۱۱۱۳۰۷۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

عقاب کوچک در مسیر تاریخ‌سازی

فصل آینده شاید عابدزاده را با پیراهن پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ این کشور ببینیم و حضورش در بنفیکا می‌تواند جذابیت‌های لیگ این کشور را برای هواداران ایرانی بالاتر ببرد. اگرچه این خبر در حد یک شایعه مطرح شده اما نمایش خوب عابدزاده در ماریتیمو را می‌توان علت اصلی توجه تیم‌های بزرگ به او دانست.

فرهیختگان: امیر عابدزاده را می‌توان یکی از موفق‌ترین گلرهای ایرانی در فوتبال اروپا دانست؛ دروازه‌بانی که بدون حاشیه و بدون اتکا به‌نام پدرش تلاش کرد جایگاهی در فوتبال برای خود دست‌و‌پا کند و حالا در آستانه انتقالی جذاب در فوتبال پرتغال قرار دارد. فصل آینده شاید او را با پیراهن پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ این کشور ببینیم و حضورش در بنفیکا می‌تواند جذابیت‌های لیگ این کشور را برای هواداران ایرانی بالاتر ببرد. اگرچه این خبر در حد یک شایعه مطرح شده اما نمایش خوب عابدزاده در ماریتیمو را می‌توان علت اصلی توجه تیم‌های بزرگ به او دانست. چه‌بسا اگر عملکرد این دروازه‌بان ایرانی نبود احتمالا ماریتیمو جایگاه بسیار بدتری در جدول داشت و بقا در لیگ برایش بسیار دشوارتر می‌شد.

شانس حضور در پرافتخارترین تیم

روزنامه آبولا به‌تازگی از تمایل بنفیکا برای خرید این گلر ایرانی خبر داده است. ظاهرا نمایندگان این باشگاه درطول فصل عابدزاده را زیرنظر داشته‌اند و او را گزینه مناسبی برای حضور در درون دروازه تیم خود می‌دانند. این تیم درحال حاضر در رتبه سوم جدول لیگ قرار گرفته و شانس زیادی برای کسب سومین سهمیه پرتغال در لیگ قهرمانان اروپا دارد. این تیم هم از لحاظ قهرمانی در لیگ(۳۷)، هم جام‌حذفی(۲۶) و هم جام‌اتحادیه(۷) در این کشور رکورددار است و بیشترین قهرمانی را در هر سه جبهه دارد. در اروپا نیز بنفیکا در ابتدای دهه۶۰ میلادی و در دو دوره متوالی توانست فاتح جام باشگاه‌های اروپا شود. آنها آخرین‌بار در سال۲۰۱۹ توانستند قهرمانی در لیگ را تصاحب کنند و در فصل گذشته رقابت را به پورتو واگذار کردند و امسال هم با امتیازاتی که تاکنون اندوخته‌اند بعید است رتبه‌ای بهتر از سومی پیدا کنند.
بنفیکا درحال حاضر سه گلر در ترکیب خود دارد. اودیسیس ولاچودیموس یونانی که 12بازی ملی نیز در کارنامه دارد و سومین فصل حضورش را در این تیم سپری می‌کند. این گلر 27ساله در ابتدای فصل در ترکیب ثابت تیمش قرار گرفت و تا این برهه از مسابقات 15گل دریافت کرده و 7کلین‌شیت نیز در کارنامه‌اش به ثبت رسیده است. با این حال از هفته نوزدهم خورخه خسوس، سرمربی باتجربه تیم تصمیم گرفت از دیگر گلر خود استفاده کند و از آن زمان تاکنون ولاچودیموس نیمکت‌نشین شده است. درطول هفته‌های اخیر این هلتون لیت برزیلی بوده که در ترکیب ثابت بنفیکا به میدان رفته و با 5گل خورده و 7کلین‌شیت عملکرد بهتری نسبت به رقیبش داشته است.

این گلر 30 برزیلی در ابتدای فصل از بواویستا خریداری شد و صبوری زیادی به خرج داد تا درنهایت توانست به ترکیب اصلی برسد و حالا هم به‌خوبی از فرصتی که دراختیارش قرار داده شده استفاده کرده و با نمایش خوبش نمی‌خواهد دوباره نیمکت‌نشین شود. دروازه‌بان سوم بنفیکا هم مایل اسویلار بلژیکی است که تنها 21سال دارد و درطول فصل هم تنها یک بازی موفق شد در ترکیب تیمش قرار بگیرد که آن‌هم از سر اجبار بود. در هفته پانزدهم رقابت‌های لیگ و پیش از مصاف برابر ناسیونال هر دو گلر اصلی تیم به کرونا مبتلا شدند و به این ترتیب اسویلار تنها حضورش در لیگ را تجربه کرد که بازی درنهایت با تساوی یک-یک به پایان رسید. او درطول فصل بیشتر در ترکیب تیم دوم بنفیکا که در دسته دوم لیگ این کشور حضور دارد به میدان رفته است. قرارداد ولاچودیموس تا سال2024 و هلتون لیت تا سال2025 اعتبار دارد و البته با توجه به اینکه دروازه‌بان برزیلی به‌تازگی راهی این تیم شده بعید است باشگاه و کادرفنی به فکر فروش او باشند. اسویلار هم اگرچه تا تابستان سال بعد قرارداد دارد اما با توجه به سن و سالش بنفیکا به‌راحتی او را از دست نخواهد داد و به‌نظر می‌رسد برنامه‌ریزی بلندمدتی برایش دارد. در این میان شاید ولاچودیموس تنها گزینه‌ای باشد که احتمال جدایی‌اش وجود دارد و اگر انتقال عابدزاده قطعی شود، باشگاه این دروازه‌بان یونانی را به تیم دیگری واگذار کند. بنفیکا برای سال آینده برنامه‌های زیادی درسر داشته و تصمیم دارد با تقویت خود در خطوط مختلف دوباره در کورس قهرمانی قرار گرفته و خود را بین مدعیان قرار دهد.

از انگلیس تا پرتغال

اگرچه هنوز پیشنهاد رسمی برای عابدزاده به ماریتیمو نرسیده است اما با شرایطی که این باشگاه دارد شاید خود این بازیکن نیز بی‌میل نباشد در تابستان راهی باشگاه دیگری شود تا چالش جدیدی را تجربه کند. باشگاه هم‌اکنون در رده‌های پایینی جدول قرار دارد و خطر سقوط را همچنان حس می‌کند. اگرچه با عملکرد خوب عابدزاده و علیپور در هفته‌های اخیر اوضاع ماریتیمو بهتر شده اما هنوز هم سرنوشت این تیم مشخص نیست و احتمالا تا هفته آخر باید برای نیفتادن بجنگند.

عابدزاده فوتبالش را پس از آموزش‌های ابتدایی که زیرنظر پدرش دید، در تیم جوانان برنتفورد انگلیس آغاز کرد و حتی به تیم زیر 18سال تاتنهام هم رسید اما در این باشگاه هم دوام زیادی نداشت و به لندن‌تایگرز رفت. اف‌سی‌بلوز آمریکا که یک مالک ایرانی هم داشت مقصد بعدی این گلر ایرانی بود و در آنجا توانست توانایی‌های خود را نشان دهد. عملکرد خوبش در این تیم سبب شد پرسپولیس برای خرید او دست به‌کار شود و او پس از مدت‌ها حضور در تیم‌های خارجی سرانجام به یک تیم ایرانی ملحق شد. حضور او در جمع قرمزها دوام زیادی نداشت و با توجه به اینکه زیاد به عابدزاده بازی نمی‌رسید راهی راه‌آهن شد و از آنجا دوباره تصمیم گرفت حضور در فوتبال اروپا را تجربه کند.

عابدزاده پس از مدتی بدون تیم ماندن، پیشنهاد باریرنسه پرتغال را دریافت کرد و راهی لیگ این کشور شد. درخشش در این تیم باعث شد خیلی زود ماریتیمو به سراغش برود تا این ستاره آینده‌دار را به خدمت بگیرد. گلر 28ساله ایرانی در طول این 4سال حضورش در ماریتیمو تلاش زیادی کرد تا بتواند در ترکیب اصلی تیمش به میدان برود و درنهایت زحماتش نتیجه داد. او حالا به یکی از بهترین گلرهای لیگ این کشور تبدیل شده و فصل‌به‌فصل بیشتر در ترکیب اصلی ماریتیمو به میدان می‌رود. عابدزاده سال پیش در 25بازی برای ماریتیمو به میدان رفت و درمجموع با 26گل خورده و 10کلین‌شیت نمایش درخشانی در تیمش داشت. امسال نیز او درحالی که هنوز 5هفته تا پایان مسابقات باقی‌مانده است 25بار به میدان رفته که حاصل آن 32گل خورده و 8کلین‌شیت بوده است. بالا رفتن تعداد گل‌های خورده او بی‌ارتباط با ضعف خط‌دفاعی تیمش در این فصل نیست و درمجموع تیم نسبت به فصل قبل در شرایط بدتری قرار دارد.

با این حال او درطول فصل چندبار نیز در تیم منتخب هفته لیگ قرار گرفته که آخرین مورد آن مربوط به هفته بیست‌وپنجم و مصاف برابر بنفیکا بود که اگرچه تیمش این بازی را با یک گل باخت اما هم به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد و هم در تیم منتخب هفته قرار گرفت.

روزنامه «جورنال‌نوتیسیاس» درباره شرایط این تیم در هفته‌های پایانی لیگ نوشت: «ماریتیمو که خطر سقوط را به‌خوبی حس می‌کند در هفته‌های پایانی کمی به خود آمده و توانسته نتایج بهتری در لیگ کسب کند. آنها در میانه‌های فصل شکست‌های زیادی را تجربه کردند که باعث شد به رده‌های پایینی جدول سقوط کنند اما در چند مسابقه اخیر خود توانسته‌اند امتیازات خوبی را از دیدارهای حساس با تیم‌های پایین‌جدولی کسب کنند. در این راه عملکرد خوب علی علیپور و امیر عابدزاده به‌عنوان دو بازیکن ایرانی در این موفقیت‌ها تاثیرگذار بوده است. ماریتیمو در 4بازی اخیر خود سه برد به‌دست آورده است و اگر بتواند همین روند را ادامه دهد می‌تواند امیدوار باشد که فصل آینده را نیز در لیگ برتر سپری کند. اگرچه این تیم در ادامه دیدارهای سختی را پیش‌رو دارد اما چند برد اخیر روحیه تیم را بالا برده و امید به موفقیت را در این تیم افزایش داده است.»

قرارداد عابدزاده با ماریتیمو در تابستان پیش‌رو به پایان می‌رسد و در این شرایط او به‌عنوان بازیکن آزاد می‌تواند به‌راحتی باشگاه بعدی‌اش را انتخاب کند. او که سابقه 4بازی ملی را نیز در کارنامه دارد درطول 4سالی که در ترکیب ماریتیمو به میدان رفته توانسته در 80بازی 28بار کلین‌شیت کند و با 89گل خورده عملکردی خوب در این تیم میانه‌جدولی از خود به‌جای بگذارد.

لژیونرهای ناموفق

در چنین شرایطی بی‌دلیل نیست که او پیشنهادهای خوبی از بنفیکا یا سایر تیم‌ها دریافت کند. عابدزاده در این 4سال توانسته نامش را به‌عنوان گلری موفق در فوتبال پرتغال مطرح کند و حالا زمان پیشرفت است. درحالی که به بهترین سال‌های فوتبالی یک گلر نزدیک می‌شود و تجربه خوبی نیز اندوخته است باید به فکر حضور در تیمی بهتر باشد تا بتواند شایستگی‌هایش را به رخ بکشد.

درطول این سال‌ها گلرهای نسبتا خوبی از فوتبال ایران راهی اروپا شده‌اند اما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند موفقیت‌های عابدزاده را کسب کنند. از زمان مرحوم ناصر حجازی که در تمرینات منچستریونایتد نیز حاضر شد اما درنهایت راهی این باشگاه نشد همواره دروازه‌بان‌های ایرانی در تلاش بودند تا ثابت کنند می‌توانند حضور در فوتبال اروپا را همانند سایر لژیونرها تجربه کنند اما شرایط خاص این پست و مهارت ویژه‌ای که نیاز دارد باعث شد کمتر دروازه‌بان ایرانی بتواند در فوتبال اروپا موفق باشد.

نیما نکیسا یکی از نخستین گلرهایی بود که در سال‌های گذشته توانست حضور در این قاره را تجربه کند. سنگربان سابق پرسپولیس در سال1999 راهی تیم کاوالا یونان شد اما حضورش در این تیم کوتاه بود و پس از مدتی حضور در تیم آلبانیایی فلامورتاری دوباره به لیگ ایران برگشت. علیرضا حقیقی دیگر دروازه‌بانی بود که او هم به امید موفقیت در فوتبال اروپا و پس از حضور در جام‌جهانی به رابین‌کازان روسیه رفت اما نتوانست جایگاه ثابتی در این تیم پیدا کند و به چند تیم ازجمله پرسپولیس و کوویلیا پرتغال که در دسته دوم حضور داشت و پنافیل، دیگر تیم پرتغالی قرض داده شد. حقیقی در سال2016 راهی ماریتیمو شد و نخستین گلر ایرانی این باشگاه لقب گرفت اما در این تیم نیز نتوانست عملکرد درخشانی ارائه کند. فوتبال سوئد مقصد بعدی این دروازه‌بان ایرانی بود. او ابتدا به اسکیلاستونا رفت و در ادامه به سوندسوال پیوست. اگرچه در سوئد شرایط نسبتا بهتری داشت اما پس از این دو تیم دیگر نتوانست در اروپا ماندگار شود و به لیگ ایران برگشت.

سوشا مکانی نیز پس از مدتی حضور در فوتبال ایران تصمیم گرفت پس از حواشی‌ای که برایش رخ داد راهی فوتبال اروپا شود و به‌عنوان نخستین گلر لژیونر ایران در فوتبال نروژ مشغول به بازی شد. میوندالن نخستین تیم مکانی بود و پس از آن به‌صورت قرضی به استرومگودست رفت و دوباره به میوندالن برگشت. این باشگاه نروژی در دو برهه او را به تیم‌های نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان قرض داد و حالا دوباره به این باشگاه برگشته است. مکانی که جاه‌طلبی زیادی برای پیشرفت نداشت در این سال‌ها تنها حضور در فوتبال نروژ را تجربه کرده است.

علیرضا بیرانوند یکی از مهم‌ترین گلرهایی است که در این سال‌ها توانسته راهی اروپا شود اما او هم که به‌عنوان دروازه‌بان اصلی تیم‌ملی ایران و حتی یکی از بهترین گلرهای فوتبال آسیا راهی تیم آنتورپ بلژیک شده هنوز نتوانسته خود را با شرایط این تیم وفق دهد و روزهای پرنوسانی را در این باشگاه سپری می‌کند. بیرانوند به امید اینکه گلر نخست این تیم بلژیکی خواهد بود راهی این کشور شد اما در این فصل رقابت نزدیکی با دیگر دروازه‌بان‌های تیم داشته و حتی در ابتدای فصل مدت‌ها نیمکت‌نشین بود. او پس از مصدومیت ژان بوتز که در ترکیب اصلی قرار می‌گرفت شانس بازی برای آنتورپ را به‌دست آورد که نتوانست به‌خوبی از این فرصت استفاده کند. او حالا دوباره نیمکت‌نشین شده و باید تلاش زیادی کند تا بتواند به ترکیب ثابت تیم راه پیدا کند.

در چنین شرایطی ارزش کار عابدزاده بیش از قبل مشخص می‌شود و اگر در تابستان بتواند انتخاب مناسبی داشته باشد شاید بتواند پیراهن شماره یک تیم‌ملی را نیز از بیرانوند گرفته و به گلری بی‌رقیب در تیم اسکوچیچ تبدیل شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج