۱۱۱۴۳۶۱
۸ نظر
۵۰۳۲
۸ نظر
۵۰۳۲
پ

آسمان‌خراش امپایر استیت ۹۰ساله شد

درست در میان بحران اقتصادی جهانی، در روز اول ماه ماه سال ۱۹۳۱ در شهر نیویورک برج امپایر استیت افتتاح شد.

دویچه‌وله: درست در میان بحران اقتصادی جهانی، در روز اول ماه ماه سال ۱۹۳۱ در شهر نیویورک برج امپایر استیت افتتاح شد. برجی که به نماد شهر تبدیل شد و تا سال ۱۹۷۲ بلند‌ترین برج جهان بود. در این گزارش تصویری ببینید:

آسمان‌خراشی که نماد شهر شد

برج امپایر استیت در اول ماه ماه سال ۱۹۳۱ و درست درحالی که جهان درگیر بحران اقتصادی بود، توسط هربرت هوبر، رئیس جمهور وقت آمریکا با فشار دادن دکمه‌ای و روشن شدن چراغ‌ها در محله منهتن نیویورک افتتاح شد. این ساختمان تجاری دارای ۱۰۲ طبقه است و تا سال ۱۹۷۲ و پیش از ساخته شدن مرکز تجارت جهانی، بلند‌ترین ساختمان جهان بود.

آسمان‌خراش امپایر استیت ۹۰ساله شد

یکی از باید‌های نیویورک

برای گردشگرانی که به نیویورک سفر می‌کنند بازید از آسمان‌خراش امپایر استیت یکی از "باید‌ها" است. تا قبل از پاندمی کرونا، سالانه ۴ میلیون نفر از این برج دیدن می‌کردند. در طبقه هشتاد و سوم جایگاه مخصوص بازدیدکنندگان قرار دارد.

آسمان‌خراش امپایر استیت ۹۰ساله شد

بلند، بلند‌تر، بلندترین

در سال‌های دهه بیست قرن گذشته میلادی رقابت سختی برای ساخت بلند‌ترین ساختمان جهان درجریان بود. این رقابت در واقع بین سازندگان برج‌های امپایر استیت و کرایسلر درجریان بود. وقتی والتر کرایسلر فهمید امپایر استیت قرار است ۳۰۴ متر و ۸۰ سانتیمر ارتفاع داشته باشد، او قدری بر ارتفاع برج خود افزود. سازندگان امپایر استیت هم با قراردادن آنتن بر روی ساختمان نسبت به این اقدام عکس‌العمل نشان دادند.

آسمان‌خراش امپایر استیت ۹۰ساله شد

معجزه مهندسی

روز هفدهم ماه مارس سال ۱۹۳۰ عملیات ساخت و ساز اولین ساختمان جهان که دارای ۱۰۲ طبقه بود آغاز شد. ساخت امپایر استیت بخاطر استفاده از اسکلت فولادی بعنوان یکی از معجزات مهندسی آن دوران محسوب می‌شد.

آسمان‌خراش امپایر استیت ۹۰ساله شد

هفته‌ای چهار و نیم طبقه

علیرغم کار سخت و خطرناک در ارتفاع زیاد، کارگران هفته‌ای چهار و نیم طبقه را به هم مونتاژ می‌کردند. پس از ۱۴ ماه کار بلند‌ترین ساختمان جهان افتتاح شد.

آسمان‌خراش امپایر استیت ۹۰ساله شد

هزینه ساخت

کل هزینه ساخت امپایر استیت به انضمام زمین آن در حدود ۴۱ میلیون دلار بوده است که از این میزان ۲۴ میلیون دلار هزینه‌ای است که خرج سازه ساختمان شده است. (عکس: پرواز زپلین‌ها بر فراز ساختمان نیمه‌تمام امپایر استیت در روز ۲۹ اکتبر سال ۱۹۳۰)

آسمان‌خراش امپایر استیت ۹۰ساله شد

از ۱۰ سنت تا ۶۲ یورو

در سال ۱۹۳۲ بازدیدکنندگان می‌توانستند با ۱۰ سنت از درون تلسکوپ نگاهی از ارتفاع به نیویورک داشته باشند. بعد از شش ماه ۳ هزار دلار فقط از این طریق جمع‌آوری شد. حالا بلیط بازدید از طبقه هشتاد و ششم ۴۲ دلار (۳۴ یورو) است. بلیط بازدید از آخرین طبقه (طبقه ۱۰۲) معادل ۶۲ یورو است.

آسمان‌خراش امپایر استیت ۹۰ساله شد

دست روی دست بسیار است

امپایر استیت با ۴۴۳ متر (با آنتن) تا سال ۱۹۷۲ که ساختمان تجارت جهانی ساخته شد، بلند‌ترین ساختمان جهان محسوب می‌شد. امپایر استیت حالا نهمین آسمان‌خراش آمریکا و چهل و نهمین ساختمان بلند جهان است.

آسمان‌خراش امپایر استیت ۹۰ساله شد

میراث تاریخی - فرهنگی

معمار ساختمان امپایر استیت ویلیهام اف. لامب بود. طرح پلکانی نمای آن باعث استحکام این آسمان‌خراش شد و استفاده از "آرت دکو" یا هنر تزئینی در جابجای درون این ساختمان باعث شد تا امپایر استیت در سال ۱۹۸۶ بعنوان میراث تاریخی و فرهنگی کشور به ثبت برسد.

آسمان‌خراش امپایر استیت ۹۰ساله شد

حضور سینمایی

ساختمان امپایر استیت بار‌ها در فیلم‌های سینمایی نمایش داده شده است. یکی از مشهورترین لحظات سینمایی مربوط به فیلم "کینگ کونگ" ساخته سال ۱۹۳۳ است که گوریل غول‌پیکر فیلم بر فراز ساختمان می‌رود. امپایر استیت البته در فیلم‌های عشقی، چون "بی‌خواب در سیاتل" هم محل فیلم‌برداری بوده است.

آسمان‌خراش امپایر استیت ۹۰ساله شد

نورافشانی برج

از سال ۱۹۷۶ طبقات بالایی ساختمان امپایر استیت در جشن‌ها و روز‌های خاص ملی با رنگ‌های گوناگون نورافشانی می‌شود. برای آخرین بار در روز ۱۹ ژانویه سال ۲۰۲۱ به احترام قربانیان کرونا با رنگ قرمز نورافشانی شد.

آسمان‌خراش امپایر استیت ۹۰ساله شد

پله نوردی

از سال ۱۹۷۸ یکی از مشهور‌ترین رقابت‌های "پله‌نوردی" جهان در ساختمان امپایر استیت برگزار می‌شود. درحالی که بازدید‌کنندگان برای رسیدن به طبقه هشتاد و ششم با آسانسور تنها یک دقیقه نیاز دارند، شرکت‌کنندگان در مسابقه باید یک هزار و ۵۷۶ پله را پشت سر بگذارند. رکورد ۹ دقیقه و ۳۳ ثانیه در اختیار پاول کراک استرالیایی قرار دارد. توماس دولد از آلمان (عکس) هفت بار پیروز شده است.

آسمان‌خراش امپایر استیت ۹۰ساله شد

هزینه تعمیرات

ساختمان امپایر استیت حالا دیگر پا به سن گذاشته است و هزینه تعمیرات آن در سال ۲۰۱۹ بالغ بر نیم میلیارد دلار شد. (عکس مربوط به وروی ساختمان از خیابان سی‌و چهارم است که پس از تعمیرات و تزئین داخلی مطابق سال ۱۹۳۱ برداشته شده)

آسمان‌خراش امپایر استیت ۹۰ساله شد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از دشمنم باید چیز خوب یاد گرفت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا فکر میکنید همه عالم با ما دشمنن؟

      • بدون نام

        البته ما آمریکا رو دشمن نمیدونیم :-)

    • بدون نام

      همین ایران میخواستن بسازن حداقل ۲۰ سال طول میکشید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همین الان برج آزادی که یه ساختمون عادی و کوتاهه رو در ایران نمیتونن نگهداری کنن و کلی آسیب دیده زیرساختهاش، تا چه برسه به ساختمونی مثل امپایر استیت

    • بدون نام

      اصلا سرعتشون قابل مقایسه با سرعت کارهای کشور ما نیست:
      ساخت امپایر استیت در ۱۴ ماه !!!!!
      ولی نگران نباشید همچنان ما خیلی خوبیم!!!!!

    • علیرضا

      اونوقت اینا هنوز بعد چند سال ساختمون پلاسکو رو تموم نکردن

      دقت کردین نود سال پیش هفته ای چهارونیم طبقه!!!!

    • مهرداد جمالی

      ۹۰ سال پیش اینو ساخت
      بعد ما یه برج ضایع رو ۲۰ سال طول کشید بسازیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج