۱۱۱۹۹۷۹
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

جنگ داخلی در اردوی تیم ملی والیبال!

علی شفیعی، بازیکن تیم ملی والیبال قبل از اعزام تیم به لیگ ملت‌ها از انگیزه بالای بازیکنان برای رسیدن به تیم ملی و رفتن به المپیک می‌گوید.

روزنامه همشهری: علی شفیعی، بازیکن تیم ملی والیبال قبل از اعزام تیم به لیگ‌ ملت‌ها از انگیزه بالای بازیکنان برای رسیدن به تیم ملی و رفتن به المپیک می‌گوید.

یک هفته دیگر از تیم ولادیمیر آلکنو رونمایی می‌شود. ۷خرداد ایران در لیگ ملت‌ها با ژاپن بازی دارد و این نخستین بازی‌ تیم ملی والیبال ایران با مربی روسی خواهد بود. در ۲ماهی که آلکنو به ایران آمده، نظرها درباره او متفاوت بوده است؛ بعضی‌ها سبک و تمریناتش را متفاوت از والیبال ایران می‌دانند و بعضی‌ انگیزه‌اش را به نفع تیم و بازیکنانش. اما بازیکنان چه می‌گویند؟ آنها از سرمربی جدید راضی هستند؟ علی شفیعی، بازیکن تیم ملی می‌گوید فعلا قضاوت کردن زود است. به‌گفته او باید منتظر ماند و در بازی، آلکنو و بازیکنانش را دید.

چند روز دیگر تیم به ایتالیا اعزام می‌شود. شرایط اردو و تمرینات آلکنو برای شما راضی‌کننده بود؟

در همه جای دنیا تمرینات مربیان تقریبا به هم نزدیک شده است. فرق مربیان در کوچینگ است. تمرینات ما نسبت به سال‌های قبل پرفشارتر بود؛ به‌خصوص روزهای اول که تمرینات با شدت بالایی دنبال می‌شد. آلکنو بیشتر روی تمرینات هوازی تأکید داشت. الان هم شرایطمان خوب است و در شروع بازی‌ها از نظر بدنی آماده‌تر هستیم. بقیه چیزها را باید در بازی دید. ما بازی رسمی نداشته‌ایم و باید در شرایط بازی قرار بگیریم.

این سومین مربی خارجی است که شما در تیم ملی دیده‌اید. آلکنو با مربیان قبلی متفاوت است، ویژگی خاصی دارد؟

الان نمی‌شود نظر داد. همانطور که گفتم تفاوت مربیان در کوچینگ و کنترل تیم در لحظات حساس بازی است که آن هم در جریان بازی مشخص می‌شود. در بازی و شرایط مسابقه است که هم بازیکنان مربی را می‌شناسند و هم مربی بازیکنان را. شرایط مسابقه با تمرین متفاوت است. در تمرین به‌دنبال بهبود عملکرد هستیم، در بازی به‌دنبال برد. کوچینگ مربی، تصمیمات سریعی که می‌گیرد یا نکته‌هایی که در جریان بازی به ما گوشزد می‌کند، تفاوت او را مشخص می‌کند. هر آدمی از نظر شخصیتی ویژگی‌های خودش را دارد، اما ویژگی‌های خاص والیبالی، در زمین بازی خودش را نشان می‌دهد.

این سؤال را به این دلیل پرسیدم که برخی از کارشناسان والیبال خیلی موافق مربیان روس نیستند. آنها می‌گویند با توجه به سبک بازی بازیکنان بهتر بود برای تیم مربی ایتالیایی و حتی آرژانتینی استخدام می‌شد.

توتولو کمک اول آلکنو ایتالیایی است؛ الان نه می‌شود مربیان را قضاوت کرد و نه بازیکنان را.

می‌گویند آلکنو بیشتر یک مربی قدرتی است و برایش بازیکنان قدرتی مهم‌تر هستند. این تفکر به ضرر بازیکنان سرعتی نیست؟

اتفاقا تأکیدشان این است که ما باید بازی سرعتی انجام دهیم و از پاس‌های تیز استفاده کنیم تا بتوانیم دفاع‌های حریف را جابگذاریم.

آلکنو گفته مترجم برایش اهمیت ویژه‌ای دارد و از بازیکنان بپرسید که این موضوع چقدر مهم است.

آلکنو انگلیسی صحبت نمی‌کند. اگر بخواهیم بدون مترجم با او صحبت کنیم، باید حرف‌هایمان را به آقای توتولو بگوییم، او ایتالیایی به آلکنو بگوید و برعکس. در این چرخه هیچ‌کسی به زبان مادری‌اش حرف نمی‌زند، مترجم این چرخه را کوتاه می‌کند و ارتباط راحت‌تر است. آقای مانلی کسرایی بیش از ۳۰سال در روسیه زندگی کرده و به این زبان مسلط است؛ فارسی هم که زبان مادری‌اش است.

آلکنو خیلی تأکید دارد که تصمیم نهایی را در تیم او می‌گیرد. واقعا اینطور است؟

بله، در تمرینات هم چندبار اعلام کرده که تصمیم‌گیرند‌ه‌ خودش است. او به ما گفته فکر نکنید کسی دیگر برای تیم تصمیم می‌گیرد یا می‌تواند نظرش را عوض کند.

مدت زیادی است که تیم ملی به‌خاطر کرونا مسابقه‌ای نداشته است. این بازی‌نکردن استرستان را بالا نمی‌برد و روی کیفیت کار تأثیر منفی نمی‌گذارد؟

دوره قبل هم برای لیگ‌ ملت‌ها بازی نداشتیم، ولی نتیجه خوبی گرفتیم، اذیت هم نشدیم. نمی‌دانم کارشناسان چه نظری دارند، اما از نظر من بد نشد که بازی‌ها متمرکز برگزار می‌شود. ما۱۵، ۱۶بازی باید انجام بدهیم. هر ۳روز در میان ۳ بازی داریم و اگر قرار بود قبل از بازی‌ها سفر هم داشته باشیم، بیش از ۴۰روز درگیر مسابقات بودیم و این قبل از المپیک به ضررمان بود.

بازی‌ها هم که تماشاگر ندارد.

نداریم و شرایط برای همه یکسان است.

ولی از جذابیت لیگ کم می‌شود.

مطمئنا بله. بازی تماشاگر داشته باشد‌، فرق می‌کند.

آلکنو و فدراسیون توافق کرده‌اند که تیم در لیگ ملت‌ها به‌دنبال نتیجه نباشد. این موضوع باعث می‌شود تا بازیکنان با آرامش ذهنی بیشتری بازی کنند؟

سال المپیک سالی است که بازیکنان آرامش ندارند. در همه مسابقات والیبال، تیم‌ها ۱۴نفره هستند، اما در المپیک ۱۲نفره. همه بازیکنان تلاش می‌کنند توانایی‌هایشان را به مربی نشان بدهند؛ به‌خصوص اگر تیم مربی جدید داشته باشد. مطمئن باشید که لیگ ملت‌ها برای هیچ‌کدام از بازیکنان جنبه سرگرمی ندارد، هر بازیکنی که داخل زمین است با تمام توان بازی می‌کند تا خودش را به مربی اثبات کند. آقای آلکنو قبل از المپیک فقط در لیگ ملت‌ها می‌تواند بازیکنانش را بشناسد؛ به‌خاطر همین باید با ترکیب‌های متفاوتی بازی کند تا به شناخت کامل برسد. مطمئنا برای ما نتیجه مهم است؛ چون می‌خواهیم توانایی‌هایمان را نشان بدهیم.

می‌گویند بازیکنان می‌دانند که در المپیک نتیجه نمی‌گیرند و با توجه به اینکه این تیم پیش از این المپیک را تجربه کرده، هیجانی برای بازی‌های توکیو ندارد. واقعا اینطور است؟

کسانی که این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند، اصلا شناختی از ورزش ندارند و شخصیت یک ورزشکار را نتوانسته‌اند درک کنند. هر چندبار هم که به المپیک بروی، کم است. برای اینکه بتوانیم خودمان را به مربی ثابت کنیم و در المپیک باشیم، در اردو جنگ است. نهایت آرزوی هر ورزشکاری این است که در المپیک باشد.

از شرایط اردوی تیم هم بگویید، بعضی از بازیکنان خیلی از اردو راضی نیستند؛ به‌خصوص از وضعیت تغذیه.

وضعیت خوب است و حتی نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است. هتل المپیک را برای اسکان گرفته‌اند، صبحانه هم که خیلی بهتر شده است. آشپزخانه فدراسیون هم طبق برنامه‌ای که پزشک تیم می‌دهد، ناهار و شام را آماده می‌کند. شاید در ابتدای اردو ناهماهنگی وجود داشت، اما بعد از ۳، ۴روز همه‌‌چیز درست شد. شرایط اردو خوب است، اگر بد بود، می‌گفتم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج