۱۱۱۵۳۴۳
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

جلالی: استقلال باید ثباتش را حفظ کند

عملکرد نمایندگان کشورمان در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به‌شکلی بود که تحسین همگان را برانگیخت.

فرهیختگان: عملکرد نمایندگان کشورمان در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به‌شکلی بود که تحسین همگان را برانگیخت. آنچه اما بیش از پیش در این دوره از رقابت‌ها حائز اهمیت است، عملکرد مربیان جوان این تیم‌ها در این دوره از مسابقات است. تیم‌های ایرانی ازنظر فنی چیزی از رقبا کم نداشتند و این مورد مهمی است که مربی شناخته‌شده و فنی کشورمان آن را مدیون قانون ممنوعیت ورود مربیان خارجی به لیگ برتر می‌داند. این کارشناس فوتبال زمانی را به ما اختصاص داد و عملکرد تیم‌های حاضر در این دوره از رقابت‌ها را بررسی کرد. گفت‌وگو با مجید جلالی را در ادامه می‌خوانید.

مربیان جوان ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا وجهه خوبی به‌دست آوردند. عملکرد مربیان چهار نماینده ایران که نسل مربیگری بعد از نسل شما هستند را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مربیان ایرانی عالی بودند. با افتخار می‌گویم که کارشان خوب بود. در این مورد بحث کردن بسیار زمان‌بر است و موارد زیادی را شامل می‌شود. نکته مهم در این خصوص قانون ممنوعیت ورود مربیان خارجی به کشورمان است. قطعا اگر ورود مربیان خارجی آزاد بود، نمی‌توانستیم شاهد تلاش این مربیان در این سطح از فوتبال آسیا باشیم، ولی حالا قابلیت آنها را در سطح بین‌المللی دیدیم. البته این مبحث مخصوص به این چهار نفر نیست، بلکه مربیان جوان دیگری در لیگ داریم که اگر آنها هم در چنین چالشی قرار بگیرند توانایی‌های خود را نشان خواهند داد. من از این بابت خوشحالم. واقعا جای خوشحالی دارد که نسل جدید مربیان ما تا این حد توانا هستند.

فکر می‌کنید این مربیان همان‌طور که مجیدی گفت، توانایی قهرمانی در آسیا را دارند؟

با آنچه از تیم‌های غرب آسیا دیدیم این مهم واقعا ممکن است. البته تیم‌های شرق آسیا را ندیدیم و نمی‌شناسم. در هرحال عملکرد خوب تیم‌های ما مقابل تیم‌های غرب آسیا به شکلی بود که می‌توانیم شانس زیادی برای قهرمانی نمایندگان‌مان قائل باشیم. با این‌حال معتقدم اگر چنین فکری در سر داریم، باید عیب‌ها و ضعف‌هایمان را برطرف کنیم. برخی پست‌ها و برخی نفرات را ترمیم کرده و تمرینات اصلاحی در راستای برطرف کردن مشکلات داشته باشیم. ولی من با مجیدی موافقم و این مهم غیرممکن نیست.

تیم‌های ما هرچند خوب بودند، ولی انتقاد زیادی به آنها شد و برخی ضعف‌ها کاملا مشهود بود.

مشکلات مهم نیستند، بلکه شناسایی این مشکلات است که اهمیت دارد. اگر شما بتوانید مشکلات‌تان را شناسایی کنید، می‌بینید که این ضعف‌ها پایدار نیستند و به‌راحتی حل می‌شوند. البته گاهی برطرف کردن برخی ضعف‌ها زمان‌بر است، ولی با صبر و حوصله برطرف می‌شود. به‌عنوان مثال تیم پرسپولیس با شناسایی همین ضعف‌ها در نیم‌فصل عالی عمل کرد و با جذب نفرات موردنیاز در پست‌های تخصصی روی مهم‌ترین نیازش دست گذاشت. البته این تیم هنوز هم نیاز به بازیکن دارد و لازم است کامل‌تر شود.

خیلی‌ها بر این باورند که گروه پرسپولیس آسان بود و به همین دلیل آنها به‌راحتی صعود کردند. شما هم موافقید؟

نباید شأن تیم‌ها را با دلایل غیرفنی کم کنیم. پرسپولیس در این بازی‌ها فوتبال خوبی بازی کرد و مزد زحماتش را گرفت. آنها شایسته صعود بودند. گل‌محمدی درطول بازی‌ها انرژی تیمش را به‌خوبی تقسیم کرد و بهترین بازی را از بازیکنانش گرفت. به‌موقع به بازیکنان موردنظر استراحت داد و توانایی‌اش را به رخ کشید. لازم است ازنظر ذهنی برای ادامه مسابقات آماده شوند تا وقتی مقابل تیم‌های شرق آسیا قرار می‌گیرند هم به همین اندازه باصلابت باشند. اگر آنالیز خوبی از همه حریفان مخصوصا شرقی‌ها داشته باشند و مثل دور اول بازی‌ها، پخته و با اطلاعات بازی کنند، می‌توانند قهرمان شوند.

استقلال را چطور دیدید؟

استقلال با قدرت وارد مسابقات شد و در همان بازی اول به رقبا فهماند با خطر بزرگی روبه‌رو هستند. همین موضوع این تیم را به‌عنوان یک قدرت در گروه مطرح کرد و شانس زیادی به آنها داد. البته درطول بازی گاهی تصمیماتی می‌گرفتند که ریسک زیادی به‌همراه داشت، ولی درطول بازی می‌دیدیم که به‌خوبی از پس وظایف برمی‌آیند و کار خوب پیش می‌رود. نقطه‌قوت استقلال خطه حمله بود و با همین حملات عالی ضعف‌ها را پوشش دادند. استقلال با تکیه بر همین قدرت از گروهش صعود کرد.

به ضعف‌های استقلال اشاره کردید. چرا استقلال قبل از ورود به مسابقات فکری برای ضعف‌هایش نکرد؟

ضعف‌های استقلال از قبل از این مسابقات وجود داشت. در همان بازی اول هم دیدیم که در خط دفاعی مشکلاتی وجود دارد، تا جایی‌که ممکن بود بازی ۳ - ۳ شود، ولی با حرکات تهاجمی شرایط تغییر کرد. استقلال به گل‌های بعدی رسید تا این ضعف کمتر به چشم بیاید.

خط‌حمله آتشین استقلال به رقبا فرصت ضدحمله می‌داد و چندبار از این شرایط آسیب دید.

وقتی شما تیمی تهاجمی دارید باید ریسکش را هم بپذیرید. قطعا احتمال دارد رقبا از حفره‌های پشت دفاع استفاده کنند. این مهم در همه بازی‌ها همراه استقلال بود. استقلالی‌ها می‌دانستند خط حمله خوبی دارند و برای گل زدن به میدان می‌رفتند. آنها مطمئن بودند گل می‌زنند و این ریسک را به جان خریدند.

ازنظر شما مربیان تیم استقلال به‌خوبی از پس مسئولیت‌شان برآمدند؟

کادر فنی این تیم نیاز به ثبات دارد؛ چیزی که به‌محض بازگشت استقلال با جدایی یکی از اعضا از دست رفت. اگر استقلال ثبات خود را از این پس حفظ کند، بدون شک فصل بعد تیم بهتری خواهد شد. به کادر فنی تیم پرسپولیس نگاه کنید؛ آنها سومین سالی است که درکنار هم کار می‌کنند و به صلابت خوبی رسیده‌اند. فرهاد مجیدی باید توانایی‌های خود را به‌کار بگیرد و با راهکارهای تمرینی و جذب نفرات مورد‌نیاز در پست‌هایی که به بازیکن نیاز دارد، ضعف‌های تیمش را برطرف کند.

تیم تراکتور را به‌عنوان سومین نماینده صعودکرده به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا چطور می‌بینید؟

مشکل این تیم هم دیر اضافه شدن مربیانش بود. خطیبی مدت کمی است که با این تیم کار می‌کند. با این‌حال عملکرد خوبی داشتند و بیش از حد انتظار ظاهر شدند. این مربی به‌خوبی تیمش را هماهنگ کرد و بازی به بازی بهتر شد. آنها هم در برخی بازی‌ها هماهنگی لازم را نداشتند و گاهی اشتباه‌هایی می‌کردند، اما در ادامه تعادل به تیم‌شان برگشت و خیلی خوب مسابقات را به پایان رساندند.

فولاد حذف شد، درحالی‌که خیلی‌ها معتقدند شایسته صعود بود.

فولاد هم بیش از حد انتظار ظاهر شد. البته این تیم به‌دلیل پنجره بسته با کمبود بازیکن روبه‌رو بود، با این‌حال اگر خوش‌شانس بود، حتما صعود می‌کرد. این تیم درطول بازی، بازیکنان کمی روی نیمکت داشت و به همین دلیل دست نکونام برای تعویض باز نبود. شاید این کمبود یار به او ضربه زد. با این‌حال، خوب بازی کرد و حقش بود صعود کند.

فشردگی مسابقات و برگزاری بازی‌های رفت و برگشت در تورنمنت متمرکز ازنظر شما باعث خستگی بازیکنان نشده بود؟

از ابتدا کیفیت مسابقات توقعات را برآورده نکرد. به‌نظر می‌رسد کرونا تاثیر خود را روی رقابت‌ها گذاشته است. البته فوتبال کل دنیا تحت‌تاثیر کرونا قرار گرفته و دیگر آن کیفیت لازم را از فوتبال کشورهای صاحب‌سبک هم نمی‌بینیم. با این‌حال تیم‌های ما بد نبودند. هرچند برخی قدرت‌ها در آسیا مثل تیم‌های قطری آن‌طور که‌ باید ظاهر نشدند و به همین دلیل نماینده‌ای در دور بعد ندارند. البته تعداد گل‌ها بالا بود و رضایت هواداران جلب شد، ولی کیفیت مسابقات پایین بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج