۱۱۱۴۰۵۲
۴۶ نظر
۵۰۰۸
۴۶ نظر
۵۰۰۸
پ

۸ نکته درباره جهانگیری و حضور کلاب‌هاوسی‌اش

برخی از ناظران، حضور شبانه اسحاق جهانگیری در کلاب‌هاوس را اعلام آمادگی او برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ارزیابی کردند.

برترین‌ها _ سیامک رحمانی: برخی از ناظران، حضور شبانه اسحاق جهانگیری در کلاب‌هاوس را اعلام آمادگی او برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ارزیابی کردند. به زعم عده‌ای او مثل همیشه با توپ پر و قبراق ظاهر شد و خواست به اصلاح‌طلبان چراغ سبز نشان دهد تا در انتخاب گزینه‌هایشان مد نظرش داشته باشند. عده‌ای هم می‌گویند معاون رییس‌جمهور، جمعه شب دهم اردیبهشت را با آرامش و بدون سخنان آتشین سپری کرد تا برای رد شدن از فیلتر شورای نگهبان به مشکلی برنخورد.

۸ نکته درباره جهانگیری و حضور کلاب‌هاوسی‌اش

جهانگیری در این گفتگو اگرچه با جمع نسبتا موافقی از پرسشگران مواجه بود و چندان به چالش کشیده نشد، اما توانست بخشی از نظراتش را در حوزه‌های مختلف داخلی و خارجی بیان کند و نشان دهد علی‌رغم تردیدها، همچنان چهره‌ای فعال و پرتکاپو برای روز‌های سخت پیش روست. مهم‌ترین نکاتی که او در کلاب‌هاوس گفت منتشر شده و واکنش به صحبت‌هایش تا روز‌های آینده هم ادامه خواهد داشت. در اینجا می‌خواهیم به چند نکته درباره شرایط جهانگیری در جغرافیای سیاسی کشور، آنچه در پاسخ به سوال مخاطبان بیان کرد و اهمیت حضور مجازی او بپردازیم.

یک- کلاب‌هاوس این روز‌ها از تاثیرگذارترین رسانه‌های کشور است. آمدن جهانگیری به یکی از اتاق‌های این پلتفرم هم نشان از هوشمندی و موقعیت‌سنجی دارد. همان درایتی که باعث شده جواد آذری جهرمی اعتبار خود را ارتقا بدهد و محبوبتر از همیشه جلوه کند. جهانگیری اگر هم نمی‌دانست، حالا متوجه شده که چه تریبون آماده و درجه‌یکی در اختیار دارد و اگر صدا و سیماورسانه‌های رسمی اجازه نمی‌دهند، اینجا چطور می‌تواند مستقیم و زنده با مردم در تماس باشد.

۸ نکته درباره جهانگیری و حضور کلاب‌هاوسی‌اش

دو- جهانگیری مثل مناظره‌های انتخابات ۹۶ ثابت کرد که چه تسلطی بر مسائل مدیریتی و حوزه‌های کاری‌اش دارد و چقدر خوب می‌تواند شنوندگانش را جذب و مرعوب کند. منتقدان در جناح مقابل بار دیگر اشتباه کردند و فکر کردند اگر رودررو به جهانگیری حمله کنند، امتیازی به دست خواهند آورد. اما او مچ همه را خواباند و پوئنی به رقیب واگذار نکرد.

سه- بعد از گفتگو‌هایی که ظریف، صالحی، تاجزاده، زیباکلام و فائزه‌هاشمی در این رسانه داشته‌اند، حضور جهانگیری نشان داد که کلاب‌هاوس هم مثل دیگر شبکه‌های اجتماعی و عرصه‌هایی که اجازه بحث آزاد را می‌دهد، میدانی برای خودنمایی اصلاح‌طلبان، چهره‌های بیرون از دایره رسمی و معتدل‌هاست. اصولگرایان و تندرو‌های شاخص تا امروز جرات پا گذاشتن به کلاب‌هاوس و قرار گرفتن مقابل افکار عمومی و میکروفن‌های بدون فیلتر را نداشته‌اند. این اگر از هوشمندی‌شان هم باشد، دلیلی بر این است که این جبهه از نظر مقبولیت و توان اقناع عمومی چه شرایطی دارند و اعتماد به نفس‌شان محدود به حضور در رسانه‌های اقلیت است.

۸ نکته درباره جهانگیری و حضور کلاب‌هاوسی‌اش

چهار- جلسه پرسش و پاسخ جهانگیری بار دیگر این واقعیت را به رخ کشید که دولت روحانی در بیان عملکردش و آنچه به زعم خود موفقیت می‌داند چقدر ضعیف و عقب‌مانده رفتار کرده. روحانی ۸ سال تمام از کمبود یک سیستم رسانه‌ای مناسب صدمه خورد و نتوانست یا نخواست چاره‌ای بیندیشد -که همین هم بخشی از ضعف‌های متنوع او و تیمش بود-. سوال این است که وقتی معاون اول دولت می‌تواند با این قدرت از دستاورد‌ها دفاع کند، چرا نباید ترتیبی اندیشیده می‌شد تا این پاسخگویی و شفاف‌سازی به شکلی سازماندهی شده و مداوم، به داد دولت برسد.

پنج- جهانگیری اگرچه سعی کرد کارنامه دولت را قابل دفاع نشان بدهد و از موفقیت‌ها بگوید و اگرچه تلاش کرد همه مشکلات را گردن تحریم‌ها و ترامپ و شرایط بیاندازد، اما به سوالات اساسی پاسخ نداد. سوالاتی که اگرچه صریح بیان نشد، اما بخشی از مطالبه پرسش‌کنندگان بود. این که اگر ایران چنین هزینه‌های سنگینی بابت تحریم‌ها می‌پردازد، چه کسی مقصر است. این که تا کی باید این هزینه‌ها را از جیب مردم پرداخت و آن‌ها را مفتخر به پیروزی دانست و بابت زنده ماندن‌شان دعاگو بود. سوال این است که اساسا چرا باید در شرایطی باشیم که ترامپ بتواند همه زندگی ما را به بازی بگیرد؟ آیا همه ملت‌ها همین وضعیت را دارند؟ اگرنه، چرا فقط ما. آیا جهانگیری هم مثل ظریف معتقد است مردم انتخاب کرده‌اند که اینگونه زندگی کنند؟ جهانگیری پاسخ نداد که قرار است هزینه توسعه هسته‌ای را چقدر و تا کجا بپردازیم.

۸ نکته درباره جهانگیری و حضور کلاب‌هاوسی‌اش

شش- معاون اول رییس‌جمهور سعی بیهوده‌ای کرد تا نشان دهد شکاف و اختلافی که ظریف از آن پرده برداشته، آنگونه نیست که به نظر می‌رسد. کسی تردید ندارد که با افشای صحبت‌های ظریف، نه میدان و طرفی که گمان می‌کند از این بابت زخم خورده دیگر کوتاه می‌آید و نه حامیان دولت باور می‌کنند که با وجود شکاف‌ها ادامه بدون مشکل مسیر ممکن است. جهانگیری می‌گوید یک بار از استعفایش در دولت برگشته و الان هم حاضر است برای خدمت به کشور نامزد ریاست‌جمهوری شود، اما توضیح نمی‌دهد که اگر تصمیمات اساسی جای دیگری گرفته شود، همه خدمات و فداکاری او چه گرهی از کار مردم و کشور باز خواهد کرد؛ که اگر می‌کرد، امروز وضعیت این نبود که هست.

هفت- جهانگیری حرف‌های خوبی می‌زند. خوب هم حرف می‌زند. او همچنان از اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود و اگرچه رابطه‌اش از همان زمان مناظره‌های ریاست‌جمهوری با هسته قدرت کمرنگ شده، اما هنوز می‌تواند نقش خود را بازی کند. اما تکلیف او هم مثل خیلی‌های دیگر معلوم نیست. مثل کارگزاران و مثل بخش عمده اصلاح‌طلبان که دیگر نسبتی با اطلاح‌طلبی سال ۷۶ و آرمان‌های دموکراسی‌خواهانه آن ندارند. جهانگیری امروز هم همین است. حرفی که می‌زند همه در چهارچوب نظام و اقتدار نظام و موازین نظام است. بخشی از نظام که خیلی از مردم گمان می‌کنند فریاد مطالبات و شرایط سخت زندگی‌شان شنیده نمی‌شود. در حرف‌های جهانگیریِ اردیبهشت ۱۴۰۰ هم جز این نبود. آنچنان که او می‌گوید نه قرار است اتفاقی برای بهبود و تغییر در زندگی مردم بیفتد، نه چشم‌اندازی هست و نه کلنجاری بر سر این نیازها. جهانگیری از این منظر تفاوتی با قالیباف و محسن رضایی و بقیه ندارد. هرچند که اصرارش بر قانون اساسی و فسادستیزی دلنشین‌تر و قابل‌اعتمادتر باشد.

۸ نکته درباره جهانگیری و حضور کلاب‌هاوسی‌اش

هشت- معلوم نیست که جهانگیری خودش می‌داند یا نه. اما تایتانیک دولت روحانی غرق شده است و تلاش مهندس اسحاق برای چسبیدن به آن و برای این که دولت را برنده نشان بدهد، مایوس‌کننده به نظر می‌رسد. شاید جهانگیری نمی‌داند که در بطن جامعه چه دلزدگی و نارضایتی عمیقی از دولت روحانی وجود دارد و هر فعالیتی برای ماندن در کنار و در دل این دولت چقدر می‌تواند به اعتبار و محبوبیت آسیب بزند. جهانگیری اگر می‌خواست به آینده بپیوندد باید متوجه می‌شد که ماندن در گذشته و دست و پا زدن در این کشتی در حال غرق که آخرین روزهایش را می‌گذراند، چقدر برایش بیشتر گران تمام خواهد شد. او بابت همه حسن‌نیتی که از آن دم می‌زند و با قبول معاونت اولی روحانی، در تمام مشکلات این دولت شریک است. حتی اگر بگوید در ستاد مقابله با کرونا نقشی ندارد. حتی اگر خود را از تصمیمات و اتفاقات امنیتی تطهیر کند و بگوید نقشی در حوادث دی ۹۶ و آبان ۹۸ و سرنگونی هواپیما و پیامد آن رویداد‌ها نداشته است.

یکی باید به جهانگیری بگوید: زمانه عوض شده است مهندس. شاید شما درگیر بوده‌اید و متوجه نشده‌اید. دیگر نه از این حرف‌های به ظاهر خیرخواهانه، نه تکیه بر روابط قدیمی با اصلاح‌طلبان و نه توجیه شرایط آبی گرم نخواهد شد. حتی مرحوم هاشمی هم در دروه خود این واقعیات را فهمید و فرمان را کج کرد. شما هم اگر می‌خواهید همراه با موج تغییرات باشید و از این ورطه بگذرید باید این ریسک را به جان بخرید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امید

      اگر ایشان بیل زن بودند،توی این ۸سال کاری میکردند!!!

      پاسخ ها

      • جهانگیری

        من حلالتون نمیکنم من روحانی سر پل صراط وایمیستیم شما هشتادو چند میلیون باید به ما جواب پس بدین ما شما نمگزریم خدا هم میگزره تا ما نخوایم

      • بدون نام

        درود بر جهانگیری
        رای ما فقط جهانگیری

      • بدون نام

        قالیباف و رییسی و بقیه جرات همین رو هم ندارن که بیان جلوی مردم و به ما جواب بدن. باز هم دم اصلا طلبها گرم که مردم رو آدم حساب میکنن نه مثل آقایان انقلابی و ارزشی که ما برایشان پشیزی ارزش نداریم

      • بدون نام

        آخ آقای ۱۲:۵۷ نمی‌دونی توی این هشت سال چی کشیدیم معلوم توی ایران نبودی یا جزء اون دو درصدی هستی که خیر این اصلاح طلبان بهت رسیده تو تایید نکنی کی تایید کنه

      • بدون نام

        سلام جهان عزیز خخخخ

      • بدون نام

        جای تاسف داره که الان با این همه بلایی که سر مردم اوردن عده ای هنوز در فکر رای دادن به جهانگیری و ظریف هستند. این افراد اگر اختیار داشتند چرا مشکلات را حل نکردند اگر اختیار ندارند چرا استعفا ندادند؟ همین را جواب دهید این ادم اگر رای بیاورد خواهد گفت رای خودتان بوده و ...
        اقایون و خانمهای 24 میلیونی یه کم تفکر هم بد نیست

      • آرمان

        والا ما که شناسنامه خودمونو میندازیم دور که حتی اگه وسوسه هم شدیم یا گول خوردیم نتونیم رأی بدیم.

    • استاد شکوهمند

      جمع کن عمو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به قول سید محمد خاتمی بزرگوار، بذار بعدیها بیان تا ببینی چطور آفتابه رو میگیرن روی همه مون. مثل همین مجلسی های بی ... که همه بودجه مملکت رو دادن برای نهادها و مردم گرسنه هیچی. ما هفته هاست سر کار نمیریم چون تعطیل کردن. هیچ پولی هم بهمون نمیدن و میگن وضع کشور خرابه. ولی برای صدا و سیما و سازمان تبلیغات و کوفت و زهر مار خودشون هزاران میلیارد بودجه در نظر گرفتن. نماینده های نامرد و ...که برن بمیرن همه شون.

    • بدون نام

      آقای جهانگیری .....برگرد به خانه ات

    • اهورایی

      مهم نیست چ کسایی کاندید میشن
      در کل حرق ما این هست
      رای بی رای

      پاسخ ها

      • مردم

        تو برو بخواب..بودن یا نبودنت فرقی نداره...

    • برژینسکی

      ساعت رولکس دست آقای معاون اول الان بالای دویست میلیون پولشه پشمکا

      پاسخ ها

      • Fateme

        اون که مشخص شد فیک بود

      • ایدین

        احسنت‌ به هدف زدی‌ بابت‌ ساعت گرانقیمت‌ اسحاق‌ خان

    • چگووارا

      بزرگواردروغ های اسحق چیزجدیدی نیست مهم اینه که محبوبیتی بین مردم نداره شما کامنت های ممخالف نمیذاری تا ببینی چقدرازاین آدم متنفر هستند

    • نامnaser

      چراقالیباف نمیادکلاب هاوس

      پاسخ ها

      • علی

        زیر همه چی زدن که هنر نیست جهانگیری همه چیزو وارنه نشان میدن وبه هدی پرروندگند ۸سالشان رو خدمت به مردم بیان میکنند یا به گردن دیگری نیندازند .اینا فقط برای افرادی مثل شما بهره وری داشتند.

    • بدون نام

      این آدم اندازه سیکل سواد نداره

      پاسخ ها

      • امیر حسین

        حالا جناب جهانگیر خان سواد داشتن چه گلی به سرت زدن... تا امثال شماها هستید و از امثال جهانگیرها دفاع میکنید اوضاع همین خواهد بود..

    • بدون نام

      نهم - مردم یادتان هست:
      ما کمر اقتصادایران را شکستیم،
      صف روغن و گوشت و مرغ را زنده کردیم،
      ارزش دلار را با ۴۲۰۰ تومانی ۳۰ هزار تومان رساندیم،
      پراید را ۱۲۰ میلیون رساندیم، وضعیت
      قیمت مسکن را به بالاترین حدممکن بالا بردیم. و...
      البته موتور دولت کمی لنگ میزند اونم درست میشه....

      پاسخ ها

      • سلیمانی

        گزینه های 10/11/12/.........داره ک بماند .
        گل گفتی

      • امیر حسین

        دقیقا

    • بدون نام

      چشم ها ها باید شست جور دیگر باید دید

    • شقایق

      .... جهانگیری اگه کاربلد بود مثل قاسم سلیمانی کارمیکرد نه اینکه از بیکاری ۲۰۰ دقیقه توی کلاب هاوس فقط حرف بزنه

    • بدون نام

      خداوکیلی 100تا رای داره بیاد حیثیتش به باد میره:))

    • س س ۷۲

      واقعا رو میخواد ۸سال کشور رو به نابودی کشاندن باز هم دست بردارنیستن تازه هوس ریاست جمهوری کردن
      قدرت وپول مزه کرده

    • بدون نام

      اصلا متن رو نخوندم که وقتم حرام نشه . فقط اینو به عنوان یه ایرانی میگم . خیلی نامردی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه ایرانی که حتی حال خوندن و تامل نداره و فقط حرف می زنه
        ایرانی بخون و فکر کن
        ایرانی دهن بین نباش
        ایرانی خوب فکر کن

    • بدون نام

      خواهشا دیگه زحمتو کم کنید تشریف ببرید انقدر به صندلی وقدرت نچسبید بلاخره عزرائیل جدا تون میکنه پس خودتان تا دیر نشده برید کمی عبادت کنید واستغفار وطلب بخشش برای شب اول قبر لازم دارید چون باید پاسخ گو باشید ظلمهایی را که به ملت کردید

    • tat

      همه مقصر هستند جز آقای جهانگیری .در این وضعیت اقتصادی مردم همه مقصر هستند .

    • امید

      واقعا خنده داره
      و البته خیلی هم باید به حال خودمون گریه کنیم
      که جهانگیری فکر میکنه مقبولیت داره
      یعنی جای بسی تاسف که این ادم طرفدار داشته باشه
      با اون خاندانش

    • بدون نام

      لطفا از کلمات و جملات فارسی استفاده کنید . پارسی را در هر زمان و شرایطی پاس بداریم .‌

    • عبدالله

      اسحاق مهره سوخته

    • سعید

      نه فقط جهانگیری! هر کس دیگه ای که تو این مدت دستی بر آتش داشته و در این چند روز تا انتخابات هم حرفهای قشنگ قشنگ میزنه و فقط میخواد مردمو بکشه پای صندوقها
      حالا چه میخواد افولگراش باشه یا فساد طلب!
      رأی_بی_رأی

    • بدون نام

      آقای اسحق ته تهش دیگه معاون اول حسن بودی دیگه یعنی تو نفر دوم بعد از حسن باعث بدبختی کشوری پس خوش لفظی دیگه فایده نداره جهانگیری یعنی بیچاره کننده مردم

    • رویا

      جهانگیری‌ به کلاس‌ هاو‌ و غیره وغیره بیاید نیاید هیچ فرقی به حال ملت نخواهد کرد اینها ۸سال خودشان را در فقرو بیچارگی‌ مردم‌ نشان دادند‌ که جز تنبلی و بی عرضگی‌ هیچ‌ کاری بلد نیستند‌

    • بدون نام

      بابا دعا کنید ، جهانگیری نیاد ، اگر امد ، رای نیاره ، اگه رای اورد ، خواب مثل هشت سال گذشته نره .

    • 123

      تسلط بر مسائل مدیریت؟ خودش اعتراف کرده منشی دفترش هم نتونست جابه جا کنه شما با این تحلیل ها بت سازی میکنین 8سال تو دولت بود ایشون هم تو کارنامه ی ننگین تورم و دلار افسار گریخته و مشکلات معیشتی مردم سهیم هستن بعد شما میگید مدیریت؟

    • بدون نام

      جهانگیری عامل اصلی بدبختی مردم در دور دوم به دلیل بالا بردن نرخ ارز و بی ارزش شدن ریال است و درکنارش رانت ارز ۴۲۰۰تومانی.بدبخت مردمی مثل ما که دنبال شعارهای پوچ روحانی و کلیدش راه افتادیم.صدای خردشدن استخوانهای مردم زیر این تورم افسار گسیخته را هم نشنیدند

    • بدون نام

      بهتر است اعضای کابینه دولت تدبیر امید دستاوردها ی بسیاری داشتند ، کلید را کنار بگذارند ،استراحت مطلق داشته باشند،خیلی خسته اند،مردم راضی به زحمت آنان نیستند،

    • مردم

      یعنی لیستی که اصلاح طلبها دادن واقعا مایه تاسفه...یعنی از اینها بهتر تو بساط نداشتین.؟ لیست دوزاری و پوکیده....اصلا لیست نمی دادین خیلی سنگین تر بودید.... چند سالی برید کنار برید دنبال چند چهره آبرومند بگردید....خیلی ضایع هستید

    • بدون نام

      مردم یادتونه؟؟..؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      مردم نباید بار دیگر فریب حزب چند چهره ای اصلاحات را بخورند؟؟؟..؟؟؟؟؟؟؟؟

    • مهران

      زرشک چه کار مثبتی داشته اوشون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج