جاباما
۱۱۱۶۹۳۱
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

خاکسپاری دختران افغان در ناامنی؛ خشم در کابل

"عارف رحمانی" نماینده پارلمان افغانستان در این باره گفت: "این حمله شیعیان هزاره‌ها را مجبور به برداشتن اسلحه و دفاع از خود می‌کند".

عصر ایران: بمب گذاری روز شنبه در غرب کابل و در نزدیکی یک مکتب/ مدرسه دخترانه باعث کشته شده ۶۰ نفر شد که تعداد زیادی از آنها محصل بودند

پس از این حمله، رئیس‌جمهور افغانستان در بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را به گروه طالبان نسبت داد و آن را غیرانسانی و تروریستی خواند.

خانواده‌های قربانیان دیروز دختران خود را دفن کردند و گروه طالبان نیز در این میان به خاطر عید فطر "آتش بس" اعلام کرد. دولت افغانستان نیز از این تصمیم استقبال کرده است.

خاکسپاری دختران افغان در ناامنی؛ خشم در کابل

بازماندگان بمبگذاری روز شنبه دختران خود را برای خاکسپاری به تپههای اطراف می برند/ عکس: نیویورک تایمز

نیویورک تایمز در باره مراسم تدفین دختران مدرسه (مکتب) "سیدالشهدا" غرب کابل نوشت: خانواده‌های قربانیان دختران کفن پوش خود را به تپه‌های شیب‌دار آوردند و آنها را در میان بهت همراهان دفن کردند. در این میان صدای یک نفر که خواستار دعا برای قربانیان می‌شد گهگاه سکوت را می‌شکست.

مردم جنازه‌ها را مرتب به سمت گورستان می‌آوردند و قبرکَنان زیر آفتاب شدید مشغول کندن زمین بودند. فضای تلخ بمب گذاری روز قبل بی‌وقفه در محیط جاری بود.

بمب‌گذاری و کشتار روز شنبه در یک مدرسه محلی، دختران محصل را هدف قرار داد. در بالای تپه‌های شیب‌دار نیز به سختی جایی برای گورهای جدید پیدا می‌شد.

مقیاس این کشتار و بی‌گناهی قربانیان اثبات ناخوشایند دیگری از خشونت و مشکلات در افغانستان به شمار می‌آید. طالبان در این کشور موقعیت‌های جدیدی پیدا می‌کند. دولت قادر به جلوگیری از پیشرفت آنها نیست و از مردم خود در برابر کشتارهای جمعی محافظت نمی‌کند.

در روز یکشنبه و در اطراف محله عزاداران به سختی امنیت برقرار بود. ساکنان این محله شیعیان "هزاره‌ای" هستند که سال‌هاست تحت آزار و شکنجه گروه طالبان قرار دارند.

شمار کشته‌شدگان انفجار حتی از کشتارهای قبلی علیه این اقلیت افغان فراتر رفته است. "سرور دانش" معاون دوم‌ رییس‌جمهور افغانستان که خود یک "هزاره" است در این باره گفت که در حمله اخیر بیش از 80 نفر کشته شده‌اند.

پس از حمله سال 2001 آمریکا به افغانستان، اقلیت شیعیان هزاره‌ها فرصت‌های جدید آموزشی و تجاری بیشتری را به دست آوردند و اینک بخش عمده از نسل جوان تکنوکرات (فن سالاری) این کشور را تشکیل می‌دهند.

خشم هزاره‌ها هر روز نسبت به دولت افزایش می‌یابد و نیروهای امنیتی را به تعلل در برابر حملات وحشتناک تروریستی متهم می‌کنند. اینک و در آستانه خروج برنامه‌ریزی شده نیروهای آمریکایی از افغانستان نگرانی از قدرت گیری و حاکمیت دوباره گروه طالبان افزایش یافته است. برخی تنش و درگیری های داخلی در میانه را این فرآیندی اجتناب‌ناپذیر می دانند و هزاره‌ها خواهان به دست گرفتن امنیت خود در این شرایط هستند.

خاکسپاری دختران افغان در ناامنی؛ خشم در کابل

دختری که در انفجار روز شنبه کابل زخمی شده بود پس از مرخصی از بیمارستان به مادرش پیوست. این مادر دختر ۱۳ ساله خود را در بمب گذاری روز شنبه از دست داد/ عکس: نیویورک تایمز

در روز یکشنبه لباس ها و وسایل خونین کشته‌شدگان بمبگذاری در کیسه‌های پلاستیکی بسته شده در بیرون مسجدی از کابل روی یک چرخ‌دستی قرار گرفت و برخی از اجساد به نوبت به سمت این مسجد آورده شدند.

در زیرزمین یک مسجد دیگر کابل صدای پژواک هق هق گریه زنان شنیده می‌شد. در مسجد سوم گروهی از مردان که با چهره تیره و تار روی پله‌ها جمع شده بودند در مور اسلحه گرفتن و پیوستن به نیروهای یک فرمانده جنگی به نام "عبدالغنی علی‌پور" که از دولت فرار کرده، صحبت می‌کردند.

بیرون درهای فلزی دبیرستان سیدالشهدا که به خاطر انفجار پیچ خورده‌اند، کوله پشتی‌های له شده دختران، دفترهای سوخته، دمپایی‌های تکه شده و جامدادی و صفحات یادداشت‌ها در یک گودال انباشته شد.

در روز یکشنبه و در سراسر ناحیه "دشت برچی" خانواده‌های داغدار، دختران ۱۱ تا ۱۸ ساله خود را به خاک سپردند. عزاداران تپه‌های ناحیه را پر کردند و در تمام منطقه صدای نوحه و شیون عزاداران از مساجد به گوش می‌رسید.

این ترس وجود داشت که این کشتار فقط مقدمه‌ای از این حوادث باشد.

"جاوید حسنی" یک مغازه‌دار در خارج ازمسجد "امام علی" در این باره گفت: ما جز عزاداری کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم. وی افزود: ما از دولت حمایت کردیم اما در عوض این ما هستیم که منفجر می‌شویم. این دختران از خانواده‌های طبقه کارگر بودند. آنها چیزی نداشتند.

با وجود اینکه رئیس‌جمهور و مقامات افغانستان این حمله را به گروه طالبان نسبت داده‌اند اما هنوز کسی مسئولیت آن را قبول نکرده است.

دولت، طالبان را مقصر می‌داند که هرگونه نقشی را انکار کرده است. با این حال طالبان به صورت مداوم شیعیان هزاره‌ها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

خاکسپاری دختران افغان در ناامنی؛ خشم در کابل

وسایل کشته شدگان بمبم‌گذاری روز شنبه در کابل/ عکس: نیویورک تایمز

برخی از تحلیلگران بازماندگانی از طالبان را مقصر می دانند که روزگاری ادعای بیعت با داعش را مطرح کرده بودند.

بمب‌گذار انتحاری در روز شنبه، در ابتدا یک خودروی پر از مواد منفجره را در نزدیکی مدرسه منفجر کرد و هنگامی که دختران وحشت زده از مدرسه مختلط به سمت حوالی غبارآلود می‌دویدند، انفجار دو بمب دیگر باعث کشتار تعداد بیشتری از قربانیان شد.

"غلام" کارگر روز مزدی که برای شرکت در عزاداری در مسجد "قمر بنی هاشم" آماده می‌شد، گفت: دیروز آرزوهای آنها از بین رفت".

وی گفت: امروز آنها را با هزاران آرزو دفن می کنیم. او افزود: این مدرسه یکی از محروم‌ترین مدارس محله بود. دختران این مدرسه حتی 15 سنت ( حدود 3 هزار تومان) برای خرید نان نداشتند.

به نظر نمی‌رسد برای شیعیان هزاره‌های دشت برچی که حدود یک میلیون نفر جعیت دارد، هویت قاتلان اهمیت زیادی داشته باشد. آنها با تلخی گفتند که تا یک ساعت پس از انفجار روز شنبه هیچ نیروی امنیتی در منطقه حضور نداشت.

آنها با اشاره حملات دیگری که در گذشته به آنها شده اعلام کردند که دولت در محافظت از آنها ناموفق است.

"کاظم احسانی" اما جماعت مسجد قمر بنی هاشم می‌گوید: خیابان‌ها، مساجد، بیمارستان ها و باشگاه کشتی ما منفجر می‌شوند. وی افزود: پس از بمبگذاری روز جمعه یک افسر پلیس وجود نداشت. او گفت: اکنون جمعیت زیادی عزاداری می کنند و حتی یک افسر امنیتی در منطقهای به این ناامنی دیده نمی شود.

او افزود: مردم در حال جمع کردن جنازه عزیزانشان هستند . ما شوکه و وحشت زده‌ایم.

"محمد حکیم ایمون" یکی از عزاداران گفت: ما هیچ جنایتی مرتکب نشده‌ایم و بار دیگر فاجعه‌ای برای ما اتفاق افتاده است.

وی پرسید: چرا ما سزاوار مرگیم؟ او گفت: افرادی که مرتکب این جنایات می شوند، دشمن انسانیت هستند.

خاکسپاری دختران افغان در ناامنی؛ خشم در کابل

مردان به نوبت ده‌ها دختر را در گورها دفن کردند/ عکس: نیویورک تایمز

نیویرک تایمز نوشت: حمله به یک مرکز آموزشی در مهر سال گذشته با ۳۰ کشته، حمله ی اردیبهشت سال ۱۳۹۹ به یک زایشگاه با ۱۵ کشته هر دو به داعش وابسته بودند. در شهریور سال ۲۰۱۸ حمله به یک باشگاه کشتی باعث کشته شدن ۳۰ نفر در این منطقه شد. در مرداد همان سال حمله به یک مدرسه باعث کشته شدن ۳۴ دانش‌آموز شد. بمباران یک مسجد در سال ۲۰۱۷ نیز باعث کشتار ۳۹ نفر در این منطقه شده است.

نبود نیروهای امنیتی در مراسم‌های ترحیم روز یکشنبه عده ای را بر داشت تا بگویند که این جامعه تنها به خود اعتماد دارد.

"غلام" کارگر روز مزد در این باره گفت: اگر بخواهیم از خود محافظت کنیم، زن و مرد باید اسلحه به دست بگیریم.

"عارف رحمانی" نماینده پارلمان افغانستان در این باره گفت: "این حمله هزاره‌ها را مجبور به برداشتن اسلحه و دفاع از خود می‌کند". حتی اگر دولت دوست نداشته باشد که مردم برای دفاع از امنیت خود اسلحه به دست گیرند".

در روز یکشنبه مردم دور پیرمردی حلقه زدند که فریاد می‌زد: خدایا به ما کمک کن. مردی که گوش می‌داد، گفت: تنها راه ما اسلحه به دست گرفتن است. ما فقط یک دختر ۱۱ ساله را دفن کردیم. گناه او چیست؟

اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان روز سه شنبه را عزای ملی برای قربانیان این حادثه اعلام کرد.

خاکسپاری دختران افغان در ناامنی؛ خشم در کابل

یک پدر که دختر 17 ساله خود خود را دفن کرده است- دختر او در بمب گذاری روز شنبه در کابل کشته شد/ عکس: نیویورک تایمز

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج