جاباما
۱۱۲۸۹۱۷
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

کنکور و مصائب تمام نشدنی کرونا

تا ۲روز دیگر تیر ‌ماه پررونق کنکورهای مختلف آموزشی آغاز می‌شود. ۱۵آزمون مختلف تا نیمه ‌ماه آینده در کشور برگزار خواهد شد و نزدیک به ۲میلیون داوطلب در سطوح متفاوت تحصیلی و علمی در آزمون‌های جداگانه به رقابت خواهند پرداخت.

همشهری: تا ۲روز دیگر تیر ‌ماه پررونق کنکورهای مختلف آموزشی آغاز می‌شود. ۱۵آزمون مختلف تا نیمه ‌ماه آینده در کشور برگزار خواهد شد و نزدیک به ۲میلیون داوطلب در سطوح متفاوت تحصیلی و علمی در آزمون‌های جداگانه به رقابت خواهند پرداخت.

آزمون‌هایی که شرکت‌کنندگان آن از همین الان نگران شیوع بیماری کرونا و ابتلا به آن هستند، مخصوصا که وزارت بهداشت از هفته‌های قبل اعلام کرده که احتمال بروز موج پنجم این بیماری بعد از انتخابات وجود دارد و نسبت به این موضوع هشدار داده است.

چراغ ۳ آزمون اول را داوطلبان دکتری تخصصی علوم پزشکی و بهداشت، دندانپزشکی و داروسازی(Ph.D) در روزهای پنجم، ششم و هفتم تیر۱۴۰۰ در سراسر کشور روشن خواهند کرد. طبق اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی زمان این آزمون‌ها قطعی است و تغییری پیدا نخواهد کرد.

کنکور و مصائب تمام نشدنی کرونا

چهارمین آزمون را داوطلبان دستیاری پزشکی در روز هشتم تیر خواهند داد، چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار رشته‌های تخصصی بالینی پزشکی ابتدا قرار بود در اسفند۱۳۹۹ برگزار شود، پس از تعویق مقرر شد در فروردین۱۴۰۰ برگزار کنند آن را که این تاریخ هم لغو و درنهایت قرار شد این آزمون در ۸تیر۱۴۰۰ برگزار شود. آزمون ارتقای دستیاران دندانپزشکی و آزمون کتبی پذیرش دوره‌های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) هم پنجمین آزمونی است که توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌صورت همزمان، دهم تیر۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

به‌گزارش مهر، همچنین معاونت آموزشی وزارت بهداشت با رد شایعات مربوط به‌تعویق آزمون ارتقا به‌دلیل تأثیر و اهمیت آن طی کردن دوران دستیاری پزشکی تأکید کرد آزمون ارتقا و گواهینامه تخصصی پزشکی بالینی (توسط دانشگاه‌های مجری) در روزهای هفدهم، هجدهم و نوزدهم تیر۱۴۰۰ در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار خواهد شد.

اما مهم‌ترین و پرچالش‌ترین آزمون‌ها برای کنکور سراسری۱۴۰۰ در 5گروه آزمایشی هنر، علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی، علوم تجربی و زبان‌های خارجی است که در روزهای ۹ تا ۱۲تیرماه برگزار می‌شود. به این ترتیب که کنکور گروه آزمایشی هنر در صبح روز چهارشنبه نهم تیر، کنکور گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در صبح روز پنجشنبه دهم تیر، کنکور گروه آزمایشی علوم انسانی در صبح روز پنجشنبه دهم تیر، کنکور گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح روز جمعه یازدهم تیر و کنکور گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در صبح روز شنبه دوازدهم تیر برگزار خواهند شد. تعداد داوطلبان کنکور سراسری کارشناسی یک میلیون و 366هزارو369نفر است.

آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی نیز آخرین آزمون در تیرماه است که در روز ۳۱تیر و اول مرداد۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

داوطلبان نگران ‌

اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا و رئیس سازمان سنجش کشور تا به امروز تأکید داشته‌اند که زمان هیچ‌یک از این آزمون‌ها تغییر پیدا نمی‌کند و همه آنها در زمان مقرر برگزار می‌شوند. همین مسئله باعث نگرانی و دلهره بخشی از داوطلبان به‌خصوص در آزمون سراسری دانشگاه‌ها شده است. کسانی که بیشتر آنها را دانش‌آموزان پایه دوازدهم تشکیل می‌دهند که تا سه‌شنبه هفته پیش درگیر امتحانات نهایی بودند.

سمیرا وفایی، دانش‌آموز رشته ریاضی فیزیک است که باید 2هفته آینده در کنکور این رشته شرکت کند، او به همشهری می‌گوید: رفتار ویروس کرونا به‌گونه‌ای است که نباید مسئولان سازمان سنجش و ستاد ملی مبارزه با کرونا با قاطعیت زمان برگزاری آزمون را اعلام می‌کردند؛ «رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اواسط اردیبهشت در گفت‌وگوی کلاب‌هاوس گفت که ممکن است 2هفته بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها، با یک جهش نسبی کرونا مواجه شویم و این خطرناک است. خب اگر این اتفاق بیفتد، با زمان برگزاری کنکور سراسری یکی خواهد شد و جان تعداد زیادی از افراد به خطر می‌افتد. بهتر نبود درصدی احتمال می‌دادند که اگر تعداد مبتلایان افزایش پیدا کرد، کنکور را به‌تعویق بیندازند؟»

او افزود: «در زمان امتحانات هم تعدادی از بچه‌ها در هر مدرسه کرونا داشتند که در اتاق جداگانه امتحان می‌دادند اما به هر حال این موضوع نشان می‌دهد که اوضاع خوب نیست. همه اینها ما را نگران می‌کند و به همین‌خاطر می‌گوییم که اگر کرونا در 2هفته آینده افزایش پیدا کرد باید کنکور را به‌تعویق انداخت.»

نقش شوراهای دانش‌آموزی نادیده گرفته شد

تعداد داوطلبانی که خواهان به‌تعویق انداختن کنکور هستند، کم نیست. آنها پرسش‌ها و دغدغه‌های زیادی دارند که مسئولان برگزاری کنکور آن را پاسخ نداده‌اند. گلایه دارند که حتی یک تریبون هم به نمایندگان دانش‌آموزان داده نشده تا با مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا صحبت کنند. حسین شقاقی، دانش‌آموز پایه دوازدهم که عضو شورای دانش‌آموزی مدرسه نیز هست، در این‌باره به همشهری گفت: «اگر مسئولان می‌گویند که صدای جوانان را می‌شنوند، چرا اجازه ندادند که ما از طریق مجلس دانش‌آموزی یا شوراهای مدرسه در یکی از جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا شرکت کنیم و دغدغه آن گروهی را که نگران شرکت در کنکور یا امتحان نهایی هستند مطرح کنیم؟

آیا نفس شکل‌گیری شورای مدرسه و مجلس دانش‌آموزی این نبود که شما صدای نوجوانان را هم بشنوید؟ هدف فقط نمایش یک مجلس و صدها شورا در مدارس بود، دغدغه‌های ما مهم نیست؟»

او افزود: «بسیاری از دانش‌آموزان در مدارس مختلف اعتراض دارند که صدای آنها را با برچسب تنبل‌ها، فراری از امتحان، درس‌نخوان، نسل بی‌سواد و... خاموش می‌کنند و می‌گویند کسانی دنبال تعویق کنکور و امتحانات هستند که درس نخوانده‌اند و دنبال فرصت سوزی‌اند. این صحبت‌ها درست است؟ چرا فکر می‌کنید کسی که معدل امتحانات دی ماهش 19 شده یا 17 شده تنبل است؟ گروهی از ما نگران کرونا هستیم. کابوس کنکور و کرونا همزمان اذیتمان می‌کند. اینکه والدینمان را دچار کنیم و آنها را از دست بدهیم.»

اعتراضات داوطلبان کنکور سراسری در فضای مجازی پررنگ‌تر از رسانه‌های رسمی است و تلاش می‌کنند که حرف‌هایشان را آنجا بزنند اما می‌گویند تا به حال به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. فتانه علویان، کارشناس کنکور و معلم فیزیک در این‌باره به همشهری گفت: «‌ای کاش مسئولان دولتی به‌خصوص در آموزش و پرورش درباره چالش پیش آمده در بحث امتحانات و کنکور نگاه صرفا بوروکراسی نداشتند و نقدها و اعتراضات دانش‌آموزان را می‌شنیدند.

مثلا اعلام می‌کردند که نمایندگان مجلس دانش‌آموزی در این‌باره جلسه فوری بگذارند و تصمیم بگیرند و بعد از تصویب در بین خودشان، 3نفر از آنها به ستاد ملی مبارزه با کرونا بیاید و نظر نهایی را اعلام کند. شاید به این شکل فرایند اقناع‌سازی‌ این معترضان هم راحت‌تر و بهتر صورت می‌گرفت. »

وزارت علوم: کنکور به موقع و با حفظ پروتکل‌ها برگزار می شود

اما مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش همچنان روی مواضع خود مصمم هستند و می‌گویند که بنا به‌تعویق کنکور ندارند. منصور غلامی، وزیر علوم درخصوص امکان تعویق آزمون‌های ارشد و سراسری به‌دلیل شیوع کرونا ویروس به ایسنا گفته: تمامی برنامه‌های ما تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کروناست و طبق قانون وظیفه داریم برنامه‌های اجرایی خودمان را انجام بدهیم. بر این اساس آزمون‌های پیش رو اعم از آزمون کارشناسی ارشد و کنکور سراسری به‌موقع برگزار خواهند شد.

او در ادامه تصریح کرد: تنها زمانی آزمون‌های ملی ما لغو خواهند شد که ستاد ملی مقابله با کرونا دستوری برای این اقدام صادر کند. حتی سال گذشته نیز احتمال برگزاری کنکور در موعد مقرر ۵۰درصد بود ولی خوشبختانه این آزمون در همان تاریخ اعلام شده، برگزار شد و هیچ نگرانی‌ای هم پیش نیامد.

برای امسال نیز فکر می‌کنم اگر ستاد ملی مقابله با کرونا الزامی برای توقف برگزاری آزمون‌ها ایجاد نکند ما این آزمون‌ها را به‌خوبی برگزار خواهیم کرد و مراقب سلامت داوطلبان نیز هستیم. غلامی تأکید کرد: آزمون‌های ما در فضا و فاصله‌های مشخصی برگزار می‌شود. ضمن اینکه ما تجربه خوبی از برگزاری این آزمون‌ها در سال گذشته نیز داریم و هیچ نگرانی‌ای برای برگزاری سالم آزمون‌های ارشد و سراسری نداریم و امیدواریم شرایط طوری نباشد که ستاد کرونا مانع از برگزاری این آزمون‌ها شود.

سازمان سنجش نقشی در تعویق زمان کنکور ندارد

فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تا‌کنون هیچ برنامه‌ای برای تعویق آزمون‌های پیش‌رو ازجمله کنکور به این سازمان اعلام نشده است، تأکید کرد: سازمان سنجش آموزش کشور صرفا سازمانی اجرایی است و موظف است طبق برنامه زمانی اعلام شده آزمون‌های خود را برگزار کند. بنابراین متولی تعویق آزمون‌ها ما نیستیم و ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه تصمیم‌گیرنده است.

طبق آخرین نامه ابلاغی از سوی این ستاد آزمون سراسری در روزهای چهارشنبه۹، پنجشنبه۱۰، جمعه۱۱ و شنبه۱۲ تیر‌ماه سال۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز این سازمان نقشی در تعویق زمان برگزاری آزمون‌ها نداشت و امسال نیز هر زمانی ابلاغی برای تعویق زمان آزمون‌های ملی داشته باشیم به داوطلبان اعلام خواهیم کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج