جاباما
۱۱۱۵۷۶۱
۴۲ نظر
۵۰۱۵
۴۲ نظر
۵۰۱۵
پ

آمریکا: آماده لغو تحریم‌های ناسازگار هستیم

دیپلمات آمریکایی در وین اظهار داشت: اگر معتقد باشیم حفظ یک تحریم با بازگشت به برجام سازگار نیست آماده‌‌ایم آن را برداریم. اما اگر تصورمان این باشد که که حفظ یک تحریم با برجام سازگار است آن را حفظ می‌کنیم.

خبرگزاری فارس: یک مقام آمریکایی پنجشنبه شب گفت، برخی تحریم‌ها که توسط دولت قبلی آمریکا علیه ایران وضع شده و به برجام مرتبط نیست، زیر سوال نخواهد رفت.

به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، این دیپلمات ارشد آمریکایی که از شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین برای احیای برجام است، در یک کنفراس خبری تلفنی گفت، سه دور قبلی مذاکرات به شفافیت انتخاب‌هایی که باید توسط تهران و واشنگتن صورت گیرد کمک کرد.

آمریکا: آماده لغو تحریم‌های ناسازگار هستیم

او در ادامه گفت: «فکر می‌کنم انتخاب‌هایی که باید صورت گیرند کاملاً روشن هستند زیرا قرار نیست چیز جدیدی را اختراع کنیم. این‌ها در برجام نوشته شده است».

این مقام آمریکایی بدون اشاره به پیشرفت قابل توجه کارگروه تعهدات هسته‌ای ایران و کندی عملکرد کارگروه رفع تحریم‌ها در مذاکرات وین مدعی شد، اگر ایران تصمیم بگیرد به برجام بازگردد کار به سرعت پیش خواهد رفت و عملی شدن آن نیز سریع خواهد بود.

او در ادامه گفت: «اگر بخواهیم واقع بین باشیم و ایالات متحده اینطور است، ایالات متحده می‌داند برای بازگشت به پایبندی، چه کارهایی برای برداشتن تحریم‌هایی که در برجام به آن متعهد شده باید انجام دهد. ما همچنین می‌دانیم ایران باید چه کارهایی برای بازگشت به پایبندی نسبت به تعهدات برجامی انجام دهد و دوباره می‌گویم این چیزی نیست که بخواهیم ابداع کنیم. فقط کافی است متن برجام را بخوانیم و دوباره می‌گویم متعهد به انجام آن هستیم و باید ببینیم در روزها و هفته‌های آتی ایران چنین خواهد بود».

او با اشاره به اثرات مخرب خروج دولت قبلی آمریکا از برجام گفت: «فکر می‌کنم آزمونی که ظرف چند سال گذشته داده شد، درست عکس این را نشان داد و بدون برجام و با اعمال مجدد همه تحریم‌ها و اعمال تحریم‌هایی جدید، اکنون برنامه هسته‌ای ایران به سرعت پیش می‌رود و رفتار آن در منطقه تهاجمی‌تر شده است».

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد: «اگر ایران آمادگی آن را ندارد، دولت بایدن به اوضاع رسیدگی خواهند کرد و هرکاری که لازم باشد انجام می‌دهد تا ایران به بمب اتمی دست پیدا نکند. بنابراین ما برای این سناریو نیز آماده هستیم».

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافق با ایران به منزله بازگشت به شرایط سال ۲۰۱۸ خواهد بود و اینکه آیا منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران نیز به همان مرحله برمی‌گردد گفت: «ما بازگشت به پایبندی نسبت به برجام را در نظر داریم و هرچه با آن سازگار نباشد باید برداریم. می‌خواهم از این فرصت استفاده می‌کنم تا نکته‌ای را روشن کنم. در این راستا، مبنای استنادی برخی تحریم‌ها که توسط دولت ترامپ وضع شده‌اند را زیر سوال نمی‌بریم. چیزی که آن را مورد سوال قرار می‌دهیم این است که آیا آن تحریم‌ها با بازگشت به برجام سازگار هستند یا خیر. ارزیابی ما و تشخیص امنیت ملی ما این است که در راستای امنیت ملی ما است که در صورت بازگشت ایران به پایبندی به برجام ما هم به پایبندی به این توافق بازگردیم.»

او در ادامه گفت: «بنابراین ما هر چیزی را که از سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاده مورد بررسی قرار خواهیم داد... و اگر موارد پیچیده‌ای در این میان وجود داشته باشد باید نگاه دقیق‌تری به آن داشته باشیم. نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم اما دوباره می‌گویم، اگر معتقد باشیم حفظ یک تحریم با بازگشت به برجام سازگار نیست آماده‌‌ایم آن را برداریم. اما اگر تصورمان این باشد که که حفظ یک تحریم با برجام سازگار است آن را حفظ می‌کنیم.».

این دیپلمات ارشد آمریکایی درباره شهروندان این کشور که در ایران تحت بازداشت قرار دارند گفت، در این باره مذاکرات فعال و غیرمستقیمی وجود دارد که مستقل از برجام در حال انجام است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات آمریکایی درباره جدیت ایران در مذاکرات وین گفت: «فکر می‌کنم مذاکرات نشان داده که همه طرف‌ها تا حدی جدیت دارند. نه فقط ایران و آمریکا، بلکه طرف‌های اروپایی، روسیه و چین نیز در تلاش برای بازگشت به توافق هستند. اما سوال اینجا است که آیا ایران متوجه این مسئله هست که نمی‌توانیم در شرایطی قرار بگیریم که آمریکا کاری بیش از آنچه این توافق طلب می‌کند درخصوص رفع تحریم‌ها انجام دهد و ایران کار کمتری برای بازگشت به پایبندی انجام دهد».

او در پاسخ به سوالی درباره نسل جدید سانتریفیوژ‌های ایران گفت:‌ «دوباره این را می‌گویم که در مورد این مسئله، برجام موضع روشنی درباره این مسئله دارد که ایران برای بازگشت به پایبندی خود چه کاری باید انجام دهد. پس بدون آنکه در این خصوص مذاکره‌ای انجام شود متن صریح برجام می‌گوید ایران چه توانایی‌هایی را می‌تواند داشته باشد یا نمی‌تواند داشته باشد».

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره پیشرفت روند مذاکرات وین و اختلافات باقی‌مانده مدعی شد: «آمریکا به‌طور روشن اعلام کرده آماده است چه گام‌هایی برای بازگشت به پایبندی به برجام بردارد و ایران می‌تواند از برداشتن تحریم‌هایی که در خود برجام قید شده بهره‌مند شود و ایران مشخصاً باید این را بپذیرد. آن‌ها تقاضاهایی را مطرح کرده‌اند که از آنچه برای بازگشت به تعهدات لازم است فراتر بوده و ما معتقدیم که آن‌ها باید با گام‌هایی که باید برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای بردارند، موافقت کنند».

او در ادامه گفت: «تا زمانی که بر سر همه چیز توافق صورت نگیرد، هیچ چیزی مورد توافق نیست و این مسئله در اینجا هم صدق می‌کند. در زمینه توافق بر سر تحریم‌ها، گام‌های هسته‌ای و همچنین ترتیب‌بندی و جدول زمانی برای اجرایی شدن این گام‌ها از سوی دو طرف، کارهای زیادی باید انجام شود. ممکن است زیاد به نظر برسد. اگر دیدگاه عمل‌گرایانه و واقع‌بینانه‌ای وجود داشته باشد این کار می‌تواند با سرعت انجام شود. سرعت این روند باید شتاب بیشتری گیرد تا بتوانیم ظرف هفته‌های آتی به توافق برسیم که البته تضمینی برای آن وجود ندارد».

این مقام آمریکایی درباره شکاف‌های موجود در مذاکرات گفت: «رویکرد ما این است که این درک را ایجاد کنیم که ما در این باره که پایبندی متقابل چه شکلی باید داشته باشد کاملاً روشن اعلام موضع کرده‌ایم. امیدواریم با شرکای خود و البته مهم‌تر از همه با ایران به این تفاهم برسیم. بنابراین شکاف‌هایی وجود دارند و نمی‌خواهم آن‌ها را دستکم بگیرم اما دشواری پر کردن آن‌ها را نیز دست بالا نمی‌گیرم و این درصورتی است که درخصوص آنچه مورد مذاکره است واقع‌بینی وجود داشته باشد و این به معنای اختراع مجدد آن نیست بلکه به معنای پایبندی به آن است».

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره برنامه موشکی و حضور ایران در منطقه مدعی شد: «جهان حین انجام مذاکرات ما ساکن نیست. آمریکا برای مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران و همکاری با شرکا و متحدانمان در این خصوص به اقدامات لازم ادامه می‌دهد. متذکر می‌شوم که گفت‌وگوهای مهمی میان ایران و همسایگانش صورت گرفته و این چیزی است که آمریکا از آن استقبال می‌کند. اما از نظر رسیدن به تفاهمات گسترده‌تر، دیدگاه رئیس جمهور همواره این بوده که برجام فقط گام اول است. این گامی ضروری است اما از دید ما استفاده از آن به عنوان بستری برای تقویت توافق نیز امری ضروری است».

او در ادامه بار دیگر توپ را به زمین ایران انداخته و مدعی شد: «می‌دانیم چیزهای مهم‌تری هست که ایران می‌خواهد از این توافق کسب کند و ما آماده هستیم فوراً پس از رسیدن به تفاهم برای بازگشت به برجام بنشینیم و آن را بر اساس منافع مشترک تقویت کنیم. اما همچنین معتقدیم که باید گفت‌وگوهایی درباره برخی مسائل که درباره تنش زدایی در منطقه و افزایش امنیت منطقه ذکر کردید، انجام شود که به معنای تغییر سیاست ایران است. معتقدیم که بخشی از این گفت‌وگوها اکنون در حال انجام است و به محض بازگشت به برجام ممکن است این گفت‌وگوهای گسترده‌تر انجام بشوند یا نشوند».

وی ادامه داد: «در هر صورت برای کمک به متحدان و شرکایمان در منطقه، منتظر بازگشت به برجام نخواهیم ماند اما این گفت‌وگوها باید در هر شرایطی انجام شوند اما اگر به برجام برگردیم، در آن برهه انتظار داریم که گفت‌وگوها در چارچوبی با حضور ایران و همسایگانش برای رسیدن به امنیت بیشتر در منطقه انجام شوند».

این دیپلمات آمریکایی درباره اطلاع ایران از تحریم‌هایی که کشورش قرار است ذیل بازگشت به برجام بردارد گفت: «فکر می‌کنم ایران به‌خوبی مطلع است. البته دوباره می‌گویم که به مرحله نهایی مذاکرات نرسیده‌ایم. بنابراین لیستی از دشوارترین تحریم‌ها وجود دارد که همچنان باید مورد بحث قرار گیرد. اما فکر می‌کنم ایران تصویر روشنی در مقابلش دارد و این تصویر بهره‌مند شدن از مزایای اقتصادی ذیل برجام است».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کلید ساز

      صبح بخیر دکتر روحانی
      خواستم در جریان امور دیشب وین باشی

      پاسخ ها

      • @شیما@

        اگر آمریکا تحریم ها را برداشت خودم به شخصه کل مردم تهران را به شام دعوت خواهم کرد
        آمریکا در این ۳ ماه هیچ کاری نکرده ولی در عوض ایران سانتفیوج های خود را از ۶۰ درصد به ۲۰ رساند
        کارشناسان از خواب برخیزید سر کار هستین
        خخخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      لعنت به هر مسئولی که بخواد تحریم ها حفظ بشه

      پاسخ ها

      • امير

        رفع تحريم ها كه واسه مسئولين شعار انتخاباتي هست . نگران نباشيد اگرهم به اسم تحريم هسته اي بردارن با يه اسم ديگه بر ميگردونن.
        همه تحريم ها روهم بردارن همين تحريم هاي بانكي بسه .

    • کوروش کوروشی

      جناب عراقچی حالادیگه واسه همه مردم ایران کاملامشخص شدکه خبرگزاری پرس تی وی ازخبرهاش مطمئن بوده،و هرچه ودروغ هست زیرسرخودت هست

    • بدون نام

      همه تحریمها و گر نه تحریمها رو در قالب های دیگه اعمال میکنن در ضمن تا خود گفت نباشیم همین آش و همین کاسه است

    • بدون نام

      زحمت کشیدین

    • بدون نام

      این یعنی دستمون باز هست برا بهانه

    • بدون نام

      فیلم بازی نکنید ماکه کنترل ایران رو به هم کاسه تون چین دادیم دیگه از جون ما چی میخواید که برجام رو اجرایی کنید .

    • بدون نام

      ای بابا...به ولله فقط این وسط مردم دارن له میشن

    • بدون نام

      اسمش تحریم برای نقض حقوق شهروندی آزادی نه غیر برجامی

    • بدون نام

      قرارنیست ما بایستیم تا همه چیز را برسرمان اوار کنند

    • بدون نام

      چرا ترجمه حرفای امریکا رو میدین به فارس

    • بدون نام

      هنوز هیچی نشده بازی بازیشون شروع شد

    • بدون نام

      یعنی توافق بی توافق

      پاسخ ها

      • کوروش کوروشی

        هیچ توافقی درکارنیست،....

    • پرهام

      به گفته شما پایبندیم،البته تاکمتر از دوماه آینده،

    • محمد

      تقاضا؟؟!!
      خدا لعنتتون کنه دیگه برای ایران و ایرانی آبرو نگذاشتید

    • بدون نام

      بازدهم بتن کردن صنعت ایران بدون برداشتن تحریم و پرداخت هزینه!

    • بدون نام

      تو برجامیا رو وردار دمتم گرمه

    • بدون نام

      تمام

    • بدون نام

      والا بلا اینا تحریم هارو برنمیدارند دارند بازیمون میدن الکی خودمونو گول نزنیم

    • بدون نام

      منابع مالی را به صورت نقدی ازاد نکنید

      در بانکهای رابط بگذارند تا فقط دارو و غذا برای مردم خریداری شود

      وگرنه جای دبگر میرود مثل همیشه و سر مردم بی کلاه می ماند

    • بدون نام

      شما اقلا چیزی برای پنهان کردن نداری سران کشور ما همه چیز منکر هستن

    • بدون نام

      میخاره دست خودتون نیست

    • بدون نام

      ترکمنچایی۲درراه است

    • اصفهان زیبا

      آمریکا به دلیل فشارهای منطقه ای و اسرائیل همه تحریمها را برنخواهد داشت بالخصوص مسئله فلسطین و لبنان و سوریه و یمن

    • بدون نام

      این همان چیزی است از اول گفتیم
      تحریم ها را از تحت برجام بر میدارند و سپس تحت عناوین دیگر دوباره اعمال میکنند
      یعنی ما امتیازهای نقد هسته ای دادیم ولی هیچ امتیازی به دست نیاوردیم

    • بدون نام

      ان شاالله که تحریم ها لغو بشه و کاسبان تحریم و تحمیل کنندگان مقاومت به مردم سیاه‌ بخت بشن

    • بدون نام

      به چه قیمتی قیمتشو بگو

    • بدون نام

      مردم ایران دیگربرجام وباجام وبی جام برایشان مهم نیست، کاربه استخوان رسیده، آب هم ازسرمان گذشته، فقط به دنبال راه فرارازاین جهنمی هستیم که خودمان ساختیم،ویک عده مفتخوربی خاصیت رابه نون و نوارساندیم..

    • مهندس حمدالله

      دیگه‌گول‌حرفاتون نمیخوریم. رای‌ بی رای.

    • بدون نام

      آمریکا ها هم می‌دونه کسی به غیر از اصلاح طلبان رای بیارن کارشون زاره نمیتونن پیشرفت ایران کنترل کنن اصلاح طلبان حاضرا هر امتیازی که باشه بدن تا بازم رأی بیارن زرششششششک ایران گلستان هم بکنین رأی بی رأی جوانیم نمی‌تونید برگردونید هشت سال عمرم توی صف مرغ و روغن و در به در کار گذشت

    • احمد

      یا تمام تحریم ها یا هیچ،با ضمانت اجرایی....اینبار فریب نمی‌خوریم.

    • بدون نام

      اول تو اول تو

    • جواد مقدم

      مذاکرات خوب پیش می رود و همچنین با همسایگان نمی دانم چه شد که این اتفاق افتاد اما هرچه که هست زیباست .

    • بدون نام

      پس چرا لغو نمیکنی همونطور که یکباره اونهمه تحریم کردی

    • بینام

      همه تحریمها
      والسلام

    • بدون نام

      همش دروغ

    • بدون نام

      در حال حاضر مخالفان بر جام دست به دامن روسیه شدن که با اسرایئل در تماس باشند تا کاری کنند برجام به شکست بر بخورد و گرنه دراین لحظه حساس ریئس جمهور روسیه چرا دارد با اسرایئل مذاکر می کند

    • بدون نام

      به بایدن بایدن ترا بخدا قسم دهک های پا یین جامعه ایران بشدت زجر می کشند ازدست تحریم های ظالمانه ترامپ تروریست ضدبشر البته درایران تعدادی با ترامپ واسراییل هم صدا و هم عقیده اند

    • بدون نام

      مگر نشنیدید که سخنگویی آمریکا جمعه شب چه گفت .گفت ایران باید برگردد بعد ما یفکر میکنیم .برای چه نشستید چند هفته دیگر یا چند ماه دیگر یا........

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج