۱۱۲۴۲۳۲
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

زاکانی: وارد حاشیه‌سازی نمی‌شوم

زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه وارد حاشیه‌سازی نمی‌شوم، گفت که متعهد می‌شوم در دولت خود مشکل ازدواج، مسکن و اشتغال را مرتفع کنم.

ایسنا: زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه وارد حاشیه‌سازی نمی‌شوم، گفت که متعهد می‌شوم در دولت خود مشکل ازدواج، مسکن و اشتغال را مرتفع کنم.

علیرضا زاکانی در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره اینکه چرا کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شده است، گفت: بعد از انقلاب اسلامی در هر حوزه‌ای که نیاز به فداکاری و فعالیت داشت، پیش‌قدم شدم. در دفاع مقدس ۶۲ ماه در جبهه بودم. در دانشگاه بزرگ‌ترین تشکل دانشجویی با ۲۲۰۰ دفتر را در دست داشتم.

زاکانی: وارد حاشیه‌سازی نمی‌شوم

در سال ۸۲ وارد مجلس شده و عضو هیات رئیسه شدم و بعد از آن در چهار دوره مجالس حضور داشتم. در دوره‌ای رئیس کمیسیون برجام بوده و اکنون هم رئیس مرکز پژوهش‌ها هستم. هرگاه جایی احتیاج به خدمت بود حضور داشتم. این بار هم احساس کردم که کشور دچار مشکلات جدی و تناقضاتی بین دارایی‌ها و وضعیت موجود است و کشور نیاز به تحول دارد. به لطف خدا ما برای تحول آماده هستیم.

زاکانی درباره معرفی اعضای کابینه‌اش گفت: به نظرم این کار غلطی است که کابینه را الان معرفی کنم. بیش از ۱۰۰ نفر به عنوان ستون فقرات خواهند بود که چند ده نفر عناصر اصلی هستند. اگر امروز بخواهم فردی را معاون اول معرفی کنم آیا اگر بعد از پیروزی فرد قوی‌تری پیدا شود نباید آن را بگذارم. این شامل سایر وزارتخانه‌ها هم می‌شود.

وی افزود: هر فردی که دغدغه‌های من را می‌پذیرد می‌تواند در کابینه من باشد لذا از این جهت معرفی افراد به عنوان کابینه در حال حاضر درست نیست.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره برنامه‌اش جهت کاهش نرخ تورم گفت: ۵۰ سال است که نرخ تورم در کشور ما دو رقمی است تنها کشوری که در طول ۵۰ سال تورم دو رقمی داشته، ایران است. ما برای رفع این مشکل برنامه‌های کوتاه، میان و درازمدت داریم.

زاکانی در توضیح برنامه‌هایش برای مبارزه با گران‌فروشی و کنترل قیمت‌ها گفت: در حال حاضر اراده‌ای برای نظارت وجود ندارد. شرایط همچون هواپیمایی است که دولت آن را تنظیم کرده و دیگر نمی‌خواهد تنظیمات آن را تغییر دهد. باید جلوی مفسدان و رانتخواران را گرفت که این با نظارت شدنی است. اکنون بی‌نظارتی و بی‌دقتی دولت باعث شده که فشار سنگینی بر گرده مردم وارد شود. ما در دولت کارشناسان با عاملان، آمران و نااهلان برخورد کرده و مشکل را مرتفع می‌کنیم.

وی ادامه داد: دولت فعلی شرایط را به حال خود رها کرده است. ستاد تنظیم بازار نقش‌پذیری خوبی ندارد. موضوعاتی که از قبل قابل پیش‌بینی بود را لحاظ نکرده است. دولت وضعیت را رها کرده و درگیر کارهای روزمره شده است و این باعث بلایی شده که امروز مردم آن را در زندگی خود لمس می‌کنند.

وی درباره برنامه‌اش برای کاهش نرخ بیکاری گفت: نرخ بیکاری طبق آمار دولت ۱۰ درصد نیست بلکه ۱۳ درصد است. بسیاری از افرادی که جویای کار بوده و ثبت‌نام کرده‌اند خسته شده و رها کرده‌اند. در این آمار کارگران فصلی و زنان سرپرست خانوار لحاظ نشده است لذا نرخ بیکاری بیشتر از این است. متاسفانه حقایق به مردم گفته نمی‌شود اما مردم با همه وجود دردها را احساس می‌کنند.

زاکانی افزود: دولت بنده با فوریت حوزه اقتصاد و مدیریت را اصلاح کرده و توجه‌اش معطوف به جهش تولید خواهد بود. ما ریشه عوارض فعلی را خشک می‌کنیم و با خلق ثروت جهش اقتصادی و بهره‌مندی بالای مردم را رقم خواهیم زد. ۱.۱ جمعیت دنیا در ایران است. بالغ بر شش درصد امکانات دنیا را در کشورمان داریم که باید از این ثروت‌ها استفاده شود. به طور مثال اگر سواحل دریایی مکران فعال می‌شد و یا زنجیره پتروشیمی مورد توجه قرار می‌گرفت آیا وضعیت الان را داشتیم؟ مشکل بی‌عرضگی، بی‌ارادگی و اداره غیرعلمی کشور است وگرنه کشور ما مشکلی ندارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره برنامه‌اش برای تسهیل خرید مسکن گفت: بازار مسکن به یک شرایط خاصی رسیده در حال حاضر اگر فردی در شهرستان بخواهد یک خانه ۷۵ متری بخرد باید در طول ۲۸ سال یک سوم پولش را کنار بگذارد. این وضعیت برای خرید خانه در تهران به ۵۸ سال می‌رسد. حال اینکه طبق قانون اساسی هر خانوار ایرانی باید یک مسکن داشته باشد. مشکل این است که ما به قانون اساسی عمل نمی‌کنیم و اشرافگری و کاخ‌نشینی را مسئولان در پیش گرفته و توجهی به کوخ‌نشینان ندارند.

وی ادامه داد: وضعیت اجاره هم خوب نیست. ۲۸ درصد هزینه سبد خانوار در شهرستان و ۵۸ درصد هزینه خانوار در تهران برای پرداخت اجاره صرف می‌شود. این ظلم بزرگی در حق مردم است. یکی از راهکارها برای تولید مسکن تسهیل در صدور مجوز و مقررات‌زدایی است. این پول و تکنولوژی که به دست رانتخواران می‌رسد را می‌توان با شفافیت با آن مقابله کرد.

وی افزود: علاوه بر این دو میلیون مسکن خالی داریم که می‌توان با اجرای درست قانون مالیات بر خانه‌های خالی قدمی در تسهیل دسترسی مردم به مسکن ایجاد کرد. موضوع انبوه‌سازی مبتنی بر نوسازی شهری نیز یک برنامه دیگر بوده چون در حال حاضر شاهد ساخت خانه‌های کوچک با عمر مفید ۳۰ ساله هستیم که تنها سرمایه‌های کشور را از بین می‌برد. می‌توان از طریق تعاونی‌ها به درستی انبوه‌سازی کرد و همچنین بافت‌های فرسوده را اصلاح کرد تا تبدیل به سکونتگاه شود. در حال حاضر در این بافت‌ها بالغ بر ۲۳ میلیون نفر زندگی می‌کنند که می‌توان آنها را صاحب خانه کرد. باید خانه از سوداگری بیرون آمده و نسبت مالیات بر آن شفاف شود. خانه مقوله سوداگری نیست.

زاکانی درباره اینکه آیا در صورت پیروزی حاضر به تشکیل هیاتی از نخبگان برای نظارت بر تحقق وعده‌هایش است، گفت: نه تنها این ایده‌ را قبول دارم که بالاتر از آن حرم نخبگی در خدمت دولت برای تقویت و نظارت بر دولت خواهد بود. همچنین سامانه‌ای ایجاد می‌شود که مشکلات همه شهرستان‌ها دسته‌بندی شده، از چندین مرجع اطلاعات را دریافت کرده و ایده‌ها برای حل مشکلات را خواهیم گرفت.

وی درباره برنامه‌اش برای حل مشکل بورس گفت: بنده کاری که دولت آقای روحانی انجام داد را در بورس انجام نمی‌دهم. طبق گزارش وزارت اقتصاد در سال ۹۹ دولت از بازار سرمایه ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسر کرد و ۳۴ هزار میلیارد تومان را در سال ۱۴۰۰ برای دولت آینده گذاشت که آن را جبران کند. نباید نگاه درآمدی به بورس داشت بلکه دولت باید برای بورس هزینه کند. ما حتما شرایطی را پیش خواهیم برد که بورس به جایگاه مطمئن و با ریسک‌پذیری منطقی خود برسد.

زاکانی تاکید کرد: نمی‌توان با آرزو و دستور کشور را اداره کرد. باید با عقلانیت، شفافیت، همت و جدیت کشور را اداره کنیم. لذا ما با اجماع جمعی و بالا بردن سرمایه‌های اجتماعی کار خواهیم کرد و بورس را به آرامش می‌رسانیم. شرایط را به سمتی می‌بریم که بورس بهترین مأمن برای سرمایه‌گذاری باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حاضر است هر سه ماه یکبار در بین مردم حضور پیدا کند، گفت: بنده در طول یک سال گذشته نماینده مردم قم هستم. از همان ابتدا بنا بر این بود که پنجشنبه‌ها به محلات سرکشی کنم و در منزل یک نفر از مستضعفان و یک خانواده شهدا بروم. بعد از آن در مسجدی حضور پیدا کرده و مشکلات مردم را می‌شنیدم؛ ما از متن و برای مردم و فدای مردم هستیم. مگر می‌شود ماهی را از آب جدا کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره برنامه‌اش جهت مقابله با مافیای واردات گفت: ۲۰ سال با فساد مبارزه کردم. پشت مافیای واردات اراده دولت‌ها و دست‌های پیدا و پنهان خائنانی است که دنیا و منافعشان مهمتر از جان مردم است. بنده با رئوس آنها درگیر بودم. زمانی با وزیر اطلاعات ۲۰ سال پیش و زمانی دیگر با معاون و برادر رئیس‌جمهور و دادستان وقت تهران. مافیای به چشم کوچک می‌آید اما پشت مافیا آدم‌های بزرگی هستند که به آنها جرأت می‌دهند که گردن‌کلفتی کنند.

زاکانی درباره برنامه‌اش برای مبارزه با فساد هفت سر گفت: دو دهه با ریشه‌های فساد مبارزه کردم که در بین برخی مسئولان کشور هم رخنه کرده بود. آنها آبروی مسئولان پاکدست را برده و امید را در جامعه کشته و نخبگان را دچار سرخوردگی کرده‌اند. تمام توانم در دو دهه گذشته معطوف به مبارزه با آنها بوده. بارها به دلیل شکایتشان به دادسرا و دادگاه رفتم اما یکبار هم محکوم نشدم. اگر غیرت دینی باشد زیاد عده‌ای در جامعه حضور داشته باشند که از گرسنگی شب‌ها خوابشان نبرد اما در مقابل عده‌ای دیگر به راحتی این اقدامات را انجام دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقای زاکانی نه شخصیتش نه سابقه خدمتش ونه سوادش در حد وقواره رئیس جمهوری، خودش هم میدونه منتهی آمده تا یک زنگ تفریح در زندگیش باشه

    • ایران اسلامی

      دقیق بگو ، تا چند وقت حاشیه نمی‌سازی ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج