۱۱۲۳۵۲۴
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

چینی‌ها چه می‌دهند که تخریب‌ها را جبران کند؟!

اسماعیل کهرم گفت: مردم از استخراج رمز‌ارزها هیچ سودی نمی‌برنند و تنها قطعی برق و آلودگی هوا و تخریب محیط زیست شامل حال آنها می‌شود

مجله اینترنتی فراز: در کنار اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و حاشیه‌های آن قطع برق و فعالیت مزارع رمزارزها در ایران نظر شهروندان را به خود جلب کرده است به‌خصوص بعد از اینکه بسیاری قطعی سریالی برق در ایران را به‌دلیل افزایش تعداد مزارع رمزارزها می‌دانند. قطعی برق از یک سو و تخریب محیط زیست از سوی دیگر باعث شده است که فعالان محیط زیست بیش از گذشته به دولت‌مردان اخطار دهند که هرچه زودتر از گسترش فعالیت‌های این مزارع جلوگیری کنند ولی گویا برخی علاقه‌مند هستند که این مزارع از نظر تعداد افزایش پیدا کنند.

چینی‌ها چه می‌دهند که تخریب‌ها را جبران کند؟!

بعد از اینکه افزایش مصرف برق توسط تولیدکنندگان رمزارز باعث کمبود ۵ هزار مگابایت برق در کشور شد رییس جمهور اعلام کرد که از فعالیت مزارع رمزارز تا پایان شهریور ماه جلوگیری بشود و آنطور که به‌نظر می‌آید تعطیلی این مزارع از قطعی برق جلوگیری کرده است ولی امروز مدیرکل دفتر امور طرح‌های وزارت صمت از صدور مجوز برای استخراج رمزارز خبر داده است و گفته که باتوجه به اینکه فعالیت در این حوزه تا پایان شهریور ماه تعطیل خواهد بود ولی متقاضیان می‌توانند بعد از کسب مجور زیرسازی این واحد‌ها را آغاز کنند.

علیرضا هادی در مورد حضور کشورهای خارجی در ایران برای استخراج رمزارزها به خبرگزاری کار ایران گفته است که «کشورهای خارجی به‌صورت مستقیم در استخراج رمزارز در ایران فعالیت ندارند، اینها در قالب بنگاه‌های ایرانی هستند که سرمایه‌گذاری خارجی دارند. هیچ شرکت خارجی از ما مجوز نگرفته است. مثل اینکه چند درصد از یک شرکت داخلی برای شخصی با ملیت دیگر باشد.» این گفته می‌رساند که محور اصلی استخرج رمزارزها در ایران کشورهای خارجی هستند و در واقع قطعی برق این روزها هم به حساب خارجی‌ها بوده است.

آماری جالبی در رابطه با تولید رمزارزها در ایران اعلام شده است که می‌گوید حدود ۵ درصد از رمزارزهای جهان در ایران تولید می‌شود. بسیاری از کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی به‌دلیل عدم واردات مواد اولیه مجبور شدند کاربری خود را تغییر دهند و به مزرعه رمز ارز تبدیل کنند. توجه داشته باشید که هم اکنون در ایران بیش از ۳هزار مزرعه رمزارز وجود دارد و به دلیل اینکه این واحد‌های تولیدی از برق صنعتی استفاده می‌کنند می‌توانند یکی از مهمترین عوامل قطعی برق در ایران باشد. البته ناگفته نماند که تولید این رمزارزها در وضعیت تحریم به ایران بسیار کمک کرده است به‌همین دلیل برخی از این مزارع با مجوز فعالیت می‌کنند و برخی هم بدون مجوز مشغول تولید رمزارزها هستند.اسماعیل کهرم معتقد است که اگر فکر اساسی برای کنترول مزارع رمزارزها نشود به زودی با بحران محیط زیستی روبه‌رو خواهیم شد.

اسماعیل کهرم، تحلیل‌گر مسایل محیط زیستی با اشاره به حضور کشورهای خارجی در ایران برای استخراج رمزارزها می‌گوید: «همه دنیا می‌دانند که برق در ایران ارزان است و به همین دلیل کشوری مانند چین که نفوذ زیادی هم در منطقه دارد ایران را به مزرعه استخراج رمزارزهای خود تبدیل کرده است. موضوعی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که در مقابل فروش برق ارزان به چینی‌ها چه چیزی می‌توانیم دریافت کنیم که بتواند آلودگی محیط زیست ایران را جبران کند؟»

او با اشاره به خطرناک بودن مزارع استخراج رمزارزها برای محیط زیست ادامه می‌دهد: «وضعیت جوی در ایران که با کاهش چشم‌گیر بارش باران روبه‌رو هستیم، باعث می‌شود تا نیروگاه‌های تولید برق به سمت استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند مازوت حرکت کنند. وقتی آب نباشد طبیعی است که این نیروگاه‌ها باید از سوخت فسیلی بیشتری استفاده کنند و در نتیجه آسیب بیشتری به محیط زیست وارد می‌شود و هوا هم آلوده‌تر می‌شود.»

کهرم با تاکید بر جلوگیری از گسترش مزارع رمزارزها در ایران اضافه می‌کند: «هنگامی که مردم ما از استخراج رمز‌ارزها هیچ سودی نمی‌برنند و تنها قطعی برق و آلودگی هوا و تخریب محیط زیست شامل حال آنها می‌شود معنایی ندارد که مسوولان به چنین فعالیت‌های مجوز بدهند و فعالیت آنها را قانونی توصیف کنند.»

این تحلیلگر مسایل محیط زیستی با تاکید بر قطع کامل فعالیت این مزارع ادامه می‌دهد: «با این کار سکان هدایت محیط زیست ایران هم به چینی‌ها سپرده شده است ولی وظیفه ما این است که به مسوولانی که توجه‌ی به محیط زیست ندارند تذکر بدهیم تا از گسترش چنین فعالیت‌هایی جلوگیری بشود در غیر این صورت هرچه جلوتر برویم و با کاهش بارش باران دست به گریبان باشم طولی نمی‌کشد که ریه‌های شهروندان پر از مازوت خواهد بود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خدا

      40 سال پیش تمام آمریکایی ها فقط با یه هواپیما از ایران رفتن!!! این چینی ها که مثل موریانه به جون این سرزمین افتادن رو کی میخواد بیرون کنه؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج