جاباما
۱۱۱۶۷۴۱
۴ نظر
۵۰۱۹
۴ نظر
۵۰۱۹
پ

آلمان: عنصر زمان در مذاکرات وین حیاتی است

وزیر امور خارجه آلمان، عنصر زمان در مذاکرات برجام را حیاتی دانست و خواستار سرعت بخشیدن به روند گفت‌وگوها برای احیای کامل توافق هسته‌ای ایران شد.

ایرنا: وزیر امور خارجه آلمان، عنصر زمان در مذاکرات برجام را حیاتی دانست و خواستار سرعت بخشیدن به روند گفت‌وگوها برای احیای کامل توافق هسته‌ای ایران شد.

هایکو ماس روز دوشنبه در آستانه برگزاری نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: دور چهارم مذاکرات برجام روز جمعه در وین آغاز شد. مذاکرات دشوار و طاقت فرسا است اما تمام طرف‌های درگیر در فضایی سازنده سرگرم رایزنی هستند.

وزیر خارجه آلمان عنوان کرد که امروز به همراه همتای فرانسوی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شرکت کنندگان را در جریان آخرین وضعیت مذاکرات وین قرار می‌دهد.

او همچنین با انتشار پیامی در توئیترش نوشت: ما خواهان احیای کامل توافق هسته‌ای با ایران هستیم. وی بدون اشاره به زرادخانه های مملو از کلاهک‌های هسته ای رژیم صهیونیستی که بزرگترین خطر و تهدید برای امنیت خاورمیانه بشمار می‌رود افزود که برجام «تنها ابزاری است که اطمینان حاصل شود ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند و باید به هر قیمتی جلوی آن را گرفت»

دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی هفته‌های گذشته در وین، پایتخت اتریش گردهم آمدند تا در خصوص رفع تحریم‌های آمریکا و احیای کامل توافق هسته‌ای ایران رایزنی کنند. جمعه جلسه اول کمیسیون مشترک از دور چهارم مذاکرات برجام در وین برگزار و مقرر شد رایزنی های کارشناسی و فنی و کار بر روی متن پیش نویس توافق آغاز شود.

در این مدت رایزنی‌های فشرده‌ای میان هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ به صورت مستمر و فشرده ادامه یافته و دیدارهایی میان سید عباس عراقچی رئیس هیأت ایرانی و سایر روسای هیأت‌ها از جمله چند دیدار با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس خارجی اتحادیه اروپا و نشستی چهارجانبه با سه کشور اروپایی برگزار شده است.

مذاکرات در سطح کارشناسی نیز در قالب کارگروه‌های سه‌گانه تحریمی، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی و هم به صورت دو و چندجانبه پیگیری شده است.

در همین چارچوب، دیدارهای دوجانبه‌ای میان هیأت‌های کارشناسی ایران با هیأت‌های روسی و چینی برگزار شده است. گفت‌وگوها عموما تا اواخر شب ادامه داشت و طرفین با ادامه رایزنی‌ها تلاش می‌کنند تا اختلافات بر سر متن پیش‌نویس را تا حد امکان کاهش دهند.

پیشتر انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که به نمایندگی از جوسپ بورل ریاست نشست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد گفت که زمان در مذاکرات احیای این توافق به نفع ما نیست و در این زمینه احساس فوریت مسلم می‌کند.

وی با بیان اینکه ضرب‌الاجلی در این زمینه تعیین نشده ،افزود: اما به عنوان هماهنگ کننده یک فوریت مسلم احساس می‌کنم؛ (چون) زمان به نفع ما نیست. این مقام اروپایی ادامه داد: خوشحالم از این که تمام هیات‌ها از جمله ایران و امریکا ابراز می کنند که چنین حسی (نسبت به اهمیت عنصر زمان در مذاکرات وین) دارند.

وزیر امور خارجه فرانسه هم معتقد است که مذاکرات برجام به مرحله حساسی رسیده و با تکرار ادعای طرف آمریکایی از ایران خواسته به موضع‌گیری واشنگتن‌ پاسخ مناسب دهد. ژان ایو لودریان در گفت وگو با گاردین ادعا کرده است که آمریکا «موضع‌گیری‌ها و سیگنال‌های لازم را برای نشان دادن آمادگی‌شان جهت رفع تحریم‌ها انجام داده است.

وی با بیان اینکه «در مقطع زمانی حساسی قرار داریم» ادعا کرد: اکنون این ایرانی‌ها هستند که باید موضع‌گیری‌های لازم را انجام دهند.

از سوی دیگر، وزرای امور خارجه هفت کشور صنعتی جهان، برجام را بهترین روش برای اطمینان از ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران خوانده اما بدون اشاره به رفتارهای غیر قانونی آمریکا، از ایران خواسته‌اند تا از گام‌های جبرانی بیشتر در برجام پرهیز کند. وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه، المان، ایتالیا، ژاپن، آمریکا و کانادا هفته پیش با صدور بیانیه‌ای مشترک نسبت به اقدامات ایران برای کاهش تعهداتش تحت بند ۳۶ برجام ابراز نگرانی و ادعا کرده‌اند که این گام‌ها توجیه غیر نظامی ندارند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسؤولیت پذیر بارها تاکید کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره‌مند شود، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی در مذاکرات برجام در گفت‌وگویی بیان داشت: اگر خواسته های جمهوری اسلامی ایران تامین شود در بازگشت به تعهدات برجامی خود کاملا جدی است تا مجدداً به اجرای کامل برجام برگردد. این اراده ایران است که اتخاذ شده است و هیچ ارتباطی هم با مسایل دیگری در تهران ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قبل انتخابات ایران،تفاهم واحیابرجام صورت گیرد!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هی جو ، ایندفعه دوربین ها جمع آوری می شود

    • بدون نام

      المان همیشه هوای ایران را داشته ،
      المان را پاس داریم .

    • بدون نام

      دقیقا خیلی عجله داره؟ اول انتخابات تموم بشه،دولت جدید تشکیل بشه بعد یک غلطی بکنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج