۱۱۰۹۲۲۵
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

هزینه پوشاک و کفش خانوار‌های شهری

بررسی متوسط هزینه پوشاک و کفش خانوارهای شهری در سال ۱۳۹۸ نشان می دهد که میزان هزینه یک خانوار شهری در کشور برای پوشاک و کفش ۴.۷ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد داشته است.

ایسنا: بررسی متوسط هزینه پوشاک و کفش خانوارهای شهری در سال ۱۳۹۸ نشان می دهد که میزان هزینه یک خانوار شهری در کشور برای پوشاک و کفش ۴.۷ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد داشته است.

شناخت ویژگی های اجتماعی و اقتصادی و الگوی مصرف خانوارها به عنوان مهمترین و بیشترین مصرف کننده نهایی کالا و خدمات در گروههای مختلف هزینه ای از جمله ابزارهای مهم برای ارزیابی سیاستها و برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی هر کشور به شمار می رود.

با توجه به تورم و تغییرات زیاد در شاخصهای قیمتی طی سالهای اخیر، مطالعه کالاهای اساسی سبد هزینه خانوار و بررسی روند مصرف خانوار در گروههای مختلف کالایی و خدماتی و سنجش اثرات تغییرهای احتمالی در اثر بحران های اقتصادی امری ضروری است.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار بر اساس نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار مرکز آمار ایران طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ به بررسی متوسط هزینه پوشاک و کفش و سهم آن از هزینه کل خانوار در هر یک از دهکهای درآمدی پرداخته است؛ همچنین سهم هزینه های پوشاک و کفش از هزینه کل خانوار در سطح کشور و استانها بررسی شده و استانهایی که در سالهای اخیر در هر یک از زیر بخشهای پوشاک و کفش بیشترین سهم را داشته اند مشخص شده اند.

بر اساس این گزارش، متوسط هزینه پوشاک و کفش خانوارهای شهری در کشور طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ از روندی افزایشی برخوردار بوده و از حدود ۸۷ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ به ۲۸۴ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ رسیده است؛ به نحوی که در سال ۱۳۹۸ هزینه پوشاک و کفش خانوارهای شهری بیش از سه برابر مقدار آن در سال ۱۳۹۰ بوده است.

طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ متوسط هزینه پوشاک و کفش یک خانوار شهری روندی افزایشی داشته و از حدود شش میلیون ریال در سال ۱۳۹۰ به حدود ۱۵ میلیون ریال در سال ۱۳۹۸ رسیده است؛ به نحوی که طی سال ۱۳۹۸ متوسط هزینه پوشاک و کفش یک خانوار شهری ۲.۵ برابر مقدار آن در سال ۱۳۹۰ بوده است.

یک خانوار شهری در سال ۱۳۹۸ به طور متوسط ۱۴۵۳۵۰۰ تومان بابت کفش و پوشاک هزینه کرده که این مبلغ نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد ۴.۷ درصدی داشته است.

سهم متوسط هزینه پوشاک و کفش یک خانوار شهری (از متوسط هزینه کل) از ۴.۲ درصد در سال ۱۳۹۰ به کمترین میزان آن با ۳.۱ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده و بالاترین میزان سهم مذکور به سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ با ۴.۶ درصد تعلق داشته است.

بررسی متوسط هزینه سالانه پوشاک و کفش در خانوارهای شهری در هریک از دهکهای درآمدی نیز نشان می دهد که در سال ۱۳۹۸ بیشترین سهم هزینه پوشاک و کفش در یک خانوار شهری به دهک درآمدی هفتم با ۳.۴ درصد و کمترین سهم به دهک درآمدی نهم با ۲.۵ درصد اختصاص داشته است.

نتایج این گزارش از بررسی سهم هزینه پوشاک و کفش از هزینه کل یک خانوار شهری در استانهای مختلف حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۸ استانهای خراسان شمالی با ۶.۴ درصد، کردستان با ۶.۳ درصد، کهگیلویه و بویر احمد با ۵.۹ درصد بالاترین سهم و استانهای تهران با ۱.۵ درصد، بوشهر ۲.۱ درصد و خوزستان ۲.۴ درصد کمترین میزان سهم را به خود اختصاص داده اند.

در سال ۱۳۹۸ همچنین سهم هزینه پوشاک و کفش از هزینه کل در تمام استانهای کشور به جز تهران، خوزستان و بوشهر بیش از سهم کشوری و معادل ۳.۱ درصد بوده است.

هزینه پوشاک و کفش خانوار‌های شهری

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج