جاباما
۱۱۲۴۸۸۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

جدال ناتمام همتی و زاکانی در مناظره

مهرعلیزاده و قاضی زاده هاشمی به سوالات اقتصادی اولین مناظره پاسخ دادند.

ایسنا: مهرعلیزاده و قاضی زاده هاشمی به سوالات اقتصادی اولین مناظره پاسخ دادند.

محسن مهرعلیزاده در بخش سوم این مناظره در تشریح برنامه‌های اقتصادی دولت خود گفت:

یکی از مشکلاتی که طی ۴۲ سال گذشته مواجه بودیم این بود که هیچ وقت یک الگوی صحیح علمی تجربه شده توسعه بویژه توسعه اقتصادی حاکم نبوده است؛ هر دولت، وزیر و هر جمع اقتصادی آمده یکسری اقدامات انجام دادند و یکی به نئولیبرالیسم و دیگری به سوسیالیسم اعتقاد داشت و ملغمه‌ای از کارها انجام شد.

جدال ناتمام همتی و زاکانی در مناظره

چون دکترای مهندسی اقتصاد خوانده ام و اقتصاد را مهندسی می‌کنم، به این نتیجه رسیدم روشی که به آن الگوی حکمرانی اقتصاد اجتماعی می‌گویند الان در کشورهای اروپایی از جمله آلمان به عنوان یک کشور پیشرفته در حال اجراست؛ امروز آلمان با حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت بیش از ۱۶۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد اما ما ممکن است ۵۰ الی ۶۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشیم؛ علت درآمد بالای آلمان این است که یک الگوی صحیح را بکار گرفته است.

در الگویی که من در برنامه‌ای طراحی کرده‌ام، مانع زدایی از تولید، معافیت های مالیاتی بر تولید و هدایت نقدینگی به تولید را بعنوان یک اصل گذاشتیم و همچنین ایجاد کار و گردشگری محیط زیست را شدیداً مورد تاکید قرار داده‌ایم. افزایش تولید و درآمد سرانه و جلوگیری از فرار مالیاتی از دیگر بخش‌های برنامه من است.

عملاً آنچه را که در دانشگاه خوانده‌ام، در عمل هم تجربه کردم و معتقدم باید با مدیریت منطقی، برنامه محور و عمل‌گرایانه بر اساس علم روز دنیا، اقتصاد محوری، تولید گرایی و کارآفرینی، سیاست های رفاهی مناسبی را ترتیب دهیم که در مجموع این مجموعه را «دولت زندگی» گذاشته‌ام.

وی در ادامه شعری به زبان ترکی خواند.

امیر حسین قاضی زاده در بخش سوم این مناظره در تشریح برنامه‌های اقتصادی دولت خود گفت:

روش اداره کشور فرسوده است. قانون تجارت، بیمه و بانک ما باید اصلاح نهادی شود. الان مسئله این است که زانوی دولت بر گردن مردم است و دولت باید زانوی خود را بردارد.

دولت وظیفه دارد حقوق مردم را از دولت استیفا کند. مثل کاری که در بورس، بانک و مالیات می‌شود. ما نظام تحول را برای تغییر اکوسیستم کشور طراحی کردیم و معتقدیم باید انقلاب سازوکاری انجام شود، زیرا با پروژه و برنامه مشکل حل نمی شود، لذا ۲۰ مسئله ۲۰ راهکار را پیش بینی کرده ایم.

یکی از مسائل اصلی تورم و گرانی است ما طراحی کردیم که در چهار سال تورم به زیر ۵ درصد برسد. همچنین طراحی کردیم که مسئله اشتغال و ازدواج جوانان حل شود. ما می خواهیم وزارت خانواده ایجاد کنیم. همچنین صندوق اعتبار خانواده را پیش بینی کردیم و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای زوج های جوان در نظر گرفتیم. در حال حاضر عددی نزدیک به هفت میلیون نفر بیکار و یا با شغل ناقص داریم. برنامه ما این است که طی سه سال اول ۴.۵ تا ۵ میلیون نفر از این افراد در مشاغلی اشتغال پیدا کنند که حداقل معیشت را داشته باشند.

بورس یک مسئله حاد و یک مسئله ساختاری و مزمن دارد که بخش ساختاری آن در مجلس در حال اصلاح است و بخش حاد آن با سه دستورالعمل در سه، چهار روز اول دولت پیش بینی شده که به سمت بهبود بازار سرمایه برویم.همچنین ما برای هزینه خانوار شامل خوراک، ریزمغزی ها، انواع پروتئین ها و کالری ها پیش بینی هایی کردیم و بسته های ۳۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته ایم. همچنین برای هزینه حمل و نقل، بهداشت و درمان و مسکن نیز پروژه طراحی کرده ایم.

زاکانی در بخش سوم این مناظره در تشریح برنامه‌های اقتصادی دولت خود گفت:

از ابتدا از آقای همتی خواهش می‌کنم به صورت علمی و دقیق صحبت کرده و تهمت نزند. بارها ستادهای تخریب علیه من، خانواده، همسر و بچه‌هایم راه افتاده و رحم هم نکرده‌اند. انصاف را رعایت کنید.

من با مفاسد اقتصادی مبارزه کرده و مقابل فسادهای معاون رئیس‌جمهور، وزرای اطلاعات و نفت، برادر رئیس‌جمهور، دادستان تهران، رئیس دانشگاه تهران، مدیران قضایی درباره قرارداد کرسنت فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت و دیگران ایستادم و برخورد کردم. نمی‌توان با این صحبت‌ها ما را از میدان به در کرد.

باید در تمام حوزه‌های اقتصادی، مدیریت، فرهنگ و اجتماع و سیاست خارجی به فوریت ورود و اصلاح کرد، تمرکز و اولویت بنده جهش تولید و تمرکززدایی در حوزه مدیریت است. مبارزه با فساد اقتصادی، دیوان‌سالاری و همچنین رشد اقتصادی و توزیع مناسب ثروت را دنبال می‌کنم. موانع را از پیش پای تولید با مقررات‌زدایی و تسهیل در صدور مجوزها برمی‌دارم که اکنون ۸۰ درصد مجوزها با رانت توزیع می‌شود.

اساس تولید در دولت بنده بر پایه ۹ پیشران اقتصادی اعم از نفت، گاز، پتروشیمی و توجه به زیرساخت‌ها است. باید با سرمایه‌گذاری درست این موارد را به نفع مردم سوق داد و ثروت را به درستی توزیع کرد.

آقای همتی تهمت بزرگی علیه ما زدند که ما به دنبال توزیع فقر هستیم. ما به دنبال جهش تولید، خلق ثروت و توزیع آن بین مردم هستیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج