۱۱۱۹۳۷۷
۲۴ نظر
۵۰۳۹
۲۴ نظر
۵۰۳۹
پ

صدا و سیمای ما؛ گاف می‌دهم، پس هستم!

گاف های عجیب مجریان صداوسیما تمامی ندارد.

روزنامه شهرآرا : اشتباه عجیب محمد اسکندری مجری برنامه «ترانه باران»، در تبریک تولد استاد فقید پرویز مشکاتیان، حاشیه‌ساز شد و انتقادات فراوانی را به سمت این برنامه و تلویزیون روانه کرد.

صدا و سیمای ما؛ گاف می‌دهم، پس هستم!

اگر تا چند سال پیش، تبلیغات تقلبی و سردستی و از سر رفع تکلیف برای ترویج کتاب خوانی یا گوش کردن به موسیقی اصیل صورت می‌گرفت، این سال‌ها دیگر همین اتفاق هم نمی‌افتد و راحت و آسوده هرچیزی که بیشتر خنده بگیرد، گفته و دیده می‌شود، بدون توجه به اینکه تبعات آن چیست. اما حالا لازم است درباره یک مسئله دیگر هم حرف زده شود. در برنامه‌ای تلویزیونی که عنوان موسیقیایی دارد و مثلا قرار است در آن به موسیقی توجه ویژه‌ای شود، مجری برنامه، تولد مرحوم استاد پرویز مشکاتیان، یکی از نوازندگان خوب تاریخ سنتور ایران و البته یکی از آهنگ سازان موثر ایرانی به خصوص در همکاری با استاد محمدرضا شجریان، را به شخص ایشان تبریک گفت و ضمن خطاب قرار دادن او با عنوان «آقای پرویز مشکاتیان نازنینم!» گفت که ان شاءا... همیشه حالش خوب باشد و ما از مضراب زدن ایشان روی «اپیزود»‌های سنتور استفاده کنیم.

اپیزود سنتور دقیقا کجای سنتور است؟
اصلا چه کاری است؟ بیایید در یک پویش همگانی، گرامیداشت و یادبود گرفتن و تقدیر از هنرمندان اصیل و درست وحسابی را در صداوسیما کنار بگذاریم. شاید درست‌تر این باشد که بگوییم مجری باید باسواد باشد و مطلع از حوزه‌ای که در آن حرف می‌زند. برنامه ساز باید دقیق باشد و تذکر دهد. نویسنده باید دقیق و حواس جمع باشد، اما ظاهرا کار از این حرف‌ها گذشته است. وقتی از بزرگان ما هیچ وقت اثری در صداوسیما شنیده نمی‌شود و هنرنمایی آنان قابل تماشا نیست، وقتی از برنامه‌های پربیننده سال تحویل تا تیتراژ سریال‌های پرطرفدار پر از صدای کسانی است که دوتا نت را نمی‌توانند بخوانند و وقتی نوازنده‌ای در تلویزیون نمی‌بینیم، چه کاری است که بخواهیم برای خالی نماندن عریضه از استادان این هنر تقدیر بکنیم؟ به قول یک کاربر که خود هم نوازنده است: «این حرف‌ها را ولش، اپیزود سنتور دقیقا کجای سنتور است؟»
صدا و سیمای ما؛ گاف می‌دهم، پس هستم!
مدیر، برنامه ساز، نویسنده، کسی نبود؟
این کامنت زیر پستی از صابر قدیمی، شاعر و طنزپرداز ایرانی، نوشته شده بود. قبل از رسیدن به این واکنش و واکنش‌های دیگر، مجددا جای تکرار دارد که چنین مسئله‌ای شاید مدت‌ها پیش، جای نقد و عتاب جدی داشت و باید از از مدیران و برنامه سازان درخواست می‌شد که حداقل اگر مجری مطلع نمی‌گذارید، یک نویسنده حواس جمع آنجا بگذارید، اما کار از این حرف‌ها گذشته است و به قول بزرگی، وقتی تراژدی خیلی عمیق می‌شود، کمدی پدید می‌آید. کمدی ماجرا را هم در همان پست صابر قدیمی می‌شود دید که در بخشی از آن نوشته است: «استاد پرویز مشکاتیان نازنینم! چقدر با صدای قشنگت در ترانه گل پونه‌ها گریه کردم! حالا چه اشکالی داره که ۱۲ ساله از بین ما رفتی و من نمی‌دونم؟ چرا یه قضیه کوچیک رو اون قدر بزرگ می‌کنید؟ دوست خودمه، رفیقمه، دوست دارم فکر کنم زنده است. همین الان با استاد شجریان صحبت کردم و گفت ناراحته از این هجمه‌ای که وحشیانه علیه من راه افتاده. به روح شهرام ناظری، حلالتون نمی‌کنم نامردا!»
صدا و سیمای ما؛ گاف می‌دهم، پس هستم!
داستانی شبیه به داستان نجف دریابندری
این خلاصه آن چیزی است که در دنیای رسانه‌ای ما وجود دارد. یک روز مجری خانم، اسم نجف دریابندری، بزرگ‌ترین مترجم و یکی از فعالان مهم ادبیات نیم قرن اخیر، را اشتباه تلفظ می‌کند و در تکرار‌های پیاپی هم موفق به گفتن نام او نمی‌شود. یک روز نام خیابانی را که به نام نجف دریابندری است، دوبار پیاپی اشتباه می‌نویسند و یک روز نویسندگان ایرانی را بی کار خطاب می‌کنند و به اینکه اسم سه نویسنده ایرانی را هم نمی‌دانند، می‌بالند. شاید بهترین درخواست از مسئولان فرهنگی و برنامه سازان تلویزیون، همین باشد که اصولا از خیر بزرگداشت بزرگان فرهنگ و هنر و ادبیات بگذرند. این همه خواننده خوش تیپ و خوش سروزبان هر روز پیدا می‌شوند، شبی یکی از این‌ها را به برنامه هایتان دعوت کنید تا بخش موسیقی کامل باشد. دعوت شبانه یکی از ده‌ها بازیگر خوش لباس هم در عرصه سینما برای پر کردن برنامه کافی است. به اساتید چه کار دارید؟
هر چند به این بی سوادی‌ها خندیدیم و جز خنده هم از ما کاری برنمی آید، به قول رضا ساکی روزنامه نگار: «شاید یک ایرانی، کشاورزی باشد در یک دشت دور یا پزشکی باشد همیشه در دانشگاه و بیمارستان یا کارمندی باشد همیشه درحال کار یا راننده‌ای باشد همیشه در خیابان یا تاجری همیشه در سفر، اما آدمی که رسانه‌ای است، نباید ۱۲ سال پس از درگذشت کسی که هم ردیف خالقی و صباست، برای او آرزوی سلامتی کند.» بله، نباید چنین باشد!
صدا و سیمای ما؛ گاف می‌دهم، پس هستم!
صدا و سیمای ما؛ گاف می‌دهم، پس هستم!
صدا و سیمای ما؛ گاف می‌دهم، پس هستم!
صدا و سیمای ما؛ گاف می‌دهم، پس هستم!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدب

      اشکال از مجری نیست. وقتی ارزشها و آدمها جابحا میشوند.همینطوره که افراد برای کسب معیشت در هر کاری متخصص میشوند. و عالمانه و بدون مطالعه سخن گفته وکسی هم معترض نسنجیده بودن حرف مجریان و کارشناسان مجری یا میهمان نیست. چون اصلا قرار نیست نطتدتی باشه فقط بایستی ساعت برنامه پر شود‌

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نطتدتی یعنی چی!؟ من سواد ندارم یکی توضیح بده لطفا!!!

      • بدون نام

        نطتدتی یعنی چی!؟ من سواد ندارم یکی توضیح بده لطفا!!!

    • بدون نام

      خدایی انتظار بیشتری داشتین؟؟!!

    • نامnaser

      تازمانی که شرایط استخدام به جای تخصص وکاردانی پارتی ومسایل فرعی باشه این مسایل طبیعیه

    • بدون نام

      سیمای میلی بی مخاطب دروغگو

      پاسخ ها

      • مهدی

        اگه بی مخاطبه اینقدر جنجال به پا کرده ؟؟؟

    • بدون نام

      سیمای میلی

      پاسخ ها

      • ارش

        اقا مهدی خودته لو نده،،،

    • بدون نام

      سیمای میلی بی مخاطب دروغگو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه مشت علاف بیکاره از صبح تا شب نشستند ببینند در صداسیما چه اتفاقی می افته.تازه اصلا هم سیما نمی بینند خخخخ

    • nima

      درسته که اشتباه بده ولی اولا مگه یه مجری باید استاد دانشگاه باشد که بتواند مجری گری بکند...به او میگویند اجرا کن و میکند ...چرا همیشه باید اشتباه گردن مظلوم ترین فرد بیفتد ...چرا رییس صدا سیما زیر سوال نمیرود...این بامبول بازیها را کنار بگذارید...تلویزیون کلا مایه دردسره ...از نظر روانشناسی هم که کلا مطرود است...مثلا فیلم نشون میده خانمی که از سوسک میترسه اسلحه میکشه ...این گاف نیست؟

      پاسخ ها

      • ارش

        منظور از رابطه رئیس شبکه سه

    • بدون نام

      این تمبک را هم میاد یه جور دیگه با پررویی توجیه عجیب می فرماید
      تمبک هم خودش یه نوع سنتوره!

    • نجم الله شریعتی

      مجری فقط باید مثل نجم، سرتکان دهد تا گافهایش عیان نشود

    • بدون نام

      عقده ای نباشیم همه جای جهان از این اشتباهات هست.

      پاسخ ها

      • رضا

        بله. همه جا هست اما هیچ جا اینطوری توجیه و ماله کشی نمیشه!!

      • مهسا

        ولی همه جای جهان به خاطر اشتباه یه عذرخواهی میکنن،نه اینکه بیان با سماجت رو اشتباه خودشون پافشاری کنن و اشتباه بزرگتری رو رقم بزنن

    • میتی از مشد

      نمیدونم مردم چرا اینقدر این موضوع را بولد کردن . بودن این جور ادم ها در این صدا و سیما امری طبیعی است اگه غیر این باشه باید تعجب کنیم وقتی امثال فروغی رئیس شبکه 3 هستند چی میتوان گفت این خانه از بنیان خراب است

    • بدون نام

      همه‌جا ازین سوتی ها هست ولی دل وجرات عذر خواهی هم دارن نه اینکه بیان دوباره توجیه کنن بدتر گند بزنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا بیاد بگه آقا من اشتباه کردم من شکر خوردم تمام

      • ارش

        گل گفتی اقا میتی

    • بدون نام

      من که این برنامه رو ندیدم . ولی خدایی مجری چنین گافی داده ؟!!!! جای بسی تأسف !

    • م ع

      چیزی تا ترکستان نمونده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج