جاباما
۱۱۲۳۷۶۳
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

رکود در بازار خودرو همچنان ادامه دارد

چندی است که بازار خودرو به رکودی عمیق کشیده شده و سطح معاملات به صفر بسیار نزدیک است؛ همین نبود مشتری در بازار سبب شده است که علیرغم نوسان افزایشی نرخ ارز و اجرایی شدن مصوبه افزایش قیمت خودروها درب کارخانه، در مقایسه قیمت خودروها در بازار امروز (سه‌شنبه۱۱ خردادماه) با قیمت‌های نیمه دوم اردیبهشت ماه تغییر چندانی دیده نشود.

ایسنا: چندی است که بازار خودرو به رکودی عمیق کشیده شده و سطح معاملات به صفر بسیار نزدیک است؛ همین نبود مشتری در بازار سبب شده است که علیرغم نوسان افزایشی نرخ ارز و اجرایی شدن مصوبه افزایش قیمت خودروها درب کارخانه، در مقایسه قیمت خودروها در بازار امروز (سه‌شنبه۱۱ خردادماه) با قیمت‌های نیمه دوم اردیبهشت ماه تغییر چندانی دیده نشود.

حالی که طی روزهای اخیر (از آخرین روزهای هفته گذشته تاکنون) نرخ ارز، سیر صعودی پیش گرفته اما همچنان بازار خودرو اعتنایی به این نوسانات افزایشی نرخ ارز نداشته و همانطور که به اعمال مصوبه مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت محصولات و اعلام قیمت‌های جدید، اعتنایی نکرد، به تغییرات نرخ ارز نیز واکنش نداشته و سبب ایجاد تقاضای کاذب نشده است.

این در حالی است که هرگاه نرخ ارز در داخل افزایشی پیدا می‌کرد، بسیاری به سمت بازار خودرو به جهت سرمایه‌گذاری روانه و با ایجاد تقاضای کاذب، سبب افزایش قیمت‌ها می‌شدند؛ اما اینبار نبود مشتری و به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، "محدود شدن معاملات به تقاضاهای مصرفی آن هم بسیار کم" بازار به صرافت جذب مشتریان کاذب و دلالان نیفتاد.

امیدواری به نتیجه مذاکرات وین یا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو می‌تواند از جمله عواملی باشد که مردم را منتظر نگه داشته تا ببینید چه اتفاقی خواهد افتاد و امید دارند که قیمت‌ها ریزش بیشتری داشته باشد. به سبب اینکه تعداد فروشندگان خودرو بیش از خریداران است، تقاضای کاذب هم شکل نگرفته و قیمت‌ها نسبت به نیمه دوم اردیبهشت ماه امسال که هنوز قیمت‌های جدید خودروسازان تغییری نکرده بود و دلار نیز ارزان‌تر بود، تغییر چندانی نداشته و از ثبات نسبی برخورد بوده است.

بطور مثال تا پیش از افزایش رسمی قیمت‌ محصولات خودروسازان و افزایشی شدن نرخ ارز که قیمت‌ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در محدوده ۱۹۸ تا ۲۱۰ میلیون تومان بود در بازار امروز (سه‌شنبه) حدودا ۱۹۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. تیپ ۵ آن که حدودا ۲۵۵ میلیون تومان بود اکنون هم ۲۵۷ میلیون تومان است. پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز همچنان در کانال ۳۷۰ میلیون تومان قرار دارد.

همچنین پژو پارس که در نیمه دوم اردیبهشت ماه ، به ۲۱۰ میلیون تومان نزدیک شده بود امروز حدودا ۲۱۷ میلیون تومان است. پژو ۴۰۵ GLX همچنان در همان محدوده ۱۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و سمند LX نیز از ۱۹۱در کانال ۱۹۰ میلیون تومان نوسان محدود دارد.

دیگر محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو قیمت‌های حدودیشان بدین صورت است که بطور مثال رانا ۲۰۵ میلیون تومان، راناپلاس ۲۲۲ میلیون تومان، دنا حدود ۲۷۰ میلیون تومان و دنا پلاس توربو (دنده‌ای) در کانال ۳۵۰ میلیون تومان هستند.

علاوه براین‌ها در محصولات دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز ثبات نسبی و نوسانات محدود نسبت به قیمت‌های اواسط اردیبهشت دیده می‌شود. بطور مثال سایپا ۱۱۱ در کانال ۱۳۰ میلیون تومان قرار گرفته، سایپا ۱۳۱ حدود ۱۱۵ میلیون تومان و سایپا ۱۵۱ (پراید وانت) هم همچنان کمتر از ۱۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند.

ساینا نیز در محدوده ۱۴۵ میلیون تومان، تیبا ۱۲۵ میلیون تومان و تیبا۲، ۱۲۹ میلیون تومان هستند.

کوییک دنده‌ای و کوییک R نیز نوسان قیمتی چندان نداشته و در همان محدوده‌های قبلی، قیمت‌گذاری شده‌اند. کوییک دنده‌ای حدود ۱۴۵ میلیون تومان و کوییک R در محدوده ۱۵۲ میلیون تومان قرار دارند.

کارشناسان و فعالان صنعت خودرو کشور نیز معتقدند که خواسته یا ناخواسته بازار خودرو وارد دوران سنگین رکود شده است و آن‌ها نگران از این هستند که ادامه این وضعیت، نیاز بازار خودرو در سال جاری را محدود کند و حجم عرضه و تقاضا به شدت تحت فشار قرار گیرد و بازار به خوابی عمیق فرو رود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نکنه توقع دارین با این قیمت ها باز هم خریداری باشه؟؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج