جاباما
۱۱۱۹۴۸۸
۱۶ نظر
۵۰۳۷
۱۶ نظر
۵۰۳۷
پ

برندینگ متعفن؛ ابتذال و زیبایی شناسی در عکاسی مُد

در دورانی زندگی می کنیم که ابتذال و زیبایی‌شناسی فقر و فلاکت از معنا تهی شده است و رنجِ تهیدستان شهری و روستایی سوژه عکاسان شده و به‌ دست «برندینگ متعفن» افتاده‌ است.

برترین‌ها: در دورانی زندگی می کنیم که ابتذال و زیبایی‌شناسی فقر و فلاکت از معنا تهی شده است و رنجِ تهیدستان شهری و روستایی سوژه عکاسان شده و به‌ دست «برندینگ متعفن» افتاده‌ است.

برندینگ متعفن؛ ابتذال و زیبایی شناسی در عکاسی مُد

در ابتدا نگاهی داشته باشیم به عکاسی صحنه‌آرایی‌شده‌. این رویکرد با هدف آفرینش و ساخت تصویر، به استفاده از زمینه‌های مختلف هنری چون نقاشی، مجسمه‌سازی، طراحی دکور و اجرا می‌پردازد و در آن هنرمند تصویرساز، قابلیت‌های رسانه‌ی خود را برای بیان دغدغه‌های فرهنگی، هویت، موضوعات جنسیتی و اجتماع انسانیِ خاص می‌آزماید. سابقه‌ی این نوع علاقه به صحنه‌آرایی را می‌توان به اواخر قرن نوزدهم میلادی و آثار عکاسان هنریِ برجسته‌ی این قرن نظیر اُسکار گوستاو ریلندر و هنری پیچ رابینسون انگلیسی مربوط دانست.

برندینگ متعفن؛ ابتذال و زیبایی شناسی در عکاسی مُد

حتی از خاطرمان هم عبور نمی‌کرد که روزی کودکان کار حاضر در خیابان، رنج زنان صیاد و محروم از مجوز ماهیگیری در جزیره هنگام و قشم نیروی کار روستایی و یا صورت سوخته و سراسر رنج یک زن هم بدل به مدلی جهت ارائه محصولاتشان شود.

برندینگ متعفن؛ ابتذال و زیبایی شناسی در عکاسی مُد

کودکان کاری که حق حیات و حق تحصیلشان به یغما رفته است، حالا قوطی‌های اسپند در دست و روزمرگی زجرآورشان هم بدل به مدلینگ زیورآلات و لباس شده است.

زنان صیاد جزیره هنگام و قشم زنانی که تنها نان‌آور خود و فرزندان و بعضا همسران بیمار خود هستند و هربار برای دریافت مجوز صیادی با اعلام محرومیت روبرو شدند.

وقتی به مجموع این رنج و ستم چند گوشواره اضافه می‌گردد تا با ماهی در دستش یک بومی زیبا و نچرال را به مخاطبان پیج‌ها عرضه کند، اینجا نقطه ایست که دیگر نفسی برای نگاه کردن به صورت سوخته زن باقی نمی‌ماند. به نام متفاوت بودن این بار سراغ زنی رفتند که صورت سوخته وی ما را با ردیفی از آمار خودسوزی‌ها و خشونت‌های خانگی و اسیدپاشی می‌اندازد.

برندینگ متعفن؛ ابتذال و زیبایی شناسی در عکاسی مُد

می‌بایست پرسید که چه کسی قادر به خرید زیور آلات و مجموع لباس‌های تولیدی آنهاست؟ بدلیجات چندصد هزار تومانی از چه طبقه و برای چه طبقه‌ای تولید شده‌اند که حالا عکاسی مدلینگ و برندینگ آن وقیحانه به سوی کودکان کار زنان و مردان رفته است؟

مدیر و عکاس یکی از این مجموعه‌های برندینگ گفته است: «واکنش‌های انسان‌دوستانه برخی از دنبال‌کنندگان به قدری دور از فضای هنری و دیدگاه توسعه پایدار بود و علی الخصوص بی‌احترامی‌هایی که شد، بنده را وادار به پاک کردن این پست نمود، که بار دگر با توضیح مفصل این عکس دیده شود.» عکسی که پاک شده همان عکسی است که یک کارگر شهرداری درون گودال مشغول جان کندن است و مدل فشن بالای سر او ایستاده است.

برندینگ متعفن؛ ابتذال و زیبایی شناسی در عکاسی مُد

این مدیر ناراحت است که چرا مخاطبان «فعالیت‌های محیط زیستی و انسان‌مدارانه‌ و استوری‌های او «در مورد توسعه‌ی پایدار و مد پایدار» را نادیده گرفته‌اند و بعد توضیحات مفصلی در مورد «کارگران شریف شهرداری» و «انسان بی‌توجهِ مصرف‌گرا» نوشته که البته همگی توجیه است و ربطی به عکس «فشن» ندارد.

از آن بدتر در عکس‌های بعدی، لابد برای جبران، مدل را با همان لباس‌ها و آرایش توی گودال فرستاده و «کارگر شریف شهرداری» را با لباس کار و بیلی به دست بالای سر او ایستانده است.

برندینگ متعفن؛ ابتذال و زیبایی شناسی در عکاسی مُد

اما مد پایدار که در توضیح و توجیه این مجموعه عکس‌ها آمده است قضیه‌ای جداگانه دارد که بر حفظ محیط زیست و سلامت جانوران تاکید دارد و هیچگونه ارتباطی با عکس‌ها ندارد.

در واقع هدف اصلی مد پایدار حفاظت از محیط زیست در برابر آلاینده‌های شیمیایی است و اگر بخواهیم به آلاینده‌ترین صنعت‌های جهان اشاره کنیم، قطعا صنعت تولید پوشاک در ردیف دوم قرار خواهد گرفت. این صنعت پولساز و جذاب، بعد از صنعت نفت آلاینده‌ترین صنعت موجود در جهان می‌باشد. به طوری که سالانه بیش از هزار تن لباس کهنه دور ریخته می‌شود و با روش‌هایی همچون دفن و سوزاندن از بین می‌روند.

برندینگ متعفن؛ ابتذال و زیبایی شناسی در عکاسی مُد

رذالت تاجران فلاکت همین است، توریست‌های فقر و ناچاری که از خانه‌های بالاشهری‌شان به محله‌های فقیرنشین و محیط‌های کار سفر تفریحی - تجاری می‌کنند، عکس‌هایی به یادگار با «بیچاره‌ها» می‌گیرند، پولی به جیب می‌زنند و به خانه‌های امن خودشان بازمی‌گردند؛ و بعد البته به وقت مقتضی دغدغه‌های مهمشان در مورد «محیط‌زیست»، «انسان‌مداری»، «توسعه‌ی پایدار» و «مد پایدار» را به رخ دیگران می‌کشند. آن‌ها در خانه‌های بزرگشان برای «کارگران شریف» دل می‌سوزانند، اما با آن‌ها کسب و کار خودشان را هم رونق می‌دهند، از بدن‌های رنج‌کشیده به عنوان تزئینات تجارت استفاده می‌کنند و برای «بدبخت بیچاره‌ها» دل می‌سوزانند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زیبا بود

      پاسخ ها

      • فامیل دور

        این سری عکسا با اختلاف بدترین عکاسی فشن بود..البته مطمئنا قصدی پشت این مدل عکاسی هست که به دیده شدن اون برند کمک میکنه..مسلما عکاس میدونه که اگه مثه ادم عکس میگرفت انقد دیده نمبشد...

    • بدون نام

      چیزی هست باهاش مسکل نداشته باشین؟موضوع اون عکس درمورد دختریه که اسید پاشیشده روش شما دقیقا ازهنر چیزی سرتون میشه؟

    • بدون نام

      بهتره بگید در دورانی زندگی میکنیم که نویسنده بدون فکر کردن قلم دستش میگیره وگرنه هرچی ازنظر شما عجیبه لزوما مبتذل نیست!

    • بدون نام

      عجب کله پوک هایی اند آخه اینا چه عکساییه؟؟ با اون عقل نداشته ش فکر کرده خیلی هم هنری کار کرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا

      • بدون نام

        این عکسها صرفا هنری نیست،منظور دار و اشاره

    • بدون نام

      نه واقعا این لغات از کجا اومده برندینگ متعفن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ترکیب عربی و انگلیسی

    • بدون نام

      اینها فقط از بدبختی انسانها سواستفاده می کنند و بیشتر به عنوان بخشی داغون از بدنه جامعه نگاه می کنند

    • بی نام

      عکس ها واقعا زیبا بودن...

    • بدون نام

      واقعاً

    • بدون نام

      واقعاً

    • بدون نام

      یعنی وقتی افتادیم توی یه گودال این طوری ژست بگیریم!!

    • کامران

      من نمیدونم چرا فقط باید مخالف باشیم.
      اینکه در دوره ای عده ای در اروپا علی الخصوص انگلستان مردمان فقیر لباس پاره دور انداخته را می پوشیدند و بعدها رپ ها در حمایت از ضعفا مانند آنها پوشیدند و در شوها و سن ها با لباسهای جین پاره ترانه ها خواندند،تا اینکه امروز این پاره بودن و تارنماشدن شلوار لی و... مد و زیبایی به حساب می آید.چه اشکال دارد؟؟؟؟؟سلیقه ها با هم متفاوت است ،ممکن است یکی زیبایی را در کاکتوسی خاردار ،دیگری در گل سرخی لطیف،ببیند.

    • بدون نام

      اگر چیزی مفهومی نداره، نداره و تمام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج