۱۱۲۱۴۱
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

مردی که تاریخ اسلام را نشان مان داد

داوود میرباقری مردی که خیلی از ما، نگاه تصویری مان به تاریخ اسلام را از دریچه نگاه او ساخته ایم. ۵۶ سال پیش در ۸ خرداد ۱۳۳۷ در خانه یک سید کشاورز ساکن روستای خیج شاهرود، پسری متولد شد. اسمش را محمد داوود گذاشتند. پسری که بعد ها با ساخت امام علی، مختارنامه، مسافر ری و ...نشان داد که جایگاهی خاص و بی بدیل در سینما و تلویزیون ما دارد.

مجله مهر: داوود میرباقری مردی که خیلی از ما، نگاه تصویری مان به تاریخ اسلام را از دریچه نگاه او ساخته ایم. ۵۶ سال پیش در ۸ خرداد ۱۳۳۷ در خانه یک سید کشاورز ساکن روستای خیج شاهرود، پسری متولد شد. اسمش را محمد داوود گذاشتند. پسری که بعد ها با ساخت امام علی، مختارنامه، مسافر ری و ...نشان داد که جایگاهی خاص و بی بدیل در سینما و تلویزیون ما دارد. او از معدود کسانی است که بلد است تاریخ و هنر را درست و به اندازه به هم بیامیزد.

میرباقری با صبغه مذهبی حاصل از حوزه علمیه و ۲ سال ملبس بودن به لباس روحانیت، علاقه به هنر تعزیه و نمایش، ذهن منظم و طبقه شده برگرفته از دیپلم ریاضی و لیسانس معدن پلی تکنیک و خواندن و دیدن و نوشتن، کارهای ماندگاری ساخته است. آثار میرباقری شاید از نظر کمی، کم باشند اما باکیفیت و متنوعند و سر حوصله ساخته شده اند. سریال های تلویزیونی گرگ ها، رعنا، امام علی و معصومیت از دست رفته، فیلم های سینمایی آدم برفی، ساحره، مسافر ری، تئاترهای معرکه در معرکه، عشق آباد و دندون طلا و همین طور سریال شبکه نمایش خانگی شاهگوش محصول بیشتر از ۳۵ سال فعالیت هنری اویند. این گزارش مرور تصویری کوتاهی بر زندگی مردی است که بار مهمی از سیمای تاریخ دینی ما را بر دوش کشیده است.

مردی که تاریخ اسلام را نشان مان داد

مردی که تاریخ اسلام را نشان مان داد

سید محمد داوود، پسر آنهاست. بزرگترین پسر یک خانواده پرجمعیت (۶ پسر و ۳ دختر)، کشاورزی در روستای خیج شاهرود. پدر، پسر ارشد عشق پرسپولیس را در نوجوانی به حوزه علمیه فرستاد، درس خواند، ملبس شد و حتی ۲ سالی هم با عبا و عمامه مشکی در مسجد خیج، منبر می رفت. داوود، رشته ریاضی خواند، مهندسی معدن پلی تکنیک (امیرکبیر) قبول شد، به تهران آمد، مهندس شد اما حالا کارگردان است. پدر در دهه ۷۰ فوت کرد تا او زیر سایه مادرش، مرد خاندان میرباقری باشد.

مردی که تاریخ اسلام را نشان مان داد

بعد از گرگها و رعنا، میرباقری ۳۳ ساله بود که ساخت سریال درباره حکومت ۴ ساله امام علی را شروع کرد. سریالی ۱۷ قسمتی که فیلمبرداری آن به روش ۳۵ میلی متری ۱۸ ماه و ۱۴ روز در بندرعباس، خوزستان، کاشان و شهرک سینمایی غزالی انجام شد. سال ۱۳۷۶ وقتی بعد از ۶ سال، امام علی روی آنتن شبکه ۱ رفت شخصیت پردازی ها خیره کننده، بازی های درخشان، دیالوگ های پرایجاز و کنایه در کنار ریتم مناسب و موسیقی گوش نواز، میرباقری را به طور کامل اثبات و تحکیم کرد. (عکس: محمدرضا شریفی نیا)

مردی که تاریخ اسلام را نشان مان داد

درست ۲۰ سال قبل، میرباقری اولین فیلم سینمایی اش را ساخت. با اکثر بازیگران سریال امام علی به استانبول رفت و ماجرای تلاش عباس خاکپور(اکبرعبدی) برای پناهندگی را به تصویر کشید. میرباقری برای اولین بار در سینمای بعد از انقلاب، زن پوشی بازیگر مرد را باب کرد برای همین فیلم، ۳ سال توقیف شد. سال ۱۳۷۶، اکران نصف و نیمه ای داشت اما بیشتر از ۴ میلیون را به سینما کشاند تا دهمین فیلم پرمخاطب سینمای بعد از انقلاب بشود. این فیلم اگر با نرخ امروز، بلیط می فروخت حدود ۱۶ میلیارد تومان فروش می داشت. (عکس: محمدرضا شریفی نیا)

مردی که تاریخ اسلام را نشان مان داد

۱۰ سال از زندگی میرباقری به نمایش ۲۰ سال زندگی مختارثقفی- خونخواه عاشورا- گذشت. سریالی ۴۰ قسمتی ۳۰ میلیارد تومانی که پرهزینه ترین سریال تاریخ تلویزیون شد. میرباقری بعد از ۳ بار بازنویسی فیلمنامه، فروردین ۸۳ ساخت سریال را شروع کرد و خرداد ۸۸ آن را تمام کرد. ۲۰۰ بازیگر، ۲۰۰۰ سیاهی لشگر، ۱۴۳۰ نفر عوامل پشت دوربین، ۷ هزار مترمربع دکور، ۱۲۲ لوکیشن، ۷۰۰ سکانس، ۲۴۰۰ دقیقه فیلمبرداری و ...اعداد به تنهایی، عظمت کار میرباقری را نشان می دهد. (عکس: مسعود پاکدل)

مردی که تاریخ اسلام را نشان مان داد

میرباقری کارنامه بلندبالایی در سینما ندارد ولی وزنه مهمی در عرصه نمایش است. او با اینکه فقط ۳ فیلم سینمایی را کارگردانی کرده اما ۲ بار داور جشنواره فیلم فجر بوده است. یک بار، در سال ۱۳۷۷ و یک بار هم، ۵ سال پیش در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۸۸. ضمن اینکه چندین بار هم داور جشنواره های تئاتر مثل تئاتر فجر شده است.

مردی که تاریخ اسلام را نشان مان داد

داوود میرباقری که اواخر دهه ۵۰ با جمیله حجی ازدواج کرده است یک پسر و ۲ دختر دارد.

مردی که تاریخ اسلام را نشان مان داد

میرباقری نقش های کوتاهی را در امام علی و مسافر ری به تک پسرش، حامد داد و در مختارنامه هم ۲ نقش وهب نصرانی و ثابت پسر مختار را به او سپرد. حامد ۳۲ ساله الان در سریال پدرش در شبکه نمایش خانگی، نقش امیرعلی، جوان اول سریال را دارد. سریالی که الهه، دختر کوچک میرباقری آن را نوشته و الهام، دختر بزرگش، در بخش طراحی صحنه و لباس آن کار کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • peyman

      دستش درد نکنه فیلمهای خوب و تاثیر گذاری بود ولی ایکاش ایشان تلاش میکردند سریالها و فیلمهایی هم در قالب هویت ملی خوب ما ایرانیها میساختند مثلا راجع به حکیم ابوالقاسم فردوسی . ابومسلم خراسانی- کورش کبیر که در قرآن کریم نیز به ایشان اشاره ای شده و خلاصه فیلمهایی که نقشه های هالیوود برای خراب کردن هویت ملی ما مثل فیلم سیصد را خراب کند و خیلی خیلی فیلمهای دیگر.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج