۱۱۱۶۵۷۶
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

استیلی: پرسپولیس بازهم فینالیست آسیا می‌شود

بعد از ناکامی تیم ملی فوتبال امید در رقابت‌های مقدماتی المپیک و نرسیدن این تیم به توکیو چند وقتی می‌شود حمید استیلی سرمربی آخرین تیم امید خیلی در محافل فوتبالی حضور نداشته و از آن زمان هدایت تیمی را به‌عهده نگرفته است

ایران ورزشی: بعد از ناکامی تیم ملی فوتبال امید در رقابت‌های مقدماتی المپیک و نرسیدن این تیم به توکیو چند وقتی می‌شود حمید استیلی سرمربی آخرین تیم امید خیلی در محافل فوتبالی حضور نداشته و از آن زمان هدایت تیمی را به‌عهده نگرفته است هرچند خودش اعتقاد دارد یکی دو پیشنهاد از تیم‌های لیگ برتری داشته اما با توجه به اینکه در خارج از کشور حضور دارد و مشغله‌هایش این پیشنهادها را نپذیرفته است؛ با این حال تاکید می‌کند که به‌زودی باز خواهد گشت.

بر همین اساس بعد از مدت‌ها این فرصت دست داد تا دوباره با زننده گل قرن به آمریکا به صحبت پرداخته و درباره اتفاقات روز فوتبال ایران از جمله عملکرد نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا، وضعیت فدراسیون فوتبال و میزبانی‌هایی که از ما گرفته شد و همچنین اوضاع تیم ملی در آستانه رقابت‌های حساس مقدماتی جام جهانی و بازی‌های مهم با بحرین و عراق نظراتش را جویا شویم. برخلاف خیلی از اهالی فوتبال معتقد است که فوتبال ایران با توجه به پتانسیلش کار چندان سختی برای عبور از سد تیم‌های بحرین و عراق و صعود به مرحله بعدی مسابقات مقدمات جام جهانی ندارد و تنها برای موفقیت به یک برنامه‌ریزی خوب نیاز داریم. گفت‌وگو با حمید استیلی را در ادامه می‌خوانید.

مدتی می‌شود از فضای فوتبال دور هستید اما به نظر می‌رسد قطعا اوضاع و احوال را رصد می‌کنید. درباره اتفاقات اخیر فوتبال ایران به‌خصوص نتایج تیم‌های باشگاهی ایران در لیگ قهرمانان آسیا صحبت‌مان را آغاز کنیم.

زیاد هم دور نیستم و پیگیری می‌کنم. درخصوص لیگ قهرمانان آسیا باید عرض کنم هر چهار نماینده ایران در این رقابت‌ها موفق عمل کردند حتی با وجود اینکه فولادخوزستان نیز از دور رقابت‌ها کنار رفت اما این تیم هم فوق‌العاده خوب بازی کرده و نمایش خوبی را ارائه داد. نکته قابل توجه اینکه مهم‌ترین امر در جریان برگزاری این رقابت‌ها این بود که هر چهار مربی تیم‌های کشورمان ایرانی بودند و از بازیکنان سابق تیم ملی و باشگاه‌های پرطرفدار به‌شمار می‌روند و اتفاقا از این جهت خیلی مهم بود که نمایندگان ایران موفق ظاهر شده و با عملکردی مطلوب سه تیم از چهار تیم راهی مرحله حذفی شدند.

در همین راستا صحبت‌مان را از نتایج پرسپولیس در این رقابت‌ها آغاز کنیم.

به نظر من پرسپولیس خیلی راحت به مرحله حذفی رسید چون تجربه خوبی را از ادوار گذشته کسب کرده است. در این بین کادرفنی و مربیان نیز نشان دادند تجربه خوبی را در این رقابت‌ها در فصول قبلی به‌دست آورده‌اند و به‌دلیل اینکه پرسپولیس طی سه سال گذشته دوبار تا فینال رقابت‌ها صعود کرده و تجربه لازم را به دست آورده بود، به همین خاطر خیلی راحت به مرحله حذفی رسید درحالی که بیشترین امتیاز را هم به‌دست آورد.

و 3 تیم دیگر چطور؟

استقلال، تراکتور و فولاد نیز بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشتند که این امر در درجه اول موید آن است که لیگ ما لیگ خوب و پرباری به‌شمار رفته و بازیکنان قوی دارد، البته درست است یک مقدار از لحاظ سخت‌افزاری از سایر تیم‌های آسیایی عقب هستیم اما در بضاعت انسانی و نیروی کارآمد در زمین نشان دادیم که حرف‌های زیادی برای گفتن داریم این درحالی است که سایر تیم‌ها در این رقابت‌ها با مربیان و بازیکنان با کیفیت خارجی به مصاف نمایندگان کشورمان آمدند.

به طور مثال مربیانی مثل لوران بلان یا ژاوی و سایر مربیان دیگر در این رقابت‌ها هدایت حریفان نماینده‌های ایران را برعهده داشتند، اما شما ببینید که چقدر بچه‌های ما در مقابل این تیم‌ها راحت بازی کردند هرچند خیلی خوب این تیم‌ها را تجزیه و آنالیز کرده و با تاکتیک تیمی فوق‌العاده خوب از پس آنها برآمدیم که این موضوع نشان می‌دهد مربیان داخلی ما نیز دارای دانش فنی خوبی هستند و این موضوع به ما خیلی کمک کرده است. ما شاید سالیان سال درخصوص کارهای تاکتیکی یا آمادگی جسمانی در مباحث ریکاوری و تغذیه یک مقدار عقب بودیم، اما درحال حاضر به این دلیل که اکثر افرادی که در کنار تیم حضور دارند و به تیم‌ها کمک می‌کنند از تجربه و دانش لازم برخوردار هستند، تیم‌های ما نیز در این سال‌ها خیلی خوب خود را به دانش فنی مسلح کرده و جمله این عوامل باعث شده است تا ما بتوانیم از قابلیت‌های بازیکنان‌مان در زمین به نحو احسن استفاده کنیم.

به نکته خوبی اشاره کردید. جایی که احساس می‌شد فشردگی رقابت‌ها تیم‌های ایرانی را آزار بدهد اما درنهایت عملکرد خوبی را از نمایندگان کشورمان با وجود برنامه فشرده رقابت‌ها شاهد بودیم.

بله، درست است شاید قبلا اگر می‌گفتند بازی‌ها سه روز در میان برگزار می‌شود این مورد برای باشگاه ایرانی بسیار سخت بود و آنها نمی‌توانستند ریکاوری لازم را انجام بدهند، اما دیدید که در این دوره چقدر راحت از پس حریفان برآمده و به مرحله بعدی صعود کردند. درمجموع اینکه این رقابت‌ها نشان داد نیروهای انسانی ما که همان بازیکنان هستند فوق‌العاده شرایط خوبی دارند.

با این حال برای ما خیلی مهم است که فقط برنامه‌ریزی درست و اصولی داشته باشیم چون این طور برنامه‌ریزی باعث می‌شود تیم‌های ما در آینده نیز همین طور خوب نتیجه بگیرند که این موارد بستگی به برنامه‌ریزی، سازماندهی و مدیریت دارد و جمله این موارد بسیار مهم است و ان‌شاءالله در مبحث فوتبال در تمام زمینه‌ها کشورمان بتواند موفق عمل کند. مطمئن باشید اگر برنامه‌ریزی درست و اصولی رعایت شود می‌توانیم در همه مباحث و حتی مراحل بعدی در همین رقابت‌ها نیز موفق باشیم.

به مربیان موفق ایرانی اشاره کردید. چقدر احتمال می‌دهید این اتفاق در آینده نزدیک به سود تیم ملی کشورمان هم باشد؟

بالاخره مسابقات بین‌المللی هم بازیکنان را آماده و صیغل‌زده می‌کند و هم کادرفنی و مربیان را. شما ببینید وقتی یک مربی به یک تورنمنت خارجی می‌رود قطعاً می‌تواند یک دستاوردی برای کشور داشته باشد و این تجربه به‌دست می‌آید که به طور مثال وقتی از یک مربی در عرصه ملی استفاده می‌کنیم خیلی راحت او را کنار نگذاریم. در همین رقابت‌ها یک مربی مثل لوران بلان در مقابل یحیی گل‌محمدی دو بازی را انجام داد و هر دو بازی را باخت. آن هم مربی‌ای که سرمربیگری تیم ملی فرانسه یا پاری‌سن‌ژرمن را در کارنامه دارد و قطعا این مربی از هر لحاظ مربی کمی نبوده است، اما شما ببینید تیم‌های ما خیلی راحت تیم‌های این مربیان را شکست می‌دهند پس این ابزار خیلی مهم است و کنار این ابزار دانش فنی و بخش سخت‌افزاری بسیار اهمیت دارد و همه این موارد می‌تواند دستاورد خوبی باشد تا ان‌شاءالله در این رابطه سرمایه‌گذاری خوبی را انجام داده و به موفقیت‌های بعدی برسیم.

همین حالا با این کیفیت بازیکنان مطمئن باشید تیم ملی ما ابزار فوق‌العاده قوی دارد، ما الان بازیکنانی مانند سردار آزمون و مهدی طارمی را داریم که همین حالا در سطح اول فوتبال اروپا فوق‌العاده خوب بازی می‌کنند و سایر بازیکنان لژیونر و داخلی نیز به همین شکل. شاید الان در حال حاضر یک مقدار از دیدار مقابل بحرین یا عراق هراس داریم اما به نظر من خیلی راحت و با یک برنامه‌ریزی خوب می‌توانیم این بازیکنان را از لحاظ تاکتیکی و روانی آماده حضور در میدان کنیم و فکر نمی‌کنم این دو بازی برای تیم ملی در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی خیلی سخت و دشوار باشد و موفقیت احتمالی مستلزم برنامه‌ریزی و آماده‌سازی مناسب و مطلوب بازیکنان‌مان است.

تا از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا خیلی دور نشده‌ایم فکر می‌کنید پرسپولیس بتواند باز هم تا فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان در فصل جاری صعود کند؟

به نظر من این توانایی و قابلیت وجود دارد. البته پرسپولیس در لیگ برتر ایران نیز در بحث موقعیت‌سازی یکی از تیم‌های خوب به شمار می‌رود، اما در نیم‌فصل اول بسیاری از این موقعیت‌ها را از دست داد اما با اضافه شدن بازیکنانی مانند ترابی، آل کثیر و یا شهریار مغانلو این موضوع به تیم خیلی کمک خواهد کرد و در آسیا هم این بازیکنان فوق‌العاده تاثیرگذار نشان داده و عملکرد خوبی داشتند و چه‌بسا این اتفاق مشکل پرسپولیس در فاز هجومی را حل کرده و در فاز دفاعی نیز با اضافه شدن بازیکنانی مانند فرجی، اتفاقات خوبی را برای تیم رقم بزند.

به‌علاوه اینکه کادرفنی از تجربه لازم برخوردار است، از آنجایی که یحیی گل‌محمدی و سایر ارکان کادرفنی و حتی سرپرست تیم با این تیم از سال گذشته در کنار پرسپولیس حضور داشته و تجربه خوبی از حضور در لیگ قهرمانان آسیا دارند، بنابراین اگر پرسپولیسی‌ها دچار اتفاقات غیرفوتبالی نشوند رسیدن دوباره به فینال آسیا دور از دسترس نیست. به طور مثال برخی مواقع در بازی‌های حذفی اتفاقات به شکلی پیش می‌رود که درنهایت شما روی حوادث غیرفوتبالی شکست می‌خورید، مثلاً در همین بازی فینال سال گذشته اگرچه پرسپولیس بازی را باخت اما فوق‌العاده خوب بازی کرد و فرصت‌های زیادی را به‌وجود آورد اما توپ به درون دروازه نرفت و باز هم تاکید می‌کنم اگر برخی حوادث روی اتفاقات بازی تاثیر نگذارد و تیم اسیر اتفاقات و حوادث نشود به نظر من یکی از فینالیست‌ها می‌تواند پرسپولیس باشد.

درخصوص بازی استقلال در مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل الهلال عربستان چه تحلیلی دارید؟

الهلال یکی از تیم‌های خوب و سرشناس آسیا به شمار می‌رود. این تیم در رقابت‌های مقدماتی خیلی عملکرد خوبی نداشت و از همین تیم استقلال تاجیکستان که حالا در مرحله حذفی رقیب پرسپولیس است شکست پرگلی را متحمل شد با این حال رزومه الهلال یک رزومه خوب است و در بررسی‌هایی که داشتم، این تیم از لحاظ مالکیت توپ و پاسکاری از تمام تیم‌های آسیایی عملکرد بهتری داشته و تقریبا تفاوت آشکاری را به ثبت رساند به‌علاوه اینکه مرحله بعدی چند ماه دیگر برگزار می‌شود و معلوم نیست تا آن زمان چه اتفاقاتی بیفتد و مشخص نیست کادرفنی و ترکیب بازیکنان نمایندگان ایران تا آن زمان دستخوش تغییرات نشود.

این در حالی است که تیم‌های عربی از لحاظ امکانات و مسائل مالی نشان داده‌اند خیلی مشکل خاصی ندارند و می‌توانند بازیکنان برجسته و مطرح فوتبال روز دنیا را به خدمت بگیرند. ‌الان نیز در وهله اول مهم این است که تا آن زمان تیم‌های ما انسجام خود را از دست ندهند و بازیکنان مدنظر خود را در راستای تقویت تیمی جذب کرده و با تجربه‌ای که به‌دست آورده‌اند بتوانند موفق عمل کنند، چون این بازی‌ها به‌صورت حذفی برگزار شده، اگر می‌خواهیم موفق باشیم باید کمترین اشتباه را مرتکب شویم چون اگر در این رقابت‌ها اشتباهی صورت بگیرد دیگر جبران ناپذیر است چون در مرحله یک‌هشتم نهایی با یک بازی پراشتباه تیم‌ها از دور رقابت‌ها حذف خواهند شد.

به اتفاقات مرتبط با فدراسیون فوتبال برسیم و حتما خبر دارید که بحرین میزبان دور برگشت مقدماتی جام جهانی شده و از سوی دیگر میزبانی به هیچ کدام از نماینده‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا نرسید و در وهله بعدی نیز از صعود به جام جهانی فوتبال ساحلی هم بازماندیم. یک مقدار این اتفاقات نشان نمی‌دهد که در آسیا در موضع ضعف قرار داریم؟

همه فکر می‌کنند فوتبال سیاسی نیست و نباید سیاسی باشد، اما قطعا فوتبال هم سیاسی شده و این مسائل سیاسی روی مناسبات فوتبال خیلی تاثیرگذار بوده است و در همین مساله که میزبانی‌ها را از ما گرفته و اتفاقات دیگر نیز همین تصمیمات سیاسی تاثیرگذار بوده است. شاید در این خصوص خیلی‌ها از دیپلماسی ورزشی صحبت کنند، اما این موضوع خارج از این مناسبات و دیپلماسی ورزشی به‌شمار می‌رود البته ما هم نباید خودمان را هم گول بزنیم چون یک‌سری مشکلات را در کشورمان داریم که در این بین شیوع ویروس کرونا نیز به این مشکلات اضافه شده و باعث شد تا این بهانه را به دست تصمیم‌گیران امر بدهد که ما نتوانستیم کرونا را مهار کنیم و یک‌سری مشکلات دیگر نیز از این جهت در کشورمان وجود دارد، بنابراین همه این موارد دست به دست هم داده تا در این سال فوتبالی که پیش رو داریم که البته این حق را داشتیم که در کشور خودمان از امتیاز میزبانی استفاده کرده و با تیم‌های ملی فوتبال بحرین و عراق بازی کنیم حالا باید به کشور بحرین برویم و این موضوع مطمئنا به ضرر ماست.

اما به به نظر بنده با توجه به پتانسیل و کیفیت بازیکنانی که داریم دیگر نباید درخصوص این مسائل صحبت و حتی به آن فکر کنیم و باید تمرکزمان را روی بازی‌ها و نقاط ضعف و قوت خودمان و حریفان گذاشته و کمک کنیم تا واقعا تیم ملی بتواند به مرحله بعدی صعود کند چون عدم‌صعود و نرفتن به جام جهانی نه‌تنها فوتبال بلکه باعث می‌شود که کشور متضرر شود آن هم در تمام سطوح، از جمله رسانه‌ها، فوتبالیست‌ها، مربیان و حتی هواداران از صعود نکردن تیم ملی به جام جهانی متضرر می‌شوند.

به نظر شما در به وجود آمدن این وضعیت موجود چه کسی مقصر بوده است؟ فدراسیون قبلی یا فدراسیون جدید؟

نمی‌توانیم مقصر پیدا کنیم چون این مساله سیاسی بوده و فرقی نمی‌کند فدراسیون قبلی و یا جدید هر کدام بودند این اتفاق می‌افتاد اما متاسفانه این بحث در زمانی رخ داد که باید انتخابات فدراسیون فوتبال را برگزار می‌کردیم و به نظر من شاید تصمیم‌گیران نیز از این مساله سوء‌استفاده کردند چون در آن زمان کسی نبود که بخواهد از حق فوتبال ایران دفاع کند. در هر صورت زمان انتخابات بود و کسی نبود که بخواهد از حقانیت تیم ملی و موجودیت فوتبال دفاع کند. با این حال من معتقدم این تصمیم را از قبل‌تر گرفته بودند و این یک مساله سیاسی بود.

با این توضیحات شما این نگرانی به‌وجود می‌آید که در بحرین سرمان را سیاسی نبرند؟

بله، این موضوع می‌تواند حرف درستی باشد اما به نظر من وجود کمک‌داور ویدئویی می‌تواند خیلی به برگزاری رقابت‌ها و حقانیت تیم‌ها در طول برگزاری بازی کمک کند. این درحالی است که در سال‌های قبل که کمک‌داور ویدئویی وجود نداشت اتفاقاتی می‌افتاد که جبران‌ناپذیر بود به طور مثال در جام ملت‌های ۱۹۹۶ امارات باید عربستان را می‌بردیم که داور در این دیدار اشتباهات زیادی داشت و با همین اشتباهات بازی را باختیم و به رده‌بندی رفتیم، در حالی که باید این دیدار را می‌بردیم و فینالیست می‌شدیم و مطمئنا در فینال هم می‌توانستیم قهرمانی رقابت‌ها را به ارمغان بیا‌وریم؛ بنابراین اگر کمک‌داور ویدئویی در آن زمان وجود داشت قهرمانی در آن سال اصلا دور از دسترس تیم ملی نبود، با این حال الان اشتباهات داوری را کمک‌داور ویدئویی جبران کرده است. اما معتقدم اگر بخواهند کاری هم بکنند بالاخره به هر شکلی کارشان را انجام می‌دهند.

تا جایی که یادمان می‌آید قبل از جام جهانی ۹۸ فرانسه نیز یک مقدار برخی اتفاقات غیرفوتبالی در حواشی تیم ملی باعث شد تا فوتبال‌دوستان ایرانی رنجیده خاطر شوند. به‌نظر می‌رسد باید از این تجربیات هم استفاده کرد.

بله، درست است در همان زمان هم قبل از بازی با آمریکا، کشور فرانسه یک فیلم را به نمایش درآورد که به قول معروف می‌خواستند فرهنگ کشور ما را زیر سوال ببرند که مجموعه عوامل تیم ملی اعتراض خود را نسبت به این امر و نمایش این فیلم در همان زمان نشان دادند که درنهایت باعث شد کشور فرانسه از تیم ملی و مردم ایران عذرخواهی کند. به نظر من این مسائل همیشه وجود دارد و این موضوع نشان می‌دهد که ما باید خودمان را همه‌جوره برای حضور در میدان آماده کنیم هم از لحاظ روانی که معتقدم مهم‌ترین موضوع به‌شمار می‌رود و هم از لحاظ فنی باید آماده باشیم، هرچند بازیکنان ما با این شرایط آشنا هستند و آمادگی جسمانی و شرایط خوبی دارند چون در کوران مسابقات حضور داشته و معتقدم که فقط از لحاظ روانی باید آنها را آماده کرد، چون امکان دارد برخی مسائل غیرفوتبالی حتی در زمین مسابقه به وجود بیاید. درمجموع به نظر می‌رسد باید از قبل پیش‌بینی همه موارد را بکنیم تا خدای نکرده یک‌دفعه اتفاقی نیفتد که همه غافلگیر شویم و باید پیش‌بینی همه مسائل را از حالا انجام بدهیم.

توانمندی و پتانسیل موجودیت فعلی فدراسیون فوتبال را چطور ارزیابی می‌کنید. فکر می‌کنید با انتخاب نفرات و سیاستگذاری‌های صورت گرفته این تیم فعلی موفق باشد؟

به نظر من یک مقدار زود است که بخواهیم درمورد این تیم در فدراسیون فوتبال نظر بدهیم و باید یک مقدار زمان بگذرد تا ببینیم چه اتفاقاتی در آینده می‌افتد. به نظر من نمی‌توان در این مدت زمان کوتاه درخصوص این موضوع اظهارنظری کرد و باید زمان بگذرد و اتفاقاتی بیفتد تا اگر اظهارنظری می‌کنیم حقیقت امر درنظر گرفته شود و به‌صورت واقعی مسائل را تشریح کنیم. بنابراین باید یک مقدار زمان بدهیم و در آینده می‌توان درخصوص این مساله صحبت کرد.

به‌عنوان سوال پایانی، حمید استیلی چه زمانی دوباره به فوتبال باز خواهد گشت و پیشنهاد جدیدی هم در این مدت داشتید؟

یکی دو پیشنهاد از‌ تیم‌های لیگ برتری داشتم، اما یک مقدار با توجه به اینکه در خارج از کشور هستم و مشغله‌هایی که وجود داشت این پیشنهادها را نپذیرفتم با این حال ان‌شاءالله اگر خدا بخواهد به‌زودی برمی‌گردم و سعی می‌کنم باز هم در خدمت فوتبال کشورم باشم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با کمک بابا مسعود و خریدن داوران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فینالیست میشود. ولی قهرمان نه دوباره یک ژاپنی یا یک کره ای حالشو. میگیره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج