جاباما
۱۱۱۹۷۵۲
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

ایمنی بیشتر با شاهین

سال‌ها پیش در نبود تنوع در تولید و دنبال نمودن رویه‌ای ثابت از مونتاژ در خطوط تولیدخودروسازان، شاهد تولید برخی از محصولات بودیم که کیفیت پایین‌تری داشتند و همواره مورد گلایه خریداران و مصرف کنندگان قرار می‌گرفتند. ضمن اینکه واردات...

سایپانیوز: سال‌ها پیش در نبود تنوع در تولید و دنبال نمودن رویه‌ای ثابت از مونتاژ در خطوط تولیدخودروسازان، شاهد تولید برخی از محصولات بودیم که کیفیت پایین‌تری داشتند و همواره مورد گلایه خریداران و مصرف کنندگان قرار می‌گرفتند. ضمن اینکه واردات...

سال‌ها پیش در نبود تنوع در تولید و دنبال نمودن رویه‌ای ثابت از مونتاژ در خطوط تولیدخودروسازان، شاهد تولید برخی از محصولات بودیم که کیفیت پایین‌تری داشتند و همواره مورد گلایه خریداران و مصرف کنندگان قرار می‌گرفتند. ضمن اینکه واردات همزمان مدل‌های مختلفی از خودروهای روز که از سطح کیفی بالاتری نسبت به نمونه‌های داخلی برخوردار بودند، موجب می‌شد تا کیفیت پایین خودروهای داخلی در مقایسه با رقبای خارجی، بیشتر به چشم بیاید.

ایمنی بیشتر با شاهین

مجموعه دلایلی که سبب می‌شد تا کیفیت تولید و تامین ایمنی سرنشین، به عنوان یک ضرورت از سوی مردم، خودروسازان و سازمان‌های نظارتی مورد توجه قرار بگیرد.ضرورتی که حالا موجب برچیده شدن خطوط تولید برخی از این محصولات، ارتقای سطح کیفی برخی دیگر و عرضه محصولات جدید بر مبنای استانداردهای بین‌المللی شده است. از جمله این محصولات نیز می‌توان به شاهین به عنوان جدیدترین محصول سایپا اشاره نمود که مطابق با استانداردهای بین‌المللی تولید شده و قرار است برای اولین‌بار دربین خودروهای داخلی با 3 سال گارانتی (یا 60 هزار پیمایش) عرضه ‌گردد. اقدامی از سوی سایپا که می‌تواند ضمن نمایش از کیفیت تولید شاهین، معیار تولید دیگر محصولات داخلی نیز قرار بگیرد.

اما نکته قابل توجه اینکه عرضه شاهین (آن هم مطابق با استانداردهای روز) در اوج تحریم‌ها و درست در برهه‌ای از زمان صورت گرفت که سایپا داخلی‌سازی قطعات را در دستور کار خود قرار داده و در عین حال توانست تا با اطمینان از کیفیت قطعات تولید شده در داخل، در این مسیر گام بردارد.

اما این مهم چگونه انجام شد؟

سایپا برای دست‌یابی به هدف خود در تولید خودروی ایمنی که بتواند ستاره‌های کیفی بیشتری بگیرد شاهین را مورد تست و آزمون‌های مختلفی قرار داد. ‌مجموعه‌ای از آزمون‌های مختلف در داخل و خارج از کشور که ‌انتشار آنها خود می‌تواند از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، ملاک ارزیابی یک خودرو قرار بگیرد.

تست ایمنی کیسه هوا در تصادف از روبرو

سایپا، مهر ماه سال گذشته ویدئویی را منتشر نمود که آزمایش کیفی و ایمنی شاهین را به عنوان یک محصول ساخت داخل نشان می‌داد. در این ویدئو لحظه برخورد خودرو به مانع و عملکرد کیسه‌های هوا برای حفظ سلامتی سرنشین به نمایش درآمده است.

توجه داشته باشیم که در بحث عملکرد کیسه‌های هوا، دو تست از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی تست مربوط به عملکرد مدار و ماژول‌های کیسه هوا و دیگری تست نهایی کیسه‌های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف.

آزمون مربوط به عملکرد مدار و ماژول‌های کیسه هوا به‌صورت آزمایشی تنها در بخش یونیت‌ها انجام می‌شود که معیار اصلی صحه‌گذاری و اعطای مجوزهای مختلف «ای مارک» و ECE می‌باشد. اما در تست نهایی، کیسه‌های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌گیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می‌شود که همگی بسیار مهم می‌باشند.

در تست کیسه هوای شاهین برای اخذ مجوزهای ECE و EEC، سرعت این تست ۵۶ کیلومتر در ساعت با برخورد ۱۰۰ درصدی در نظر گرفته شد که در آن عملکرد کیسه‌های هوای جلو (در شرایط تست تصادف از روبه‌رو) مورد سنجش قرار گرفت و شاهین توانست در آن موفق عمل کند.

آزمون تصادف از پهلو

دو ماه پس از انتشار ویدیوی تست تصادف از روبه‌روی «شاهین» که برای صحه‌گذاری عملکرد کیسه‌های هوا انجام شد، تست تصادف دیگری نیز از این خودرو منتشر شد که در آن سازه «شاهین» از پهلو در یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی مورد ارزیابی قرار گرفت. در تست تصادف ECE R95 -که از آن به عنوان Side Impact Test یا ضربه از پهلو هم یاد می‌شود- خودروی مورد نظر ثابت بوده و جسمی متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰ درجه‌ای به بخش کناری خودرو برخورد می‌کند. در این آزمون سلامت راننده (ES-2) با درنظر گرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همچنین بررسی سازه پس از تصادف، مورد بررسی قرار می‌گیرد و اعتبارنامه ECE R95 به آن اعطا می‌گردد. تستی که شاهین آن را نیز با موفقیت گذراند و توانست نمره قابل قبولی بگیرد.

توجه داشته باشید که انجام و شرکت در تست‌هایی از این دست، ضمن اینکه می‌تواند معیار ارزیابی نهادهای نظارتی همچون شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد به جهت اخذ ستاره‌های کیفی باشد، می‌تواند در تولید و عرضه متنوع از خودروهایی مطابق با استانداردهای بین‌المللی و توسعه فنی و ارتقای ایمنی دیگر محصولات داخلی بسیار تاثیرگذار باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج