جاباما
۱۱۱۶۵۶۷
۴ نظر
۵۰۲۱
۴ نظر
۵۰۲۱
پ

جنجال بر سر مشقت رزیدنت بودن!

در روزهای اخیر جمعی از پزشکان و دانشجویان پزشکی و خود رزیدنت ها به شرایط رزیدنت ‌ها اعتراض داشتند و باعث داغ شدن توئیت #من_ یک_ رزیدنتم در توئیتر فارسی شدند.

خراسان: در روزهای اخیر جمعی از پزشکان و دانشجویان پزشکی و خود رزیدنت ها به شرایط رزیدنت ‌ها اعتراض داشتند و باعث داغ شدن توئیت #من_ یک_ رزیدنتم در توئیتر فارسی شدند.

آن ها به شرایط زندگی، نظام آموزشی نامناسب و تحقیرآمیز، رفتار نامناسب استادان و سال‌ بالایی‌ها و فشار کاری فراوان، دستمزدهای پایین و ... در دوره رزیدنتی در آموزش پزشکی معترض بودند.

رزیدنت کیست؟

اگر در بیمارستان مدتی تحت درمان بوده باشید، حتما اصطلاح رزیدنت به گوش تان خورده است. برای این که بدانید منظور از رزیدنت کیست باید بگوییم پزشکان بعد از گرفتن مدرک پزشکی و قبول شدن در آزمون دستیاری برای گرفتن مدرک تخصص یک دوره چند ساله را می گذرانند. به این پزشکان که در حال یادگیری هم هستند تا زمان گرفتن مدرک تخصص رزیدنت می گویند.

جنجال بر سر مشقت رزیدنت بودن!

پای درددل رزیدنت ها

برای این که با مشکلات این قشر از جامعه از نزدیک آشنا شویم با چند رزیدنت مختلف تماس گرفتیم. یکی از این پزشکان می گوید: پیش از این رزیدنت مغز و اعصاب بودم که به علت سختی های دوره رزیدنتی در سال اول انصراف دادم. او در کنار اعتراض به حقوق پایین رزیدنتی می افزاید: «ما در بیمارستان گاهی تا 40 ساعت به طور مداوم کار می کردیم که علاوه بر آسیب‌های جسمی و روحی به پزشک، بیمار را در معرض خطای تصمیم گیری کادر درمان قرار می داد.

با وجودی که بنابر قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی، پزشکان نباید بیش از ۱۲ ساعت مداوم فعالیت کنند ولی متاسفانه این موضوع در خصوص پزشکان دستیار تخصصی اجرا نمی‌شود.» دکتر عبدالهی، رزیدنت سال سوم ارتوپدی هم در خصوص سختی های رزیدنتی به خبرنگار ما گفت: «رفتار سال بالاتری ها نسبت به سال پایینی ها اصلا خوب نیست من خودم به یاد دارم که روزهای اول رزیدنتی، رزیدنت سال سومی جوراب هایش را به ما می داد تا بشوریم و حق اعتراض هم نداشتیم چون انگار این رویه بود.» در کنار این مشکلات حقوق پایین سه میلیونی و تعهداتی که وزارت بهداشت از رزیدنت ها هم می گیرد از دیگر مشکلات مطرح شده بود.

دانشگاه علوم پزشکی چه می گوید

خب بعد از شنیدن درددل های چند رزیدنت به سراغ دکتر رحیمی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم. وی با تایید رفتارهای ناپسند علیه رزیدنت های سال پایینی گفت: «قبول دارم که این رفتارهای ناشایست در برخی دانشگاه ها صورت می گیرد که خوشبختانه در مشهد خیلی شاهد آن نیستیم و به بهشت رزیدنتی مشهور است.» البته رحیمی خودش هم تجربه هایی مشابه آن چه را پیش از این خواندید داشته ولی او بیش از همه چیز حقوق پایین دوره رزیدنتی را دلیل اعتراض دستیاران تخصصی می داند.

وی در این خصوص گفت: «الان حقوق یک رزیدنت حدود سه میلیون تومان است این در حالی است که تا پیش از قبولی در آزمون دستیاری در کلینیک ها مشغول به کار بوده و حقوقی بیش از 10 میلیون تومان داشته در حالی که بعد از قبولی نه اجازه زدن مطب دارد و نه حضور در کلینیک های دیگر.» وی درباره لزوم ترمیم حقوق رزیدنت ها افزود: «حقوق رزیدنت ها باید از طریق وزارت بهداشت تامین شود و باید دولت و مجلس این موضوع را در بودجه لحاظ کنند چون هم اکنون بیش از 1000 دستیار تخصصی در کشور داریم.»

رحیمی از کمک های رفاهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به رزیدنت ها هم نکاتی گفت که به نظر در برابر میزان ناخرسندی رزیدنت ها بسیار خدمات اندکی می آید.

مخالفان اعتراض ها چه می گویند

اما در کنار بسیاری که از هشتگ من هم یک رزیدنتم حمایت کرده بودند برخی مخالف این اعتراض ها بودند و نگاهی متفاوت به ماجرا داشتند. یکی از این مخالفان در توئیترش نوشت: «مگه بقیه رشته ها توی دوران دانشجویی شون حقوق می گیرن که رزیدنت ها به دنبال حقوق هستن، چرا فکر می کنن چون پزشکن باید با بقیه فرق داشته باشن.» یکی دیگر از مخالفان تندتر به رزیدنت های معترض تاخت و نوشت: «پول بگیرترین و مالیات نده ترین قشر الان دنبال شنیده شدن صدای اعتراض شون هستن که چرا موقع تحصیل پول کمی می گیرند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پول نگیرن پس چه جوری زندگی کنن،اینا که نمیتونن بیرون کار کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا رشته پزشکی یه امید واسه اشتغال دارن وبعد از رزیدنتی جبران مافات میشه
        من وکالت خوندم وبامعدل بالا مدرک گرفتم ولی متاسفانه بجز دستیارثبت اسناد باحقوق کم نتونستم کاری پیداکنم چون پول وپارتی رکن اساسی اشتغال درایران شده!

    • بدون نام

      یک سری بچه سوسول ن

    • بدون نام

      چرا نظر منو نذاشتی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج