۱۱۱۳۵۳۹
۹۰ نظر
۵۰۱۶
۹۰ نظر
۵۰۱۶
پ

فائزه هاشمی: رای ندادن یعنی اینکه اعتراض داریم

این روزها در جمع‌های سیاسیون مباحث حول محور انتخابات ۱۴۰۰ است؛ انتخاباتی که عدم‌حضور گسترده در آن دغدغه اصلی دلسوزان است. برخی هم مانند فائزه هاشمی تمایلی به حضور در انتخابات ندارند و دلایل خودشان را دارند. به عنوان نمونه دختر آیت‌ا... هاشمی معتقد است عملکرد اصلاح‌طلبان چنان نبوده که مردم راضی باشند و بخواهند بار دیگر به آنها رای دهند. گفت‌وگوی فائزه هاشمی در ادامه آمده است که آن را می‌خوانید.

روزنامه آرمان ملی: این روزها در جمع‌های سیاسیون مباحث حول محور انتخابات ۱۴۰۰ است؛ انتخاباتی که عدم‌حضور گسترده در آن دغدغه اصلی دلسوزان است. برخی هم مانند فائزه هاشمی تمایلی به حضور در انتخابات ندارند و دلایل خودشان را دارند. به عنوان نمونه دختر آیت‌ا... هاشمی معتقد است عملکرد اصلاح‌طلبان چنان نبوده که مردم راضی باشند و بخواهند بار دیگر به آنها رای دهند. گفت‌وگوی فائزه هاشمی در ادامه آمده است که آن را می‌خوانید.

فائزه هاشمی: رای ندادن یعنی اینکه اعتراض داریم

این روزها بحث انتخابات ۱۴۰۰ گرم است. شما هم فعالیتی دارید؟

من هیچ فعالیت انتخاباتی ندارم. قصد شرکت در انتخابات را نیز ندارم.

هنوز که شرایط مشخص نیست و به نظر نمی‌رسد بزرگان و اعتدالیون با عدم‌شرکت موافق باشند.

متوجه نمی‌شوم منظور از اعتدالیون و بزرگان چیست و مدت‌هاست که کلمات ما از معانی واقعی آن فاصله گرفته است. بابا همیشه تشویق به شرکت می‌کرد که درست هم بود. ایشان به‌خاطر تاثیر، نفوذ و جایگاهش نقش مهمی در تحقق نسبی مطالبات جامعه داشت. هدف بابا بردن کشور به سمت توسعه بود و این کمک کند منتخبان بتوانند در این مسیر قرار بگیرند و به‌نظرم موفق هم بود ولی بعد از رفتن بابا شرایط عوض شد.

منظورتان چیست؟ افراد به وعده‌هایشان عمل نکردند یا مردم تشویق به رای دادن نشدند؟

ساده است. اگر دولت اول آقای روحانی را با دولت دوم مقایسه کنیم و عملکرد احزاب اصلاح‌طلب بعد از رفتن بابا را مورد ارزیابی قرار بدهیم، مشخص می‌شود که منظور من چیست، شاخص‌ها و تفکرات اصلاح‌طلبی به کجا رسیده که به نظر من پس‌رفت کرده است. مسیری که مدنظر بابا بود، بعد از رفتنش ادامه پیدا نکرد. انتخابات زمانی مهم است که نتیجه رای خودت را در اداره کشور در بعد از انتخابات ببینی. اگر قرار باشد تو رأی بدهی و منتخب تو در همان سیستم موجود ذوب شوند، به نظرم تقویت این آن نقض عرض است.

بسیاری از اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس سال ۹۸ شرکت نکردند که نتیجه آن را مشاهده می‌کنید. تصور نمی‌کنید عدم‌شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ هم همین وضعیت را رقم بزند؟

دولت دوم آقای روحانی که با رای بالا شکل گرفت، به نظرم بدتر از مجلس یازدهم است، چرا که اقدامات آقایان روحانی و ظریف و... در دولت دوم موافق مردم نبود. آنها با حرف نزدن، تحریف حقایق و بحران‌زایی مسیر دیگری را رفتند و برخلاف وعده‌ها و مطالبات مردمی که به آنها رأی داه بودند عمل کردند. صحبت‌های آقای ظریف که اخیراَ منتشر شده نیز مؤید همین مطلب است. افرادی که با رأی ما قدرت می‌گیرند و مطیع اوامر می‌شوند، فرق‌شان با مجلس یازدهم چیست؟ به‌نظرم این نوار با هر هدفی‌، زمان خوبی انتشار یافت و حداقل من مطمئن شدم که تصمیم انتخاباتی هم درست است!

مشخص است که دل‌پری از دولت دارید.

امروز عصبانیت من نسبت به دولت بیشتر از عصبانیتم نسبت به اصولگرایان است. آقای روحانی و بخشی از تیمش با اینکه اصلاح‌طلب نبودند ولی رای آنها پایگاه اصلاح‌طلبی داشت و باید به وعده‌های خود عمل و جور دیگری رفتار می‌کردند. اصولگرایان؛ این نام هم هیچ ارتباطی به منش و ویژگی‌های این افراد ندارد، که تکلیف‌شان معلوم است و نمی‌توانیم از آنها انتظار دیگری داشته باشیم. چرا همیشه باید به دنبال بد و بدتر باشیم؟! این بد و بدتر دیگر آنقدر فرقی با هم ندارند. آزموده را آزمودن خطاست. اگر بابا بود می‌شد رأی داد، چون بزرگی بود که می‌توانست راه را باز کند اما امروز دیگر آن بزرگ را نداریم و نه‌تنها این راه باز نمانده بلکه خود اصلاح‌طلبان این راه را بسته‌اند. متاسفانه عمده اصلاح‌طلبان به جای پذیرش اشتباهات‌شان در دور شدن از مردم و رفتن به سوی حاکمیت برای بقا، دچار فرافکنی هستند و مرتبا توپ را در زمین شورای نگهبان و اصولگرایان می‌اندازند. اقدام به حذف بابا از سوی کسانی که به دنبال به بن‌بست رساندن اصلاحات بودند متأسفانه انگار درست بوده. بعید می‌دانم که خودشان چنین سرعتی را در نتیجه گرفتن از این اقدام پیش‌بینی می‌کردند.

اصلاح‌طلبان مجلس را از دست دادند؛ به راحتی باید دولت را هم از دست بدهند؟!

با از دست دادن چنین دولتی که شاید نبودنش بهتر از بودنش باشد، ضرری نمی‌کنیم. اتفاقی رخ نمی‌دهد با این شرایط رای ما سیاست‌های قبلی را تایید، آنها را در این مسیر غلط قدرتمندتر می‌کند. رأی ندادن شاید تلنگری باشد برای کسانی که شرایط را به اینجا رسانده‌اند، چرا باید وارد مسیری بی‌نتیجه شویم که تشویق‌کننده خطا هم باشد.

به هرحال اصلاحات باید تداوم داشته باشد و با رای ندادن تضعیف می‌شود و به عقب برمی‌گردیم.

صندوق رأی که مثل خیلی چیزهای دیگرمان به یک ظاهر و رویه بدون محتوا تبدیل شده، اگر قرا است سوء‌مدیریت‌ها و مسیر خلاف توسعه را تقویت کند نمی‌تواند نماد اصلاحات باشد. تا کی می‌خواهیم عبارات زیبا را جایگزین واقعیات تلخ کنیم؟ تا کی می‌خواهیم رفتارهای کلیشه‌ای و نظریات و تئوری‌های حرف را به جای واقع‌گرایی به خورد یکدیگر بدهیم؟ در این شرایط و با این وضعیت که بخش‌هایی به سیم آخر زده‌اند و افکارعمومی برای آنها جایی ندارد، رای ما رایی نیست که به اصلاحات منجر شود. برخی می‌گویند باید رای بدهیم و نباید این مسیر انحرافی را با رأی دادن‌مان تقویت کنیم. قبلا می‌گفتم از استقلال دچار بد‌فهمی هستیم ولی امروز می‌گویم آن هم وجود ندارد. آیا باید رای بدهیم تا آنچه وجود ندارد را حفظ کنیم‌؟ اتفاقا باید رای ندهیم که نشان بدهیم اعتراض داریم. باید برگردیم به اهداف انقلاب. رای ندادن را می‌گویند قهر و منفعل بودن است اما اتفاقا با یک تلاش خوب برخلاف جریانی که اعتقاد به اصلاحات ندارد، حرکت می‌کنیم.

مقصر دانستن آقای ظریف کم لطفی نیست؟

بله، می‌دانیم بسیاری از تصمیمات و اتفاقات در اختیار آقای ظریف نیست. خود ایشان گفتند من صفر درصد اختیار دارم، صحبت‌های منتشر شده ایشان نیز مؤید همین مطلب است. آقای ظریف می‌توانست این اندازه گفت‌وگو و توئیت و صحبت در تایید سیاست‌های غلط نداشته باشد. این همه کاسه داغ‌تر از آش شدن چرا؟ آیا پیام این کارها غیر از حفظ موقعیت است؟ رای دهیم تا آقای ظریف و امثالهم بگویند مردم با رای خود همراه این سیاست‌ها هستند؟!

خانم هاشمی خودتان بهتر می‌دانید رای ندادن چاره کار نیست و ممکن است در خارج کشور از این موضوع علیه ایران استفاده کنند.

چرا همیشه مردم باید جور این عکس‌العمل را بکشند؟ چرا مدیران و سیاستگذاران نباید به خود بیایند و رفتارهایشان را اصلاح کنند تا فرصت سوءاستفاده را بگیرند. باید همه بار روی دوش مردمی باشد که بیشترین آسیب را از این مدیریت‌ها دیده‌اند. از وحدت ملی حرف می‌زنند و انتظار از مردم. آیا مسئولان هم نباید چند قدم به جلو بردارند و بعد جامعه جواب به آنها دهد؟ فقط مردم باید با گذشت و فداکاری عملکرد غلط آنها را لاپوشانی کنند و برای آن هم باز چیزی نه تنها تغییری نکند بلکه شرایط بدتر هم بشود؟ یعنی قدر حضور مردم چند سالی است نه‌تنها دانسته نمی‌شود بلکه تأییدی می‌بینند به اشتباهات خودشان و مسیر غلط را با قدرت بیشتر و انحراف بیشتر ادامه می‌دهند.

کتانی به پا دارید. پیاده‌روی بودید؟

بله، 3 تا 4 ساعت پیاده‌روی کردم.

خوش‌به‌حال شما با این سن وسال قدرت و انگیزه پیاده‌روی دارید.

سن و سالم بالا نیست (می‌خندد) در این سن بیشتر نیاز به ورزش و حرکت داریم.

به‌نظرم در همین پیاده‌روی خیلی فکر می‌کنید.

بله. من حتی حین پیاده‌روی یک روزنامه «آرمان ملی» می‌خرم و می‌خوانم. درباره بــرخی مـــــوضوعات کــــه می‌خوانم فکر می‌کنم و یاداشت‌برداری می‌کنم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • م ..ا

      یکی بگه از دل رفسنجانی و مصیبت ها اصلاحات بیرون میاید!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میخوای بگی چی تو هم هستی دختر هاشمی رفسنجانی

      • بدون نام

        رای نمیدبم اعتراض داریم هم خشمگین

      • دکتر مغز اعصاب روسی

        باز اصولگرای افولی ضایع شد که ای خدا

      • بدون نام

        فائزه برای ریاست جمهوری خوبه اما باز رای نمیدیم

      • حمد امین

        از پسته داری و دامداری بگو

      • بدون نام

        کاملا درست گفته

      • بدون نام

        زن شجا است

      • بدون نام

        یکی بهش بگه رای ندادن بخاطر باباته که با تصمیماتش پدر ملت و درآورد

    • نامnaser

      کاش مناظره انجام میشدولی درهرصورت واقعاکارت درسته فائزه، تنهاکسی که بیادرای میدم خودتی،فقط کاش ازبابات هم انتقادکنی دیگه بیستی بیست،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان فکر کردی هی ویرگول بذاری می تونی رد گم کنی؟

      • نامnaser

        کاربر۱۱:۳۳خوشم اومدازهوش ودقتت کاش ازاین هوش ودقت همه جااستفاده کنی

      • خان آراز

        متاسفم که
        حافظه تاریخی نداری
        متاسفم که خیلی ها مث شما
        زد و بند توهین و هزااااران هزار حرکات
        امثال فائزه رو دیدی و باز با افتخار میگی که
        بهت رای میدام .

      • بدون نام

        همینمون مونده به این رای بدیم .

    • محمد محمد

      آفرین به این طرز تفکر .با وجود پایگاه خانوادگی خوش فکر است وشجاع .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدایا به دادمان برس
        گرانی بیکاری و وووو امسال که مقیاس میکنی بدتر ازپارسال این شده عادت و همه افسرده و نگران

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        زرشگ شجاع خخخخخخخخخ

    • بدون نام

      تمام حرفاش درسته، مخصوصا اونجا که میگه یک نفر رو اونقدر بالا می بریم که انتقاد کردن بهش انگار گناه کبیره میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        کجاش درست میگه دوست عزیز؛ اعتراضی که مردم دارن بخاطر سیاست های غلط باند همین فائزه بوده که مردم به گرفتاری کشاندند

      • نامnaser

        درودبرشما،امارمنفیهامشخصه ازکجااب میخوره

    • بدون نام

      نتیجه این جریان چیزی جز بیچارگی ملت نبود .

    • بینام

      اگه قرارشه ی روزی رای بدم بشما خانم فائزه خانم رای میدم چون لیاقتشو داری فقط فقط خودت میدونم اگر تائیدشوید برای کشوندن مردم پای صندوقهای رای میباشد بعد رد میشی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با هم محشور شین

    • رضا راد

      حرفاش حقه وبرای خیلی ها تلخ

    • بدون نام

      خوش فکر بودن و دل داشتن به زن و مرد نیست قبل از انقلاب چی میخواستیم و الن چی شد دورد بر خانم هاشمی

    • بدون نام

      شما برو اروپا ِِ ........

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه که ۵۰۰۰ اقا زاده فثط تو امریکا نداریم

    • بدون نام

      اگر بابا بود الان روزگار در سازندگی دیگری برای مردم قرار داشت. اما حیف که بابا نیست!!!

    • بدون نام

      فائزه خانم شما خانم مَشتی و قهرمانی هستید و به نظر اگر در انتخابات حضور داشته باشید برای حل مشکلات مدال بسیار کسب خواهید داشت.

    • شاهرخی

      احسن بتو از خیلیا مردتری شجاعتت رو تحسین میکنم.

    • بدون نام

      همینکه یکی شجاعت اینو داره که توصیه به رای ندادن بکنه خیلی قابل احترامه

    • فرشاد

      دقیقا درسته

    • بدون نام

      معلومه رای ندادن نشانه اعتراضه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خرد جمعی مردم اعتقاد بیشتر از اعتراض داره رای ندادن یعنی رد شدن از خیلی چیزها

      • هوشنگ

        باید عزم جمعی رخ بده
        وقتی برای نگه داشتن لطفی که بهت نکردن تلاش میکنی
        !یعنی باز اجازه میدی بهت لطف نکنن

    • جعفری

      ننه خانم همه به تو اعتراص دارند حتی مرحوم پدرت که د رحق ان مرد بررگ هم جفا کردید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرادیکی سنش بالا رفت نباید نظر بده

    • امید

      آفرین برشما.البته باقیمت کمی از صحبتهای شما مخالفم.مابقیش کاملا موافقم.عاقلان منظور رو میگیرند.

    • بدون نام

      حرف ونظر خانواده شما دیگه جایگاهی ندارد برو خونه داری کن

    • کیوان

      تو کارو زندگی نداری بیش ا ز حد داری حرف میزنی خانواده ات هم از دست تو ناراحت هستنند حتی مادرت هم تورا قبول نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فائز ه بازم نطق کردی دست از سر مردم بردار شما مافیا هستید

      • بدون نام

        شما وی پی انت رو قطع کن بعد بیا تظر بده

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      با رای ندادن هیچی درست نمیشه بلکه دشمن شاد میشیم ....قدرت کشور کم میشه

      پاسخ ها

      • هوشنگ

        مگه اونایی که میخوای بهشون رای بدی از دشمن کمترن؟

      • بدون نام

        دشمن شاد؟وقتی اختلاس میشه وقتی دلار میشه این.. وقتی مرع گیر نمیاد ...وقتی وقتی ...دشمن شاد نمیشیم؟

      • بدون نام

        رای بی رای

      • سعید ۳۵

        رای بی رای

    • بدون نام

      احسنت بر شیر زن شجاع

    • بدون نام

      درود بر این شیر زن,حرف دل ملت همینه,رای بی رای

    • نیما

      با کسی درباره مردم مصاحبه کنین که از جنس مردم باشه نه آقازاده

    • بدون نام

      رای ندادن به معنی اعتراض نیست به معنی رد شدن از خیلی چیزهاست

    • سعید ک

      پس آخرش به لاریجانی تایید رای دادی.

    • بدون نام

      تو صلاحیت دوره گردی رو هم نداری

    • بدون نام

      وای همین مونده کاری کنیم که تو خوشحال بشی

    • بدون نام

      بله

    • بدون نام

      کسی که خانواده ش قبولش نداره میخواد بیاد رئیس جمهور بشه

      پاسخ ها

      • هوشنگ

        متن رو درست میخوندی متوجه میشدی که گفته قصد شرکت در انتخابات رو نداره

    • بدون نام

      احسنت ...افتخار پدرتی...

    • خدایابسه دیگه........

      حرفهاش قشنگ ومنطقی بودمخصوصاجایی که میگه مگه مردم باید جوربکشندوهمه فشارهاروتحمل کنند و....احسنت درودبه شرفش

      پاسخ ها

      • زهره

        بابات وبرادرات چه گلی بسرمردم زدند که تومیخواهی تاج گل بزنی فکرکنم شوهر و بچهات هم ازدست بستوه امده اند بس کن بقول قران اخسءو

    • قریب

      واقعن دخترا باباین ها ،البته همون بابا هم تو قبول نداشتی وبرخلاف نظر عمل میکردی عمو خوب میگه که فایزه سرتقه،واقعن،فایزه خانم ،خانم خانما هرچه ملت بدبختی داره وپسروی دقیقن از زمان سرکار اومدن پدر شما بود

    • محمد

      بابا بابا بابا! خفقان زمان بابا فراموش شد؟ تورم شديد چي؟ توي اين ٤٣ سال پسرفت داشتيم و بابا هم توي سالها هميشه بالا بوده!

    • بدون نام

      اره درود به فائز باباجونت خیلی کار کرد حالا شما پیدا شدی برو بابا دیگه خدا رو شکر مردم بیدار شدند

    • mksh

      شمارای نده ومعترض باش مهم نیستی ولی ۷اتدان شماهاچه زمان دست از سر این مردم بر می دارید ؟؟؟

    • دیاباته

      رای بی رای

    • بدون نام

      رای ندادندیعنی ماشمارانمیخواهیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خانم هاشمی حتی خانواده و برادرهایت شمارا قبول ندارند شما وقتی با برادر و خواهر خودت جور دیگری رفتار می کنید به ضد آنهاوهستید توقع داریم برای دیگران خوب باشیم و دلسوز مردم باشید دیگر هیچ کس در جامعه شمارا قبول ندارد

      • بدون نام

        برادرهاش ذوب در مقام شدن

    • بدون نام

      واقعا شجاع هستید

    • بدون نام

      تو از همه روراست تری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود بر شیرزنان ایران

    • بدون نام

      فاءزه یک طبل توخالی و پر سر و صدا. تاسف از جامعه ای که مثلا متفکرینش امثال این بنده خدا و سایر سلیریتیها بی محتوا هستند. تاسف. شاید یکی از دلایل اصلی مشکلات جامعه فعلی این گروه ها هستند

    • استاد شکوهمند

      حیف ازاین نون ونعمت مفتی که شما ازش ارتزاق میکنید.

    • بدون نام

      هرچی بسرمان اومده از رفسنجانی وغیره بوده

    • بدون نام

      رای بی رای

    • بدون نام

      احسنت حرف دل مردم رومیگه بخدا
      رای بی رای

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رای نمیدیم

    • سعید ک

      انتخابات ریاست جمهوری با بقیه انتخابات فرق داره در این انتخابات کسی پیروزه که هم درایت داشته باشه و هم مطیع محض با قبول صفر دزصد اختیاری رو بپذیره پس چه شرکت کنید و چه شرکت نکنید کسی که براش محبوبیت ضدیت ساختند یعنی ظریف انتخاب میشه.

    • سردار

      اینم داره با خود شیرینی و دل مردم بدست اوردن و با این حرف ها خودش برای چهار سال دیگه اماده میکنه که تو کاندیدا ریس جمهوری شرکت کنه ساده نباشید ملت همشون ته یک کرباس هستن چه چپی چه راستی .خدا خودش رحم کنه به این ملت ساده

    • بدون نام

      خداحافظ انتخابات

    • بدون نام

      آخه این کی هست که گهگاه باهاش مصاحبه میکنید، یه آدم حسابی پیدا نمی‌کنید؟

    • بدون نام

      مقصر اصلی رفسنجانی هست

    • بدون نام

      بی تعصب حرفاش همه درسته،

    • M.....I......S..

      عامل بدبختی مملکت بابات بوده .. حالا هم خودت شروع کردی ؟؟
      بیخیال برو به زندگیت برس بزارید ملت نفس بکشند .‌

    • بدون نام

      تما م بدبختی این مملکت شما اصلاح طلب ها هستید خجالت بکشید

    • حسین

      رای بی رای

    • بدون نام

      توار بخدا از خودت سوال کردی اینقدر این ور انور میزنی حرفت خریدار داره نه پس چرا شلوغی خودت نشون میدی توی عمرت قدم خوبی برداشتی بابا برو پی زندگی خودت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج