۱۱۲۶۶۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

گرما و جسدهایی که در آب باد می‌کنند! ‌

یبهمن پرورش با اشاره به اینکه با آغاز فصل گرما میزان غرق‌شدن‌ها افزایش می‌یابد، ادامه داد: در فصل بهار بیشترین آمار غرق شدن مربوط به رودخانه‌هاست که در این فصل خروشان هستند و همه چیز را با خود می‌برند.

خبرگزاری ایسنا:

یک‌هو توی دل آدم خالی می شود، درست مثل وقت هایی که حس می کند از یک ارتفاع هزار متری افتاده، این بار زیر پا تا چشم کار می‌کند آب است، آب سرد و عمیق و تاریک.


نه نفس بالا می آید نه دست کار می کند نه پا، نه به یاد می‌آورد که چطور باید دست و پایش را برای شنا کردن حرکت می‌داد.

بی هدف دست و پا می زند، دنبال چیزی می‌گردد که چنگ بزند و بالا برود و کمی نفس بکشد، بدتر پایین می‌رود و در این بین فقط یک سیم خاردار یا یک صخره، یا کمی لجن کف آب کافی است تا قدرت همین دست و پا زدن را هم بگیرد.

ریه ها پر از آب می‌شود، قلب یکی در میان میزند، دیگر هیچ چیز دیده نمی‌شود، احتمالا این آخرها فقط خدا را می‌خواند و بعد‌... .

همه جمع شده‌اند، آمبولانس هم آمده که اگر زنده پیدایش کردند سریع‌تر بشود، کاری برایش کرد، نجات غریق‌ها با جلیقه‌های نارنجی روی آب پیدا هستند و دنبال جسد باد کرده‌اش می‌گردند، احتمالا کسی چند ساعت زیر آب دوام نمی‌آورد.

خانواده اش شیون می کنند و اگر رهایشان کنی خودشان را پرت می کنند توی آب، شاید فکر می کنند اگر خودشان دنبال فرزندشان بگردند زودتر از نجات غریق ها پیدایش می کنند.

یعد یکی داد می‌زند، "اینجاست، بیایید"، همه نجات غریق ها می‌روند به همان سمت و بیرونش می‌کشند و چند نفری می‌رسانندش کنار آب.

مردم را کنار می‌زنند، یکی قفسه سینه‌اش را بالا پایین می‌کند، یکی تنفس مصنوعی می‌دهد، یکی گوشش را جلوی دهنش گرفته که ببیند اصلا صدای نفس کشیدن می‌آید؟

آمبولانس می‌رود و جوانی با پارچه‌ای سفید بر صورت در آن خوابیده، نه اولین جوان است و نه آخرین جوان، می‌رود که روزهای بعد که هوا گرم تر می‌شود باز بیاید و جنازه‌هایی که از آب بیرون کشیده شده را با خود ببرد.

هر روز می‌شنویم، مخصوصا وقتی هوا گرم تر است، از سدها و رودخانه‌ها و تالاب‌ها، از بچه کوچک تا همین پیرزنی که چند روز پیش در الوند قصرشیرین غرق شد و همین‌ها می‌شود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفری که آمارها می‌گویند در طی سال در آبهای آزاد ایران غرق می‌شوند.

یک نجات غریق که تا کنون صدها جسد را از آب های آزاد سراسر ایران بیرون کشیده معتقد است، در طی سال ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر در ایران در آبهای آزاد غرق می‌شوند و این رقم در سال‌های گذشته برای کرمانشاه ۳۰ نفر در سال بوده است.

بهمن پرورش با اشاره به اینکه با آغاز فصل گرما میزان غرق‌شدن‌ها افزایش می‌یابد، ادامه داد: در فصل بهار بیشترین آمار غرق شدن مربوط به رودخانه‌هاست که در این فصل خروشان هستند و همه چیز را با خود می‌برند.

وی یادآوری کرد: در تیر و مرداد ماه که آب رودخانه‌ها کم می‌شود، آمار بیشتر مربوط به غرق شدن در دریاچه پشت سدها‌ست.

به گفته این نجات غریق بسیاری از افرادی که در آبها غرق می‌شوند، شناگران ماهری هستند و غرق شدن دو قهرمان شنا در زمستان سال ۱۳۹۰ دلیلی بر این مدعا‌ست.

پرورش با تاکید بر اینکه افرادی که فکر می‌کنند شنا بلدند و به آب می‌زنند بیشتر در معرض خطر قرار دارند، یادآوری کرد: وقتی که فرد وارد عمق آب می‌شود، دچار اسپاسم عضلات شده و انرژی بدنش خالی می‌شود و همین امر مانع از شنا کردن او خواهد شد.

وی وجود سیم خاردار، صخره و ... در آب را نیز از دیگر عواملی دانست که ممکن است حرکت فرد را محدود کند و باعث صدمه دیدن و شکستگی استخوان شود.

این نجات غریق خاطرنشان کرد: شدت جریان آب هم گاهی مانع از شنا کردن می‌شود.

پروش با تایید این موضوع را هم تایید کرد که بسیاری از افرادی که در آب می‌افتند، در لحظات اول به دلیل ترس و وحشت سکته می‌کنند.

وی افزود: در بسیاری از موارد غرق شدن ناشی از شنا کردن در آب نیست، بلکه سر خوردن در آب نیز می‌تواند باعث غرق شدن شود و موردی که اخیرا در رودخانه "سیمره" استان لرستان رخ داد مربوط به دختر ۲۵ ساله‌ای بود که برای شستن پشم گوسفند کنار آب رفته بود و پایش سر خورده بود.

این نجات غریق تصریح کرد: در برخی موارد خانواده‌ها برای تفریح کنار آب می‌روند و از کودک خود غافل می‌شوند و کودک آنها در آب می‌افتد.

پرورش با اشاره به اینکه از زمان آغاز فعالیت خود تا کنون ۳۲ نفر را به صورت دو نفره از آب بیرون کشیده‌اند، گفت: در بسیاری از موارد وقتی فردی در آب می‌افتد همراهان برای نجات او خود را به آب می‌اندازند و هر دو غرق می‌شوند و موردی بوده که شش نفر از اعضای یک خانواده به همین دلیل با هم غرق شده‌اند.

وی معتقد است، نجات فرد غرق شده در توانایی همه کس نیست و اگر کسی با فرد غرق شده مواجه شد، باید شاخه درخت، طناب و یا یک شی شناور بر آب را برای او بفرستد تا بتواند با کمک آن خود را بیرون بکشد.

این نجات غریق اطلاع رسانی را مهم‌ترین اصل برای کاهش آمار غرق شدن در آب های آزاد دانست و از خانواده‌ها خواست در این فصل بیشتر مواظب جوانان و کودکان خود باشند.

به گفته پرورش، افراد باید همواره ۱۰ تا ۱۵ متر از حاشیه رودخانه‌ها دور باشند و به شناختی که از رودخانه دارند اتکا‌ نکنند، زیرا بسیاری از رودخانه‌ها به ظاهر آرام هستند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه غرق شدن در آب تنها مربوط به مردان نیست و مواردی هم از غرق شدن زنان وجود دارد، محدوده سنی اکثر غرق‌شدگان را ۱۸ تا ۲۵ سال خواند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج