جاباما
۱۱۱۵۸۰۲
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

کدخدایی: آیت‌الله جنتی حرف آخر را نمی‌زند

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه هنوز با توجه به قطعی نشدن ثبت نام نامزدها، به بررسی صلاحیت‌ها ورود نکردیم، گفت: این شورا برمبنای هجمه‌ها و فشارها به صلاحیت افراد رای نمی‌دهد.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه هنوز با توجه به قطعی نشدن ثبت نام نامزدها، به بررسی صلاحیت‌ها ورود نکردیم، گفت: این شورا برمبنای هجمه‌ها و فشارها به صلاحیت افراد رای نمی‌دهد.

عباسعلی کدخدایی در آستانه انتخابات پیش رو در مقابل دوربین "بدون تعارف"، با اشاره به مرور مصوبه ابلاغی سال ۹۶ رهبر انقلاب درباره انتخابات گفت: داشتن سابقه اجرایی در بخش وزارت و یا مقامات عالی کشور مانند قوای سه گانه یا معاونین قوا ودر حد سرلشکری برای نظامیان از شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به شمار می‌رود و برنامه‌های آنان با حضور خود و مشاورانشان در شورای نگهبان بررسی می‌شود.

کدخدایی: آیت‌الله جنتی حرف آخر را نمی‌زند

وی اظهار داشت: در جامعه با توجه به فعالیت‌هایی که به خصوص در فضای مجازی به دلیل شرایط کرونا قابل ملاحظه است کاندیداهایی که قصد نامزد شدن دارند فعالیت‌های خود را آغاز کرده اند و به موازات آن نیز شورای نگهبان نشست‌ها و آموزش‌های لازم را انجام داده است.

کدخدایی با بیان اینکه ۲۱ اردیبهشت زمان نام‌نویسی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری است گفت: هم اکنون نیز شرایط خوب است و اوضاع بهتر خواهد شد امسال به دلیل شرایط ویروس کرونا تجمعات بیرونی کمتر است و نشست‌هایی که حضور فیزیکی افراد را شاهد باشیم کم است، اما در فضای مجازی و اپلیکیشن‌های مختلف حتی تا نیمه‌های شب می‌بینیم که افراد مشغول بحث هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره گمانه زنی‌ها و احراز صلاحیت‌ها که بازار آن این روزها گرم است تصریح کرد: به هر حال هر شخصی صحبت می‌کند ما خودمان هم نمی‌دانیم چه کسانی در نهایت احراز صلاحیت می‌شوند و هیچ کدام از اعضای شورای نگهبان نیز نسبت به نتیجه نهایی مطلع نیستند ما نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم و افرادی هم که در بیرون هستند نمی‌توانیم جلوی آن‌ها را بگیریم.

کدخدایی در باره برخی اخبار مبنی بررسی صلاحیت نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری تاکید کرد: با توجه به این که نام نویسی برای انتخابات ریاست جمهوری هنوز آغاز نشده و هنوز بحث جدی درباره بحث رسیدگی به صلاحیت‌ها نداشته‌ایم، اما در بخش انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت‌ها آغاز شده است.

هیچ کدام از اعضای شورای نگهبان نمی‌دانند چه کسی احراز صلاحیت خواهد شد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه صحبت‌هایی در خصوص اینکه شخص خاصی تایید و یا رد خواهد شد گفت: این موارد حدس و گمان افراد است که شاید بر اساس سوابق گذشته نظری را می‌گویند یا رویه شورای نگهبان را حدس می‌زنند، اما تاکید می‌کنم نه بنده و نه هیچ کدام از اعضای شورای نگهبان نمی‌دانیم چه کسی احراز صلاحیت و چند نفر تأیید صلاحیت خواهند شد.

وی ادامه داد: سقف احراز صلاحیت افراد نیز مشخص نیست گاهی حتی صدا و سیما می‌گوید تعداد صلاحیت‌ها را بگویید که برای مناظره‌ها می‌خواهیم فضا را مشخص کنیم اینکه چهار، شش و یا هشت نفر باشد مشخص نیست و تا زمانی که بررسی صلاحیت‌ها انجام نگیرد فردی مطلع نیست.

بر اساس قانون عمل می‌کنیم، نه سلایق و نظرات افراد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است بحث و گمانه زنی‌ها برای تحت فشار قرار دادن شورای نگهبان باشد و آیا شورا تحت فشار قرار گرفته افزود: در دوره‌های گذشته این موارد گاهی بوده و همیشه می‌گوییم ممکن است مطالبات و فشارهایی باشد، اما شورا بر اساس این هجمه‌ها هیچگونه نظر نداده است و گاهی هجمه‌ها هم زیاد می‌شود.

کدخدایی با تایید اینکه هجمه‌ها هم اکنون نیز زیاد است گفت: هم اکنون تلفن بنده و اعضای شورای نگهبان هیچ وقت راحت نیست، عده‌ای از مردم هستند که بر اساس مطالباتشان مبنی بر اینکه فرد مورد نظر تایید و یا رد شود تماس می‌گیرند. ما بر اساس قانون که مقرر کرده عمل می‌کنیم و بر اساس نظراتی که افراد دارند و یا درخواست‌هایی که در واقع مطرح می‌شود اظهار نظر نمی‌کنیم و مستندات پرونده و شرایطی که در قانون است ملاک ما می‌باشد.

در انتخابات ریاست جمهوری صلاحیت افراد احراز می‌شود، رد صلاحیت نداریم

وی در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان دقیقاً چه مواردی را بررسی می‌کند تصریح کرد: فیلتر ما قانون است و اگر بخواهم شفاف بگویم برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین خبرگان شرایطی را داریم که قانون تعیین کرده، اما برای ریاست جمهوری شرایط دیگری داریم که متفاوت است.

کدخدایی افزود:براساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی برای انتخابات ریاست جمهوری مواردی مانند مدیر و مدبر بودن و رجل سیاسی مطرح است و اینکه نحوه اجرا در اختیار اعضای شورای نگهبان است یعنی اعضا باید صلاحیت فرد را برای ریاست جمهوری احراز کنند، اما در انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی یک مقوله رد صلاحیت داریم که در ریاست جمهوری این مورد را نداریم. افرادی که ثبت‌نام می‌کنند آن تعدادی که احراز صلاحیت می‌شوند اسامی را وزارت کشور اعلام می‌کند و نسبت به بقیه افراد شورای نگهبان ساکت است و بحث رد صلاحیت در بحث ریاست جمهوری نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان بار دیگر به اصل ۱۱۵ قانون اساسی اشاره و اضافه کرد: این اصل مدیر و مدبر بودن، رجل سیاسی و مذهبی، امانت و تعهد را شامل می‌شود و این تفاوت ظریفی است که ما داریم و شاید در افکار عمومی شنیده شود که شورای نگهبان شخصی را در ریاست جمهوری رد کرد در حالی که ما اصلاً فردی را رد نکرده ایم و در اصل احراز صلاحیت نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت یک فرد در یک حزب در روند بررسی صلاحیتش اثرگذار است تصریح کرد: نامزدها بر اساس حزب شان بررسی نمی‌شوند هرچند در قانون احزاب آزاد هستند و فعالیت می‌کنند، اما نگاه شورای نگهبان رویه و عملکرد و سوابق شخص می‌باشد و هیچ نگاه حزبی و گروهی نمی‌تواند داشته باشد و در قانون چنین چیزی لحاظ نشده است.

کدخدایی با اشاره به روند بررسی در دوره قبل اضافه کرد: زمانی که نتیجه بررسی صلاحیت‌ها به اتمام رسید و اسامی اعلام شد من نیز از طریق رسانه‌ها مطلع شدم که از ۶ نامزد سه نفر به یک حزب و سه نفر به حزب دیگری تعلق دارند و این یعنی اینکه اعضای شورا فارغ از نگاه سیاسی نظر می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی شورای نگهبان را متمایل به طبقه خاصی می‌دانند گفت: ممکن است تهمت‌هایی زده شود، اما در طول بیست سال فارغ از مباحث سیاسی نظر داده شده و اینکه فردی متعلق به فلان حزب است تایید و یا رد شود اینطور نیست.

کدخدایی تصریح کرد:عملکرد شورای نگهبان کاملاً روشن است و می‌توانید بررسی کنید که روسای جمهوری که در ادوار گذشته بودند متعلق به کدام جناح بودند حتی در مورد نمایندگان مجلس نیز می‌توانید این مورد را بررسی کنید برخی افراد که صلاحیت نشدند افراد شاخص جناح اصولگرا بودند و شورای نگهبان هیچگونه کوتاه نیامد.

اگر نظام ما حزبی بود، کارنامه احزاب را بررسی می‌کردیم

وی درباره اینکه آیا شورای نگهبان برنامه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را بررسی می‌کند گفت: سیاست‌های کلی انتخابات ریاست جمهوری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۹۶ ابلاغ شد و شورا مصوبه‌ای دارد برای احراز و تشخیص رجال سیاسی و مذهبی. یکی از نکاتی که وجود دارد این است که افراد بتوانند برنامه‌ای ارائه کنند به هرحال شخصی که می‌خواهد به این میدان بزرگ اجرایی وارد شود و دومین مقام عالی کشور بعد از رهبری در قانون اساسی به شمار می‌رود و سکاندار کلان کشور است باید برنامه‌ای داشته باشد که در آینده چه می‌خواهد بکند.

کدخدایی افزود: گاهی می‌شنویم افرادی در تبلیغات خودشان برای ریاست جمهوری و یا مجلس اقداماتی انجام می‌دهند که این مطالب خارج از توانایی آن‌ها یا غیر واقعی و به تعبیر مقام معظم رهبری فریبنده است و این‌ها اغوا کردن مردم است.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه در مصوبه یادشده مواردی را پیش‌بینی و با جزئیات بیشتر به وزارت کشور ابلاغ کرده‌ایم گفت: افراد در هنگام ثبت‌نام برنامه خود را ارائه کنند که ما بفهمیم یک برداشت صحیحی از حوزه مدیریت اجرایی دارند و مردم نیز باید بدانند فردی که سکاندار کشور می‌شود طرح و برنامه‌هایی برای رفع مشکلات و سابقه اجرایی در پرونده خود دارد.

وی با بیان اینکه بعد از گذشت ۴۲ سال فردی که می‌خواهد در پست ریاست جمهوری قرار بگیرد باید در جایگاهی بوده و کارهای مشابه انجام داده باشد که مدیریت او را احراز کنیم تصریح کرد: افراد باید یک سابقه اجرایی در حوزه وزارت یا در پست‌های کلان کشوری داشته باشند. همچنین شورای نگهبان در هنگام بررسی احراز صلاحیت از آن‌ها دعوت می‌کند که شما برنامه تان چه چیزی است؟ و با حضور کارشناسان و متخصصین برنامه‌ها را بررسی می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد این اتفاق در این دوره رخ دهد.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه فرد داوطلب در یک نشست کارشناسی برنامه‌های خود را ارائه می‌کند، تاکید کرد: نامزدهای ریاست جمهوری ممکن است در مشاغل و تخصص‌هایی مانند حقوق، دندانپزشک و مهندس باشند، اما در تمام حوزه‌ها تخصص ندارند و باید از مشاورین استفاده کنند اینکه مشاورین آن‌ها چه کسانی هستند باید بدانیم و در واقع باید بتواند اعتماد را جلب کند که با نظرات چه کارشناسان خبره‌ای کشور را اداره خواهد کرد.

وی افزود: این نکات در مصوبات وجود دارد و هرچند زمان کم است امیدواریم برای احراز صلاحیت این اتفاق بیفتد البته هیچ ضمانتی هم چه برای ریاست‌جمهوری چه برای مجلس شورای اسلامی وجود ندارد. چون ممکن است بعد از انتخاب شدن به برنامه‌ها عمل نکند و ما ابزاری نداریم تا چهار سال بعد که احراز صلاحیت شوند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی ادامه داد: نظام ما متاسفانه حزبی نیست، اگرچه احزاب آزاد هستند و حضور دارند اگر نظام حزبی باشد می‌توانیم کارنامه حزب و صلاحیت و توانمندی‌های آن‌ها را ببینیم و حزب نیز به موازات آن از کسانی که حمایت می‌کند می‌تواند مطالبات مختلفی داشته باشد.

قانون انتخابات ریاست جمهوری اشکالات زیادی دارد

وی درباره آخرین خبرها از اصلاح قانون انتخابات گفت: قانون انتخابات ریاست جمهوری اشکالات زیادی دارد و بارها در نشست‌های خبری اعلام کردم و متاسفانه هر زمان اصلاح آغاز می‌شود در مسیر اصلاح اتفاقاتی می‌افتد که از هدف خودش خارج می‌شود.

کدخدایی با اشاره به رد این قانون در شورای نگهبان پس از اصلاحات انجام شده مجلس یادآورشد: با توجه به رفت و برگشت‌ها میان مجلس و شورای نگهبان در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت نظارت نظراتی را ارائه کرد و در موارد قانونی این اصلاحات نتوانست به انجام برسد و آن قانون فعلا برای انتخابات ریاست جمهوری منتفی است، اما شورای نگهبان با توجه به جزء ۵ بند ۱۰ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که سال ۹۵ ابلاغ کردند و همان گونه که گفتم مصوبه‌ای در سال ۹۶ نیز وجود داشت و شرایطی راجع به افراد درباره برنامه‌ها و حضور مشاورین کاندیداها مطرح بود یک بار دیگر مصوبه مرور و اصلاح شد و برای ثبت نام‌ها شرایط جزئی تری هم در نظر گرفته شد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: از تصویب قانون انتخابات تا الان ۴۰ سال گذشته و اینکه بگوییم سواد خواندن و نوشتن کافی است به هرحال باید مدرک تحصیلی داشته باشد و الا الان غالباً همه تحصیلات دارند، اما پس از مرور مصوبه مدرک تحصیلی ارشد و سابقه اجرایی و پست‌هایی در بخش وزارت و یا مقامات عالی کشور مانند روسای قوا و یا معاونین قوا در نظر گرفته شده است که حداقل باید ۴ سال سوابق اجرایی داشته باشد. این نکات نیز به وزارت کشور ابلاغ شده است.

کدخدایی با اشاره به ثبت‌نام بی رویه‌ای که در گذشته اتفاق می‌افتاد خاطرنشان کرد: در دوره‌های گذشته برخی‌ها به مذاق و به هر جهت ثبت‌نام می‌کردند که با مرور این مصوبه جلوی این مورد گرفته و به وزارت کشور ابلاغ شد و بعبارتی شورای نگهبان از اختیارات خود استفاده و این مورد را برای ثبت نام‌ها به وزارت کشور ابلاغ کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه افرادی نمی‌توانند برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند افزود: در دوره گذشته از ۱۶۰۰ نفر تعداد زیادی بودند که مدارک تحصیلی نداشتند و یا مدارک ابتدایی داشتند همچنین در بخش شرایط سنی حداقل ۴۰ سال و حداکثر ۷۵ سال در نظر گرفته شده است.

کدخدایی درباره نام نویسی افراد نظامی نیز یادآورشد: بر اساس قانون از گذشته افراد نظامی منعی برای نام نویسی نداشتند، همچنین برای ریاست جمهوری محدودیت استعفا و محدودیت شغلی نداشتیم و هر شخصی می‌توانست شرکت کند. در بحث نظامی سطح سرلشکری لازم است و پایین‌تر از سرلشکری نمی‌توانند ثبت نام کنند و این اصلاحات نیاز بود.

وی افزود: کسانی باید به میدان بیایند که دارای سوابق اجرایی و شرایط شکلی اولیه باشند و عرف جامعه آن‌ها را بپذیرد و برای اداره کلان کشور توانمند باشند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی که چندی قبل اظهارنظری درباره روند نام نویسی از سوی نامزدهای انتخاباتی داشتید که تا حدودی سر و صدا کرد و بعد آن را تغییر دادید گفت: نظرم را تغییر ندادم بلکه آن را اصلاح کردم.

کدخدایی ادامه داد: در ابتدا بر این مسئله تاکید کردم که ثبت‌نام حق هر شخصی است که شرایط اولیه ثبت‌نام را دارد، و کسی نمی‌تواندمانع جلوگیری از ثبت‌نام افراد بشود، اما الان منظورم این بود که بطور نمونه برای مجلس افرادی که صلاحیت شان تایید نشده چرا می‌آیند ثبت‌نام می‌کنند و این یک توصیه شخصی است و همچنان بر این توصیه شخصی تاکید می‌کنم.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: ثبت نام در صورتی انجام شود که شرایط فرد تغییر کرده باشد و این موضوع را خود فرد بهتر می‌داند. فردی که مدرک تحصیلی جعلی یا محکومیت کیفری داشته است قطعاً تایید نخواهد شد و پس از ثبت نام، شورای نگهبان پرونده فرد را بررسی و نظر منفی می‌دهد.

وی گفت: فردی که حتی یک دوره چهار ساله رئیس جمهور است و برای بار دوم مجدد نامزد می‌شود شورای نگهبان دوباره صلاحیت آن فرد را بررسی میکند حتی اگر نماینده‌ای که چهارسال و حتی سه دوره در مجلس حضور داشته دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرد و این حکم قانون است.

کدخدایی در پاسخ به سوالی که آیا دلایل رد صلاحیت را به افراد بازگو می‌کنید افزود: در دور قبل در موضوع مجلس با تمام مستندات به برخی افراد دلایل رد صلاحیت گفته شد، اما مجددا اصرار به ثبت نام دارند، ولی در موضوع ریاست جمهوری، چون احراز صلاحیت است قانون تکلیفی ندارد که به افراد بگوید که به چه دلیل صلاحیت فرد احراز نشده است.

وی اضافه کرد: شورای نگهبان باید به این نتیجه برسد که آن فرد احراز صلاحیت دارد یا خیر، در گذشته این موضوع به شکل کیفی بود، اما الان شاید، چون شرایط کمی است به شکل خصوصی به خود فرد گفته خواهد شد و در واقع این حریم خصوصی افراد است و شرعاً اگر خلافی باشد ما نمی‌توانیم بیان کنیم مگر اینکه خود فرد بخواهد آن را اعلام کند.

کدخدایی با یاد آوری اینکه به برخی افراد دلایل رد صلاحیت آن‌ها برای ا نتخابات مجلس اعلام شد گفت: برخی در بیرون اعلام کردند چیزی به ما از سوی شورای نگهبان اعلام نشده است در صورتی که ما با ارائه مستندات به آن‌ها توضیحات لازم را داده بودیم و درباره ریاست جمهوری بعضاً در گذشته نامزدها می‌آمدند و ما صحبت می‌کردیم، اما در این دوره با توجه به شرایط جدید قرار شد همه را دعوت و با آن‌ها صحبت کنیم.

اعمال نفوذ برای تایید صلاحیت افراد در شورای نگهبان صفر است

کدخدایی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه سبک تبلیغات عوض شده آیا ممکن است تبلیغات عجیب و غریبی را در روزهای آینده شاهد باشیم و آیا این موضوع در بررسی‌ها اثری دارد گفت: اگر بخواهیم بگوییم قانون تکلیف روشنی دارد خیر، برای انتخابات مجلس، دوستان موضوع تبلیغات را کنار گذاشتند و هیچ ورودی نکردند و این از مشکلات ما است به خصوص در دوره‌های جدید چه تبلیغات در فضای مجازی چه در فضای واقعی، فردی که تبلیغ می‌کند چه میزان و با چه هزینه‌هایی می‌تواند تبلیغ کند ایا هر چقدر پول در اختیارش باشد می‌تواند تبلیغ کند، و محتوای آن تبلیغات چیست، آیا می‌تواند غیر واقعی باشد یا به قول فرمایش مقام معظم رهبری می‌تواند فریبنده باشد.

وی اضافه کرد: در گذشته مواردی بوده که شورای نگهبان به تبلیغات ترتیب اثر داده و در حین تبلیغات به فرد خاصی تذکر داده شده است. مثلا در انتخابات مجلس دوباره صلاحیت آن فرد بررسی شده است به طور مثال فردی بود که مدرک دکترا نداشته و گفته من دکتر و دارای سابقه هستم در حالی که این موارد کاملاً کذب بوده است.

کدخدایی ادامه داد: برای ریاست جمهوری نیز تذکراتی را در برخی ادوار داشتیم که تبلیغات صحیح نیست، در این دوره همین کار را خواهیم کرد، اما امکان رصد آن در فضای مجازی برای ما سخت است خیلی عواملی که ورود می‌کنند قابل شناسایی نیستند و ممکن است خود فرد از خودش رفع مسئولیت کند، اما به هر حال به نظر می‌رسد یکی از مسائل مهم است و ما تلاش می‌کنیم در این جهت هم بتوانیم نکاتی را مطرح کنیم و داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها تایید می‌شود در یک مسیر مجاز و متعارفی حرکت کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی که اعمال نفوذ برای تایید صلاحیت افراد در شورای نگهبان چقدر است گفت: نفوذ صفر است، اعضای شورا را که ما می‌شناسیم چه افرادی که خدا رحمتشان کند و چه افرادی که هستند از این لحاظ اعضای شورا نگهبان تابع سفارش و نفوذ نیستند، اما اینکه گاهی مسائلی خواسته شود که پرونده فردی مجدد بررسی شود یک امر قانونی و ممکن است برخی پرونده‌ها مجدد بررسی می‌شود.

کدخدایی افزود:برخی افراد در دوره‌های گذشته اتهاماتی را بیان کردند که آن‌هایی را که ما شکایت کردیم رسیدگی شد و برخی از آن‌ها محکوم شدند و مشخص شد شورای نگهبان و کارکنان آن در این مسائل هیچ گونه دخالتی ندارند و اینکه چقدر افراد برای نفوذ تلاش می‌کنند این موضوع زیاد است. موجی که می‌آید ما می‌توانیم مانع این موج شویم؟ سرچشمه موج را که نمی‌توانیم بگیریم.

وی در پاسخ به سوالی که گفته می‌شود برخی نامزدها ارتباط بهتری با شورای نگهبان دارند و یا هم سلیقه آن هستند گفت:افرادی بودند که بسیار محترم و با شورای نگهبان همراه بودند، اما رد صلاحیت شدند.

آیت الله جنتی حرف آخر را نمی‌زند

کدخدایی در واکنش به این سوال که آیا حرف آخر را در شورای نگهبان یک فرد یعنی آیت الله جنتی می‌زنند تصریح کرد: خیر، شورا ۱۲ نفر عضو دارد و هر شخصی استدلال قوی‌تر و عقلایی داشته باشد مورد پذیرش قرار می‌گیرد، اما به حساب جایگاه و اینکه اگر آیت الله جنتی بخواهد کسی تایید می‌شود اصلا اینگونه نیست و من خودم گاهی در جلسات با حاج آقا مخالفت می‌کنم، ایشان و سایر اعضا هر کدام یک رای دارند و همه آن‌ها را برابر است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت:در موضوع ریاست جمهوری در ادوار گذشته، چون باید برای احراز شرایط از ۱۲ نفر عضو شورای نگهبان افراد ۷ رای مثبت بیاورند افرادی بودند که با داشتن ۶ رای احراز صلاحیت نشدند و هر چقدر هم صحبت و بحث کردند آن یک رای درست نشد. چند نفر را داشتیم و به هیچ وجه رای اضافه نشده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه به فکر کاندید شدن برای انتخابات ریاست جمهوری نیستم تصریح کرد: انشاءالله بتوانیم کار معلمی را انجام دهیم کافیست.

در شرایط امروز کشور به فردی کارآمد نیاز داریم

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اینکه نظر شخصی شما این است که کشور به چه شخصی با توجه به شرایط امروز نیاز دارد گفت: در یک واژه بگویم به فردی کارآمد نیاز داریم، اما اگر بخواهیم مقداری این موضوع را تشریح کنم شخصی که مطلع از همه مشکلات واقعی کشور باشد و برای آن‌ها برنامه و یا راه حل داشته باشد و بتواند از نظرات کارشناسان و متخصصین مورد اعتماد استفاده کند.

کدخدایی خاطرنشان کرد: رسالت ریاست جمهوری در واقع پست خطیری است و نمی‌تواند هر فردی در این جایگاه قرار بگیرد، اول شعار بدهد این کارها را انجام می‌دهم و بعد بگوید من اختیار ندارم اختیارات فرد از ۴۰ سال گذشته بر اساس قانون اساسی ما و قوانین عادی هم مشخص و بسیار شفاف است.

وی تصریح کرد: اینکه بگویند من می‌توانم مشکلات کشور را حل کنم، اما بعد از انتخابات بگویند نمی‌گذارند مشکلات رفع شود این نشان می‌دهد تعامل فرد با بخش‌های مختلف کشور در واقع بسیار دقیق و تعامل مثبتی نیست. نه تنها کشور ما بلکه هر کشوری نیازمند تعامل است، الان در حوزه کشورهای دیگر رئیس‌جمهور و مجالس شان مشکل دارند قانون راهکارهایی را پیش بینی کرده است و باید با هم موارد را حل کنند.

کدخدایی با تکرار موضوع کارآمدی افزود: نامزد ریاست جمهوری باید بتواند راهبردی فکر کند و برای حل مشکلات کشور با توجه به نظر کارشناسان بتواند راه حل داشته و انتقاد پذیر باشد الان دوره‌ای نیست که در اتاق در بسته بنشینیم و انتقاد پذیر نباشیم و به قول حضرت امام، مردم، ولی نعمت ما هستند و ما آمدیم شعار دادیم برای مردم کار می‌کنیم باید نظرات مردم را بشنویم و به انتقادات آن‌ها پاسخ دهیم. اگر این توانمندی‌ها و تحمل را دارند پای در این مسیر خطیر بگذارند.

سخنگوی شورای نگهبان باگرامیداشت یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی تاکید کرد: شهید سرافراز دل‌ها حاج قاسم سلیمانی مرد میدان بود ایشان کاری به این مسائل نداشت افرادی که با ایشان آشنا بودند می‌دانند که شخصیت ایشان با همه تعامل داشت این گونه نبود که، چون با من همگروه و همفکر است باشد و اگر با من همفکر نیست با من نباشد به خاطر مسائل کشور با همه تعامل و از خودگذشتگی داشت این‌ها شرایطی است که حاج قاسم را مرد میدان کرد.

زمان برگزاری انتخابات تغییر نمی‌کند

کدخدایی با اشاره به شرایط کرونا و رد تغییر زمان برگزاری انتخابات گفت: وزارت کشور هم اعلام کرده انتخابات سر موعد برگزار خواهد شد، اما تدابیری در چارچوب قوانین فعلی که می‌توانستیم انجام دهیم با مشورت وزارت کشور داشته‌ایم.

وی ادامه داد: برای شعب اخذ رای که براساس تجربه شلوغ می‌شود شعب سیار در نظر گرفته شده تا تجمعات نداشته باشیم و حذف استفاده از استامپ و اثر انگشت و محدود شدن استفاده از کاغذ و خودکار تا جایی که ممکن است افراد خودشان داشته باشند از نکات مورد توجه است. همچنین با در نظر گرفتن شرایط آب وهوا صندوق‌های اخذ رای را در محوطه باز قرار خواهند داد. صندوق‌های اخذ رای نیز با ۱۰ هزار افزایش به تعداد ۷۰ هزار صندوق اخذ رای در سراسر کشور رسیده است.

کدخدایی در پاسخ به برخی حرف‌های عجیب که در صف انتخابات میخواهند واکسن کرونا بزنند با مزاح گفت: این را ستاد کرونا یا ستاد مردمی اعلام کرده؟ تا کنون چنین چیزی اعلام نشده است و باید بپرسیم چه بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه احراز صلاحیت‌ها چقدر زمان نیاز دارد تصریح کرد: در یک فرصت ۵ روزه باید اعلام نظر کنیم و این بسیار اندک است. تلاش خواهیم کرد و خواهید دید که در ۲۴ ساعت واقعی نه شعاری صلاحیت افراد را رسیدگی می‌کنیم و حتی در نیمه‌های شب هم اگر مراجعه کنید می‌بینید که دوستان در شورای نگهبان مشغول کار هستند.

کدخدایی در پایان گفت: امیدوارم همه مردمی که دلسوز کشور هستند و دلشان برای سرنوشت کشور می‌سوزد ۲۸ خرداد ان شاءالله در پای صندوق‌های اخذ رای حاضر باشند و ما نیز قول می‌دهیم سلامت انتخابات و سلامت مردم را تضمین کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فعلا که جنتی و شما حرف اول و آخر رو میزنید.!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج