جاباما
۱۱۱۰۶۱۰
۵ نظر
۵۰۰۷
۵ نظر
۵۰۰۷
پ

کاسه صبر عراقچی لبریز شد

کار به اسم‌بردن کشید. سه‌شنبه‌شب، سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و رئیس هیئت ایرانی مذاکره‌کننده هسته‌ای در وین، در توییتی به زبان انگلیسی، مستقیما گزارش‌های پرس تی‌وی را به نقد کشید و نوشت: «نمی‌دانم «منبع مطلع» پرس تی‌وی در وین کیست؛ اما قطعا «مطلع» نیست».

شرق: کار به اسم‌بردن کشید. سه‌شنبه‌شب، سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و رئیس هیئت ایرانی مذاکره‌کننده هسته‌ای در وین، در توییتی به زبان انگلیسی، مستقیما گزارش‌های پرس تی‌وی را به نقد کشید و نوشت: «نمی‌دانم «منبع مطلع» پرس تی‌وی در وین کیست؛ اما قطعا «مطلع» نیست».

عراقچی که نسبت به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و برخی دیگر از نیروهای دستگاه دیپلماسی ایران، کمتر در توییتر به موضع‌گیری می‌پردازد، این توییت را پس از آن نوشت که در هفته‌های گذشته و در طول مدت مذاکرات، بدون اشاره مستقیم به رسانه‌ای، تأکید می‌کرد که اخبار «به نقل از منبع مطلع» درباره مذاکرات از ایران را نباید چندان جدی گرفت.

او البته در این زمینه تنها نبود و وزارت خارجه در‌این‌باره چند بار موضع گرفته بود و البته تا پیش از توییت عراقچی، این موضع‌گیری‌ها همواره بدون اشاره مستقیم به نام رسانه‌ای بود؛ اما اخبار «به نقل از منبع مطلع» که اغلب روایتی منفی از روند گفت‌وگوها داشته‌اند، در هفته‌های اخیر در پرس تی‌وی کم نبوده‌اند و ظاهرا کارگر‌نیفتادن اشارات غیرمستقیم باعث شده عراقچی صریحا به رد گزارش‌های این شبکه انگلیسی‌زبان وابسته به صداوسیما، بپردازد.

کاسه صبر عراقچی لبریز شد

پرس تی‌وی البته در واکنش به توییت عراقچی از تک‌و‌تا نیفتاد و همان جا در توییتر، به عراقچی جواب داد. حساب توییتر این رسانه نوشت: «به جای زیر‌سؤال‌بردن اعتبار منابع خبری پرس تی‌وی، آقای عراقچی باید مشخصا می‌گفتند کدام اطلاعات ارائه‌شده از سوی منابع خبری پرس تی‌وی تحریف‌شده بود.

منتظر شنیدن حرف ایشان [در‌این‌باره] هستیم». آخرین گزارش پرس تی‌وی که ظاهرا باعث واکنش صریح عراقچی شده است، مطرح‌شدن دوباره ادعای «حرکت گام‌به‌گام» به‌عنوان مسیر گفت‌وگوها بود که در هفته‌های اخیر بارها از سوی مقامات ایران رد شده است. این گزارش همچنین مدعی تدریجی و موقت‌بودن فرایند رفع تحریم در نتیجه مذاکرات فعلی شده بود.

به نوشته ایسنا، سه‌شنبه‌شب شبکه خبری پرس تی‌وی به نقل از یک منبع خبری در وین نوشته بود: «با فشار آمریکا و کشورهای غربی کارگروه سومی برای مذاکرات بعدی ایجاد شده است که دستور کار آن اقدامات گام‌به‌گام ایران و آمریکا است». به گفته این منبع خبری، آمریکا تلاش می‌کند طرف ایرانی را وادار به پذیرش رفع مرحله‌ای تحریم‌ها کند تا در مقابل، به صورت مرحله‌ای، امتیازاتی از ایران بگیرد».

منبع خبری پرس تی‌وی گزارش داده است: «با وجود آنکه قرار بوده است مذاکرات این هفته، آخرین دور گفت‌وگوهای ایران با 1+4 باشد، هیئت آمریکایی با فشار بر 1+4 موفق شده است کارگروه سومی را برای مرحله‌ای‌کردن گام‌به‌گام رفع موقت تحریم‌ها ایجاد کند». منبع خبری پرس تی‌وی در وین گفت: «تشکیل این کارگروه به این معنا است که کدام تحریم‌های آمریکا و چگونه و در چه مراحلی به‌تدریج موقتا رفع خواهد شد. در مقابل ایران در چه مراحلی و چگونه کدام اقدامات هسته‌ای خود را کاهش خواهد داد».

نکته درخور‌توجه درباره این گزارش‌ها از سوی این شبکه این است که پرس تی‌وی، شبکه‌ای از مجموعه شبکه‌های صداوسیمای ایران است، در نتیجه ادعاها و گزارش‌هایش، دست‌کم از نگاه برخی ناظران بیرونی ممکن است بیان مواضع حکومت ایران یا دست‌کم چهره‌های ارشد و بانفوذ در این زمینه به حساب بیاید.

به همین خاطر است که گزارش‌ها و ادعاهای این شبکه به نقل از «منبع مطلع» به سؤالات از مقامات ایران در گفت‌وگوها و نشست‌های خبری راه پیدا می‌کند. علاوه‌براین، مذاکرات در مرحله فعلی، چندان به تولید خبر منجر نشده است و بیشتر موضع‌گیری‌های حضار در حد تأکید بر مواضع و نیز ابراز امیدواری از مسیر گفت‌وگوهاست. در چنین فضایی و در عطش کسب اطلاعات از محتوا و روند گفت‌وگوها، ادعاهای پرس تی‌وی به‌عنوان یک شبکه دولتی می‌تواند فضای بسیاری برای عرض اندام پیدا کند.

به همین سبب است که در شرایطی که دستگاه دیپلماسی درگیر گفت‌وگوهای پیچیده و سخت وین است و همه طرف‌ها با احتیاط در این روند حرکت می‌کنند، ادعاهای پرس تی‌وی به‌عنوان یک رسانه دولتی به‌نوعی دردسر اضافی برای مقامات سیاست خارجی ایران تبدیل شده است، تا جایی که رئیس هیئت ایرانی تعارف را کنار بگذارد و موضع خود را درباره این گزارش‌ها، به صراحت به گوش همه برساند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا اینقدر حاشیه درسا می کنید به جای اینکه کمک به روند مذکرات کرده وتحریم ها برداشته شود

      پاسخ ها

      • منصف

        اینها کاسب تحریمن برقراری تحریم‌ها منافع
        این عده را تامین می‌کند ضمن اینکه میخواهند مردم چند ماه دیگر در فشار و سختی باشند تا کاندیدای مورد حمایت صدا و سیما رأی بیاورد

    • بدون نام

      اینقدر مردم را سر کار نزارید ....

    • فرشاد

      مردم رو سر کار نذارید

    • بدون نام

      تیم ایرانی اصرار به پنهان موندن اخبار مذاکرات داره تنها به یک دلیل. اگر اخبار مذاکرات درز کنه معلوم میشه اینبارم دارن چه توافق یک طرفه ای انجام میدن و دستشون بسته میشه. امضا که کردن یواش یواش معلوم میشه دوباره چه رودستی خوردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج