۱۱۱۹۲۰
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

انتقاد مجید مجیدی از سریال‌ های ترکیه‌ ای

مجیدی با اشاره به اینکه در هفت سال گذشته توفیق این را داشته است که عمر ناقابل خود را صرف فیلمی به نام «محمد رسول‌الله» و به نام پیامبر عظیم‌الشأن کند، گفت: این سال‌ها واقعا به سرعت برق و باد گذشت، گویی هفت روز بیشتر نبود، اما امیدوارم تا پنج ماه دیگر این فیلم اکران عمومی شود.

خبرگزاری ایسنا: مجید مجیدی که در مراسم اختتامیه اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی حاضر شده بود، با طرح این پرسش که در جهت فرهنگ‌سازی پیامبر اسلام (ص) چه اقداماتی در کشور خودمان شده است، به این نکته اشاره کرد که از آن بدتر کشورهای اسلامی و کشوری مثل ترکیه است که متاسفانه بیش از ۹۰ درصد مسلمان دارد اما فیلم‌ها و سریال‌هایی در آن ساخته می‌شود که همانند اختاپوسی بر روی خانواده‌های همه کشورها چنگ انداخته است.

این فیلمساز مطرح کشورمان گفت: رسانه‌های دشمن حتی وقتی مسلمانان به خیابان‌ها می‌ریزند و به انتشار آثار هالیوودی آن‌ها واکنش نشان می‌دهند، با نشان دادن آن صحنه‌ها جنبه خشونت‌باری از اسلام را به جهانیان معرفی می‌کنند.

مجیدی در ادامه گفت: ما باید در این راه حرکت‌های اساسی کنیم. ما هنرمندان خوبی داریم که اگر مسئولان پا پیش بگذارند می‌توانند اتفاقات بزرگی را رقم بزنند.

این کارگردان با اشاره به اینکه در هفت سال گذشته توفیق این را داشته است که عمر ناقابل خود را صرف فیلمی به نام «محمد رسول‌الله» و به نام پیامبر عظیم‌الشأن کند، گفت: این سال‌ها واقعا به سرعت برق و باد گذشت، گویی هفت روز بیشتر نبود، اما امیدوارم تا پنج ماه دیگر این فیلم اکران عمومی شود.

وی ادامه داد: با این نگاه و این انگیزه شروع نکردیم که فقط فیلم می‌سازیم و فکر کردیم آغازگر نهضت فیلم‌سازی در عرصه‌های مختلف در حوزه سینما باشیم.

مجیدی همچنین به واقعی بودن فیلم «محمد رسول‌الله» اشاره کرد و گفت: صادقانه می‌گویم در این فیلم واقعیت از تخیل من جلو زد و آن چیزی که فکر می‌کنم مافوق تصور من اتفاق افتاد و نمونه آن شواهد ظاهری از جمله شهرک عظیمی بود که در جاده اتوبان قم ساخته شد. شهرکی که مکه ۱۴۰۰ سال پیش را با ابعاد یک به یک ساخته است؛ البته شهر مدینه کمی کوچک‌تر بود که بعدها قابل توسعه است. این شهرک به گونه‌ای ساخته شده است که اگر نگهداری شود حداقل ۳۰ سال ماندگار خواهد بود.

این کارگردان با اشاره به اینکه امیدوار است تولیدات زیادی در این عرصه ساخته شود، گفت: در طول این ۱۰۰ سال اخیر که عرصه رسانه ظهور پیدا کرده است، تنها یک فیلم درخصوص پیامبر عظیم‌الشأن به کارگردانی مصطفی عقاد نزدیک به ۴۰ سال پیش ساخته شده است که زحمات آن مهجور است. اما آن فیلم بیشتر به جنگ‌های پیامبر (ص) می‌پرداخت و کمتر به ابعاد وجودی این پیامبر رحمت‌ للعالمین پرداخته است؛ البته ابعاد وجودی پیامبر بزرگ به قدری وسیع است که حتی در جنگ‌های خود این ابعاد نمود دارد.

مجیدی در ادامه گفت: چند وقت پیش در ژنو گفتم حتی از دستورات پیامبر(ص) در جنگ‌هایی که بیشتر به ایشان پرداخته شده است می‌توان منشوری اخلاقی استخراج کرد. اما در ابعاد شخصیتی پیامبر متأسفانه اعتقاد من بر این است که بیش از هر چیزی، پیامبر در امت خود مظلوم است. خود همین رسانه‌ها چقدر همت گذاشته‌اند تا وجنات و ابعاد وجودی حضرت در اشکال مختلف کار و تصویر شود. یکی از توفیقات بنده در این فیلم در محضر بسیاری از بزرگان بودن از جمله آیت الله جوادی آملی بود و طی جلساتی که تحت عنوان اخلاق محمدی با ایشان داشتم نکات بسیاری را از ایشان آموختم. ایشان نکته جالبی را فرمودند و آن اینکه اگر سلسله پیامبران ادامه می‌یافت، پیامبر امروز از طریق رسانه تصویر و دوربین پیام خود را ابلاغ می‌کرد. این پیام یک حرف پر مغزی است و نشان‌دهنده‌ی این است که رسانه امروزه چقدر نقش مهمی دارد.

این کارگردان همچنین خاطرنشان کرد: امروزه هالیوود و صهیونیسم بسیاری از مسائل خود را در ابعاد رسانه و به خصوص سینما به دنیا دیکته می‌کند و حتی موضوعات دینی را از منظر خودشان تصویر می‌کند. که نمونه بارز آن فیلم اخیر حضرت نوح (ع) است. وقتی این فیلم را تماشا می‌کردم واقعا بدنم می‌لرزید. واقعا این چه قرائتی از پیامبر خداست؟ به قدری سخیف، نگاه سطحی و مبتذل به این پدیده بزرگ شده بود که آدم تأسف می‌خورد و این از غفلت جهان اسلام و غفلت رسانه‌های رادیو و تلویزیون خودمان است.

وی با اشاره به اینکه در طول این سال‌ها آثار زیادی تولید شده است، با طرح این پرسش که در جهت فرهنگ‌سازی پیامبر اسلام (ص) چه اقداماتی در کشور خودمان شده است، به این نکته اشاره کرد که از آن بدتر کشورهای اسلامی و خود ترکیه که جای تأسف دارد، کشوری که بیش از ۹۰ درصد مسلمان دارد فیلم‌ها و سریال‌هایی ساخته می‌شود که همانند یک اختاپوسی بر روی خانواده‌های همه کشورها چنگ انداخته است.

مجیدی با اظهار تأسف از این اتفاق که نزدیک به ۸۰ درصد از مخاطبان ایرانی مخاطبان این برنامه‌ها هستند، گفت: حتی برای کشورهای عربی این نشان دهنده هجمه بسیار بزرگی برای کشورهای اسلامی است. خیلی دردناک است کاری با دنیای غرب ندارد، تکلیف غرب مشخص است. آن‌ها به جنگی آمدند که قرار است یک قرائت خشونت‌آمیزی از اسلام اشاعه کنند. قرابتی که هیچ غرابتی با روح تعالی اسلامی ندارد.

وی گفت: سوال بزرگ این است ما چه کرده‌ایم؟ چقدر تلاش کرده‌ایم تا آن اسلام حقیقی که وجوه رحمت‌للعالمین پیامبر است، تصویر کنیم. درست است در حد جشنواره و سمینار زیاد بوده است اما چقدر این سمینارها و نشست‌ها واقعا تأثیر گذاشته است که یک اثر جهانی ساخته شود و با زبان امروز جهان ارتباط برقرار کند؟ در حال حاضر کیفیت مهم است. آثاری خلق کنیم که در عرصه دنیا، دنیای اسلام را به منصه ظهور برسانیم، اما ما فقط عکس‌العمل نباشیم. در طول این سال‌ها فقط عکس‌العمل نشان داده‌ایم. به خاطر روح معرفتی، بسیاری از مردم در خیابان‌ها برای اعتراض ریختند، شعار دادند و پرچم آتش زدند و حتی به سفارتخانه‌ها ریختند اما این‌ها باز تصاویری را پخش کردند و تلاش کردند جنبه خشونت‌باری را از اسلام به جهانیان معرفی کنند. آن‌ها تلاش کردند تا در هر شکلی ما را به انفعال بیاندازند که باز هم پیروز شدند و اما تنها راه مقابله با این جریان انحرافی واقعا این است که همت و حرکت اساسی برداشته شود.

وی تأکید کرد: ما در کشورمان هنرمندان بزرگی داریم که اگر مسئولان همت کنند می‌شود عرصه‌های بزرگی را فتح کرد. این سمینارها همیشه هست، خیلی هم خاصیت ندارد در صورتی که باید جریان‌ساز باشد. مهم‌تر اینکه تأثیرگذار باشیم. باید نهضتی را به راه بیاندازیم. اینکه سنگر بیاندازیم و بگوییم دور هم هستیم به نتیجه‌ای نخواهیم رسید، فرصت‌ها را از دست ندهیم. زمان بسیار کوتاه است و آن‌ها همه چیز را از دست ما خواهند گرفت.

مجیدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از دوستان گفته بودن ما باید از پیامبر (ص) فیلم بسازیم و چهره واقعی این پیامبر را به تصویر بکشیم، گفت: باید بگویم بیش از آنکه پیامبر احتیاج داشته باشد ما برایش فیلم بسازیم، جهان امروز نیازمند این است که چهره واقعی پیامبر را بشناسد. تاکنون بسیاری از ما انواع نذرهایی داشته‌ایم که برایمان تقدس دارد اما این سوال را می‌پرسم که تا به حال چه کسی نذر پیامبر کرده است. بنابراین رسالت امروز جوامع اسلامی رسالت بزرگی است. دوربین سلاح بسیار ارزشمندی است. باید کوشش شود کارهای ارزشمندی در این عرصه اتفاق بیافتد.

مجید مجیدی در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی به نقل خاطراتی از فیلمش تحت عنوان «محمد رسول‌الله» پرداخت و گفت: در این فیلم حضور هنرجوها و سیاهی لشکرها که می‌آمدند، یکی از هنرورها که نمی‌دانستم جواهرفروش بوده است و حتی در کویت نیز جواهر فروشی داشته است. وقتی علت حضورش را در این فیلم پرسیدم این گونه شرح داد چند روزی آمده‌ام به عنوان تبرک در این فیلم باشم.

مجیدی ادامه داد: این هنرور داوطلبانه به این فیلم آمده بود. چند روزی از این ماجرا گذشت و دوستان به من گفتند که او حتی دستمزد خود را گرفته است. پیش خودم دچار تردید شدم چون زود هم قضاوت می‌کنم. روزی که وی ما را ترک می‌کرد پیش من آمد و گفت خیالتان راحت پولم را هم گرفتم و در ادامه گفت وصیت کرده‌ام که کفن خود را با پولی که در این فیلم کار کرده‌ام بخرم!

مجید مجیدی در پایان سخنان خود به تصویر حضرت محمد (ص) در فیلمش اشاره کرد که تحت هیچ عنوانی تصویری از پیامبر نشان نخواهند داد و گفت: چون فیلم در دوران کودکی پیامبر است و به ۱۲ سالگی وی پرداخته می‌شود ما به واسطه احترامی که به خود وجود پیامبر عظیم‌الشأن داشته‌ایم تحت هیچ عنوانی تصویری از این پیامبر عظیم‌الشأن ارائه نخواهیم داد ولو در کودکی ایشان.

مجید مجیدی در میان حضار نام فیلم خود را نام اسم پیامبر «محمد رسول‌الله» معرفی کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج