جاباما
۱۱۱۷۴۱۵
۱۵ نظر
۵۰۴۹
۱۵ نظر
۵۰۴۹
پ

جبر جغرافیایی؛ اسدالله یکتای ما و پیتر دینکلیج اونا

به شوخی می‌گویند اگر بازیگر کوتاه‌قامت سریال «بازی تاج و تخت»، یعنی پیتر دینکلیج، در ایران متولد شده بود الان احتمالاً کنار خیابان سیگارفروشی می‌کرد.

برترین‌ها: اسدالله یکتا، بازیگر پیشکسوت که سابقه بازی در بیش از ۹۰ فیلم و چند سریال تلویزیونی را دارد، به دلیل ابتلا به کرونا، در بیمارستان بستری شد. در چند روز گذشته، اسدالله یکتا در صفحه شخصی خود از شرایط کاری‌اش ابراز تاسف کرده و گفته است بعد از ۵۰ سال سابقه بازیگری، آمادگی مشارکت در تبلیغات را دارد.
جبر جغرافیایی؛ اسدالله یکتای ما و پیتر دینکلیج اونا
یکتا از سال ۱۳۴۵ با فیلم کلید بهشت به کارگردانی حسین مدنی وارد سینما شد و تا سال ۱۳۵۷ با فیلم زرخرید به کارگردانی رضا صفایی در ۴۹ فیلم سینمایی حضور پیدا کرد. پس از انقلاب اولین کار اسدالله یکتا در سینما با یک وقفه ۱۱ ساله، حضور در فیلم هامون محصول ۱۹۶۸ ساخته داریوش مهرجویی است.
جبر جغرافیایی؛ اسدالله یکتای ما و پیتر دینکلیج اونا
فاطمه عودباشی در جام جم نوشت: شاید فکر کنید متفاوت باشند، شاید فکر کنید ویژگی‌های آن‌ها منحصر به فرد باشد، ولی اصلا این طور نیست. آن‌ها هم مثل بقیه افراد جامعه هستند، فقط با این تفاوت که قدشان کوتاه‌تر است. مسلما وقتی پای درد دل آن‌ها بنشینید، متوجه می‌شوید این افراد هم توانمندی‌های خودشان را دارند و می‌توانند در هر شغلی به بهترین شکل حاضر شوند. این افراد معتقدند خواستن، توانستن است، اما اعتقاد دارند افراد جامعه هم باید آن‌ها را بپذیرند. عده‌ای از کوتاه قامتان علاقه‌مند به دنیای بازیگری شدند و در مدیوم‌های تئاتر، سینما و تلویزیون نقش‌هایی را بازی می‌کنند. البته خیلی نقش‌های محوری به آن‌ها سپرده نمی‌شود و بیشتر نقش‌های مکمل پیشنهاد خواهد شد، ولی از آنجا که شور و علاقه زیادی به این عرصه دارند، باعث شده تن به این ماجرا بدهند و نقش‌های مکمل هم بپذیرند. البته برخی از آن‌ها به نقش‌های مکمل دسته چندم رضایت نمی‌دهند و با اعتماد به نفسی که دارند، موفق شده اند نقش‌های کمی بلندتر بگیرند که یکی از این افراد شاخص و قدیمی اسدا… یکتاست که در بیش از ۶۰ فیلم و سریال بازی کرده است که از کار‌های تلویزیونی او می‌توان به «هزاران چشم» و «چاق و لاغر» اشاره کرد. البته کارگردانان هم باید این افراد را دست کم نگیرند تا عرصه ای فراهم شود تا آنها هم مثل پیتر هایدن دینکلیج بازیگر سریال بازی تاج و تخت که امروز در دنیا به شهرت رسیده است، بتوانند توانمندی هایشان را به منصه ظهور برسانند.
جبر جغرافیایی؛ اسدالله یکتای ما و پیتر دینکلیج اونا
دامون قنبرزاده (منتقد سینما) نوشت: «به شوخی می‌گویند اگر بازیگر کوتاه‌قامت سریال «بازی تاج و تخت»، یعنی پیتر دینکلیج، در ایران متولد شده بود الان احتمالاً کنار خیابان سیگارفروشی می‌کرد. راستش این حرف چندان هم شوخی نیست. از یک طرف آدم ذاتاً باید پیشانی‌اش بلند باشد، اما اگر هم نبود، این جامعه است که می‌تواند برایش امکان فراهم کند تا شاید به چیزی و جایی برسد. فضایی که آدم‌های «پیشونی‌بلند» یا «پیشونی‌کوتاه» در آن رشد کرده‌اند مهم است. فضایی که به آن‌ها میدان می‌دهد تا با هر شکل و قیافه و سوادی بتوانند ببالند. در نهایت اگر هم به جایی نرسیدند، لااقل دیگر مطمئنیم تقصیر جامعه نبوده. بله، احتمالاً اگر پیتر دینکلیج در ایران به دنیا آمده بود لابد الان در متروی مولوی، کمربند و لیف می‌فروخت. نه فقط به خاطر این‌که کوتاه‌قامت بود، بلکه به این خاطر هم که فضای دوروبرش، امکان بروز هرگونه استعدادی را از او می‌گرفت.
‎بی‌توجهی عجیب جامعه‌ی ما به آدم‌هایش و در سطح بعدی، بی‌تدبیری گروه، صنف یا دسته‌ای که یک نفر درآن مشغول کار یا زندگی‌ست، انسان‌ها را بیش از پیش از پا در می‌آورد. عین اتفاقی که برای اسدالله یکتا افتاد تا حدی که او را مجبور کرد در اینستاگرام پستی تلخ بنویسد، از بی‌پولی شکایت کند و از مردم بخواهد به او تبلیغ بدهند بلکه از این طریق پولی دستش برسد. اما هنوز پول نرسیده، یکتای نازنین راهی بیمارستان می‌شود.
جبر جغرافیایی؛ اسدالله یکتای ما و پیتر دینکلیج اونا
‎باز هم نمی‌خواهم تمام مشکلات را به گردن جامعه‌ی بی‌فکر و بی‌تدبیر و چپکی‌مان بیندازم. احتمالاً مانند همه‌ی ما، اسدالله یکتا هم در زندگی‌اش مرتکب اشتباه‌هایی شده. اما وقتی حتی صنفی که عضوش است کمکی به او نمی‌کند، وقتی سینمای ما آن‌قدر بی‌تخیل و یک‌بعدی‌ست که توانایی «نقش‌زایی» برای بازیگران متنوعش را ندارد و فضایش در انحصار چند چهره‌ی پرسروصدا، ولی عموماً بدون بازخورد است، وقتی بیش از پنجاه سال زندگی در سینما به هیچ گرفته می‌شود و فقط شعار‌هایی در باب احترام به پیشکسوتان بر زبان‌ها جاری‌ست، بدون این که سخنگویان بی‌هنر «واقعاً» نگران باشند، کار به جایی می‌رسد که حالا اسدالله یکتا رسیده.
‎بله، اگر دینکلیج کمی بدشانس بود، احتمالاً او را در حال سیگارفروشی توی مترو می‌دیدیم و شاید اگر اسدالله یکتا کمی شانس داشت حالا ستاره‌ی مهمی در دنیا بود. حیف که جبر جغرافیایی و از آن بدتر، سروکله زدن با بی‌فکری‌ها و ندانم‌کاری‌ها، مُردگی می‌سازد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو لیگ فوتبال ایران داشتم فوتبال میدیدم یه بازیکن تو زمین بود به اسم رونالدو . گزارشگر فوتبال گفت این رونالدو کجا و ان رونالدو کجا ...
      یکتا هم بازیگر خوبیه اما پیتر یه سوپر استاره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پیتر دینکلیج بازیگر کوتوله خارجی است

      • مرگ بر نرسالاری

        عوضش یه زن که چنین قامتی داشه باشه حتی قامتش هم بلند باشه ولی زشت باشه همه جای دنیا هیچ کاره ست

    • بدون نام

      بازیگر توانایی هستن، خدا حفظشون کنه

    • بدون نام

      مقاله رو کامل نخوندم و کاملا هم قبول دارم درحق یک سری از بازیگرا اجحاف میشه

      اما اگه بخوایم توانایی بازیگر رو حساب کنیم این مقایسه بی معنیه قطعا نقش های سختی که دینکلج بازی کرده رو هرکسی نمیتونه بازی کنه

    • فرزاد

      البته اگر ما حتی در دبی هم بدنیا آمده بودیم مثل یک شیخ از زندگی لذت می بردیم .
      البته که ما نیاز به هم شدن در سطل زباله برای یافتن یک تکه نان نبودیم.
      البته که همه مردم ایران اوضاع خوبی ندارند.
      البته که . . .

    • بدون نام

      دنکلیج هم از کارهای بسیار پایین شروع کرد ، چون تماشاگر پول میده بهش نقش میدن هیچ ارتباطی با محل تولد نداره

    • الماس

      چرا پیتر دینکلیچ رو مثال می زنی در سینمای ده ها بازیگر کوتاه قد بوده الان کجان همه پیتر دینکلیچ شدند آقای یکتا 76 سال داره ماشا الله چهار پسر رشید وبالغ داره در ضمن ایشون بیشتر اوقات هنرور /بازیگر بودند توقع نداشته باشید در این سینمای بی رحم که کلی آدم گردن کلفت رو زمین زده همه چیز برای برای آقای یکتا فراهم آقای یکتا یک کارگر ساختمانی بودند سواد هم نداشتند ولی به نوع فیزیک جذابی که داشتند 50 سال پیش جذب سینما شدند این مقاله که شما نوشتید خیلی منطقی نبود آدمایی مثل اقیانوس یکتا در هیچ کجای دنیا درسینما رشد نمی کنند پیتر دینکلیچ هم یه استثنا است البته باید دید همیشه در این شرایط متفاوت می ماند یا نه

    • عباس

      تو این خرابشده برای ادم سالم کار نیست چه برسه به ایشون

    • مریم

      بعد چجوووری اون بازی بی نظیر و پر استعداد رو در سریال تاج و تخت با بازی سطح پایین چند دقیقه ای مقایسه کردید؟

    • بی نام

      واقعا دمت گرم

    • بدون نام

      نوشته: نمیخواهم تمام مشکلات را به گردن جامعه بی فکر و بی تدبیر و چپکی مان بیندازم !

      آخه خود تحقیری تا کجا؟ آیا واقعا جامعه ما بی فکر و بی تدبیر است؟ اگر جامعه ما بی فکر و بی تدبیر بود آیا میتوانست به اینهمه پیشرفتهای درخشان در همه ضمینه ها نایل شود؟ ما باهوشترین و آگاهترین و فهیمترین و بافکرترین و باتدبیرترین جامعه جهان هستیم. فقط متاسفانه تحریمهای وحشیانه دشمن یک مقداری مشکلات برای ما ایجاد کرده که آن هم در پرتو دعای خیر مردم برطرف خواهد شد

      پاسخ ها

      • م

        یه روزی میتونی بازیگرِ استندآپ خوبی بشی!

    • سعید

      درود به نویسندۀ این مطلب که واقعاً حق مطلب را ادا کرد.
      همه چیز برمیگرده به همون جبرِ لعنتیِ جغرافیائی

    • بدون نام

      پیتر دینکلیچ یه فیلم هم با سوفی تاچر بازی کرده که من خیلی اون فیلم رو دوست دارم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج