۱۱۱۱۶۵۹
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

نخست‌وزیر ارمنستان استعفا داد

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان دقایق پیش استعفای خود را از این مقام اعلام کرد.

خبرگزاری ایرنا: نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان دقایق پیش استعفای خود را از این مقام اعلام کرد.

پاشینیان روز یکشنبه در یک برنامه تلویزیونی که بطور مستقیم از شبکه تلویزیونی سراسری ارمنستان پخش شد گفت که برای شرکت در انتخابات زودهنگام پارلمانی استعفا می دهد.

وی افزود:من برای شرکت در انتخابات پارلمانی روز ۲۰ ماه ژوئن (۳۰ خرداد ماه) امروز استعفا می دهم.

به دنبال افزایش فشارها بر نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان برای کناره گیری از قدرت، وی سرانجام روز سی ام ماه مارس (۱۰ فروردین ماه) اعلام کرد که استعفا می دهد.

اما چنین اقدامی نه به معنای خروج وی از صحنه سیاسی بلکه حضوری قوی در انتخابات پارلمانی پیش از موعد با حمایت حزب حاکم «گام من» در کسب پیروزی و حفظ صندلی قدرت است.

نخست وزیر ارمنستان اعلام کرده بود که تاریخ استعفایش را در ماه پیش روی میلادی یعنی آوریل اعلام می کند.

وی خاطرنشان کرده بود که چنین اقدامی به معنای خروجش از صحنه سیاسی نیست - استعفا فقط برای تعیین انتخابات پارلمانی پیش از موعد، که در آن حزب حاکم «گام من» قصد شرکت و پیروزی دارد، لازم است.

نمایندگان مخالف رادیکال چالش نخست وزیر را پذیرفتند و اظهار داشتند که انتخابات زودهنگام در صورتی قابل قبول است که به «حذف خائن و نجات سرزمین مادری» ختم شود.

نیکول پاشینیان ۲۸ مارس (۸ فروردین) در جلسه ای با ساکنان منطقه آرماویر اظهاراتی را بیان کرد که برای کل کشور ارمنستان مهم بود. او گفت: «من در ماه آوریل استعفا می دهم. این کار را نه برای ترک، بلکه برای برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمانی انجام خواهم داد. در این دوره، من همچنان به عنوان نخست وزیر باقی می مانم»، «در صورت حمایت رای دهندگان در انتخابات از من قول می دهم که حتی بهتر به کشور خدمت کنم. با این حال، اگر شهروندان از ما حمایت نکنند، پس ما فروتنانه قدرت را به شخص و یا گروهی که پیروز انتخاب خواهد شد تحویل خواهیم داد».

تصمیم برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ارمنستان در نتیجه برخی مذاکرات بین مقامات و مخالفان به دست آمد. قرار است رأی گیری ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) برگزار شود. پاشینیان نخست وزیر این تصمیم را "بهترین راه برای برون رفت از اوضاع سیاسی داخلی فعلی" خواند.

به عقیده تحلیلگران استعفای نخست وزیر راهی دشوار اما اجتناب ناپذیر برای اجرای رویه فراخوان انتخابات است.

این استعفا در واقع، یک دستکاری سیاسی است: پس از استعفا نیکول پاشینیان، می خواهد در پارلمان، جایی که طرفداران او اکثریت را تشکیل می دهند، دو باره رئیس دولت جدید تعیین شود.
انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ میلادی به همین ترتیب در ارمنستان برنامه ریزی شد - نیکول پاشینیان نخست وزیر موقت ارمنستان آن زمان، هفت ماه پس از هدایت انقلاب مخملی این کشور در انتخابات زودهنگام پارلمانی، به یک پیروزی قاطع رسید و قدرت از حزب جمهوری گرفتند.

انقلاب ۲۰۱۸ ارمنستان به برکناری سرژ سرکیسیان که برای ۱۰ سال رئیس جمهور بود منجر شد. او متهم به سوءاستفاده از قدرت بود چون بعد از پایان دوره ریاست جمهوری اش نقش نخست وزیر - که اختیاراتش به تازگی تقویت شده بود- را به عهده گرفت.

اکنون مخالفان استعفای نیکول پاشینیان، خواستار تبدیل انتخابات به کارزاری برای سرنگونی نخست وزیر ارمنستان هستند. آنها روز یکشنبه هفته گذشته در پایتخت نیز یک تجمع برگزار کردند.

استعفای پاشینیان توسط آکادمی ملی علوم، دانشگاه دولتی ایروان، تعدادی از سازمان های عمومی، رهبران شهرها و رهبران جامعه حمایت شده است. همه روسای پیشین ارمنستان مستقل و همچنین رییس جمهوری فعلی آرمن سارکیسیان نخست وزیر را به استعفا فراخواندند. گارگین دوم رییس کلیسای رسولان ارامنه، نیز چنین کاری را خواستار شد.

واحدهای ارتش ارمنستان، چه فرماندهان و چه پرسنل به در بیانیه ستاد کل ارتش در ۲۵ فوریه (۷ اسفند) پیوستند و خواستار استعفای نخست وزیر نیکول پاشینیان شدند.

نخست وزیر بارها از مخالفان خواست تا به اعتراض ها پایان دهند و گفت وگو را آغاز کنند اما مخالفان پاشینیان همان لجاجت و برخورد سازش ناپذیر را نشان دادند؛ مخالفان از مذاکره در مورد چیزی غیر از استعفای نخست وزیر امتناع کردند.

و سرانجام هفته گذشته ۸ فروردین پاشینیان کوتاه آمد و اعلام کرد که ماه آینده استغعا خواهد داد. اما آیا این استعفا عملی خواهد شد؟ آیا مخالفان حاضر خواهند بود مجددا پاشینیان را در صحنه سیاسی و انتخابات زودهنگام پارلمانی بپذیرند؟

شب ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان ۹۹) ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بیانیه ای را در مورد توقف جنگ امضا کردند که طی آن ایروان قسمت قابل توجهی از قره باغ را به باکو و همچنین هفت منطقه دیگر را منتقل کرد. در حقیقت، در مقابل، ارمنستان چیزی به جز پایان جنگ، که طی آن بیش از ۲۵۰۰ نفر را از دست داد، دریافت نکرد.

در ارمنستان امضای توافق نامه برای ارمنی ها دردناک بود و بلافاصله اعتراضات در کشور با شعار "نیکول خیانتکار است" آغاز شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج