۱۱۰۹۸۲۸
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

ماجرای بایکوت لاریجانی در جناح اصولگرا

جناح ‌اصول‌گرا در آخرین فرصت‌های باقی مانده به آغاز سازوکار انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تلاش‌های خود را ذیل تشکلی با عنوان «شورای وحدت» ساماندهی می‌کند و در روزهای گذشته نیز علاوه بر تعیین ملاک‌ها کارش را با بررسی مصداق‌هایی برای نامزدی در انتخابات و حمایت از انها شروع کرده است.

روزنامه همدلی: جناح ‌اصول‌گرا در آخرین فرصت‌های باقی مانده به آغاز سازوکار انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تلاش‌های خود را ذیل تشکلی با عنوان «شورای وحدت» ساماندهی می‌کند و در روزهای گذشته نیز علاوه بر تعیین ملاک‌ها کارش را با بررسی مصداق‌هایی برای نامزدی در انتخابات و حمایت از انها شروع کرده است.

این شورا که زیر نظر آیت‌الله موحدی کرمانی؛ رئیس جامعه روحانیت مبارز فعالیت می‌کند اخیر با ارسال دعوت نامه‌‌ای با امضای وی از آن‌ها خواسته است که رئوس برنامه‌ها و افراد شاخص در تیم کاری خود را معرفی کنند. منوچهر متکی سخنگوی این شورا روز گذشته ۱۰نفر گزینه‌های اصلی شورای وحدت ‌اصول‌گرایان را به این شرخ اعلام کرد: ۱-سیدابراهیم رئیسی ۲-محمدباقر قالیباف ۳-سعید جلیلی ۴-حسین دهقان ۵-علی نیکزاد ۶-امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی ۷-محسن رضایی ۸-عزت‌الله ضرغامی ۹-سعید محمد ۱۰-رستم قاسمی.

در این میان آنچه که به صورت برجسته‌‌ای دیده می‌شود، غیبت علی لاریجانی در این فهرست است؛ چهره‌‌ای که هم در معرض نامزدی انتخابات است و هم در میان افراد اعلام شده، هیج کدام به پای فعالیت سیاسی و اجرایی وی نمی‌رسد.منوچهر متکی در توضیح این وضعیت گفته است:«آیت‌الله موحدی رئیس شورای وحدت هستند و به ۱۰ نفر نامه نوشتند و با بشاشیت پاسخ‌های دوستان را دریافت می‌کنیم. اگر فردی نامزد مستقل می‌شود موضع ما این است که به نامزدی که می‌خواهد مستقل باشد و ما در بررسی‌ها به آن برسیم باز هم از او حمایت می‌کنیم زیرا انتخاب اصلح در انتخابات برای ما مهم است. باید ۸ ویژگی مورد تاکید رهبری را رئیس جمهور داشته باشد و علاوه بر این مقبولیت و رای آوری داشته باشند، اگر این ویژگی‌ها را کاندیدا داشته باشد شورای وحدت در حمایت از آنها تردیدی نخواهد کرد.»

او درباره غیبت علی لاریجانی در این فهرست توضیح داد:«متکی درباره علت اعلام نشدن نام لاریجانی گفت: از ابتدا شایعات زیادی در خصوص حمایت شورای وحدت از علی لاریجانی به وجود آمد و این موضوع به کشور القاء شده بود. ما اولین مجموعه‌‌ای هستیم که به بحث نامزد اولویت اول خود وارد شدیم. آقای رئیسی اولویت اول ‌اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست جمهوری است. فردای روزی که ما اولویت خود را گفتیم دوباره رسانه‌ها در خصوص حضور لاریجانی در شورای وحدت سخن گفتند. اسم علی لاریجانی در لیست ۱۰ نفره ما هم وجود ندارد.»

توضیحی که البته کافی نیست و علت عدم دعوت از این چهره سیاسی در آن بیان نشده است.در حالی که لاریجانی بهترین کارنامه را در میان چهره‌های ‌اصول‌گرای در معرض نامزدی انتخابات دارد، اما تشکل پدرخوانده جناح ‌اصول‌گرا فعلا ترجیح داده که بدون حضور او برنامه‌های خود را تدوین کند.

پیگیری وضعیت سیاسی علی لاریجانی نشان می‌دهد که او اگرچه روزگاری به عنوان یک چهره مخالف سرسخت اصلاح‌طلبان در راس صداوسیما بیشترین ضربه رسانه‌‌ای را به آنان زده است، اما او اکنون در جایگاهی ایستاده است که فاصله‌اش با ‌اصول‌گرایان هم‌قطار دیروزش بسیار دورتر از ‌‌اصلاح‌طلبان است. این جدایی البته از حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ آغاز شد. آنجا که گفته شد او یک روز بعد از آن انتخابات جنجالی در تماسی تلفنی با میرحسین موسوی پیروزی در انتخابات را به او تبریک گفت.

ادعایی که اگرچه از سوی هیچ مرجعی تایید نشد، اما رفتار برخی از محافل تندروی ‌اصول‌گرا با علی لاریجانی این گمانه را ایجاد می‌کند که شاید حقیقت داشته باشد. کمی بعد با انتشار اخباری مبنی بر بازداشت نزدیکان علی لاریجانی در اعتراضات پس از آن انتخابات این گمانه‌زنی‌ها تقویت شد و سرانجام او که در مقام رئیس مجلس بود با برچسب «ساکت فتنه» توصیف شد تا مشخص شود که برخی از محافل ‌اصول‌گرا طرد او را کلید زده‌اند. اما او دو دوره بعد به عنوان یک ‌اصول‌گرا در راس مجلس ماند و در جریان همراهی با دولت روحانی و به ویژه مسئله برجام عملا به هدف ثابت مخالفان تندروی دولت و به ویژه جبهه پایداری - که فرزند معنوی یکی از علمای بزرگ قم یعنی آیت‌الله مصباح یزدی است - تبدیل شد و از این منظر بر جرایم خود در نزد این گروه تندرو افزود.

از همین‌رو انتخابات مجلس فعلی با دریافت نشانه‌هایی مبنی بر برنامه‌ریزی این محافل تندرو برای جلوگیری از حضور او در این مجلس ترجیح داد که با آنان شاخ به شاخ نشود و نامزد حضور در مجلس یازدهم نباشد.از آن‌طرف او هم در همه این سال‌ها گوشه چشمی به صندلی پاستور داشت و دوری از مجلس جوان و البته بدون شناسنامه سابقه سیاسی نیز می‌توانست فرصتی برای ساماندهی تلاش‌هایش در رسیدن به پاستور باشد. چیزی که البته تاکنون در سازوکار‌های انتخاباتی جناح متبوعش یعنی ‌اصول‌گرایی عملا نادیده گرفته شده است. او اما با کنار رفتن از ریاست مجلس آن گونه که تندروها فکر می‌کنند، بیکار و منزوی نماند. او در جریان توافق جنجال‌برانگیز ایران و چین از طرف نظام مامور گفت‌وگو با طرف چینی شد و این یعنی ادامه سیاست‌ورزی علی لاریجانی در سطوح بالاتر. همان چیزی که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال ریاست جمهوری او را تقویت می‌کند.

با این همه او ترجیح داده است که در میان جنجال‌های رسانه‌ای هم‌قطارانش در جناح ‌اصول‌گرا و علم کردن هر روزه چهره‌هایی برای نامزدی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، سکوت کند. موضوعی که البته دوطرفه به نظر می‌رسد و آن‌ها نیز تصمیم گرفته‌اند که نوعی بایکوت سیاسی و رسانه‌‌ای را درباره او به اجرا درآورند و در حالی که از نیروهای کم تجربه و حتی بدون تجربه سیاسی برای نامزدی و ارائه برنامه‌ها دعوت کنند، اما کوچک‌ترین تعارفی هم به او نکنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جواد

      شماها باختید بدم باختید

    • بی نام

      اقا دیگران هم در مملکت حق دارند پست ریاست ارثی به نام شما که نوشته نشده بس کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج