جاباما
۱۱۱۰۱۴۷
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

عراقچی: نمی‌گذاریم مذاکرات را فرسایشی کنند

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، پس از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام گفت: تلاش می شود برسیم به مجموعه اقداماتی که آمریکا باید در رفع همه تحریم ها انجام دهد، راستی آزمایی شود و بعد هم ایران اقدامات خود را انجام دهد.

ایسنا: معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، پس از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام گفت: تلاش می شود برسیم به مجموعه اقداماتی که آمریکا باید در رفع همه تحریم ها انجام دهد، راستی آزمایی شود و بعد هم ایران اقدامات خود را انجام دهد.

سید عباس عراقچی در سخنانی پس از نشست امروز وین با بیان این که این آمریکا است که باید اقدام نخست را انجام دهد گفت: مذاکرات سخت است اما ما حتما از مذاکرات فرسایشی اجتناب می کنیم و اجازه نمی دهیم کسی وقت کشی کند و بیهوده مذاکرات را طولانی یا فرسایشی کند، در عین حال در مذاکرات تعجیل هم نمی کنیم.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در ادامه مصاحبه خود در ارتباط با نشست وین در پاسخ به این سوال که آیا هفته آینده هیات‌های مذاکره‌کننده بار دیگر به وین برای ادامه مذاکره خواهند برگشت، گفت: به صورت کلی بنای ما این است ولی خب این بستگی به این موضوع دارد که وقتی نتایج مذاکره این چند روزه به پایتخت‌ها برده می‌شود و بررسی در ارتباط با آنها صورت می‌گیرد، چه تصمیمی در پایتخت‌ها گرفته می‌شود. تصمیم در پایتخت‌ها گرفته می‌شود و در مورد ما تصمیم در تهران گرفته می‌شود که آیا مذاکرات ادامه پیدا کند و یا نباید ادامه پیدا کند و یا اینکه به شکلی باید ادامه پیدا کند و با چه خط و مشی.

وی ادامه داد: وقتی اینها در تهران تدوین و آماده شد انشاءالله ما با دستورالعمل جدید خود به مذاکرات بر خواهیم گشت.

سیدعباس عراقچی در مورد ارزیابی‌اش از فضای مذاکرات وین که در روزهای گذشته صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: فضای مذاکرات، فضای جدی است، فضای کاری و حرفه‌ای است و همه هیات‌ها علاقه‌مند به حصول نتیجه هستند و تلاش‌ها در این چارچوب است که بتوانیم ترتیباتی را تنظیم کنیم و تصمیم‌گیری کنیم که منجر به احیا و اجرای برجام به صورت کامل شود.

رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران اظهار کرد: ولی برای موفقیت یک مذاکره فقط جدی بودن کافی نیست عوامل دیگری نیز وجود دارد. باید مواضع را طرفین درک کنند و تلاش کنند که این مواضع به هم نزدیک شود.

عراقچی ادامه داد: برای ما اصولی وجود دارد که تغییرپذیر نیست. ما حتما مخالف روند گام به گام هستیم. البته روند گام به گام مدت‌هاست که کنار گذاشته شده است و ما تاکید داریم که مذاکرات باید به صورت یکپارچه در مورد گام نهایی و آخر باشد. داریم آن را طراحی می‌کنیم و وقتی طراحی آماده شد در آن مشخص می‌شود که چه اقداماتی باید از سوی طرفین انجام شود. مشخص می شود که راستی‌آزمایی باید چگونه باشد و وقتی راستی‌آزمایی مشخص شد دقیقا در چه تاریخی و چگونه آمریکا به تعهدات خود برمی‌گردد و چگونه ایران نیز متعاقبا اقدامات خود را انجام می‌دهد.

عراقچی ادامه داد: جزئیات فنی و حقوقی و بعضا سیاسی وجود دارد. همانطور که گفتم جدیت در امور وجود دارد. در مورد فضای مذاکرات نمی‌توانم بگویم مثبت یا منفی است ولی سازنده، کاری و حرفه‌ای است و امیدواریم که این مسیر در ادامه کار خود بتواند به جاهای مثبت برسد و منجر به رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: هنوز زود است که نتایج را قضاوت کنیم. زود است که بگوییم که خوش بین یا بدبین هستیم ولی در مجموع فکر می‌کنیم مسیری که می‌رویم درست است.

عراقچی با بیان اینکه مذاکرات صورت گرفته بسیار فشرده است و تلاش ما این است که برسیم به مجموعه اقداماتی که آمریکا در زمینه رفع همه تحریم‌ها باید انجام دهد. راستی‌آزمایی در این زمینه صورت بگیرد و سپس ایران هم اقدامات خود را انجام دهد. بر روی این مجموعه اقدامات در حال کار کردن هستیم.

عراقچی ادامه داد: پیش‌نویس‌های مختلفی تقریبا توسط همه هیات‌ها ارائه شده، تبادل شده است و کار در این زمینه در حال انجام شدن است. تلاش ما این است که به یک سند واحدی برسیم که دقیقا وظایف آمریکا را مشخص کند. اقدامات ایران را روشن کند. نحوه راستی‌آزمایی را مشخص کند و همچنین ترتیب و تقدم اقدامات طرفین. که البته از نظر ما روشن است که آمریکا باید قدم اول را انجام دهد.

عراقچی با تاکید مجدد مبنی بر سخت بودن مذاکرات افزود: ما حتما از مذاکرات فرسایشی اجتناب می‌کنیم. همانطور که از مذاکرات شتابزده اجتناب می‌کنیم. مذاکرات باید با دقت کامل انجام شود. اجاز نمی‌دهیم کسی وقت تلف کند و مذاکرات را طولانی و فرسایشی کند. در عین حال شتابزده و به صورت تعجیلی نیز کار نمی‌کنیم که خدای نکرده از موضوعی غفلتی صورت بگیرد. با دقت در حال پیش رفتن هستیم. راه آسانی نیست و مشکلات زیاد است. تعیین دقیق اقدامات احتیاج به کار حقوقی و فنی دارد که در حال انجام است و طبیعتا نتایج مذاکرات به صورت مستمر به تهران گزارش می‌شود.

وی ادامه داد: در بازگشت من به کشور گزارش‌های دقیق‌تری ارائه می‌شود. تصمیمات در تهران گرفته می‌شود و ما هم طبق دستورالعمل‌های تهران انشاءالله مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا آنجایی که منافع کشور تامین شود در این مسیر گام برخواهیم داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج