۱۱۲۵۴۸۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

بازگشت به روز‌های پرهیجان فوتبال

در سایر کشور‌ها ازجمله اسپانیا، ولز، اسکاتلند و ایتالیا تصمیمات جدید برای بازگشت هواداران اتخاذ شده است و به نظر می‌رسد در فصل جدید رقابت‌های فوتبال و احتمالا در سایر رشته‌های ورزشی باید منتظر بازگشت هیجان و شور و شوق هواداران به ورزشگاه‌ها باشیم

فرهیختگان: نامه روز گذشته سازمان لیگ به ستاد مبارزه با کرونا برای گرفتن مجوز حضور تماشاگران در دیدارهای هفته پایانی لیگ برتر می‌تواند یکی از مهم‌ترین خبرهای خوش فوتبال طی ماه‌های اخیر باشد. پس از شیوع کرونا و مشکلاتی که این بیماری برای دنیا و به‌خصوص ورزش جهان ایجاد کرد، ابتدا حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها ممنوع شد تا از تجمع افراد و بالارفتن خطر ابتلای آنها جلوگیری شود و سپس تا مدتی برگزاری مسابقات ورزش هم ممنوع بود. به‌تدریج رقابت‌های مختلف کار خود را از سر گرفتند اما هنوز در بسیاری از کشورها بازگشت هواداران به استادیوم‌ها به‌صورت کامل انجام نشده و تنها مجوز بلیت‌فروشی برای درصد محدودی از ورزشگاه صادر شده تا برگزار‌کنندگان بتوانند شرایط ورود هواداران و سلامتی آنها را تضمین کنند. هم‌زمان با تزریق واکسن کرونا در کشورهای مختلف به‌تدریج ورود هواداران به ورزشگاه‌ها نیز سرعت بیشتری گرفت و حالا باید منتظر انجام مسابقات ورزشی با حضور هواداران و بازگشت شور و هیجان به مسابقات بود.

قوانین سختگیرانه

در ایران اگرچه کار واکسیناسیون آغاز شده است اما با توجه به سرعتی که دارد و همچنین موج‌های مختلف شیوع کرونا در ماه‌های گذشته پیش‌بینی اینکه از چه زمان بتوان به حضور تماشاگران در ورزشگاه‌‌ها، به‌خصوص در دیدارهای فوتبال امید داشت بسیار سخت و بعید است ستاد مبارزه با کرونا به راحتی چنین مجوزی را صادر کند.

فصل جدید رقابت‌های لیگ ژاپن با حضور محدود تماشاگران آغاز شده و احتمال افزایش این تعداد نیز وجود دارد. البته این کشور از سال گذشته میلادی مجوز ورود بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ هوادار را برای دیدن مسابقات بیس‌بال و فوتبال صادر کرد و اگرچه مدتی شدیدا با این بیماری درگیر بود اما تماشاگران با رعایت پروتکل‌های سختگیرانه بهداشتی می‌توانستند راهی ورزشگاه‌ها شوند. البته آنها امیدوار بودند خیلی زودتر و در همان فصل گذشته بتوانند از ۵۰ درصد ظرفیت ورزشگاه‌ها برای پذیرایی از هواداران استفاده کنند اما اوج‌گیری کرونا مانع از تحقق این هدف شد. کار تا جایی پیش رفت که این کشور تصمیم گرفت مسابقات المپیک را نیز در غیاب تماشاگران برگزار کند اما حالا به‌تدریج در کشور خود به هواداران اجازه می‌دهد تا برای تماشای ورزش‌های پرطرفدار راهی استادیوم‌ها شوند.

بازگشت هواداران این امیدواری را ایجاد کرده بود که ژاپنی‌ها المپیک را نیز بسیار پرهیجان و با حضور تماشاگر برگزار کنند. با این حال شرایط این مسابقات و بار منفی افزایش شیوع کرونا در زمان برگزاری چنین تورنمنت جهانی و معتبری سبب شد این کشور چنین ریسکی را مرتکب نشود و ترجیح دهد تا سلامت ورزشکاران و همراهان آنها را در اولویت قرار دهد.

آنها چه در رقابت‌های بیس‌بال و چه در جی‌لیگ قوانین بسیار سفت و سختی برای ورود هواداران وضع کردند و تلاش داشتند با اجرای سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی از شیوع و گسترش بیماری از این طریق جلوگیری کنند. تماشاگران حتی برای شادی و تشویق تیم خود نیز باید در زمان مشخص این کار را انجام می‌دادند و مثلا در صورت برد تیم‌شان یا گل‌زدن آنها مجاز به خوشحالی و تشویق آنها بودند. خواندن سرودها و تشویق هماهنگ تیم ممنوع است و لیدرها همچنین نمی‌توانند پرچم‌های بزرگ هواداری را در هوا تکان دهند. برداشتن ماسک جریمه سنگینی دارد و افراد باید پیش از ورود به ورزشگاه دمای بدن‌شان کنترل شود. همچنین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در ورزشگاه‌ها الزامی است و تماشاگران باید به صورت مجزا از هم روی صندلی‌ها حضور داشته باشند. یو ایواساکا، سخنگوی جی‌لیگ در این‌باره می‌گوید: «از زمانی‌که این قوانین را اعلام کردیم و تماشاگران توانستند راهی ورزشگاه‌ها شوند وضعیت خوبی در کنترل بیماری در ورزشگاه‌ها داشته‌ایم و باشگاه‌ها موردی از افزایش ابتلای بیماری بین هواداران‌شان را گزارش نکرده‌اند. در این مدت تلاش کردیم مسائل بهداشتی به دقت رعایت شود و به همین دلیل بازگشت هواداران با موفقیت همراه بوده و برای سلامتی آنها مشکل‌ساز نبوده است.»

تنها 9 مورد ابتلا

ژاپنی‌ها خیلی زود تصمیم گرفتند تا به هواداران اجازه حضور در ورزشگاه را بدهند و درکنار آن با رعایت دقیق پروتکل‌ها از افزایش موارد ابتلا به بیماری جلوگیری کردند. در طول این مدت آنها اکثرا با اجرای قانون حضور ۵هزار هوادار یا تکمیل ۵۰ درصد ظرفیت ورزشگاه پیش رفته‌اند و درحالی که نزدیک به ۱۷۰۰ مسابقه ورزشی در این مدت برگزار کرده‌اند اما تنها ۹ مورد ابتلا به ویروس در لیگ بیس‌بال و همچنین لیگ دسته ۲ فوتبال این کشور گزارش شده که نشان می‌دهد آنها با چه دقت بالایی مسائل بهداشتی را رعایت کرده‌اند. آنها حتی سه مسابقه مهم ورزشی را با حضور تعداد زیادی از هواداران برگزار کردند و درحالی‌که این هراس وجود داشت که تعداد بالای مسافرت هواداران باعث بروز فاجعه‌ای جدی شود اما تنها یک مورد ابتلا در این دیدارها گزارش شد که آماری عالی محسوب می‌شود.

در چین هم که به‌نوعی منشا این بیماری محسوب می‌شود دولت پس از کنترل ویروس و مهار آن مجوز بازگشت محدود هواداران به ورزشگاه را صادر کرد و در فصل جدید هم مسابقات تقریبا به شرایط عادی سابق برگشته و بازی‌ها با حضور تعداد زیادی از تماشاگران انجام می‌شود. چینی‌ها در فصل گذشته مجوز بازگشت تعداد محدودی را صادر کردند اما پس از اینکه اعلام شد این ویروس تحت‌کنترل درآمده و خطری مردم این کشور پرجمعیت را تهدید نمی‌کند، مدیران لیگ اجازه دادند تا بیش از نیمی از مردم راهی ورزشگاه شوند و بازی‌های تیم‌های مورد علاقه خود را از نزدیک تماشا کنند.

در کره‌جنوبی نیز اوضاع به همین منوال پیگیری می‌شود و در فصل جدید هواداران می‌توانند بخش کوچکی از ظرفیت ورزشگاه‌ها را پر کنند تا به‌تدریج این رقم افزایش پیدا کند و این احتمال وجود دارد که در بیشتر لیگ‌های معتبر آسیایی و اروپایی تا میانه‌های فصل شرایط به حالت عادی برگردد و با انجام واکسیناسیون گسترده، هواداران بتوانند مانند گذشته در ورزشگاه‌ها حاضر شده و تیم‌های موردعلاقه خود را تشویق کنند.

در اروپا هم لیگ‌های مختلف و همچنین یوفا درحال فراهم کردن شرایط برای بازگشت تماشاگران هستند. یوفا در فینال دو تورنمنت معتبر خود به هواداران تیم‌ها اجازه حضور محدود در ورزشگاه را داد. البته حضور هواداران در فینال لیگ قهرمانان چندان کم‌حاشیه نبود و در زمان بازگشت آنها به کشورهای خود موارد متعدد ابتلا به کرونا در میان آنها گزارش شد و به همین دلیل یوفا به تمامی افرادی که در این مسابقه حضور داشتند توصیه کرد برای حفظ سلامت خود و اطرافیان‌شان مدتی خود را قرنطینه کرده و با دادن تست کرونا از عدم‌ابتلای خود به این بیماری مطمئن شوند.

به نوشته رسانه‌های انگلیسی حداقل ۵ مورد ابتلای به کرونا بین هواداران حاضر در ورزشگاه گزارش شده و به همین دلیل انگلیس دوباره پرتغال (محل برگزاری دیدار فینال) را بین کشورهای پرخطر برای مسافرت قرار داده است. دام فارل، خبرنگار ورزشی که برای پوشش این دیدار راهی پورتو شده بود به توصیه انجمن ملی سلامت بریتانیا باید ۷ روز در خانه تحت‌قرنطینه قرار می‌گرفت و البته معتقد است وقتی این مسابقه قرار است بین دو تیم انگلیسی برگزار شود، انجام آن در یک کشور خارجی و در شرایط فعلی تصمیمی عجیب و دور از منطق است.

در سایر کشورها ازجمله اسپانیا، ولز، اسکاتلند و ایتالیا تصمیمات جدید برای بازگشت هواداران اتخاذ شده است و به نظر می‌رسد در فصل جدید رقابت‌های فوتبال و احتمالا در سایر رشته‌های ورزشی باید منتظر بازگشت هیجان و شور و شوق هواداران به ورزشگاه‌ها باشیم و روندی که بیش از یک‌سال باعث کاهش جذابیت این ورزش شده بود به‌تدریج به پایان می‌رسد و فوتبال دوباره به روزهای خوب و درخشان خود برمی‌گردد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج