جاباما
۱۱۱۰۵۲۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

پایان سوپرلیگ؛ شکست دیکتاتور‌های فوتبال!

طوفان اعتراض‌ها به اندازه‌ای پرقدرت بود که تیم‌ها را مجبور کرد خیلی زود پرچم سفید را به نشانه تسلیم بالا ببرند و تسلیم خواسته هواداران خود شوند.

خبرورزشی: طوفان اعتراض‌ها به اندازه‌ای پرقدرت بود که تیم‌ها را مجبور کرد خیلی زود پرچم سفید را به نشانه تسلیم بالا ببرند و تسلیم خواسته هواداران خود شوند.

طرح جدایی‌طلبانه و جاه‌طلبانه سوپرلیگ اروپا خیلی زود با شکست مواجه شد و در نطفه کور شد. شش تیم لیگ برتر انگلیس موسوم به بیگ‌سیکس خیلی زود مقابل فشارهای بیرونی و درون باشگاهی جا زدند و کمتر از ۴۸ ساعت بعد از شروع طرح، از آن کنار کشیدند.

پایان سوپرلیگ؛ شکست دیکتاتور‌های فوتبال!

آنها قرار بود در کنار سه تیم ایتالیایی میلان، اینتر و یوونتوس و سه تیم اسپانیایی بارسلونا، رئال مادرید و اتلتلیکو مادرید یک لیگ مجزا از همه رقابت‌ها را برای خود تشکیل دهند، با هدف درآمدزایی بالا و پشت سر گذاشتن مشکلات مالی.

اما طوفان اعتراض‌ها که از سوی هواداران، بازیکنان، مربیان، سیاستمداران، کارشناسان و حتی دولت‌ها صورت گرفت در کنار تهدیدهایی که از سوی اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) و فیفا انجام شد، به اندازه‌ای پرقدرت بود که تیم‌های انگلیسی را مجبور کرد خیلی زود پرچم سفید را به نشانه تسلیم بالا ببرند و تسلیم خواسته هواداران خود شوند. اگرچه به دنبال آن‌ها ایتالیایی‌ها هم آمدند و این پروژه تعلیق شد.

چراغ اول

منچسترسیتی اولین باشگاهی بود که به طور رسمی از سوپرلیگ کنار کشید. پپ گواردیولا سرمربی منچسترسیتی خیلی قاطعانه مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرد و گفت این اسمش ورزش نیست که در آن رقابتی وجود نداشته باشد و موفقیت برای چند تیم خاص تضمین شده باشد.

بعد از منچسترسیتی نوبت به آرسنال، منچستریونایتد، لیورپول، تاتنهام و چلسی رسید که یکی یکی در ساعات پایانی سه‌شنبه شب کناره‌گیری خود را از سوپرلیگ جنجالی اعلام کنند.

واکنش سوپرلیگ

کار به جایی رسید که سازمان‌دهندگان سوپرلیگ مجبور شدند بیانیه‌ای را منتشر کنند و به این قضیه واکنش نشان دهند. در این بیانیه البته آنها سعی کرده‌اند همچنان در موضع قبلی خود باقی بمانند و گفته شده در عین حالی که پروژه را در حال حاضر تعلیق می‌کنند اما به معنی این نیست که به طور کامل آن را منتفی کنند، متنی که شباهت زیادی با حرف‌های فلورنتینو پرس، رئیس رئال‌مادرید و رئیس سازمان سوپرلیگ در روز قبل از آن داشت.

در این بیانیه آمده است: «با توجه به شرایط حال حاضر، ما مناسب‌ترین گام را در راستای تجدید شکل در پروژه خود برخواهیم داشت، چرا که همیشه اهداف خود را که فراهم کردن بهترین تجربه برای هواداران فوتبال است در ذهن داریم و در عین حال افزایش درآمدهای ثابت برای کل جامعه فوتبال را مد نظر قرار می‌دهیم.»

این بیانیه که از مقر سوپرلیگ در مادرید صادر شده تاکید کرده که باشگاه‌های انگلیسی با توجه به فشارهایی که بر آنها از بیرون وارد شد مجبور به کناره‌گیری شدند و همچنین تاکید دوباره‌ای داشت بر اینکه کاملاً متقاعد شده و مطمئن هستند که سیستم فعلی فوتبال اروپا نیاز به تغییر دارد.

عصبانیت پرس

لیگی که روز یکشنبه حیات خود را اعلام کرد و فلورنتینو پرس را به عنوان رئیس معرفی کرد، سه‌شنبه شب به زندگی خود پایان داد. حالا سه تیم ایتالیایی در کنار سه تیم اسپانیایی باقی مانده‌اند تا تصمیم خود را در مورد ادامه فعالیت در این سوپرلیگ اعلام کنند.

فلورنتینو پرس آنقدر از اوضاعی که سه‌شنبه ایجاد شد عصبانی شده بود که یک مصاحبه رادیویی که از قبل اعلام شده بود را در آخرین لحظات کنسل کرد و حاضر به صحبت در این مورد نشد. او در کنار آندره‌آ آنلی رئیس باشگاه یوونتوس طراحان اصلی پروژه سوپرلیگ اروپا بودند.

تیم‌های بعدی

بعد از تیم‌های انگلیسی، اینتر، میلان، یوونتوس و اتلتیکومادرید هم کنار کشیدند. اتفاقی که قابل پیش‌بینی بود با موج منفی علیه سوپرلیگ اروپا رخ بدهد. حالا رئال و بارسلونا هم چاره‌ای جز زدن قید این تورنمنت ندارند.

یوفا مهربان شد

یوفا که لیگ قهرمانان اروپا، معتبرترین جام خود رابا این طرح در خطر می‌دید ضمن تهدید تیم‌های شرکت کننده در این پروژه، بازیکنان را نیز تهدید کرده بود که با مشارکت فیفا و کلیه کنفدراسیون‌های جهانی هر بازیکنی که در سوپرلیگ حضور پیدا کند از حضور در رقابت‌های ملی شامل جام جهانی و جام ملت‌ها محروم خواهد شد.

اما الکساندر چفرین رئیس یوفا که در روز نخست واکنش تندی به این ماجرا داشت، بعد از شنیدن خبر کناره‌گیری تیم‌های انگلیسی لحن مهربانانه‌تری در صحبت‌های خود به کار گرفت: «من روز قبل هم گفتم که پذیرفتن اشتباه، قابل تحسین است و این باشگاه‌ها یک اشتباه بزرگ را مرتکب شدند.

اما آنها به مسیر درست برگشته‌اند و می‌دانم که می‌توانند چیزهای زیادی را نه تنها به رقابت‌های ما بلکه به کل فوتبال اروپا ارائه کنند. مهم‌ترین چیز در حال حاضر این است که به حرکت رو به جلو ادامه دهیم، دوبار اتحادی را فوتبال قبلاً از آن لذت می‌برد بازسازی کنیم و در کنار یکدیگر رو به پیشرفت حرکت کنیم.»

بی‌اعتباری و استعفا

این ماجرا اما در مورد مدیران باشگاه منچستریونایتد با یک شکست کامل اعتباری همراه بود تا جایی که اد وودوارد نایب رئیس باشگاه منچستریونایتد ساعاتی قبل از اعلام کناره‌گیری این باشگاه از سوپرلیگ، از سمت خود استعفا داد. او هم یکی از کسانی بود که در شکل گیری سوپرلیگ نقش مهمی را ایفا کرد و به شدت مخالف کناره‌گیری زودهنگام باشگاه منچستری از این طرح بود.

پاری‌سن‌ژرمن و بایرن، مخالف سرسخت

بایرن مونیخ قهرمان فصل گشذته لیگ قهرمانان اروپا و پاری‌سن‌ژرمن نایب قهرمان فصل گذشته این جام، دو باشگاه بزرگی بودند که از ابتدا با طرح جدایی‌طلبانه سوپرلیگ مخالفت کردند.

در حالی که انتظار می‌رفت این دو تیم نیز در کنار سایر باشگاه‌های تشکیل دهنده سوپرلیگ اروپا حضور داشته باشند آنها به این جمع ملحق نشدند و با انتشار بیانیه‌هایی مخالفت خود را نیز با این پروژه اعلام کردند.

کار به جایی رسید که رؤسای دو باشگاه نیز به عنوان نایب‌رئیسان یوفا انتخاب شدند تا در کنار الکساندر چفرین رئیس یوفا قرار بگیرند و رسماً رودرروی سوپرلیگ و طراحان آن بایستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج