۱۱۱۴۵۸
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

رقم مطالبات معوق بانکی رکورد زد

رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران روز گذشته اعلام کرد مطالبات معوق بانکي به ۱۰۰هزارميلياردتومان رسيده است؛ رقمي که خود غلامحسين شافعي نيز در درستي آن ترديد داشت و گفت برخي منابع از رقم ۷۰هزارميلياردتوماني براي مطالبات صحبت مي‌کنند.

روزنامه شرق: رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران روز گذشته اعلام کرد مطالبات معوق بانکي به ۱۰۰هزارميلياردتومان رسيده است؛ رقمي که خود غلامحسين شافعي نيز در درستي آن ترديد داشت و گفت برخي منابع از رقم ۷۰هزارميلياردتوماني براي مطالبات صحبت مي‌کنند.

همه بحث‌ها حول محور مطالبات معوق و تسهيلات بخش توليد در صبحانه کاري دادستان کل کشور در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران براي آن صورت گرفت که دولت با تفکيک بدهکاران کل از توليدکنندگاني که بخش کمي از معوقات به آنها بازمي‌گردد، در پرداخت تسهيلات به آنها سختگيري نکند تا با تامين نقدينگي بنگاه‌ها، کم‌کم چرخ اقتصاد کشور نيز به حرکت درآيد.

براي رسيدن به اين هدف نيز شافعي، رييس اتاق ايران از دولت خواست چنانچه فعالان اقتصادي به دلايلي خارج از اراده خود دچار معوقات بانکي شده‌اند مشمول غضب سيستم بانکي نشوند.

او همچنين از ضرورت اعلام سهم بخش خصوصي و به‌ويژه توليدکنندگان از معوقات بانکي صحبت کرد و گفت بايد واحدهايي که معوقه بانکي دارند و به‌دليل شرايط اقتصادي کشور اقساطشان معوق شده و نقشي در آن نداشته‌اند حسابشان از افرادي که از اين فضا سوءاستفاده کرده و مطالبات را نپرداخته‌اند، جدا شود.

اين درخواست شافعي براي شفاف‌سازي در حالي اعلام مي‌شود که اواسط ارديبهشت امسال اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور رقم مطالبات معوق بانکي را ۸۲هزارميلياردتومان اعلام و تعداد بدهکاران کلان بانکي را ۵۷۵نفر عنوان کرد که به دستگاه‌هاي قضايي معرفي شده‌اند.

بانک مرکزي نيز اول خرداد توضيحي بر خروجي سايت خود قرار داد که بر اساس آن مشخص شد؛ ۵۰گروه يا شرکت مرتبط به‌هم، ۳۳درصد مطالبات معوق را به خود اختصاص داده‌اند.

علاوه بر اين ۲۰۰بدهکار بزرگ ۵۵درصد مطالبات و سه‌نفر نيز بالاي يک‌هزارميلياردتومان به بانک‌ها بدهي دارند. ۴۸درصد بدهکاران نيز معادل ۱۳۱مشتري، بالاي هزارميلياردريال به نظام بانکي بدهکارند

از سوي ديگر ۱۰بدهکار بزرگ بانکي، ۱۲۴هزارميلياردريال بدهي به بانک‌ها دارند و ۱۵درصد کل مطالبات بانکي در اختيار اين ۱۰نفر است. در همان روز حميد تهرانفر، معاون نظارتي بانک مرکزي هم با توضيحاتي سهم مطالبات معوق توليد‌کنندگان را شفاف‌سازي کرد که بر اين اساس اعلام شد؛ ۶۱ درصد از مبلغ متعلق به ۵۰۰ بدهکار بزرگ بانکي، مربوط به افرادي است که فعاليت اصلي‌شان صنعت و معدن است؛ اين رقم معادل ۳۰درصد کل مطالبات معوق شبکه بانکي کشور است.

وي درخصوص رشد مطالبات معوق مي‌افزايد: سال ۸۸ رقم اين معوقات ۴۱۱ميلياردريال بوده و هرساله ۲۰درصد رشد داشته، از طرفي هرسال ۲۵درصد رشد نقدينگي نيز داشته‌ايم. با اين وجود در ديداري که محسني‌اژه‌اي با مسوولان اتاق بازرگاني ايران داشت نحوه حمايت از توليد مورد بررسي مجدد قرار گرفت و خواست مسوولان اتاق از دولت بار ديگر مطرح شد.

يحيي آل‌اسحاق، رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران در اين نشست با بيان اينکه بانک‌ها از ريل اصلي خود خارج شده‌اند، گفت: فشار بر فعالان اقتصادي به‌واسطه اين امر، زياد شده است. به‌اعتقاد وي، يکي از مشکلات اساسي کشور بانک و روابط بانکي است که فضاي اقتصادي را به چالش کشانده است؛ به عبارت ديگر، بانک‌ها از ريل اصلي خود خارج شده‌اند.

غلامحسين محسني‌اژه‌اي، دادستان کل کشور نيز خطاب به اعضاي اتاق با اشاره به اينکه در بروز برخي تخلفات و پرونده‌ها تنها افراد مقصر نيستند بلکه بانک‌ها مقصرتر از مشتري هستند، افزود: البته تخلفات هم متفاوت است و افراد نيز هر يک شرايط خاص خود را دارند. يک فردي با خلاف و زدوبند و حتي زيرپاگذاشتن مقررات تسهيلاتي گرفته که آن را هم در جاي خود مصرف نکرده است که بايد گفت بانک حتما در اعتبارسنجي، گرفتن ضمانت و نظارت تخلف کرده است، ما بايد با اين موضوعات برخورد کنيم تا ادامه پيدا نکند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • روزبه

      باعرض سلام وخسته نباشید خدمت شما.لطفا من و راهنمایی کنید چطور میتوانم با تولبار مجله برترین ها کار کنم وکد شانس بگیرم ممنون میشم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج