جاباما
۱۱۱۱۵۵۸
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

روزهای خاکستری اهالی سینما

یک سال بیشتر است که کرونا مردم تمام جهان را غافلگیر کرد؛ بیماری‌ای که ابتدا به نظر نمی‌رسید در ادامه تبدیل به بحران اساسی تمام کشورها شود و نه‌تنها سلامت، بلکه اقتصاد همه دنیا را نشانه بگیرد.

روزنامه شرق: یک سال بیشتر است که کرونا مردم تمام جهان را غافلگیر کرد؛ بیماری‌ای که ابتدا به نظر نمی‌رسید در ادامه تبدیل به بحران اساسی تمام کشورها شود و نه‌تنها سلامت، بلکه اقتصاد همه دنیا را نشانه بگیرد. سینمای ایران در یک سال گذشته فرازونشیب‌های بسیاری را تجربه کرد و مثل همه مشاغل، سالن‌های سینما و تئاتر را به تعطیلی کشاند و بسیاری از هنرمندان را خانه‌نشین کرد.

روزهای خاکستری اهالی سینما

با همه اینها پس از مدتی بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام، مجدد فیلم‌برداری را از سر گرفتند و معدود فیلم‌های سینمایی و البته تعداد درخور‌توجهی سریال کارشان را آغاز کردند؛ اما این روزها در کنار تعداد درخور‌توجهی از آمار مبتلایان به کرونا در همه کشور نام برخی از چهره‌های هنری هم به چشم می‌خورد. چندروزی است که کیانوش عیاری، کارگردان با‌سابقه سینما و تلویزیون، به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری است. عیاری مدت‌هاست که مشغول به سرانجام‌ رساندن سریال جدیدش «87 متر» است؛ سریالی که ساخت آن تابستان ۹۶ آغاز شد و دی ۹۹ تصویربرداری آن به پایان رسید.شبنم عرفی‌نژاد، کارگردان و برنامه‌ریز و دستیار اول کیانوش عیاری، در سریال «87 متر» درباره تازه‌ترین شرایط جسمانی عیاری به «شرق» گفت: «شرایط جسمانی آقای عیاری نسبت به روزهای قبل بهتر شده و به احتمال بسیار زیاد تا چند روز آینده از بیمارستان مرخص خواهد شد».

اما چندین سال پس از ساخت سریال‌های «هزاران چشم» و «روزگار قریب» باید خوشحال بود که کیانوش عیاری با تمام فراز‌ونشیب‌ها و اتفاقاتی که بر سر اکران دو فیلم «خانه پدری» و «کاناپه» پیش آمد، به دعوت رسانه ملی پاسخ مثبت داد و ساخت «٨٧ متر» را آغاز کرد. سریالی که در زمان معاصر روایت می‌شود، سفارش ساخت این مجموعه سال‌ها پیش به عیاری داده شد و فرصتی برای ساخت آن مهیا نبود و در نهایت سال 96 ساخت این مجموعه را آغاز کرد. «87 متر»، جدید‌ترین سریال کیانوش عیاری، این روزها با مونتاژ، مراحل پس از تولید را می‌گذراند و پس از ماه مبارک رمضان پخش خواهد شد.

سریال «۸۷ متر» درامی اجتماعی است که داستان آن درباره دو خانواده به نام پوردورانی و خلیلی است. علیرضا پوردورانی به همراه همسر، دو دختر و پسرش ‌خانه‌ای را از یک فروشنده به نام فرج ناصری خریداری می‌کنند؛ اما روز اسباب‌کشی متوجه می‌شوند خانه به فرد دیگری به نام رجب خلیلی فروخته شده است. رجب به همراه پسر، همسر و دو دخترش صبح زودتر از پوردورانی‌ها به خانه رسیده‌اند و وسایل‌شان را در خانه گذاشته‌اند؛ اما با رسیدن خانواده پوردورانی، ماجرای کلاهبرداری مشخص می‌شود.

علی دهکردی، ابوالفضل پورعرب، مهران رجبی، فریبا کامران، نازنین فراهانی، هدی زین‌العابدین، دیبا زاهدی، الهه خادمی، ملیکا نصیری، نیما نوری‌زاده، سحر عبداللهی و محمد بحرانی ازجمله بازیگران سریال «۸۷ متر» هستند.
اما «باران کوثری» هم از دیگر بازیگرانی است که پس از ابتلا به کرونا مراحل درمان را در بیمارستان سپری می‌کند.
مدتی قبل نایب‌رئیس هیئت‌مدیره خانه سینما تأکید کرد هر‌کدام از اعضای صنوف سینمایی که مشغول کار در پروژه‌ای هستند، اگر برای حفظ سلامتی خود احساس نبود امنیت دارند، به رؤسای صنوف اطلاع دهند تا پیگیری انجام شود.

ایسنا دراین‌باره نوشت: «در پی نادیده‌گرفتن اطلاعیه سازمان سینمایی مبنی بر توقف فیلم‌برداری‌ها در شهرهای قرمز و نبود نظارت بر اجرائی‌شدن این دستور، برخی عوامل فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی از اصرار بر انجام کار در روزهایی که وضعیت شیوع کرونا در موج چهارم سیاه توصیف می‌شود، گله‌مند هستند.
در‌این‌باره گزارشی منتشر شد که با همراهی برخی عوامل و تأکید آنها بر اینکه با زور و اجبار به حضور در سر صحنه دعوت می‌شوند یا اینکه به خاطر نگرانی از پرداخت‌نشدن دستمزد مجبور به رفتن سر صحنه در این شرایط خاص هستند، روبه‌رو شد. این انتقادها بیشتر از آن جهت است که در بعضی پروژه‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر به عهده خود افراد گذاشته شده و تست‌گیری متناوب هم انجام نمی‌شود و در این بین تعدادی از عوامل هم به کرونا مبتلا شده‌اند. با‌این‌حال با توجه به ادامه فعالیت‌ چند پروژه دیگر، علیرضا نجف‌زاده، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره خانه سینما و رئیس کمیته رفاهی خانه سینما، ضمن اشاره به کمیته‌ای که سال قبل در خانه سینما برای رسیدگی به همین امور تشکیل شده بود؛ اما بعد به دلیل بروز مسائلی تعطیل شد، به ایسنا گفت: در پروژه‌هایی که مجوز قراردادشان در ارتباط با وزارت ارشاد است، اگر دستور سازمان سینمایی را مبنی بر تعطیلی رعایت نکنند و بعد خدای ناکرده اتفاقی برای کسی بیفتد، تهیه‌کننده باید پاسخ‌گو باشد؛ چون وقتی اعلام می‌کنند فیلم‌برداری تعطیل شود، باید این کار انجام می‌شد.

او ادامه داد: خانه سینما پس از سازمان سینمایی بیانیه‌ای صادر و پروژه‌ها را دعوت به تعطیلی کرد و اگر کسی در این مسیر تخطی کند، قطعا مسئولیت کار با مسئولان آن پروژه است.او افزود: ‌در کمیته رفاهی خانه سینما سعی کردیم به اعضای صنوفی که خود یا خانواده‌های‌شان درگیر کرونا شده‌اند، در حد توان از طریق کمک‌های پزشکی و حتی مالی یاری‌رسانی کنیم؛ ولی در شرایط فعلی اگر هر‌کدام از اعضا در پروژه‌ای به خاطر شرایط کاری احساس نبود امنیت می‌کنند، حتما از طریق صنف و رئیس صنف خود اطلاع‌رسانی کنند تا ما بتوانیم پیگیری کنیم.

در روزهای گذشته مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا بر افزایش آمارهای مرتبط با کرونا در این هفته تأکید داشتند و در خانه ماندن را بهترین راه برای حفظ سلامتی و کمک به کم‌شدن آمار مبتلایان عنوان کردند.بر‌اساس‌این تمام مشاغل - به جز مشاغل گروه یک - برای مدتی تعطیل شده‌اند؛ ولی تعدادی از پروژه‌های فیلم‌برداری فیلم و سریال همچنان مشغول کار هستند و در این بین بیش از هر چیز اصرار بر ادامه تولید سریال‌هایی که در چند وقت اخیر به خاطر کیفیت پایین به‌شدت مورد انتقاد بودند، جای تأمل دارد.

برخی عوامل همین سریال‌ها اشاره می‌کنند که مسائل مالی و ضرری که هر روز تعطیلی در این شرایط به تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار وارد می‌کند، مانع از این می‌شود که توقف کار برای حفظ سلامتی افراد در اولویت بماند. این در حالی است که سال گذشته هنرمندان زیادی را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادیم که در بین آنها تعدادی در همین پروژه‌ها بیمار شده و از دنیا رفتند».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج