌عنخ‌آمون همچنان زنده بوده است. بنابراین قدمت این شهر به بیش از ۳هزار سال پیش باز می‌گردد.»

تصاویر منتشر شده همراه با بیانیه دولت مصر، نشانگر کشف شبکه‌ای از دیوارهای آجری و دست‌سازه‌های کوچکی نظیر جواهرات و ظروف سفالی است که نشان آمنهوتپ سوم را بر خود دارند؛ پادشاهی که از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۵۲ پیش از میلاد مسیح، حاکم مصر باستان بود.

سایت باستان‌شناسی که «شهر طلایی گم‌شده» در آن قرار دارد در ساحا غربی رود نیل و در نزدیکی شهر اقصر قرار دارد. این منطقه یکی از گنجینه‌های غنی تمدن باستانی مصر به شمار می‌رود. پیش از این آثار تاریخی ارزشمندی همچون دره پادشاهان (دره فراعنه) و مقبره ملکه حتشپسوت در همین ناحیه شناسایی شده بود.

پروژه حفاری منجر به این کشف بزرگ در سپتامبر سال ۲۰۲۰ و در منطقه‌ای در حد فاصل مقبره رامسس سوم و آمنهوتپ سوم آغاز شد. به‌گفته زهی حواس، باستان‌شناسان پس از چند هفته حفاری و در کمال ناباوری به شبکه‌ای از دیوارهای آجری رسی رسیدند.

مصر از «شهر طلایی گم‌شده» رونمایی می‌کند
عکس که بنیاد زهی حواس از قطعات کشف شده در شهر طلایی گم‌شده منتشر کرده است.AP

به گفته باستان‌شناسان مشغول در این پروژه «شهر طلایی» سه قصر سلطنتی، یک مرکز اداری و یک مرکز تولیدی [وابسته به] فرعون وقت را در خود جای داده بود. به‌علاوه یک منطقه انبار و تهیه غذا، از جمله یک نانوانی، یک محوطه اداری و یک کارگاه صنعتی هم در این سایت کشف شده است.

علاوه بر زندگی، آثار مربوط به مرگ مانند مدفن «بزها یا گاوها» و یک گور دست‌جمعی «غیرعادی» انسان‌ها در «شهر طلایی گم‌شده» یافت شده است.

دولت عبدالفتاح سیسی در دو سال گذشته تلاش بسیاری برای افزایش ورود گردشگران به مصر انجام داده است. شمار توریست‌های خارجی در مصر در پی انقلاب فوریه ۲۰۱۱ و ناآرامی‌های سیاسی متعاقب آن در دهه گذشته بسیار کاهش یافته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج