۱۱۱۹۳۲۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

کومان، روی لبه‌تیغ اخراج

شکست یکشنبه‌شب بارسبونا برابر سلتاویگو آن‌هم در نوکمپ تیر خلاصی بر پیکر این تیم بود و عملا در هفته پایانی این تیم شانسی برای رسیدن به جام قهرمانی لیگ نخواهد داشت.

فرهیختگان: رونالد کومان، سرمربی هلندی بارسلونا در ابتدای فصل اصلا تصور نمی‌کرد چنین فصلی در انتظار او و تیمش باشد اما هرچه زمان سپری شد اوضاع برای شاگردانش بدتر شد و درحالی که به‌نظر می‌رسید توانسته شرایط تیمش را بهتر کند و در کورس قهرمانی نیز قرار داشت ناگهان با افتی عجیب مواجه شد و فرصت بسیار خوب تیمش برای صدرنشینی را به‌راحتی از دست داد. شکست برابر گرانادا آغاز سقوط آبی‌واناری‌ها بود و در ادامه هم با توقف برابر اتلتیکومادرید فرصت دیگری را هدر دادند.

شکست یکشنبه‌شب برابر سلتاویگو آن‌هم در نوکمپ تیر خلاصی بر پیکر این تیم بود و عملا در هفته پایانی این تیم شانسی برای رسیدن به جام قهرمانی لیگ نخواهد داشت. البته کومان خوش‌شانس بود که سویا برابر ویارئال شکست سنگینی را در این هفته تجربه کرد وگرنه همین رتبه سوم را نیز به شاگردان لوپتگی واگذار می‌کرد و باید فصل بعد لیگ قهرمانان را از دور انتخابی و پلی‌آف آغاز می‌کرد. البته هنوز هم سویا این شانس را دارد که درصورت ناکامی بارسا در هفته آخر برابر ایبار، جای این تیم را در جدول بگیرد.

تغییرات گسترده

رقابت در لالیگا در هفته‌های اخیر بسیار حساس و نزدیک دنبال می‌شد و برخلاف میانه‌های فصل که اتلتیکومادرید فاصله خوبی با رقبا ایجاد کرده بود، چند نتیجه ضعیف ازسوی تیم سیمئونه سبب شد رقبا به نزدیکی صدرنشین برسند. رقابت بسیار جذاب دنبال می‌شد تا اینکه بارسا با عملکرد عجیبش در هفته‌های اخیر هوادارانش را شوکه کرد. کومان در ۵دیدار اخیر با بارسا تنها یک برد به‌دست آورد و همین روند کافی بود تا این تیم شانس قهرمانی را از دست بدهد. حالا سرنوشت قهرمانی در لیگ به هفته پایانی کشیده شده و یکی از دو تیم مادریدی جام را بالای سر خواهند برد.

اتلتیکو که یکشنبه در زمین خود به زحمت و با گلزنی لوئیس سوارز اوساسونا را در آخرین دقایق مغلوب کرد می‌تواند با کسب برد در مسابقه آخر خود مقابل وایادولید قهرمانی خود را قطعی کند. البته این مسابقه برای شاگردان سیمئونه راحت نخواهد بود؛ چراکه حریف در زمین خود برای فرار از سقوط تنها به ۳امتیاز این مسابقه نیاز دارد و به احتمال زیاد شاهد دیداری جذاب و تماشایی خواهیم بود. از طرف دیگر رئال‌مادرید نیز که امیدوار به لغزش همشهری خود است دیدار سختی را مقابل ویارئال، فینالیست امسال لیگ اروپا و یکی از مدعیان حضور در این رقابت‌ها در فصل آینده خواهد داشت.

بارسا اما در زمین ایبار تنها برای حفظ رتبه سوم جدول و البته اعاده حیثیت در آخرین مسابقه این فصل خود راهی میدان خواهد شد؛ مسابقه‌ای که شاید آخرین حضور کومان و برخی ستاره‌های این تیم ازجمله لیونل مسی باشد که هنوز هم قراردادش را با این تیم تمدید نکرده است و مشخص نیست برای آینده چه تصمیمی دارد. با روندی که آبی‌واناری‌ها در این فصل داشتند تغییرات گسترده در این باشگاه اجتناب‌ناپذیر است و باید منتظر جابه‌جایی‌های بزرگی در این باشگاه باشیم.

رسانه‌های اسپانیایی در ابتدای هفته از تصمیم خوان لاپورتا برای فروش ۱۴بازیکن تیم خبر دادند؛ اتفاقی که شاید کمی غلو شده باشد اما مسلما در این تابستان بازیکنان زیادی نوکمپ را ترک خواهند کرد تا بارسا هم همانند تیم رقیب خود یعنی رئال برای بهترشدن شرایطش به‌سراغ بازسازی گسترده در تیم برود.

فروش برخی بازیکنان که با وجود دستمزد بالا کارکرد چندانی برای تیم نداشته‌اند می‌تواند نخستین گام برای خریدهای تازه تیم باشد. نفراتی چون کوتینیو، اومتیتی و حتی شاید آنتون گریزمان که البته آمار گلزنی بدی در این فصل نداشته اما کمتر توانسته هواداران را با نمایش خود راضی کند و به‌خصوص در دیدارهای بزرگ و مهم موفق نشان نداده است. در چنین شرایطی تغییر سرمربی گام نخست در این روند بازسازی خواهد بود و احتمالا نقل‌وانتقالات باشگاه با نظر او انجام خواهد شد.

99 درصد اخراج

رونالد کومان دیگر پشتیبانی در هیات‌مدیره باشگاه ندارد و به گفته رادیو RAC۱ جدایی او از این باشگاه ۹۹درصد قطعی شده است. مدیران باشگاه به این نتیجه رسیده‌اند که تیم با وجود او نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد و دوباره به اوج برگردد، به همین دلیل از خوان لاپورتا خواسته‌اند به فکر جانشینی مناسب برای او باشد. به گفته این رسانه اسپانیایی، جلسه در این زمینه روز پنجشنبه و حتی پیش از شکست تیم برابر سلتاویگو برگزار شد و تصمیم نهایی نیز درنهایت این بود که کومان از سمت خود برکنار شود مگر اینکه باشگاه نتواند جانشین مناسبی برای او پیدا کند که در آن صورت که البته احتمال آن بسیار کم است، سرمربی هلندی یک‌سال باقی‌مانده از قراردادش را نیز در بارسا سپری خواهد کرد.

از طرف دیگر لاپورتا شخصا با ادامه کار کومان موافق نیست و به‌خصوص پس از ناکامی‌های اخیر تیم او دیگر اعتمادی به سرمربی تیمش ندارد. حالا بارسا از جمع مدعیان قهرمانی لیگ خارج شده و لاپورتا راحت‌تر می‌تواند به اخراج کومان و به خدمت گرفتن نفر جانشین او فکر کند. خود کومان هم هفته پیش گفته بود اگر اعتماد هیات‌مدیره و رئیس باشگاه را از دست بدهد بدون هیچ مشکلی از این تیم جدا خواهد شد و دردسری برای باشگاه ایجاد نخواهد کرد.

حالا به‌نظر می‌رسد زمان تغییرات فرارسیده است، به‌خصوص که هواداران نیز نظر مثبتی روی این مدافع سابق کاتالان‌ها ندارند. در نظرسنجی روزنامه موندو دپورتیوو درباره ادامه همکاری باشگاه با کومان، ۶۴درصد مخالف ادامه حضور او به‌عنوان سرمربی تیم بودند و به‌نظر می‌رسد او هفته آینده برای آخرین‌بار حضور روی نیمکت این تیم را تجربه خواهد کرد.

کومان در ابتدای این فصل درحالی جانشین کیکه ستین شد که باشگاه در وضعیت خوبی قرار نداشت و به‌خصوص پس از شکست سنگین برابر بایرن‌مونیخ در لیگ قهرمانان اوضاع تیم کاملا آشفته بود. او در این مدت تلاش کرد تیم را به وضعیت بهتری برساند و تاحدی هم موفق بود اما بزرگ‌ترین مشکل او و تیمش ناکامی در دیدارهای مهم و بزرگ بود که باعث شد درنهایت نتواند خود را به‌عنوان یک مربی موفق در بارسا ثابت کند.

شکست برابر پاری‌سن‌ژرمن و نخستین مرحله حذفی لیگ قهرمانان و دبل‌شدن برابر رئال در ال‌کلاسیکو باعث شد کارنامه کومان در این مدت چندان موفق نباشد. او حالا پس از تنها یک فصل حضور در این تیم و کسب عنوان قهرمانی جام‌حذفی به احتمال زیاد از سمتش کنار خواهد رفت و علاوه‌بر اینکه نتوانست در بارسا اثرگذاری لازم را داشته باشد، شانس هدایت هلند در یورو۲۰۲۰ را نیز از دست داد و بعید است دوباره به‌عنوان سرمربی این تیم در آستانه یورو منصوب شود.

ژاوی یا رقبا؟

لاپورتا حالا در آستانه انتخابی مهم قرار دارد و باید بهترین گزینه را برای هدایت تیمش به نوکمپ ببرد. در رسانه‌های اسپانیایی از ژاوی هرناندز به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه نام برده می‌شود و حتی گفته می‌شود او درحال حاضر در اسپانیا به‌سر می‌برد و منتظر تعیین‌تکلیف کومان است تا مذاکراتش را با سران باشگاه آغاز کند. ژاوی البته به‌تازگی قراردادش را با السد قطر تمدید کرده اما پیش از این نیز گفته شده بود که در این قرارداد بندی را گنجانده که به موجب آن درصورت داشتن پیشنهاد از بارسا بدون هیچ مشکلی می‌تواند قراردادش را فسخ کند.

ژاوی در این مدت بارها به‌عنوان گزینه هدایت بارسا مطرح بوده و حتی در ابتدای فصل هم یکی از کاندیداها بود اما درنهایت این کومان بود که این سمت را به‌دست آورد. سرمربی السد به‌همراه این تیم در فصل گذشته قهرمان لیگ شد و جام امیر قطر را نیز به‌دست آورد. او از سال۲۰۱۹ که هدایت این تیم را برعهده گرفته تاکنون ۶جام برای تیمش فتح کرده و دستاورد خوبی در این تیم داشته است.

البته ژاوی در مسابقات این فصل لیگ قهرمانان آسیا نتوانست عملکرد خوبی به‌همراه شاگردانش داشته باشد و در همان مرحله گروهی از دور مسابقات کنار رفت. با این حال بسیاری او را گزینه نخست لاپورتا برای جانشینی کومان می‌دانند. هفته گذشته نیز یکی از روزنامه‌های اسپانیایی از مذاکرات پشت‌پرده بارسا با ژاوی خبر داد اما منابع نزدیک به باشگاه این اخبار را تکذیب کردند.

با این حال در شرایط کنونی که تیم از کورس قهرمانی خارج شده شاید دیگر دلیلی برای پنهان‌کاری وجود نداشته باشد و ژاوی که پیش از انتخابات ریاست باشگاه ازسوی ویکتور فونت، یکی از کاندیداهای اصلی این انتخابات به‌عنوان مربی بعدی باشگاه معرفی شده بود این‌بار توسط لاپورتا در بارسا مشغول به‌کار شود. این دو دوستی دیرینه‌ای با هم دارند و بعید است برای شروع همکاری مشکل خاصی میان آنها وجود داشته باشد.

البته بارسا به‌جز ژاوی چند گزینه دیگر را نیز مدنظر دارد که مهم‌ترین آنها یورگن کلوپ، میکل آرتتا، تن‌هاگ و یوردی کرویف هستند که البته هرکدام به دلایلی بعید است در شرایط فعلی بتوانند روی نیمکت این تیم بنشینند. ازسوی دیگر ژاوی سابقه بازی درکنار نفراتی چون تراشتگن، سرجی روبرتو، بوسکتس، یوردی آلبا، پیکه و البته لیونل مسی را دارد و به همین دلیل می‌تواند خیلی راحت‌تر از سایر رقبایش در رختکن این تیم اتحاد لازم را ایجاد کند. ژاوی به‌خوبی با فضای این باشگاه و همچنین شرایط بازیکنان قدیمی آشناست و این مهم‌ترین مزیت او در قیاس با دیگر گزینه‌های هدایت تیم است.

سرنوشت مبهم مسی

از طرف دیگر رفاقت دیرینه ژاوی با مسی می‌تواند ستاره آرژانتینی را به ماندن راضی کند و لاپورتا با آوردن این هافبک سابق برگ برنده را در مذاکرات تمدید قرارداد با ستاره آرژانتینی خواهد داشت. مسی امیدوار بود در این فصل بتواند تیمش را از بحران خارج کند و به‌عقیده بسیاری اگر آبی‌واناری‌ها فاتح لالیگا می‌شدند، او به احتمال زیادی قراردادش را تمدید می‌کرد. اما در شرایط فعلی هنوز مشخص نیست او درنهایت به تیمش وفادار خواهد ماند یا در سال‌های آخر فوتبالش راهی تیمی دیگر خواهد شد. آلبا، مدافع چپ بارسا در پایان مسابقه در پاسخ به سوالی درباره آینده مسی در این باشگاه گفت: «امیدوارم این آخرین بازی مسی در نوکمپ نباشد. البته این تصمیمی است که درنهایت باید خودش بگیرد اما دوست داریم بازهم در بارسا ماندنی باشد.»

او در ادامه درباره عملکرد تیمش در دیدارهای اخیر گفت: «اتفاقاتی که برای ما رخ می‌دهد کمی عجیب است. ما در نیمه دوم بازی‌ها می‌‌خواهیم گل‌های بیشتری به ثمر برسانیم که توپ‌هایمان به گل تبدیل نمی‌شود و درنهایت چنین شکست‌هایی را تجربه می‌کنیم. ما به‌دنبال بردن بودیم و حملات زیادی هم انجام دادیم اما روی دو غافلگیری بازی را باختیم. این اتفاق البته ممکن است برای هر تیمی رخ دهد. در ۴بازی اخیر هیچ بردی نداشتیم و این برای تیمی که مدعی قهرمانی است اصلا خوب نیست. در چنین شرایطی بازیکنان مورد سرزنش قرار می‌گیرند. البته سلتاویگو هم تیم خوبی است و به‌خوبی شرایط را برای ما سخت کرد و این اتفاقات در فوتبال طبیعی است.»

کومان هم در نشست خبری خود با پرسشی درباره آینده مسی روبه‌رو شد و این‌گونه پاسخ داد: «او تاکنون ۳۰گل در لالیگا به ثمر رسانده و آماری عالی در این زمینه دارد. با این روند گلزنی امتیازات زیادی را برای ما به‌دست آورده است و هم من، هم باشگاه و هم هواداران امیدواریم که او همچنان به حضورش در بارسا ادامه دهد. اگر مسی از تیم جدا شود نمی‌دانم چه کسی می‌خواهد برای تیم گلزنی کند.»

اگرچه مسی در سال‌های اخیر نقش مهمی در موفقیت‌های تیم داشته است اما در دو فصل اخیر کمتر توانسته به موفقیت تیمش کمک کند و البته به‌تنهایی هم قادر نیست تمامی بار گلزنی تیم را به دوش بکشد. جالب اینکه کومان که معتقد است بدون مسی بارسا در گلزنی دچار مشکل می‌شود، در ابتدای این فصل لوئیس سوارز، یکی از بهترین گلزنان سال‌های اخیر لالیگا را در لیست مازاد قرار داد و این ستاره اروگوئه‌ای نقشی بسیار مهم در موفقیت اتلتیکومادرید در این فصل داشته و گل‌های بسیار حساسی برای روخی‌بلانکو به ثمر رسانده است. کومان با فروش سوارز، پیراهن شماره۹ تیم را به مارتین برایت‌وایت داد که نمایشی بسیار ضعیف در ترکیب این تیم داشت و بعید است فصل آینده جایی در فهرست آبی‌واناری‌ها داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج