جاباما
۱۱۱۰۴۹۵
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

روایتی از شادیِ یک نماینده درباره آمار حوادث آبان

محمود صادقی نماینده تهران در مجلس دهم در مورد مسائل مربوط به حوادث آبان ۹۸ گفت: یکی از نمایندگان وابسته به جبهه پایداری پس از اعلام آمار ۱۵۰۰ نفر توسط رویترز خوشحال بود که این آمار باعث رعب مردم می‌شود!

جماران به نقل از امتداد: محمود صادقی نماینده تهران در مجلس دهم در مورد مسائل مربوط به حوادث آبان ۹۸ گفت: یکی از نمایندگان وابسته به جبهه پایداری پس از اعلام آمار ۱۵۰۰ نفر توسط رویترز خوشحال بود که این آمار باعث رعب مردم می‌شود!

روایتی از شادیِ یک نماینده درباره آمار حوادث آبان

محمود صادقی:

* در یکی از جلسات دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در دی ماه ۹۸ که با حضور چهره‌های سیاسی برگزار شد و من هم در آن حضور داشتم، آماری از کشته‌شدگان مطرح شد. تصور من این بود که گویا قصد دارند آن را بصورت عمومی اعلام کنند اما این آمار هیچگاه به شکل رسمی اعلام نشد. در جریان همان وقایع، رئیس جمهور، وظیفه‌ی اعلام آمار جان باختگان را به پزشکی قانونی حواله داد و این نهاد، هم آن را متوجه وزارت کشور دانست. وزارت کشور نیز از اعلام آمار رسمی طفره رفت و بعدها وزیر کشور با اعلام درصد قربانیان نیروهای انتظامی تلویحا آمار کل مقتولین را اعلام کرد.

* صدا و سیما که اغلب با آب و تاب، اخبار اعتراضات در کشورهای غربی، مثل جنبش جلیقه‌زردها در فرانسه یا اعتراضات سیاهپوستان در آمریکا را پوشش می‌دهد در جریان وقایع آبان ۹۸ به رسالت خود عمل نکرد و اعتراضات را کار اشرار و اوباش دانست. همچنین در جریان این وقایع، شاهد بودیم که فضا به شدت امنیتی شده و با قطع اینترنت، محدودیت بی‌سابقه رسانه‌ای ایجاد شد.

* پس از این وقایع نیز، اجازه ندادند که هیچ مرجعی مسئله را مورد تحقیق قرار دهد. در مجلس ما درخواست کردیم فراکسیون امید یا مجمع نمایندگان استان تهران این مسئله را پیگیری کند گفتند قرار است کمیسیون اصل ۹۰ این کار را انجام خواهد داد که اساسا عملی نشد. در ماجرای تقاضای استیضاح وزیر کشور نیز پس از چند جلسه در کمیسیون شوراها سعی کرند سروته موضوع را به هم بیاورند و اجازه ندادند که استیضاح وزیر به صحن بیاید.

روایتی از شادیِ یک نماینده درباره آمار حوادث آبان

* مسئولین امر، یک روز باید درباره آمار جان‌باختگان و مجروحان این وقایع پاسخ روشنی به افکار عمومی بدهند. واقعا، انسان متاسف می‌شود که بعضی از مسئولان، گاه عنوان می‌کنند که تعداد جان باختگان، فلان عدد نبوده و کمتر بوده است. طوری که گویا مثلا ۲۳۱ نفر قربانی عدد بالایی نیست. این در حالی است که قرآن کشتن یک انسان بی‌گناه را به منزله کشتن همه‌ی مردم می‌داند. یک مورد عجیب هم که در آن جریانات باعث شگفتی و تأسف من شد این بود که یکی از نمایندگان وابسته به جبهه پایداری که عضو کمیسیون امنیت بود پس از اعلان آمار ۱۵۰۰ نفر توسط خبرگزاری رویترز ابراز خوشحالی می‌کرد که اعلام این آمار باعث رعب مردم می‌شود و موجب می‌شود مردم از ترس دیگر در اعتراضات شرکت نکنند. متاسفانه هنوز هم، حاضر نشده‌اند که ابعاد ماجرا را باز کنند و به جای پاسخگویی من را تهدید به شکایت می‌کنند.

* در حین این وقایع، تلقی مراجع امنیتی این بود که اگر به سرعت با اعتراضات برخورد نشده و آن را سرکوب و خفه نکنند در ادامه، کار از دست‌شان خارج خواهد شد. در واقع، خوف این را داشتند که اگر دامنه اعتراضات گسترده شده و ناآرامی‌ها سراسری شود، غیرقابل کنترل خواهد شد. یکی از مسئولین امنیتی در جریان همین ماجرا، با مباهات عنوان کرد که در فرانسه جلیقه زردها، مدت‌هاست که در خیابان هستند و پلیس نمی‌تواند آنها را کنترل کند اما ما سه روزه این اعتراضات را جمع کردیم!

* در شروع ناآرامی‌های آبان ماه، شواهدی دال این بود که حملات مشکوکی به شکل سازمان‌یافته به اماکن عمومی انجام شده که این گمان را ایجاد می‌کرد که شاید، گروه‌هایی عمدا و به صورت سازمان یافته و با اهداف خاصی درصدد ایجاد ناآرامی و تشنج بودند و بعد که دیدند، ابعاد ناآرامی‌ها وسیع و غیرقابل کنترل شد برای کنترل و مقابله با آن وارد عمل شدند. مثل حوادث دی‌ماه ۹۶ که از مشهد کلید خورد و بعد از دستشان در رفت.

* بررسی پیامدهای اقتصادی افزایش سه برابری قیمت بنزین در آن زمان نیز از نکات مهمی است که باید به آن پرداخت. در آن زمان، یکی از دلایل مخالفت ما با افزایش قیمت ها این بود که هرگونه تصمیم برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین، تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم و آثار انتقالی بر قیمت سایر کالاها خواهد داشت و باتوجه به فشارهای معیشتی برای مردم غیرقابل تحمل است.

* اما برخی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس به استناد اینکه تأثیر تورمی افزایش قیمت‌ها در گذشته نهایتا ۳ تا ۴ درصد بوده، این تصمیم را توجیه می‌کردند. اما، بعدا دیدیم که چنین نبود و در اثر افزایش قیمت بنزین نرخ سایر کالاها و خدمات نیز به شکل تصاعدی افزایش پیدا کرد. بر همین اساس در بعد اقتصادی نیز، مسئولین باید پاسخگوی تبعات تصمیم خود باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وای از روزی که ما از کشتن شما خوشحال میشیم.. رای بی رای

    • بدون نام

      پایداری همون احمدی نژادی ها هستن و اصولگرا !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج