۱۱۱۸۹۷۱
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

ماجرای آشفته‌بازار دوج‌کوین چیست؟

دوج‌کوین که طرفداران و مخالفان بسیاری ازجمله در ایران دارد، نوسان‌هایی همواره مشکوک و بر پایه اخبار در بازار داشته است

همشهری: این روزها ایلان‌ماسک و رمزارز به‌ظاهر موردعلاقه‌اش، نقل محافل کریپتو دنیا شده‌اند.

موافقان و مخالفان دوج‌کوین هرکدام دلایل بسیاری را برای خوب یا بد بودن این ارز دیجیتال ارائه کرده‌اند. با این حال در این مسیر نمی‌شود به‌راحتی راه درست را از راه اشتباه تشخیص داد.

از زمان تبدیل شدن به میلیونر دوج‌کوین در روز پانزدهم آوریل، «گلوبر کانتسوتو» همچنان به نگه داشتن این ارز دیجیتال ادامه داده و با وجود فراز و نشیب‌های بسیار، از فروش آن خودداری کرده است. او حالا می‌گوید که یک میلیونر است! به گزارش وب‌سایت سی‌ان‌بی‌سی، کانتسوتو می‌گوید، بیش از ۱۸۰هزار دلار دوج‌کوین را روز پنجم فوریه خریده است؛ یعنی زمانی که قیمت این رمزارز حدود ۵/۴سنت بوده است.

فراز و فرود در چند روز

دوج‌کوین پس از رسیدن به بالاترین حد خود یعنی حدود ۷۳سنت در روز شنبه هفته پیش، به ناگاه سقوط آزادی را شروع کرد و بار دیگر به زیر ۵۰سنت رسید. این اوج‌گیری به‌دلیل حضور ماسک در برنامه شنبه شب زنده در شبکه NBC شکل گرفت، اما پس از برنامه همه‌‌چیز آنگونه که مدنظر کارشناسان و سرمایه‌گذاران این ارز بود، پیش نرفت.

یکی از عمده دلایل این امر اشاره مدیرعامل تسلا به ارزهای دیجیتال، علاقه‌اش به آنها، هشدار به مردم درخصوص سرمایه‌گذاری در این بازار و همچنین استفاده از عبارت «هیاهو» در مواجهه با موضوع علاقه‌مندی وافرش به دوج‌کوین بود.

ماجرای آشفته‌بازار دوج‌کوین چیست؟

روز پنجشنبه نیز پس از آنکه ایلان‌ماسک اعلام کرد که تسلا دیگر بیت‌کوین را به‌عنوان پرداخت برای وسایل نقلیه خود به‌دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی قبول نمی‌کند، دوج‌کوین هم به ناگاه سقوط کرد و به زیر 40سنت رسید که در ادامه اما شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد و این رمزارز بار دیگر شاهد یک جهش نسبتا خوب بود؛ چراکه پنجشنبه‌شب و بعد از اینکه ماسک در توییتر اعلام کرد که «برای بهبود کارایی معاملات سیستم با دوج‌کوین کار می‌کند»، بازار تکانی خورد و دوج شروع به افزایش کرد.

ماسک اخیرا نیز یک نظرسنجی در توییتر منتشر کرده و پرسیده که آیا تسلا باید دوج‌کوین را بپذیرد؟ در ادامه، بیش از 2/78درصد از دنبال‌کنندگان او، پاسخ مثبت به این پرسش دادند. این بی‌ثباتی دلیل این امر است که کارشناسان نسبت به دوج‌کوین بسیار بیش از سایر ارزهای دیجیتال بدبین هستند. آنها می‌گویند این رمزارز بسیار سوداگرانه و در تجارت اصطلاحا یک الگوی رفتاری است که براساس صدای رسانه‌های اجتماعی ساخته شده است. آنها هشدار می‌دهند که سرمایه‌ها می‌تواند در این رمزارز بسوزد.

سرمایه‌گذاری پرخطر

به‌عنوان مثال، مایک نووگراتز، یک رمزارزباز بزرگ، بنیانگذار و مدیرعامل «گالکسی دیجیتال» (بانک و ارائه‌دهنده خدمات مالی) پیش‌تر گفته بود، بیت‌کوین یک فکر خوب و یک فروشگاه توزیع خوب است که 12سال طول کشید تا به اینجا برسد و هنوز هم در حال رشد است. دوج‌کوین اما به‌معنای واقعی کلمه، 2 نفر هستند که 30درصد از کل عرضه را در اختیار دارند. بیت‌کوین دارای یک اکوسیستم گسترده و بودجه‌ای است که در دوج‌کوین به‌ هیچ عنوان وجود ندارد. به‌گفته کارشناسان، دوج‌کوین سقف تامین مانند بیت‌کوین ندارد و همه اینها، آن را به یک سرمایه‌گذاری بسیار پرخطر تبدیل می‌کند.

باورپذیری دوج‌کوین

اما نوسانات به‌طور کلی کانتسوتو را نگران نمی‌کند و او درمورد ارز دیجیتال خیالش برای مدت طولانی راحت است. درواقع، او از آن زمان پول بیشتری را صرف خرید در این دوره نزول کرده است. به‌عنوان مثال کانتسوتو، روز یکشنبه و با قیمتی حدود 47سنت، 17هزار و 500دلار دیگر در دوج‌کوین سرمایه‌گذاری کرد. او می‌گوید، از پولی که با فروش ارز دیجیتال دیگری به‌دست آورده بود، به همراه پول باقیمانده پس از پرداخت هزینه‌ها از دستمزد روزانه شغل خود این مقدار دوج‌کوین را به سرمایه‌های پیشین خود افزوده است.

کانتسوتو در این خصوص گفت: «مدت زیادی طول کشید، اما من یاد گرفته‌ام که چگونه چنین چیزهایی را هضم کنم. تنها راهی که می‌توانید سود خود را تضمین کنید، نگه داشتن طولانی‌مدت است. من این را از صمیم قلب باور دارم. مردم همیشه از من می‌پرسند که چرا اینقدر سرسخت هستم. فکر می‌کنید چرا دوج‌کوین قرار است همه‌جا را تسخیر کند؟ من معتقدم که الگوهای رفتاری زبان هزاره‌ها و زبان نسل ماست.»

ماسک، کلاهبردار خودشیفته

جکسون پالمر، مدیر محصول NSW از ساحل مرکزی که یکی از سازندگان رمزارز دوج‌کوین است، پس از مدت‌ها از سایه بیرون آمد و تیری را به سمت ایلان‌ماسک شلیک کرد. او درباره علاقه‌مندی ماسک به دوج‌کوین و مسائل پیش‌آمده گفت: «یک تفریح بود. تمام هدف من از ساخت دوج‌کوین این بود که به همه این سکه‌هایی که روی صحنه می‌آیند، ضربه بزنم؛ بنابراین من شوخی کردم، اما پس از آن، این موضوع به سرعت به یک امر مشروع تبدیل شد و در این مرحله، من نسبت به چنین چیزی احساس مسئولیت کردم. من نسبت به این صنعت احساس مسئولیت می‌کنم.» او همچنین در یک پیام توییتری که البته به‌سرعت پاک شد، نوشت: «یادتان نرود: ایلان‌ماسک یک کلاهبردار خودشیفته است و همیشه خواهد بود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج