جاباما
۱۱۲۵۷۱
۱۲ نظر
۵۰۱۲
۱۲ نظر
۵۰۱۲
پ

چهره های سرشناس پاسخ می دهند

آهنگ تیم ملی را دوست‌داشتید‌ یا نه؟

این روزها همه دارند درباره آهنگی که خواجه امیری برای همراهی تیم ملی در جام جهانی خوانده حرف می زنند. البته بیشتر اظهارنظرها رسمی بوده و مربوط به اختلاف پیش آمده بین وزارت ارشاد و فدراسیون فوتبال.

آهنگ تیم ملی را دوست‌داشتید‌ یا نه؟





همشهری جوان: این روزها همه دارند درباره آهنگی که خواجه امیری برای همراهی تیم ملی در جام جهانی خوانده حرف می زنند. البته بیشتر اظهارنظرها رسمی بوده و مربوط به اختلاف پیش آمده بین وزارت ارشاد و فدراسیون فوتبال. هر از گاهی هم یادداشت ها و مصاحبه هایی در حمایت با انتقاد «دروازه های دنیا» می خوانیم. کمی این طرف تر توی کوچه و بازار و تاکسی، آهنگ تیم ملی موافقان و مخالفان زیادی دارد.

آهنگ تیم ملی را دوست‌داشتید‌ یا نه؟

ما برای کامل کردن این پرونده، اول سراغ احسان خواجه امیری و روزبه بمانی رفتیم و هر دو نفر بنا به ملاحظاتی که داشتند، ترجیح دادند هفته آینده به طور مفصل درباره کار جدیدشان حرف بزنند. برای همین تصمیم گرفتیم از زاویه متفاوتی به ماجرا نگاه کنیم. در این دو صفحه، چهره های مختلفی از ترانه سرا و خواننده تا ورزشکار و مجری درباره «دروازه های دنیا» اظهارنظر می کنند. این گفتگوها را بخوانید، به این امید که احسان خواجه امیری هفته آینده توی همین صفحه ها به دفاع از آهنگی که برای تیم ملی خوانده بپردازد.

رضا یزدانی

آهنگ را دوست داشتم

او یکی از طرفداران آهنگ جدید احسان خواجه امیری است و از آن استقبال می کند. یزدانی می گوید خودش هم امسال برای تیم ملی آهنگ خوانده؛ هر چند که هنوز از آن رونمایی نشده است. آقای نوستالژی دلیل مخالفت با کار خواجه امیری را اختلاف سلیقه می داند.

آهنگ احسان خواجه امیری برای تیم ملی را شنیدید؟ چطور بود؟

- بله آهنگ خیلی خوبی است و آن را واقعا دوست داشتم. با اینکه مخالفانی داشت و عده ای آن را آهنگ مناسبی برای تیم ملی در جام جهانی نمی دانستند اما من آن را دوست داشتم.

اما مخالفان «دروازه های دنیا» آن را در حد یک اثر برای جام جهانی نمی دانند.

- بالاخره علاقمندی به یک اثر هنری بین افراد مختلف متفاوت است. ممکن است یک نفر آهنگی را دوست داشته باشد و یکی دیگر دوست نداشته باشد و این مربوط به احسان نیست و شاید برای آهنگ های من هم چنین حسی بین مخاطبان باشد.

آهنگ تیم ملی را دوست‌داشتید‌ یا نه؟

به نظر شما آهنگ جام جهانی باید شاد و هیجان انگیز باشد یا حماسی و ملی؟

- آهنگ برای جام جهانی باید تلفیقی از همه این موارد باشد و اینطور نباشد که فقط روی یک بعد حماسی یا هیجانی کار شود. باید هم نگاه ملی و هم شور و نشاط داشته باشد.

آهنگ های مخصوص جام جهانی برای سال های گذشته را خاطرتان هست؟

- مطمئنا گوش دادم اما در خاطرم نیست که چه آهنگ هایی بود و حضور ذهن ندارم در رابطه با آنها صحبت کنم اما خودم هم امسال برای تیم ملی یک آهنگ خواندم که همزمان با سفر هنرمندان به برزیل رونمایی می شود.

آهنگ های خارجی چطور؟ آنها را یادتان هست؟

- آهنگ های خارجی هم شاید گوش داده باشم اما باز هم خاطرم نیست که چطور بودند!

حمید محمدی

به من نچسبید

حمید محمدی از طرفداران پروپاقرص احسان خواجه امیری است. البته محمدی خیلی از نتیجه این آهنگ راضی به نظر نمی رسد. او می گوید «انتخاب خواجه امیری برای خواندن این اثر مناسب نبود». وقتی با او تماس گرفتیم، پشت رل بود؛ برای همین جواب سوال ها کمی تلگرافی شده.

آهنگ تیم ملی برای جام جهانی را گوش دادید؟

- راستش نصفه نیمه گوش دادم. با وجود اینکه بین خوانندگان احسان خواجه امیری انتخاب اول من است اما این موزیک آن چیزی که انتظار داشتم نبود و این یکی به من نچسبید.

چرا؟

- با اینکه احسان را خیلی دوست دارم اما فکر می کنم انتخابش برای این آهنگ خوب نبود. آهنگ های کشورهای دیگر حماسه و شور و نشاط خاصی دارند اما آهنگ خواجه امیری اینطور نبود. البته از این تیم انتظار دیگری نمی رفت. روزبه بمانی و احسان خواجه امیری هر دو احساسی هستند و یک تیم کاملا احساسی را شکل دادند. صدای احسان یک صدای حماسی نیست و من فکر می کنم اگر امیر تاجیک می خواند، خیلی بهتر بود.

آهنگ تیم ملی را دوست‌داشتید‌ یا نه؟

یعنی شما ترجیح می دهید آهنگ ویژه جام جهانی تم حماسی داشته باشد؟


- آهنگ باید تلفیقی از شور و حماسه باشد. البته خیلی هم نه با حماسه، قطعا اول باید شور و نشاط داشته باشد و بعد چون برای تیم ملی است، باید نشانه هایی از ملیت در آن باشد. در این آهنگ نشانه های ملیت بود ولی خبری از شور و نشاط نیست و بیشتر احساس در آهنگ غالب است.

آهنگ های دوره های قبل را خاطرتان هست؟

- بله شنیده بودم. در آهنگ های قبلی برای اینکه به این دو بُعد برسند، از علیرضا عصار برای قسمت حماسی کار استفاده کردند و از امیر تاجیک برای قسمت هیجانی ولی من می خواهم بگویم یک خواننده می تواند از پس هر دو بُعد بربیاید و کار حتما نباید تلفیقی باشد. خواننده های ما تک بعدی نیستند ولی یک بعدشان بر دیگری غلبه می کند. مثلا امیر تاجیک را خیلی دوست دارم، یکی از صداهای خوبی است که قدر خود را ندانست. تاجیک به تنهایی برای آهنگی که هم شور داشته باشد، هم حماسی باشد، کافی است.

آهنگ های خارجی چطور؟

- آهنگ سال 98 که فوق العاده بود و موزیک سال 2010 آفریقای جنوبی هم خیلی خوب بود!

افشین یداللهی

ترانه باید واقع بینانه باشد

آقای ترانه سرا که سابقه زیادی در همکاری با خواجه امیری دارد، چند دقیقه ای در رابطه با کار و کیفیت ترانه «دروازه دنیا» با ما همکلام شد. او معتقد است ترانه این کار باید طوری می بود که اگر در جام جهانی موفق نبودیم، حداقل بشود پس از مسابقات هم آن را در تلویزیون پخش کرد!

آهنگ جدید تیم ملی چطور بود؟

- حقیقتا کار را هنوز دقیق گوش ندادم اما شنیدم که در مجموع نظرات ارزیابی مثبتی نداشته است.

به نظر شما انتخاب احسان خواجه امیری برای این کار انتخاب خوبی بود؟

- من چون کار را با جزییات نشنیدم، نمی توانم اظهارنظر بکنم. باید ببینیم که کار قرار بوده پاپیولار باشد، حماسی باشد یا تلفیقی از اینها. اگر قرار بوده که این آهنگ پاپیولار باشد که خب آقای خواجه امیری خواننده پرطرفداری است اما اگر قصد داشتند این آهنگ حماسی باشد، ایشان تا به حال آهنگ های حماسی نداشته است.

آهنگ تیم ملی را دوست‌داشتید‌ یا نه؟

خود شما فکر می کنید این آهنگ باید پاپ باشد یا حماسی؟

- به نظر من باید اول ببینیم برای کدام تیم ورزشی سرود می سازیم؟ اگر برای تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی یا والیبال است - که امید زیادی به آنهاست در رده های بالاتری حضور پیدا بکنند - یک جور مضمون مورد نیاز است؛ اگر برای تیم ملی فوتبال در مسابقات آسیایی است، باید به یک صورت ترانه را در نظر گرفت و اگر برای تیم فوتبال در جام جهانی است، باید واقع بینانه در این قضیه باشد، به خاطر اینکه اگر بزرگنمایی در این قضیه باشد، فقط مایه طنز خواهد شد. تیم ملی ما در همین حد که به جام جهانی رفت مایه افتخار است و اگر بتواند نتایج نسبتا قابل قبولی حتی یک برد داشته باشد، کارش را به خوبی انجام داده است و مردم هم خوشحالند.

یعنی ترانه تیم ملی نباید اغراق داشته باشد؟

- اگر بخواهیم خیلی بزرگنمایی کنیم و در ترانه مان از کلمات اغراق آمیز استفاده کنیم، در انتها جنبه طنز کار بیشتر می شود. بنابراین برای هر تیمی متناسب با قدرت آن تیم و تورنمنتی که در آن مسابقه می دهد باید شعر گفت. این آهنگ هم حین جام جهانی پخش می شود و هم در انتهای مسابقات، اگر مثلا خدای نکرده ما در هر سه بازی ببازیم و این سرود از عظمت تیم ملی و حماسه آفرینی و شیرمردان قهرمان حرف بزند، قابل پخش نیست. باید سرودی بسازیم که در صورت برد یا باخت تیم ملی بشود آنها را پخش کرد؛ به طور کلی باید این ظرایف را در نظر گرفت.

شما خودتان دست به کار نشدید؟

- چرا، امسال خودم هم ترانه ای برای تیم ملی سرودم؛ البته با در نظر گرفتن همین مواردی که به آن اشاره کردم ولی هنوز تصمیم نگرفتم که چه کسی آن را خواهد خواند. نمی دانم به جام جهانی می رسد یا نه. این کار را امتحانی نوشتم و خواستم این فضا را امتحان کنم، خیلی ها مستقل دارند برای تیم ملی کار تهیه می کنند و پخش می کنند و فکر می کنم اتفاق خوبی است. من هم باید ببینم شرایط چطور پیش می رود، شاید این کار را عملی کنم.

پژمان جمشیدی

دوست داشتم چند نفر با هم بخوانند

ستاره چند سال پیش مستطیل سبز و چند ماه پیش تلویزیون که به صورت نامحسوس دستی در دنیای موسیقی دارد! خیلی علاقه مند نبود در مورد کیفیت کار «دروازه های دنیا» حرف بزند و بیشتر در مورد کلیت یک کار خوب برای جام جهانی گپ زد.

آهنگ تیم ملی برای جام جهانی را شنیدید؟

- آهنگ احسان خواجه امیری که چند وقت پیش رونمایی شد را می گویید؟ بله. یک بار گوش دادم اما شنیده ام چند نفر از خوانندگان آن ور آبی هم برای تیم ملی آهنگ خوانده اند و می خواهند آن را به عنوان آهنگ رسمی تیم ملی معرفی کنند. در مورد آهنگ احسان هم چون در این زمینه کارشناس نیستم نمی توانم نظر حرفه ای نسبت به کیفیت آن بدهم.

کلا فکر می کنید انتخاب خواجه امیری انتخاب خوبی بود؟

- خواجه امیری خواننده بسیار خوبی است اما من دوست داشتم چندین خواننده مطرح کشورمان در کنار هم این آهنگ را بخوانند ولی احسان انتخاب خوبی بوده است و دوست داشتن این آهنگ هم برمی گردد به سلیقه مخاطبان. شاید یک نفر از آن خوشش بیاید و یک نفر کار را دوست نداشته باشد.

آهنگ تیم ملی را دوست‌داشتید‌ یا نه؟

به طور کلی آهنگ جام جهانی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

- به نظرم باید المان های زیادی داشته باشد، هم ریتم خوب و هیجان انگیز داشته باشد و هم حس ملی در آهنگ نهفته باشد. برای همین خواندن این اثر کار سختی است و با کارهای دیگر متفاوت است.

موزیک های سال های قبل را یادتان هست؟

- بله آهنگ های آقای عصار و تاجیک را یادم هست، من به عنوان یک شنونده و مخاطب نظر می دهم و نظرم مطمئنا کارشناسی نیست ولی به نظرم یک آهنگ خوب برای جام جهانی باید از آنها ریتمیک تر باشد.

آهنگ های خارجی را چطور؟ در این چند سال کدام را دوست داشتید؟

- آهنگ سال ۹۸ خیلی به یادماندنی بود. آهنگ «واکا واکا»ی سال ۲۰۱۰ هم خوب بود. این دو مورد آهنگ هایی است که درباره اش زیاد حرف زده شده.

منصور ضابطیان

من کی ام؟ اینجا کجاست؟

تازه از سفر برگشته و برای همین خیلی در جریان حاشیه های به وجود آمده درباره آهنگ جام جهانی نیست. تهیه کننده رادیو هفت اما می گوید برای خواندن چنین حماسه ای بیشتر از هر چیز، ترانه مهم است.

آهنگ جدید تیم ملی را شنیدید؟

- راستش من تازه از مسافرت آمدم و هنوز اوضاع دستم نیامده و نمی دانم کی ام؟ اینجا کجاست!

به نظرتان احسان خواجه امیری انتخاب خوبی بوده؟

- من هنوز کار را نشنیدم و نمی توانم در این مورد درست قضاوت کنم.

آهنگ تیم ملی را دوست‌داشتید‌ یا نه؟

با توجه به سابقه احسان خواجه امیری چطور؟

- آهنگ های او را زیاد شنیده ام و می دانم او صدای حماسی ندارد. البته باید دید نگاه ما به یک آهنگ برای جام جهانی چطور است؟ یک تصوری هست که حتما باید آهنگ حماسی باشد، در صورتی که آهنگ های سال ۹۸ و ۲۰۱۰ که خیلی ماندگار شدند، هیچ کدام صداهای حماسی ندارند اما آهنگ های معروفی شدند. به همین خاطر ممکن است صدای احسان خواجه امیری روی یک شعر و ترانه خوب و آهنگ درست نتیجه مثبتی داشته باشد.

آهنگ مخصوص جام جهانی باید چطور باشد کلا؟

- به نظر من در اصل باید صدا روی آهنگ بنشیند و اینکه صدای خواجه امیری یا نیما مسیحا باشد، مهم نیست و در حقیقت خروجی کار اهمیت دارد.

آهنگ هایی که دوره های گذشته برای تیم ملی خوانده بودند را شنیدید؟ مثل آهنگ علیرضا عصار برای جام ۲۰۰۶ آلمان؟

- خاطرم هست سال ۹۸ یک آلبوم درآمد به اسم «ایران من». خیلی ها در آن خوانده بودند، از کورش یغمایی و مهرداد کاظمی بگیرید تا خشایار اعتمادی و مانی رهنما و در کل آلبوم موفقی بود ولی ترانه دوره پیش جام جهانی به خاطرم نمانده و همین امر نشان می دهد که آن کار خیلی موفق نبوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Sami

      ما که بسیار دوست داشتیم

      پاسخ ها

      • کاربر

        فدای دیس لایکات :)))))))))))))))))))))))))))))

    • بدون نام

      ما که بسیار دوست نداشتیم

      پاسخ ها

      • کاربر

        منم بسیار دوست نداشتم

    • بدون نام

      من تا حالا از هرکى پرسيدم دوس داشته من خودمم خيلى دوست داشتم اهنگ رو

      پاسخ ها

      • کاربر

        فداتشم میشه بپرسم از کیا پرسیدی؟ :))))))))))))))))))))))))))))))) واقع بین باشید لطفا

    • saeide

      من نشنیدم ولی اصلا از احسان خواجه امیری خوشم نمیاد .

    • بدون نام

      بدنبود ولي بايديه كم هيجاني ترميبود

    • تینا

      کاش سیروان خسروی میخوند

      پاسخ ها

      • کاربر

        جوک خوبی بود ممنون . :)))))))))))))))

    • کیارش

      اصلا اهنگ خوبی نبود.9هیچش به جام جهانی نمیخورد

      پاسخ ها

      • نوشین

        دقیقا اصلا حال و هوای جام جهانی نداشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج