جاباما
۱۱۱۹۷۱۵
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

سهم آسیایی اقیانوسیه‌ای‌ها در هالیوود

هالیوود از کلیشه‌های خود دست برنمی‌دارد و سهم بازیگران آسیایی اقیانوسیه‌ای در صنعت فیلمسازی آمریکا تنها ۶ درصد است که بیشتر به نقش‌های منفی اختصاص می‌یابد.

خبرگزاری مهر: هالیوود از کلیشه‌های خود دست برنمی‌دارد و سهم بازیگران آسیایی اقیانوسیه‌ای در صنعت فیلمسازی آمریکا تنها ۶ درصد است که بیشتر به نقش‌های منفی اختصاص می‌یابد.
سهم آسیایی اقیانوسیه‌ای‌ها در هالیوود
به نقل از هالیوود ریپورتر، بر مبنای یک تحقیق جدید این نتیجه به دست آمده که سهم آسیایی اقیانوسیه‌ای‌ها در هالیوود کمتر از ۶ درصد از رل‌های دارای دیالوگ و کمتر از ۴ درصد از نقش‌های اصلی در فیلم‌های هالیوودی است.
برمبنای این تحقیق که با بررسی ۱۳۰۰ فیلم مطرح هالیوودی صورت گرفته و در حالی که خشونت و نژادپرستی علیه آمریکایی‌های آسیایی‌تبار رو به افزایش است، این تحقیق نشان می‌دهد هالیوود با تغییر این کلیشه‌های مضر جامعه موافق نیست.
با بررسی این ۱۳۰۰ فیلم پرفروش که از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ اکران شده‌اند جایگاه هر شخصیت آسیایی اقیانوسیه‌ای و یا شخصیتی از هاوایی در این فیلم‌ها بررسی شده است.
در مجموع بیش از ۵۱ هزار شخصیت با دیالوگ در این دوره ۱۳ ساله در این فیلم‌ها حضور داشتند که از میان آنها کمی بیش از ۳ هزار مورد یا ۵.۹ درصد آنها را شخصیت‌های آسیایی اقیانوسیه‌ای تشکیل داده بودند. همچنین در این دوره افزایش معناداری از نظر حضور این شخصیت‌ها در فیلم‌ها مشاهده نشده است. در سال ۲۰۱۹ درصد شخصیت‌های آسیایی اقیانوسیه‌ای دیالوگ‌دار در فیلم‌های هالیوودی در مجموع ۸.۴ درصد و در سال ۲۰۱۸ برابر با ۹.۸ درصد بود. این درصد در سال ۲۰۰۸ برابر ۷.۵ درصد بود. این درصد در مجموع کمی کمتر از جمعیت ۷.۱ درصدی آسیایی‌ها و پاسیفیکی‌ها در جمعیت کل آمریکاست.
این تحقیق نشان داده که تنها ۴۴ شخصیت یا ۳.۴ درصد کل شخصیت‌های اصلی در فیلم‌های هالیوودی را بازیگرانی آسیایی یا اقیانوسیه‌ای تشکیل داده‌اند. این در حالی است که در ۳۳۶ فیلم نقش اصلی را بازیگران مرد سفیدپوست ایفا کرده‌اند. دواین جانسون، کیانو ریوز و جان چو از جمله بازیگران آسیایی اقیانوسیه‌ای هستند که بیشترین شخصیت‌های اصلی را در این دوره ایفا کرده‌اند. کنستانس وو و هیلی استنفیلد بازیگران زنی هستند که هر یک با ایفای ۲ نقش اصلی در میان بازیگران زن نقش‌های بیشتری را داشته‌اند.
از این میان ۵۰۷ فیلم یا ۳۹ درصد از همه ۱۳۰۰ فیلم، هیچ شخصیت آسیایی اقیانوسیه‌ای نداشتند و ۹۴.۲ درصد این فیلم‌ها هیچ بازیگری از هاوایی یا جزایر پاسیفیک نداشتند.
در میان خدمه پشت دوربین هم اوضاع بهتر نبوده و در مجموع ۱۴۴۷ کارگردان که این ۱۳۰۰ فیلم را ساخته‌اند، تنها ۳.۵ درصدشان از آسیا یا پاسیفیک بودند. از میان ۵۰ فیلم ساخته این کارگردان‌ها تنها ۳ نفرشان کارگردان زن بودند.
در میان این کارگردان‌ها نام‌های شاخصی چون ام.نایت شیامالان، تایکا وایتیتی، آنگ لی، جان ام.چو، بونگ جون هو، جیمز ون و جاستین لین مشاهده می‌شود.
هیچ کارگردان زن آسیایی اقیانوسیه‌ای سازنده فیلم پرفروشی از این میان نبوده و لاولین تاندن به عنوان کمک کارگردان «میلیونر زاغه‌نشین» و جنیفر یو نلسون ۲ کارگردانی فیلم‌های انیمیشن «کونگ فو پاندا ۲» و کمک کارگردان «کونگ فو پاندا ۳» را برعهده داشته‌اند. کلوئی ژائو هم با فیلم مشهور «سرزمین آوارگان» متعلق به سال ۲۰۲۰ بود و در این تحقیق جا نمی‌گرفت.
تنها ۲.۵ درصد از ۳۹۵۲ تهیه کننده آسیایی یا پاسیفیکی بودند و ۸۵.۷ درصد تهیه کنندگان را مردان و ۱۴.۳ درصد را زنان تشکیل داده‌اند.
در سطح اجرایی استودیوها نیز چهره‌های آسیایی اقیانوسیه‌ای تنها ۶.۴ درصد از استودیوهای اصلی مانند آمازون، لایونزگیت، نتفلیکس، پارامونت، سونی پیکچرز، یونیورسال، والت دیزنی و وارنر برادرز را به خود اختصاص داده‌اند. هیچیک از مدیران عامل این استودیوها آسیایی پاسیفیکی نیستند.
از میان این استودیوها فیلم‌هایی که توسط نتفلیکس ساخته شده‌اند بیشترین بازیگر نقش اصلی یا اصلی مشترک، بیشترین کارگردان و بیشترین تهیه کننده و بازیگر زن را در میان آسیایی اقیانوسیه‌ای‌ها داشته است.
این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که هالیوود همچنان به کلیشه‌های مضر اجتماعی علیه افراد جوامع آسیایی اقیانوسیه‌ای چسبیده است و شخصیت‌های آسیایی اقیانوسیه‌ای بیشتر شخصیت‌های منفی فیلم‌ها هستند.
شخصیت‌های زن آسیایی اقیانوسیه‌ای نیز بیشتر موضوع «ابرجنسیتی» هستند و اغلب برهنه یا نیمه پوشیده تصویر می‌شوند و نقش‌های رمانتیک بسیار کمی با حضور بازیگران آسیایی اقیانوسیه‌ای ساخته شده و بیشتر این شخصیت‌ها برای کلیشه‌های کمیک به کار می‌روند.
پژوهشگران این تحقیق در انتها برای گریز از این کلیشه‌ها به هالیوود چنین توصیه کرده‌اند: استفاده از بازیگران بیشتر آسیایی اقیانوسیه‌ای‌، به کار گرفتن فیلمنامه‌نویسان بیشتر آسیایی اقیانوسیه‌ای‌، حرکت به سمت خلق کردن و تصویرکردن شخصیت‌های معتبرتر آسیایی اقیانوسیه‌ای در فیلم‌ها، استفاده بیشتر از تامین کنندگان و معرفی کنندگان آسیایی اقیانوسیه‌ای‌، حمایت از سازمان‌های غیرانتقاعی و مدارس فیلمسازی آسیایی اقیانوسیه‌ای‌، اطمینان از توزیع بیشتر فیلم‌های خلق شده توسط آسیایی اقیانوسیه‌ای‌ها، اجازه اظهار نظر بیشتر به منتقدان و روزنامه نگاران آسیایی اقیانوسیه‌ای و وارد شدن به میدان‌های معنی‌دارتر و اساسی‌تر.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج