۱۱۱۵۰۳۹
۹۴ نظر
۵۱۹۹
۹۴ نظر
۵۱۹۹
پ

گورخر را کشتند، ایران، بهشت حیوان‌آزار‌ها

دیروز روز خوبی برای دوستداران محیط‌زیست و حامیان حقوق حیوانات نبود. خبرها حکایت از تلف شدن یک رأس گورخر آفریقایی یک هفته پس از انتقال به ایران داشت. تصاویر کتک زدن گورخر آفریقایی در حالی که پایش شکسته و توان راه رفتن ندارد، به روشنی نشان‌دهنده علت تلف شدن این حیوان زیباست.

روزنامه توسعه ایرانی: دیروز روز خوبی برای دوستداران محیط‌زیست و حامیان حقوق حیوانات نبود. خبرها حکایت از تلف شدن یک رأس گورخر آفریقایی یک هفته پس از انتقال به ایران داشت. تصاویر کتک زدن گورخر آفریقایی در حالی که پایش شکسته و توان راه رفتن ندارد، به روشنی نشان‌دهنده علت تلف شدن این حیوان زیباست.

اما این اولین بار نیست حیواناتی که به ایران منتقل می‌شوند دوام نمی‌آورند و جان خود را در باغ‌وحش یا مناطق حفاظت شده از دست می‌دهند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از فعالان به این روند نگهداری حیوانات اعتراض کنند.

گورخر را کشتند، ایران، بهشت حیوان‌آزار‌ها

مردان خشمگین گورخر آفریقایی را کشتند

هنگامی که خبر تلف شدن گورخر آفریقایی رسانه‌ای شد کسی از جزئیات مرگ این حیوان اطلاعی نداشت. اما روز گذشته فیلم تأسف باری از مرگ عجیب گورخر در گمرک ایران منتشر شد.

پیش از این، رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش استان تهران از مرگ گورخر نر آفریقایی باغ‌وحش صفادشت که حدود یک هفته پیش به ایران منتقل شده بود خبر داد. محمد کرمی ضمن تأیید خبر مرگ گورخر نر آفریقایی باغ‌وحش صفادشت گفت: هفته گذشته سه رأس گورخر آفریقایی شامل دو ماده و یک نر از کشور هلند به ایران منتقل و پس از چند روز نگهداری در گمرک، ۱۲ اردیبهشت ماه، به مرکز نگهداری حیات‌وحش صفادشت در استان تهران منتقل شدند و گورخر نر روز دوشنبه (۱۳ اردیبهشت) تلف شد.

فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد سه رأس گورخر آفریقایی سرگردان و هراسان در بین گروهی از مردان دستپاچه و وحشت‌زده، ایستاده‌اند که یکی از آن‌ها داخل جوی آب می‌افتد و پای چپش می‌شکند. شدت شکستن استخوان به حدی است که پا کاملاً پیچ خورده و حیوان بینوا حتی امکان خروج از جوی آب را ندارد، با این حال، یکی از مردان خشمگین و عصبی، به شدت به سر و گردن او می‌کوبد و تلاش دارد به زور حیوان را از داخل جوی آب خارج کند.

ویدئویی تلخ از ورود گورخر‌های آفریقایی به ایران

گورخر را کشتند، ایران، بهشت حیوان‌آزار‌ها

در توضیح این فیلم عنوان شده که گورخر حین انتقال به خودرو سازمان محیط‌زیست در گمرک، تلف شده است. البته پیش از این در آبان سال ۹۷ هم ضمن طرح انتقال ۱۰ گورخر از توران شاهرود به پارک ملی کویر در گرمسار، پنج گورخر تلف شدند. سازمان محیط‌زیست ناآشنایی کارکنان خود به روش انتقال حیوانات و بی‌تجربگی آنان را عامل مرگ گورهای ایرانی اعلام کرد.

بعد از تمامی حاشیه‌های ایجاد شده در رابطه با مرگ این گورخر، روز گذشته باغ‌وحش صفاییه در صفحه اینستاگرام خود، در پاسخ به معترضان جوابیه‌ای را منتشر کرد. در این جوابیه آمده است که بعد از خرید سه رأس گورخر از کشور بلغارستان، آن‌ها در گمرک ترکیه تحویل ایران شده‌اند و در گمرک بازرگان افرادی برای عکس گرفتن با گورخرها به سمت ماشین هجوم آورده و همین امر باعث شده تا حیوان‌ها رم کنند و از ماشین خارج شوند. پس از این اتفاق یکی از گورخرها در کانال آب افتاده و اتفاق مذکور رخ داده است.

در این جوابیه ادعا شده است که پس از این اتفاق با اینکه حیوان نیاز به مراقبت داشته گمرک بازرگان گورخرها از ترخیص نکرده است. آن‌ها همچنین گفته‌اند گورخر در راه انتقال به باغ‌وحش تلف شده و لاشه آن به باغ‌وحش صفاییه تحویل داده شده است. پس از مرگ این حیوان پزشک دلیل مرگ را استرس بیش از حد و عفونت تشخیص داده است.

گورخر را کشتند، ایران، بهشت حیوان‌آزار‌ها

مسبوق‌ به سابقه تا دلتان بخواهد!

پیش از این‌ها هم «هیرمان» شیر ایرانی که اردیبهشت 98 از باغ‌وحشی در بریتانیا به ایران منتقل شد تا ادامه دهنده نسل شیر ایرانی باشد، پس از مدتی کوتاه با مشکلات زیادی مواجه شد. وقتی هیرمان را آوردند، ۸۰ سال از انقراض شیر‌های ایرانی می‌گذشت و قرار بود همراه با شیر ماده‌ای که از دوبلین ایرلند می‌آمد، نسل شیر آسیایی را زنده نگه دارند. ورودش به ایران بدون دردسر نبود و همان موقع هم مسئولان باغ وحش ارم تلاش زیادی برای رسیدن به استاندارد‌های اروپایی انجام داده و بعد از ۷ سال موفق شده بودند نظر مساعد مسئولان ۲ باغ وحشی که هیرمان و شیر ماده ایرانی را نگهداری می‌کردند، جلب کنند. به این ترتیب هیرمان به باغ‌وحش ارم منتقل شد و منتظر ماند تا جفتش، ایلدا، هم از ایرلند برسد.

با این حال اما دوران خوش هیرمان زیاد طول نکشید و بعد از مدتی دچار بیماری شد. همان زمان دامپزشک هیرمان درباره نوع بیماری او گفته بود: این شیر دچار عفونت شدید تنفسی شده بود و به نظر می‌رسید که بیماری او از چند ماه پیش آغاز شده است. از دهان و بینی‌اش چرک و خون می‌آمد و به دلیل حالت خفگی، داشت می‌مرد.

تیرماه 99 هم یک قلاده بچه شیر هم در باغ‌وحش هویزه کشته شد. در آن زمان گزارشی از وضعیت نا به سامان این باغ‌وحش ارائه شد. بر اساس این گزارش، تعدادی از پرندگان و حیواناتی که در فصل تابستان باید در محیط‌های سرد زندگی کنند از جمله عقاب صحرایی، دال سیاه و خرس قهوه‌ای، در این باغ‌وحش در دمای بالای ۵۰ درجه و قفس چند متری نگهداری می‌شوند. در همین حال کرامت حفاظی، فعال محیط‌زیست، گفت که نگهداری گونه‌های بومی حیوانات مانند گرگ، روباه، گراز و کلاغ ابلق میان‌رودان در این باغ‌وحش غیرقانونی است.

واقعیت این است که باغ‌وحش‌های ما وضعیت بدی دارد و ساختمان‌های آن‌ها همگی قدیمی و غیراستاندارد است و همین باعث بروز انواع بیماری و افسردگی حیوانات می‌شود و به صورت روزانه و هفتگی و ماهیانه شاهد بروز عوارض جدیدتری در حیوانات هستیم. بسیاری از ما در باغ‌وحش‌ها حیواناتی را دیده‌ایم که بی‌حال و رمق نشسته‌اند و توان هیچ کاری را ندارند. چهره و وضعیت فیزیکی و جسمی‌شان نشان می‌دهد که اصلاً شرایط زیست مناسبی نداشته و در سختی به زندگی‌شان ادامه می‌دهند. برای همین در چنین شرایطی شاید بهترین کار این باشد که با توجه به وضعیت اسفبار باغ‌وحش‌های ما، ترتیبی اتخاذ شود که املا همه این باغ‌وحش‌ها تعطیل شوند و ثانیه، حیوانات آن‌ها به زیستگاه‌هایشان در داخل یا خارج از کشور برده و رهاسازی شوند.

گورخر را کشتند، ایران، بهشت حیوان‌آزار‌ها

روزگار سخت حیوانات منتقل شده به ایران

نمونه‌های ذکر شده اولین و آخرین حیواناتی نیستند که به سرنوشتی تلخ در باغ وحش‌های ایرانی دچار شده‌اند. پیش از این هم اخبار زیادی مبنی بر حال ناخوش حیوانات در باغ‌وحش‌های ایرانی منتشر شده بود. آخرین نمونه اش مربوط است به ببر ماده‌ای است که آذرماه پارسال در باغ وحش ارم مرد. البته علت مرگش بیماری نبوده، بلکه ببر نر با شکستن و تخریب حصار مجاور با محل نگهداری ببر ماده، وارد حریم او شده و بعد از درگیری، دچار صدماتی در قسمت نای شده که درنهایت به خفگی و مرگ او انجامیده است.

فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد سه رأس گورخر آفریقایی سرگردان و هراسان در بین گروهی از مردان ایستاده‌اند که یکی از آن‌ها داخل جوی آب می‌افتد و یکی از مردان خشمگین و عصبی، به شدت به سر و گردن او می‌کوبد و تلاش دارد به زور حیوان را از داخل جوی آب خارج کند

البته فکر نکنید فقط همین دو حیوان بودند، در سابقه باغ وحش ارم تهران مرگ قلاده‌های ببر و شیر بیشتری هم ثبت شده است. ۱۰ سال پیش یک قلاده ببر سیبری به این باغ وحش منتقل شده بود که بعد از چند روز تلف شد و علتش را ابتلا به بیماری «مشمشه» اعلام کرده بودند. در نمونه‌ای دیگر، ببر‌هایی را که به هوای خنک نیاز داشتند، با شیر‌ها هم قفس کرده بودند و چون شیر‌ها به هوای گرم عادت داشتند، تلف شده بودند. «مرگ تنها ببر بنگال در اثر خفگی در آب» و «از بین بردن دردناک ۱۴قلاده شیر به دلیل احتمال ابتلا به مشمشه» عنوان خبر‌های دیگری است که در این سال‌ها منتشر شده و سؤالاتی را درباره چرایی این اتفاق در ذهن خیلی‌ها ایجاد کرده است. آن هم حیوانات نادری که اگر هر جای دنیا بودند، در وضعیتی ویژه نگهداری و مراقبت می‌شدند. اصلا چه دلیلی دارد وقتی بستر مناسبی برای نگهداری این حیوانات ندارند، روی انتقال آن‌ها به ایران اصرار کنند.

گورخر را کشتند، ایران، بهشت حیوان‌آزار‌ها

اصول نگهداری از حیوانات در ایران رعایت نمی‌شود

از سوی دیگر تلف شدن ۷ توله شیر در باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد، مرگ یک زرافه و یک قلاده ببر در باغ‌‌وحش صفادشت تهران، مرگ در مجموع حدود ۱۲ ‌پستاندار دریایی در دلفیناریوم‌های تهران و تبریز، و مرگ یک ماده شامپانزه ۱۸ ساله و مادرش «باران»، از جمله مواردی بود که در یکی دو سال اخیر رسانه‌ای شد. با این حال، بسیاری از موارد مرگ یا بیماری حیوانات در این مراکز نیز رسانه‌ای نمی‌شود.

انتشار چنین اخباری، این پرسش را برمی‌انگیزد که نظارت بر این اماکن تا چه حد دقیق و بر اساس معیارهای پذیرفته شده جهانی است. با این حال، برخی فعالان محیط‌زیست در ایران معتقدند که با شرایط موجود در ایران، اساساً ضرورتی برای ادامه کار این مراکز وجود ندارد و خواستار تعطیلی باغ‌‌وحش‌ها در ایران هستند.

هفته گذشته سه رأس گورخر آفریقایی شامل دو ماده و یک نر از کشور هلند به ایران منتقل و پس از چند روز نگهداری در گمرک، ۱۲ اردیبهشت ماه، به مرکز نگهداری حیات‌وحش صفادشت در استان تهران منتقل شدند؛ اما گورخر نر روز دوشنبه (۱۳اردیبهشت) تلف شد.

بر اساس ضوابط و معیارهای مرتبط با ایجاد فضاهای نگهداری از پستانداران وحشی که سازمان محیط‌زیست ابلاغ کرده است، «فراهم آوردن امکانات درمانی و همچنین تغذیه مناسب و ایجاد فضای کافی و استاندارد» از اصول مهمی است که با جزئیات زیاد در دستورالعمل مربوط به باغ‌‌وحش‌های ایران، بر آن تأکید شده است.

با این حال گفته می‌شود 90 درصد این اصول در باغ‌وحش‌ها رعایت و اجرا نمی‌شوند و از شواهد چنین برمی‌آید که سازمان حفاظت محیط‌زیست نظارت کافی بر عملکرد مراکز نگهداری از حیوانات و وضعیت حیوانات نگهداری شده در آن‌ها را ندارد.

نبود نظارت نه تنها مشکلات بسیاری برای حیات‌وحش به وجود می‌آورد، بلکه موجب می‌شود این مشکلات تکرار، و وضعیت نگهداری حیوانات بدتر شود. گفته می‌شود که سازمان محیط‌زیست به ۸۰ مرکز نگهداری حیوانات در ایران مجوز فعالیت داده است. در عین حال، کمبود نیرو و بودجه از مهم‌ترین دلایل نبود نظارت بر اماکن نگهداری از حیوانات در ایران است.

توضیح باغ وحش صفادشت درباره مرگ گورخر آفریقایی:

متاسفانه گورخر نر در مسیر انتقال به باغ‌وحش جان خود را از دست داد.

علت مرگ استرس بیش از حد و ایجاد عفونت داخلی حین انتقال و وقفه بدون دلیل در گمرک بازرگان‌ بوده.

حال عمومی دو راس دیگر نیز مناسب نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ابی

      اینجا آدماش آسایش ندارن وای بحال این بی زبان ها

    • بدون نام

      آدما دارن به خاطر کرونا و بیماری ها و تصادفات میمیرن اونوقت یه عده چسبیدن به مرگ حیوانات و ول کن هم نیستن،مسخره بازی

      پاسخ ها

      • کامران

        دوست عزیز همه چیو به هم ربط ندیم مشگل کرونا یه چیزه که همه دارن راجبش بحث میکنن همه دنبال واکسن هستن اگه فایده داشت یه اتفاق تا الان میفتاد..اینکه شما حیواناتو دوست نداری و جونشون هم ارزشی برات نداره دلیل نمیشه که بخایم راجب همه چیز نظر بدیم

      • بدون نام

        هرچیزی به وقتش

    • امیر

      ایران مردم خودشو نمیتونه نگه داره چه برسه حیوانات بدبخت رو . همون افریقا میموندن الان زنده بودن

    • بی نام

      یکی نیست بگه تو خودت پاهات بشکه می تونی راه بری که اون زبون بسته رو میزنی

    • snake

      خر با نگاهش به دوربین میگه انصافا من خرم یا تو .این چه وضع مهمان نوازیه.

    • نامnaser

      اینجاانسانهاهم دارن ازارمیبینن حیوانات که جای خوددارن

    • بدون نام!

      آقا فکر کنید این گور خر را شیر خورده و خلاص!

      پاسخ ها

      • .

        شیر بخوره بهتر که مردم حیوان آزاری بکنن

    • بدون نام

      وطنم پاره ی تنم

    • امیر حسین

      اگه هیچ کس نره باغ وحش و این منبع در آمد برای مسئولان باغ وحشها ازبین بره دیگه هیچ حیوانی رو تو قفس و تحت شکنجه نمی بینیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهترین نظر

    • shanjani

      ...طبق معمول..تصویر بردار مقصر است .. و یا آن فردِ کتک زننده به گورخر .. که باعثِ مرگ این حیوان نجیب شد..؟

    • بدون نام

      مگه مرض دارید حیوون زبون بسته رو از بهترین جا میارید تو ایران افسرده اش کنید

    • امیر

      بی سوادی مسئولین .کاریش نمیشه کرد باید سوخت و ساخت .ایران نیاز به خانه تکانی مسئولان بی مسئولیت دارد .

    • بدون نام

      عجب قوم بی رحم و تکامل نیافته ای و جهنمی هستیم! حیف خاک ، حیف نون ، حتی حیف فحش ....لایق هیچ هستید.
      انسان متعجب می ماند فرزند خودتان را چگونه بزرگ کرده اید؟!!!!!

    • مسی

      چیش درسته این مملکت که تو گورخر داریش درست باشه، والا

    • بدون نام

      تورو خدا به ایرانیا حیوونای زبون بسته رو ندین ...

    • گل آقا

      بابا ی گور خر مرده... هروز هزاران نفر بدست ارازل اوباش و کرونا پسر بدست پدر .زن بدست شوهر شوهر بدست دوست زن .وووو بلاخره تصادف تیر اندازی میمیرنداز خجالت وشرمندگی پیش اعیال و اولاد میمیرند.این گور خر افریغایی شده پیراهن عثمان...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو که میگی جون انسان مهمه ولی حیوان مهم نیست
        واقعا که شرف نداری

    • عادل

      از این نا کارآمدی، مردم ایران دارن تلف میشن چه برسه به حیوان . ....

    • Unco

      آدمیزاد تو این مملکت به زور دووم میاره اینا که دیگه یه مشت حیوون زبون بسته‌اند

    • بدون نام

      کاردولت قَبله.

      پاسخ ها

      • بچه‌ نظام‌ اباد‌ تهران‌

        واقعا که متاسفیم ایرانی هستیم

      • بدون نام

        . همه چی رو نباید سیاسی کرد

      • والی

        به خدا قسم ادم دلخوش چی باشه تو این مملکت..
        مردم چرا اینطوری شدن...

      • بدون نام

        برات متاسفم که هنوز فکر می کنی دولتها در ایران با هم فرق می کنن

      • بدون نام

        تو ایران انسانش تلف میشه وای به حال حیوانات زبون بسته پاش شکسته دارن میزننش

      • بدون نام

        نه,کار امریکاس

    • بدون نام

      اینجا جان انسان ارزش نداره ، حالا انتظار دارید جان یک گورخر ارزش داشته باشد،شما دقت کنید و ببینید چه بلایی بر سرطبیعت و محیط زیست در این کشور آمده.

    • بدون نام

      خداازتون نگذره. نامردا

    • منوچهرشونم

      یکی گفته گورخرهاازهلندآورده شدن
      دیگری گفته ازبلغارستان حتی دردروغ گفتن هم هماهنگ نیستن ...

    • بدون نام

      اونائی که دارن به حساب خودشون به این حیوان کمک میکنن!
      اون حیون بیشتر ازاونامیفهمه.....
      اخه چی میشه گفتخ

    • بدون نام

      ادم امکانات کشورای دیگرو میبینه اونوقت تو این خراب شده مهد بی فرهنگی و بیرسوادی فکری موج میزنه.اینم مثل کارای دیگشونه ....

    • علیرضا

      متاسفم برای مدیریت باغ وحش تهران و کرج از اینهمه سوء مدیریت !
      متاسفم برای سازمان محیط زیست و اینهمه سوء مدیریت !
      شک نکنید ظلمی که به این حیوانات میکنید نه در دنیایی دیگر که در همین دنیا گریبانگیر خود و عزیزانتان خواهد شد .
      حیف از این عنوان که باید به برخی از انسانها داد:
      اشرف مخلوقات !!

    • بدون نام

      هر بد بختی که در این هشت سال سیاه به سرمان امده اصلا این دولت پاکدست نقشی نداشته کار احمدی نژاد یها بوده نه دولت ( تدبیر وامید!!!!؟؟؟؟)

    • محمد رحمانیان

      بمیرم برا این زبون بسته ها

    • بدون نام

      گوره خر تو خیابون چه کار میکنه مگه اهلی هستن

    • بدون نام

      مگه مجبورید ازافریقا گورخر بیارید وقتی نمیتونید نگهداری کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پول مفت که باشه به اینراههاخرج میشه.

    • H.Yari

      عرضه هیچی رو ندارن فقط بلدن دروغ یگن

    • بدون نام

      مردم دوام نمیارن چه برسه به حیوان

    • بدون نام

      به باغ وحشها ازکثیفی اصلا نمیشه بری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه غصه های میخوری؟ ما کم مشکل داریم؟

    • بدون نام

      اینجا ایران است شهر شیران است,گور خر چی فکر کرده پاش و گذاشته به قلمرو شیران!!!

    • بدون نام

      نه کار انسانیته

    • ایران

      کار ترامپ...خخخخخ..رو سیاه شدن با این کلیپ

    • بدون نام

      چرا وقتی امکانات و دانش نگهداری چیزی رو ندارین پول مملکت رو هدر میدین و این حیوانات رو آزار میدین.

    • باس

      باید همین افرادی که دور بر گور خرند رو یکماه ببرند باغ وحش زندانی کنند شما که تخصص ندارید برید یک کنار بایستید والا دو سه نفر روستایی که دامداران می اومدند از اینا بهتر بودند

    • بدون نام

      فقط ميتونم بگم متاسفم از اينكه چرا هيچ كس بابت خطايي كه انجام ميده نبايد توضيح قانع كننده بده و محاكمه بشه و برخورد قاطع بشه ...
      توضيح نميدن و برخورد نمي كنند حداقل تعطيل كنند اين باغ وحش هاي قتلگاه حيوانهاي زبان بسته رو .... واقعا شرم آوره

    • بدون نام

      كلا با گورخر مشكل دارن حالا اين دوتا گورخر بيوه رو تيمار كنيد

    • بدون نام

      افریقایی هانمی دونم تو ایران به انسان ها اهمیت نمی دن وگرنه گورخراشون نمی ذاشتن بیان ایران .

    • بدون نام

      خب نیارین وقتی که علم و امکانات نگهداری ندارید

    • بدون نام

      حيوان پاش شكسته نميتونه بلند بشه بعد شلاقش ميزنن كه از چاله بياد بيرون

      هر چه زودتر شلاق زننده رو بايد دستگير و مجازات كرد به جرم حيوان ازاري

    • بدون نام

      خجالت بکشید با این خبرتان

    • بدون نام

      جون مادرتون حیوان ازاری نکنید

    • سونامی

      احتمالا جاسوس بودند.

    • بدون نام

      به نظر خیلی از باغ وحشهای خارجی هم حیوانات بیمار رو این وسط به باغ وحشهای ما قالب میکنند و مبالغ هنگفتی می گیرند .

    • میثم

      نمیدونم روی چه خسلبی اسم ما رو گذاشتن انسان اشرف مخلوقات

    • بدون نام

      معلومه کار کار قصاب ها و دلالهای گوشت هست .!!! چون گوشت گورخر حلال است و اگر وارد ایران شود قیمت گوشت پائین میاد و ........

    • بدون نام

      درایران جان انسان ارزش ندارد چه برسدبه حیوان ؟؟

    • بدون نام

      خال روز 42سال ملت ایران میشه تو این کلیپ دید

    • ناشناس

      ای مملکت درست بشو نیست ...

    • بدون نام

      چرا اداره این باغ وحشهارا به دوستاران محیط زیست نمیدهید،چرا بایستی تعدادی کارگر غیرماهر که برای کار ساختمانی هم مناسب نیستند از این زبان بسته ها نگهداری کنند،تا کنون چقدر از این سوژه ها در کشور رخ داده که ما ایرانی ها را زیر سئوال برده،

    • گل آقا

      کا ش جان آدما هم نصف ی گور خر ارزش داشت...

    • بدون نام

      عرضه ی انجام کوچکترین کار ندارین واقا جای تاسف داره

    • بدون نام

      ..... کلا عرضه نگهداری گوره خر هم ندارند، اون وقت می خوان از شهروندان و آدم ها نگهداری کنند

    • بدون نام

      آه اینا هم مارو میگیریه

    • مهدی

      من بچه ام 12 سالش هست. چند سال قبل گفت: بابا میشه بریم باغ وحش . من بهش توضیح دادم که پسرم اگه ما به باغ وحش پول بدیم. اونوقت باغ وحش ها می تونند حیوانات بیشتری را اسیر کنند. دو سال قبل رفته بودیم ترکیه. با وجودی ک من می خواستم بریم آکواریوم رو ببینیم. امام پسرم گفت که آکواریوم هم یک نوع قفس است.

    • م.ت.ر

      سالها پیش فیلمی دیدم نام این فیلم مستند انسان وحشی حیوان وحشی نام داشت ودران نشان دتده میشد که انسانها چقدر ازحیوانات وحشی ترند بادیدن کتک زدن گور خرپاشکستهان فیلم درنظرم تداعی شد

    • بدون نام

      واقعا متاسفم

    • بدون نام

      این جاکشها رو باید دار زد. اینا انسان نیستند

    • بدون نام

      واقعا جای تاسف داره با این همه بی عرضه گی

    • دختر تنها

      الهیییی خیلی ناراحت شدم

      پاسخ ها

      • ماک مکسی

        ای گورخر توکه مهمان اینها بودی چه بلایی برسرت اوردند وای به حال ما چه جفایی از اینها می کشیم

    • بدون نام

      حیوون با اون حیونیش از این کشور وحشت داشت

    • پرسپولیسی

      عجب توحش خانه ایی داریم ما، گورخر در ان دشت سوزان افریقا با انهمه شیر و پلنگ که لحظه لحظه در انتظار شکار شدنه،باز زندگی عادی خودشو میکنه ببین اینجا چی به سرش گذشته که از استرس مرده اینجا محیطیه که حتی قانون جنگل هم در اون رعایت نمیشه!!!!!

    • سلام

      ایجاست که باید اسمها جابجا شود

    • بدون نام

      چقدر وحشتناک

    • رضا

      حالم ازاین مملکت واین کشور بهم میخوره واقعا انسانیت توش خیلی کم پیدامیشه مثلا مسلمان هم هستیم ماه مبارک رمضان هم هست

    • بدون نام

      ملت از دست این ها ذله شدن وای بحال این حیوانها ی،زبان بسته.آقایان فقط به پول فکر می کنند.

    • بدون نام

      یکی نیست دستور بده این حیوونای بیچاره رو تو این کشور نفرین شده نیارین حتی حیوونا هم اینجا دووم نمیارن چرا اینقدر ظلم میکنن وقتی عرضه هماهنگی و نگهداری ندارن بزارن این بیچاره ها تو همون کشور خودشون بمونن حداقل دیر تر میمیرن

    • ناشناس

      تو ایران چی و کی میتونه دوام بیاره ؟!!

    • نرگس

      والا باغ وحش مال زمان قبل از وجود تلویزیون بوده ک مردم دوست داشتن تصویر گورخرو ببینن نه الان که تو تلویزیون پنجاه اینچ گله گوره خرو تو بیابوناو جنگلای افریقا و تو زیست محیط خودش میشه دید.اخه دیدن حیوون غمزده تو قفس و از پشت میله و فنس چ لذتی داره آخه؟

    • طاهری

      واقعا چرا اینجا مسئولین جون ادما براشون مهم نیست حتی خودمون رحم نداریم هنوز ۴۰ روز از مرگ دوتا محیط بان به خاطر نگدشته اونم با خونسردی تیر خلاص بهشون میزدن اخه چرا

    • اف،ام

      انشالله‌باارزچهارودویستی‌نبوده
      کالا‌‌نبود‌گور‌خر‌وارد‌کردیم‌

    • بدون نام

      ایران .شده کشور هرت...میدزدن میخورن میبرن میکشن کی ب کیه

    • بدون نام

      اون شیر و که آوردن ایران و کردنش تو باغ وحشهای تهران چی شد که عاقبت این گوره خرها بشه بذارید اینا همون اروپا باشن دیگه اونجا بهشون بهتر رسیدگی میشه

    • بدون نام

      واسش دلار از جیب ملت ایران رفته

    • حامی

      اینجا برای آدم ارزش قائل نیستن
      بعد چجوری اجازه میدن حیوان بیچاره بیارن که اینجوری زجر کشش کنن؟

    • Zabih Mohammadi666

      تو این مملکت انسان نمیتونه دوام بیاره چه برسه به این زبون بسته ها

    • بدون نام

      به خدا مسخره است این حرفا برای این ملت آب نان می شود

    • امیر

      خر هم دیگه تاب زندگی کردن توی ایران را نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج