جاباما
۱۱۰۶۷۰۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

نماینده تبریز: اجازه استیضاح وزیر کشور را نمی‌دهند

احمد علیرضا بیگی گفته رحمانی فضلی وزیر کشور به خاطر کشتن مردم در جریان اعتراضات آبان ۹۸ باید برکنار شود. در گفت‌وگویی از این نماینده مجلس پرسید‌ه‌ایم چرا بعد از ۱ سال و نیم و در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ این موضوع را رسیدگی کرده و زودتر از آن چنین کاری نکرده است.

رویداد ۲۴: احمد علیرضا بیگی گفته رحمانی فضلی وزیر کشور به خاطر کشتن مردم در جریان اعتراضات آبان ۹۸ باید برکنار شود. در گفت‌وگویی از این نماینده مجلس پرسید‌ه‌ایم چرا بعد از ۱ سال و نیم و در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ این موضوع را رسیدگی کرده و زودتر از آن چنین کاری نکرده است.

نطق احمد علیرضابیگی درباره حوادث آبان ۹۸ بسیار جنجال‌ساز شد. وزارت کشور بیانیه تندی علیه علیرضابیگی صادر کرد و حتی گفته شد وزیر کشور به بهانه ابتلا به کرونا در چند جلسه مهم شرکت نکرده است. هرچند این خبر از سوی وزارت کشور تایید نشد اما واکنش محمدجواد کولیوند معاونت پارلمانی وزارت نشان می‌داد که این وزارتخانه تا چه اندازه نسبت به سخنان علیرضابیگی نگران شده است.

اصل ماجرا مربوط به اعتراضات مردمی به افزایش قیمت بنزین بود که در جریان آن صدها نفر از شهروندان ایران کشته شدند. رسانه‌های غربی آمار جان باختگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کردند اما مقامات ایران گفته‌اند تعداد کشته شدگان کمتر از ۳۰۰ نفر بوده‌اند. در مجلس دهم علی مطهری گفته بود مسئولیت این بی‌تدبیری با وزیر کشور است و باید استیضاح شود.

عمر مجلس دهم به استیضاح رحمانی فضلی نرسید و حالا پس از حدود ۲ سال از ماجرای کشته شدن معترضان آبان، علیرضابیگی از نقش رحمانی فضلی گفته که دستش به خون مردم آلوده است. اما چرا این اظهارات زودتر از این بیان نشد. دلایل این موضوع را از علیرضابیگی نماینده مردم تبریز جویا شدیم. او به رویداد۲۴ می‌گوید: رئیس جمهور در جایگاه رئیس شورای عالی امنیت ملی و عالی‌ترین مقام اجرایی بعد از رهبری، اعلام کردند که وظیفه افزایش قیمت بنزین را به وزیر کشور سپرده است.

این را در جلسه شورای عالی اداری آذربایجان شرقی اعلام کردند و گفتند که من صفرتا صد ماجرا را به آقای رحمانی فضلی سپردم و به آن‌ها گفتم که اصلا به من هم نگویید و بروید اجرا کنید. رئیس دفتر رئیس جمهور هم اعلام کرد که وزارت کشور در اطلاع‌رسانی دچار تقصیر شده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که حوادث ابان ۹۸ که پیش آمد اگر به درستی مدیریت می‌شد چنین هزینه‌هایی را پرداخت نمی‌کردیم.

فیلم نطق علیرضا بیگی علیه وزیر کشور

نماینده تبریز: اجازه استیضاح وزیر کشور را نمی‌دهند

از رییسی خواستیم وزیر کشور را به دادگاه بکشاند

علیرضا بیگی در پاسخ به اینکه چرا طرح این موضوع را پس از ۲ سال باز کرده و همان موقع رسیدگی نکرده، گفته «من از نمایندگان استیضاح کننده وزیر کشور بودم و همان موقع صحبت‌های تندی را با وزیر داشتم و سه ماه قبل به آقای رئیسی نامه نوشتم و گفتم ما از طریق مجلس برای استیضاح وزیر کشور به نتیجه نرسیدیم و شما از جایگاه مدعی العموم وارد شوید و او هم دستوری برای تشکیل کار گروه دادند. دست وزیر کشور به خون مردم آلوده است، زیرا وقتی از او می‌پرسند چرا تیر به سر مردم شلیک شده است، با تمسخر می‌گوید برخی به دست و پاهایشان هم شلیک شد.»

علیرضا بیگی درباره آمار جان باختگان می‌گوید: تا این لحظه هیچ یک از نهاد‌های رسمی آماری از تعداد کشته‌شدگان منتشر نکرده‌اند و در رفتاری بدتر معاون حقوقی وزیر کشور اعلام می‌کند که کشته شدگان اراذل و اوباش بودند. ظاهرا مثل اینکه حواسشان نیست که فقط ۴۰ نفر از کشته شدگان شهید یا جانباز شناخته شدند. مردم عادی که به اشتباه کشته شدند. بنابراین باید این سوال را پرسید که چنین فردی چگونه می‌خواهد انتخابات مهمی مانند ریاست جمهوری را برگزار کند.

هیات رییسه مجلس نمی‌گذاشت وزیر کشور را استیضاح کنیم

او در پاسخ به اینکه آیا برای این نطق فشاری علیه او وارد شده گفته «برای نطق به من فشاری وارد نشد و من گفتم اگر او شکایت کرده بهتر است زیرا حداقل شاید از این مسیر بتوانیم جوابمان را بگیریم. برای استیضاح وزیر کشور هم امضا به اندازه کافی داشتیم، اما هیات رئیسه استنکاف کرد و این کار هم خلاف قانون و سوگندی بود که هیات رئیسه ادا کرده بود. ما برای استضاح دستمان باز بود و از هیچ جایی برای توقف استضاح دستوری نداشتیم، مشکل ما هیات رئیسه و تعللی است که دارند.»

رحمانی فضلی صلاحیت برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ را ندارد

علیرضا بیگی با تاکید بر اینکه مسئول اصلی اتفاقات آبان ۹۸ وزارت کشور و شخص رحمانی فضلی است، تصریح کرد: از دست رفتن سرمایه مردم در بورس، اتفاقات ۹۸ و سوءمدیریت‌های تیم روحانی حتما بر انتخابات ۱۴۰۰ تاثیر خود را می‌گذارد. وزارت کشور هنوز آمار کشته شدگان را اعلام نکرده و با وجود هشدارها، زمینه‌سازی مناسبی برای اجرای تصمیم افزایش قیمت بنزین را ایجاد نکرده است. آیا وزیر کشور صلاحیت برگزاری انتخابات را دارد؟ پاسخ من منفی است.

علیرضابیگی در پاسخ اینکه آیا این حقیقت دارد که رحمانی فضلی به خاطر این سخنان قهر کرده، گفته «من خبری از قهر کردن وزیر کشور ندارم، یعنی با صحبت‌های من قهر کرده است؟ او که از ما شکایت کرده چگونه قهر کرده است؟ من اصلا در جریان این موضوع نیستم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج