۱۱۱۵۸۸۸
۱۵ نظر
۵۰۱۱
۱۵ نظر
۵۰۱۱
پ

ادعای کپی بودن سرود ملی

کپی بودن سرود ملی ایران از سرود ملی کره جنوبی بار دیگر خبرساز شد. علی رهبری موسیقی دان و آهنگ ساز در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرود جمهوری اسلامی ایران را «کپی» سرود ملی کره جنوبی دانست

روزنامه خراسان: کپی بودن سرود ملی ایران از سرود ملی کره جنوبی بار دیگر خبرساز شد. علی رهبری موسیقی دان و آهنگ ساز در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرود جمهوری اسلامی ایران را «کپی» سرود ملی کره جنوبی دانست و خواستار ساخت سرودی جدید با استفاده از بن‌مایه موسیقی ایرانی شد.
ادعای کپی بودن سرود ملی
با این حال باید این نکته را هم بگوییم که پیش از این در اوایل جام جهانی فوتبال در برزیل این موضوع از سوی برخی خبرنگاران در فضای مجازی اعلام شد. در سال ۲۰۱۹ هم این مسئله دوباره با احتمال قرارگرفتن تیم فوتبال ایران برابر کره جنوبی بر سر زبان ها افتاد و شاید نکته جالب تر این باشد که بدانید همین سرود ملی کره جنوبی برگرفته از آهنگ سرود ملی مالدیو است. امروز در کنار بررسی کپی بودن سرود ملی کشورمان به سرودهای ملی دیگر کشورها اشاره کرده ایم.
سرود ملی چگونه انتخاب شد؟
روز سوم خرداد سال 71 همزمان با سالروز حماسه فتح خرمشهر سرود ملی کشورمان جایگزین سرود «پاینده بادا ایران» شد که کمی طولانی بود البته این سرود از بین 68 سرودی که 35 آهنگ ساز نامدار داخلی به صدا و سیما ارسال کرده بودند، انتخاب شد. ابتدا از بین همه آثار ارسالی 10 اثر و سپس سه اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند تا سازندگان‌شان بعد از تنظیم و اجرا از سوی ارکستر سمفونیک و گروه کر، سرود آماده و حاضر را برای قضاوت نهایی در اختیار صدا و سیما قرار دهند و در نهایت سرود فعلی که توسط «حسن ریاحی» ساخته شده به عنوان سرود ملی انتخاب می شود. خود ریاحی در خصوص کپی بودن آهنگ، سال ها پیش به «موسیقی ما» گفته است: «فاصله شروع سرود را از پیش‌درآمد دستگاه ماهور استفاده کردم. دستگاهی که یکی از دستگاه‌های باستانی موسیقی ایرانی است. بخشی از سرود را نیز که فرود دارد از گوشه «می گلی» استفاده کردم. این را که می‌گویند سرود ملی ما شبیه سرود ملی کشور کره جنوبی است، درک نمی‌کنم.» او همچنین قبلا تاکید کرده بود ساختار دو قطعه به هیچ وجه شبیه هم نیست و تنها در چهار نت وجه اشتراک دارند.
سرودهای مشابه کشورها
قطعا اگرامروزه کسی بخواهد یک سرود ملی جدید بسازد باید ملودی بسیار ساده ای انتخاب کند که مردم بتوانند آن را با سوت بزنند یا در مسابقات فوتبال آن را بخوانند. ولی در عین حال این سرود باید هیجان آور و غرور برانگیز باشد. احتمال ساختن چنین سرودی بدون آن که به سرودهایا موسیقی های موجود شباهتی داشته باشد، بسیار ضعیف است. از همین رو بسیاری از سرودهای ملی را می بینیم که شباهت زیادی به هم دارند که به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم. به طور مثال همان طور که پیش از این گفتیم ملودی سرود ملی مالدیو بسیار شبیه ملودی سرود ملی کره جنوبی است یا ملودی سرودهای ملی استونی و فنلاند نیز یکسان هستند. به این ترتیب مردم استونی در دوران تسلط اتحاد شوروی بر این کشور با گوش دادن به ایستگاه های رادیویی فنلاند می توانستند ملودی سرود ملی خود را بشنوند. این موسیقی توسط فردریک پاکیوس آهنگ ساز آلمانی ساخته شده است. حتی موسیقی سرود ملی آمریکا نیز اورجینال نیست وملودی آن متعلق به ترانه یک انجمن می خواری بریتانیایی است.
در عین حال کارشناسان باید ادعای علی رهبری را بررسی کنند و در صورت کپی بودن، برای ساخت سرود ملی جدید مبتنی بر موسیقی ایرانی اقدام کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حالا آهنگش شبیه او باشه کفر خدا میشه؟
      مهم متنشه که مال خودمونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره ، کفر خدا میشه
        همون متن خودتون رو بی آهنگ بخون

    • بدون نام

      این سرود ملی باید عوض بشه سرود باید حس هم بستگی غرور و یک پارچگی. را بده

    • بدون نام

      باند بهانه گیروماجراجو دراینخصوص فعال شدند بهترین ،پرمحتواترین،کوتاهترین وایرانی ترین سروده.فرض کن دریک مراسم ای ایران ای مرزپرگهررابخونن بعلت طولانی بودن بیشترحضار غش می کنند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی داشتن خلاقیت و آفرینش به مخلیه تون هم خطور نمیکنه ؟؟؟؟
        کی گفته از فلان موسیقی قدیمی استفاده بشه ؟؟؟؟

      • بدون نام

        سرودملی فقط ای ایران

    • بدون نام

      اقای ریاحی از شما بعیده . اظهر الشمسه که کپیه. بعد خودتون دارین اعتراف میکنید سرود ملی فلان کشور کپی از فلان کشوره ایا این افتضاح .افتضاح شما را رفع میکنه.سرود ملی یک کشور عصاره اون کشوره نماد اون کشوره.

    • بدون نام

      مشکلات کشور حل میشه اگر این سرود رو عوص کنید اصلا بیستر مشکلات بخاطر این آهنگ هست

    • م.ت.ر

      اینکه دهها موسیقیدان سرود ملی را سرودند که یکی ازانهاانتخاب شودجای تقدیر دارداشکال کار درتیمی بوده که مسیولیت انتخاب بهترین سرودرا داشته اندکه حال معلوم شده شایستگی لازم را نداشته اند

    • سردار

      خیلی جالبه سرود کره‌ای دین عربی واجناس چینی وگرایش غربی چی وطنی داریم ما

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گرم

    • ۶۶۶

      ای ایران ای مرز پرگهر بهتره

    • یک شهروند

      الان کلی بیت المال هدر میره تا یه سرود دیگه بسازند!!!!!
      برای بعضی ها خوب میشه.

    • بدون نام

      سرود کنونی حال نرمش قهرمانانه دارد.

    • بدون نام

      چطور بعد این همه سال آقای رهبری یادش افتاده آهنک سرود ملی کپی هست . در خواب اصحاب کهف رفته بودند تازه بیدارشدن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج