۱۱۲۶۹۸۴
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

عراق را می‌بریم و صعود می‌کنیم

تیم‌ملی ایران اگر صعود می‌خواهد، باید قدرتمندانه عراق را شکست داده و با ۳ امتیاز این مسابقه به‌عنوان تیم صدرنشین راهی مرحله بعدی رقابت‌ها شود، این درحالی است که نتیجه تساوی اگرچه به‌معنای عدم صعود نیست، اما شانس‌های صعود را به‌مراتب کم کرده

فرهیختگان: تیم‌ملی فوتبال ایران در آخرین دیدار خود از دور برگشت رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی در یک دیدار سرنوشت‌ساز سه‌شنبه شب در منامه بحرین به مصاف عراق خواهد رفت. نتایج دور رفت رقابت‌ها و دو شکست پیاپی از بحرین و عراق باعث شد تا این دو تیم به‌عنوان حریفان سخت ایران مطرح شوند، هرچند ازلحاظ اسم و رسم هیچ‌گاه به پای قدرت‌های برتر آسیا نمی‌رسند، اما حساسیت کار به اندازه‌ای است که بعد از شکست بحرین در خانه حالا باید به عراقی‌ها به‌عنوان یک حریف قدرتمند و اصلی نگاه کرده و امیدوارانه در این دیدار چشم به ساق‌های شاگردان اسکوچیچ بدوزیم تا ضمن انتقام شکست دور رفت بدون اما و اگر و مقتدرانه به‌عنوان صدرنشین راهی دور نهایی مقدماتی جام‌جهانی شویم تا در آنجا تازه با قدرت‌های برتر فوتبال آسیا برای صعود به جام‌جهانی به مبارزه بپردازیم. در آستانه این دیدار مهم در گزارشی به آخرین وضعیت تیم‌ملی و حواشی حضور ملی‌پوشان در بحرین پرداخته و از نگاه آمار و ارقام نیز برخی اتفاقات را بررسی خواهیم کرد.

اسکوچیچ موفق‌ترین مربی ۳۰ سال اخیر

بررسی عملکرد ۶ بازی ابتدایی سرمربیان مختلف تیم‌ملی فوتبال ایران نشان می‌دهد دراگان اسکوچیچ، سرمربی کروات تیم‌ملی فوتبال ایران با ۶ پیروزی، موفق‌ترین کارنامه را در میان مربیان اخیر تیم‌ملی فوتبال ایران داشته است.

سرمربی فعلی ایران تا اینجای کار توانسته عملکرد بهتری نسبت‌به کارلوس کی‌روش داشته باشد و در ۶ بازی که سرمربی تیم‌ملی بود، موفق شده در همه رقابت‌ها نتیجه پیروزی کسب کند. ۳ پیروزی اول اسکوچیچ در رقابت‌های دوستانه مقابل ازبکستان، بوسنی و سوریه به ثمر رسید و ۳ پیروزی اخیر شاگردان اسکوچیچ در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی صورت گرفت. با این‌حال پرواضح است که هفتمین دیدار تیم‌ملی به اندازه‌ای مهم است که می‌تواند سرنوشت چندسال آینده فوتبال ایران را رقم بزند و اگر اسکوچیچ می‌خواهد برای همیشه در تاریخ فوتبال ایران نامش ماندگار شود، باید ۶ پیروزی گذشته را فراموش کرده و به مهم‌ترین برد با تیم‌ملی آن هم مقابل عراق بیندیشد.

نکته قابل‌توجه اینکه کی‌روش مطرح‌ترین سرمربی تاریخ تیم‌ملی فوتبال ایران که در دوره ۸ ساله خود لحظه‌های متفاوت و هیجان‌انگیزی برای فوتبال ایران به ارمغان آورد، در ۶ بازی اول خود به‌عنوان سرمربی بهترین عملکرد را بین سرمربی‌های دیگر تیم‌ملی داشت و ۵ برد و یک تساوی کسب کرد. کی‌روش در ۱۰۰ بازی، ۶۰ برد، ۲۷ تساوی و ۱۳ باخت به‌دست آورد و این درحالی است که علی پروین بدترین شروع را در تیم‌ملی در ۶ بازی اول داشته است. او در اولین تجربه‌اش به‌عنوان سرمربی‌ ایران، یمن جنوبی را ۲ بر صفر شکست داد و با سه تساوی مقابل تیم‌های گینه،‌ عراق و اوگاندا و دو شکست مقابل کویت و لهستان بدترین عملکرد در ۶ بازی اول از خودش برجای گذاشت. پروین در ۳۴ بازی که به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی روی نیمکت نشسته بود، ۱۵ برد، ۱۱ تساوی و ۸ شکست کسب کرد.

همه شانس‌های صعود

تیم‌ملی ایران اگر صعود می‌خواهد، باید قدرتمندانه عراق را شکست داده و با ۳ امتیاز این مسابقه به‌عنوان تیم صدرنشین راهی مرحله بعدی رقابت‌ها شود، این درحالی است که نتیجه تساوی اگرچه به‌معنای عدم صعود نیست، اما شانس‌های صعود را به‌مراتب کم کرده، با این‌حال درصورت تساوی ایران و عراق ۲ حالت از حالات زیر باید رخ دهد تا تیم‌ملی به‌عنوان تیم دوم صعود کند:

پیروزی کره‌جنوبی مقابل لبنان؛ کره‌جنوبی با تساوی هم صدرنشین می‌ماند. ایران از آنجاکه بعد از این دیدار به میدان می‌رود با اطلاع از نتیجه بازی کره‌جنوبی و لبنان به مصاف عراق می‌رود.

پیروزی یا تساوی استرالیا مقابل اردن؛ صعود استرالیا به‌عنوان صدرنشین قطعی شده و اردن چون بعد از ایران به میدان می‌رود، با اطلاع از نتیجه بازی ایران و عراق با استرالیا بازی می‌کند.

پیروزی عربستان مقابل ازبکستان؛ عربستان با تساوی هم صدرنشین می‌ماند و حتی درصورت شکست به‌عنوان تیم دوم صعود می‌کند. ازبکستان هم با اطلاع از نتیجه بازی ایران و عراق به مصاف عربستان می‌رود.

پیروزی ویتنام مقابل امارات؛ ویتنام با یک تساوی هم صدرنشین می‌ماند. درصورت تساوی بدون گل در این دیدار، تساوی یک بر یک به بالای ایران برابر عراق منجر به صعود ایران می‌شود.

درصورتی‌که فقط ۲ حالت از این حالات محقق شود، تیم‌ملی درصورت کسب تساوی نیز راهی مرحله بعد رقابت‌ها خواهد شد.

چرا فدراسیون دستگاه چاپ به بحرین برد؟

تیم‌ملی ایران جمعه‌شب مقابل کامبوج به میدان رفت و توانست دیدار برگشت برابر این تیم را با برتری قاطع ۱۰ بر صفر به پایان برساند. در پایان این بازی برخی رسانه‌ها با اشاره به تغییر شماره برخی از بازیکنان نسبت‌به دور رفت رقابت‌ها، از تخلف تیم‌ملی ایران در این بازی و احتمال ۳ بر صفر شدن نتیجه به سود کامبوج خبر دادند. برای مثال شماره۱۱ که پیش از این وحید امیری آن را مقابل هنگ‌کنگ و بحرین به تن می‌کرد، در بازی با کامبوج بر تن میلاد سرلک بود. این موضوع باعث شد شائبه تخلف فدراسیون و به‌دنبال آن سه بر صفر شدن بازی به سود کامبوج ایجاد شود. فدراسیون در توضیح این اتفاق و رد ادعای تخلف از سوی تیم‌ملی و سه بر صفر شدن بازی به سود رقبا نوشت: «شماره پیراهن‌ها بایستی از ۱ تا ۲۳ و به‌صورت پشت سر هم باشد. از آنجاکه به‌دلیل شیوع بیماری کرونا در ثبت اسامی بازیکنان طبق آخرین بخشنامه که ازسوی کنفدراسیون صادر شد، فدراسیون‌ها می‌توانستند ۲۸ بازیکن در لیست ثبت کنند، پس از مصدومیت وحید امیری، میلاد سرلک که پیش از این در لیست کلی ثبت شده بود به لیست بازیکنان تیم در منامه اضافه شد. اما از آنجاکه طبق قانون نباید شماره پیراهن‌ها از عدد ۲۳ بیشتر باشد، شماره امیری به وی اختصاص یافت.»

در این خصوص یکی از مسئولان همراه تیم‌ملی نیز به «فرهیختگان» گفت: «این موضوع اصلا جای نگرانی ندارد؛ چراکه ما طبق قانون عمل کردیم. ما نمی‌توانستیم از شماره ۲۳ به بعد را استفاده کنیم و باید همان شماره‌های قبلی استفاده می‌شد. اصلا ما به‌خاطر همین دستگاه چاپ را از ایران به‌همراه خود به بحرین آوردیم، چون پیش‌بینی کرده بودیم درصورتی‌که چنین مشکلاتی به‌وجود آمد بتوانیم در دقیقه ۹۰ لباس بازیکنان را عوض کرده و چاپ‌های لازم را روی آن بزنیم. به‌طور مثال امکان داشت سایز سرلک با امیری فرق داشته باشد و ما مجبور می‌شدیم یک سایز دیگر را برای سرلک استفاده کنیم و اگر پیراهن‌ها از قبل شماره خورده بود، مطمئنا از این جهت یعنی هماهنگی سایز بازیکنان با پیراهن آنها دچار مشکل می‌شدیم. درحال حاضر نیز دستورالعمل برگزاری رقابت‌ها وجود دارد و مطمئنا از این لحاظ مشکلی به‌وجود نخواهد آمد.»

امیدواری ملی‌پوشان: فقط صدرنشینی می‌خواهیم

بازیکنان تیم‌ملی به‌همراه کادر فنی و سایر همراهان این تیم با امیدواری زیادی کار را دنبال می‌کنند و این درحالی است که باوجود آنکه شانس‌های تیم‌ملی درصورت قرار گرفتن در رتبه دوم برای صعود همچنان محفوظ است، اما هیچ‌کدام از ملی‌پوشان و اعضای کادر فنی به این موضوع فکر نکرده و همه به‌دنبال صعود با صدرنشینی و برتری مقابل عراق هستند. نکته قابل‌توجه اینکه بعد از پیروزی مقابل بحرین تقریبا هیچ‌کس به محاسبه و حساب و کتاب در اردوی تیم‌ملی نپرداخته؛ چراکه همگان با این امیدواری که تیم‌ملی با برتری مقابل عراق و کسب سه امتیاز این دیدار می‌تواند به‌عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد بشود کار را دنبال می‌کنند. ازسوی دیگر کادر فنی اعتقاد دارد ذهنیت پیروزی باید در سر بازیکنان باشد تا این اتفاق بیفتد، وگرنه اگر ملی‌پوشان بخواهند در فضای حساب و کتاب درصورت کسب نتیجه مساوی بروند، مطمئنا این تیم‌ملی خواهد بود که ضرر خواهد کرد.

تیم‌ملی از روز اول سه فینال را برگزار کرده و از همان روز نخست همه حریفان را جدی گرفته است و حالا آخرین مصاف و حساس‌ترین آن مقابل عراق باقی مانده و همه امیدوار هستند این دیدار نیز با برتری به سود ملی‌پوشان به پایان رسیده تا کشورمان مقتدرانه به‌عنوان سرگروه راهی مرحله بعدی رقابت‌ها شود.

بازگشت تیم‌ملی به تنظیمات کارخانه

تیم‌ملی فوتبال ایران با ترکیبی تقریبا متفاوت مقابل کامبوج به میدان رفت و همان‌طور که قبلا نوشته بودیم اسکوچیچ با حفظ شاکله تیم به چند بازیکن جوان در این دیدار فرصت داده تا خودنمایی کنند، با این‌حال دیدار مقابل عراق به اندازه‌ای مهم است که تیم‌ملی فوتبال ایران به حالت کارخانه بازمی‌گردد و سرمربی تیم‌ملی یک بار دیگر از تمام موجودی خود و نفرات اصلی در این دیدار استفاده خواهد کرد. بعد از استراحت ۹۰ دقیقه‌ای به سردار آزمون مطمئنا این بازیکن یک بار دیگر در دیدار مقابل عراق و در ترکیب اصلی قرار گرفته و تیم‌ملی کشورمان را در مسابقه سه‌شنبه شب همراهی خواهد کرد.

قایدی در محاصره پرسپولیسی‌ها

اگرچه در این مدت و در کری‌‌خوانی‌های بین هواداران استقلال و پرسپولیس با محوریت تیم‌ملی برخی مسائل به چشم می‌خورد که خیلی در آن نگاه ملی وجود ندارد، اما از اردوی تیم‌ملی خبر می‌رسد که به هیچ‌وجه بین بازیکنان نگاه رنگی آبی و قرمز دیده نمی‌شود، تا جایی‌که طبق شنیده‌ها مهدی قایدی که گفته می‌شود با محمدحسین کنعانی‌زادگان هم‌اتاق است، در مواقع دیگر نیز اوقات خود را با سایر پرسپولیسی‌های اردوی تیم‌ملی سپری می‌کند. او علاوه‌بر اینکه در این مدت یک رفیق صمیمی به‌نام سردار آزمون پیدا کرده، با سایر پرسپولیسی‌ها نیز حسابی دم‌خور شده و رفاقت و روابط صمیمانه بازیکنان استقلال و پرسپولیس در نوع خود بسیار جالب‌توجه است تا این امر ثابت شود که نگاه رنگی فقط بین هواداران وجود داشته و در اردوی تیم‌ملی خبری از رنگ‌ها نیست.

اسکوچیچ پاسخ کاتانچ را می‌دهد؟

«ایران با فرصت گلزنی هنگ‌کنگ را شکست نداد، بلکه با اتفاق‌هایی برنده بازی شد.» این جمله عجیبی است که سرکو کاتانچ، سرمربی عراق پس از بازی مقابل هنگ‌کنگ به زبان آورد و همین جمله واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به‌دنبال داشت. کاتانچ که احتمالا تصور این را نمی‌کرد ایران با ۱۶ گل زده و ۹ امتیاز این ۳ بازی را سپری کند، حالا با این جملات اسکوچیچ را به یک نبرد رسانه‌ای فراخوانده است.

نکته قابل‌توجه اینکه از اردوی تیم‌ملی در بحرین خبر می‌رسد که اسکوچیچ برنامه‌ای برای پاسخ دادن به اظهارات سرمربی عراق نداشته و بیشتر به‌دنبال آن است که با تمرکز و برنامه‌ریزی مناسب و تمرینات آماده‌سازی مطلوب برای ملی‌پوشان بتواند در زمین حرف‌هایش را مقابل سرمربی مطرح عراق که مدت‌ها است هدایت تیم‌ملی این کشور را برعهده دارد، بزند. اسکوچیچ که در بازی با بحرین و مواجهه با خبرنگار بحرینی، نشان داد که در این موضوع تبحر خاصی دارد، عقیده دارد این موضوع فقط تمرکز او را برهم زده و شنیده می‌شود که صحبت‌‌های کاتانچ برایش اهمیتی ندارد. هرچند می‌توان این انتظار را داشت که درصورت برتری مقابل عراق در کنفرانس خبری بعد از بازی سرمربی کشورمان پاسخ لازم را به سرمربی عراق بدهد.

البته این راه یعنی کری خواندن و حرف‌های مرتبط با تیم‌ملی ایران ازسوی سرمربیان حریفان تیم‌ملی در زمان کارلوس کی‌روش حسابی جواب می‌داد، چراکه سرمربی پرتغالی سابق تیم‌ملی ثابت کرده بود که زیر بار حرف‌های نامربوط به تیم‌ملی ایران نرفته و به موازات آماده‌سازی تیم‌ملی درکنار آن سعی می‌کرد ازلحاظ حواشی و مسائل روانی اظهارات سرمربیان حریف را هم بی‌جواب نگذارد، با این‌حال کنفرانس خبری فردا دوشنبه قبل از بازی مقابل عراق نشان می‌دهد که آیا سرمربی کروات تیم‌ملی کشورمان از راه و روش کی‌روش پیروی خواهد کرد یا خیر، هرچند طبق شنیده‌ها این امر کمی بعید به‌نظر می‌رسد.

عراق زیر ذره‌بین مربیان تیم‌ملی

کادر فنی تیم‌ملی فوتبال ایران به‌شدت عراق را زیر نظر گرفته و طبق شنیده‌ها به‌جز تایم‌های غذا خوردن و تمرینات آماده‌سازی در سایر مواقع کادر فنی و آنالیزورهای تیم‌ملی عراق را زیر نظر دارند و به تماشای فیلم‌های این تیم در سه دیدار اخیر و بازی‌های دوستانه قبلی آن مشغول بوده و خیلی با دقت و وسواس خاصی حریف را مورد بررسی قرار می‌دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج