جاباما
۱۱۲۹۴۴۷
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

توصیه یک پیشکسوت به شاگردان فرهاد مجیدی

جواد زرینچه گفت: مربیان زحمت‌کشی در فوتبال ما تلاش می‌کنند و بسیاری از آنها در عرصه پایه مشغول هستند ولی واقعیت امر این است که فوتبال ایران به لحاظ کار تیمی همچنان ضعف دارد و بیشتر اتفاقات ارزشمند بر پایه خلاقیت‌ها و قدرت بدنی بازیکنان رقم می‌خورد.

خبرورزشی: سالها از زمان برگزاری جدال ایران و آمریکا می‌گذرد ولی هنوز هم آخرین روز بهار برایمان حکایت دیگری دارد. رویارویی آمریکا در جام جهانی فرانسه؛ مسابقه‌ای در ۳۱ خرداد سال ۷۷ که برای همه ما خاطره‌ای فراموش نشدنی رقم زد. اولین پیروزی ایران در تاریخ برگزاری جام‌های جهانی. بردی که رسانه‌های بزرگ جهان با عنوان "پیروزی قرن "از آن یاد می‌کنند. سالگرد همین اتفاق شیرین و البته مشکلات تلخ مدیریتی استقلال موجب شد سراغ جواد زرینچه برویم. کاپیتان اسبق آبی‌پوشان که در مسابقه با آمریکا یکی از بازیکنان فیکس ایران بود و پاس فوق‌العاده‌ای به حمید استیلی داد تا او هم با یک ضربه سر فراموش‌نشدنی زننده "گل قرن "لقب بگیرد. قطعاً صحبت کردن با زرینچه پیرامون اتفاقات آن بازی و شرایط کنونی استقلال جذاب است. با هم مصاحبه اختصاصی زرینچه را می‌خوانیم :

شرایط ویژه

در میان تیم‌های راه یافته به جام جهانی ۱۹۹، ایران به معنای واقعی کلمه شرایط ویژه‌ای در فرانسه داشت. با آمریکا همگروه شده بودیم و کاملاً بدیهی بود که تمام دنیا به این مسابقه چشم داشته باشند. یک عده هم تلاش می‌کردند تا مسابقه را سیاسی کنند ولی واقعیت امر این بود که برای کادر فنی و بازیکنان، مسئله یک رویداد ورزشی تلقی می‌شد. یک رویداد ورزشی بسیار مهم. فقط بحث آمریکا نبود، بدون شک ما هر تیمی را که در آن مسابقات می‌بردیم، مردم فوق‌العاده خوشحال می‌شدند ولی حکایت حساسیت این مسابقه را نمی‌توان کتمان کرد. واقعاً خوشحالم که با وجود تمام مشکلات، توانستیم مسابقه را ببریم و اولین پیروزی تاریخ ایران در جام جهانی را جشن بگیریم. همه ارکان تیم ملی برای این موفقیت تلاش کردند ولی دعاهای مردم نقش بسیار مهمی داشت. خوشحالم که با وجود گذشت ۲۲ سال، هنوز مسابقه در یاد هموطنانم باقی مانده است.

مهم‌ترین پاس زندگی

مربیان زحمت‌کشی در فوتبال ما تلاش می‌کنند و بسیاری از آنها در عرصه پایه مشغول هستند ولی واقعیت امر این است که فوتبال ایران به لحاظ کار تیمی همچنان ضعف دارد و بیشتر اتفاقات ارزشمند بر پایه خلاقیت‌ها و قدرت بدنی بازیکنان رقم می‌خورد. این مسئله را از زمانی که خودم در تیم ملی بازی می‌کردم، دیده ام. در مورد آن‌ پاس به حمید استیلی هم حکایت همین است. من به واسطه اینکه سال‌ها در تیم ملی و استقلال از آن نقطه زمین به درون محوطه جریمه سانتر کرده بودم، ذهنم نسبت به چنین کاری آشنا بود و حمید استیلی عزیز هم هنگام ارسال توپ دقیقاً در منطقه جای‌گیری مهاجمان قرار داشت و با آن ضربه سر توانست گل اول ایران را به ثمر رساند. یک گل فوق‌العاده زیبا، ارزشمند و روحیه بخش. به جرات می‌توانم بگویم مهم‌ترین پاس زندگی‌ام را به استیلی دادم و فوق‌العاده خوشحالم که در خاطره‌ها ماندگار شده است.

بی‌تجربگی

مهم‌ترین مشکل ما در جام جهانی فرانسه، بی‌تجربگی بود. همه ما در عرصه رقابت‌های بین‌المللی بی‌تجربه و یا کم تجربه بودیم. از کادر فنی گرفته تا بازیکنان. آقای طالبی، دکتر ذوالفقارنسب، آقای اکبر مالکی و ... همه زحمت کشیدند. بازیکنان هم به معنای واقعی کلمه از جان مایه گذاشتند ولی عنصر تجربه خیلی مهم است. اگر تجربه بیشتری داشتیم، قطعاً می‌توانستیم از یوگسلاوی و آلمان هم امتیاز بگیریم. فراموش نکنید ما در فرانسه موفق به شکست آمریکا شدیم ولی انصافاً از نظر فنی بهترین بازی خود ما را مقابل یوگسلاوی انجام دادیم.

باورنکردنی

وقتی یاد بازی با آمریکا و جام جهانی ۱۹۹۸ می‌افتم، ناخودآگاه ذهنم سراغ مهرداد میناوند عزیز می‌رود. واقعاً هنوز هم باور کردنی نیست که این همبازی ارزشمند و خوب دیگر در جمع ما حضور ندارد. واقعاً تلخ است. مهرداد هم در بازی با آمریکا فیکس بود. روحش شاد .

حفظ اسکوچیچ

در مورد شرایط کنونی تیم ملی باید برخی مسائل را به‌طور کامل درک کنیم. قبول دارم که فوتبال ایران به مراتب بالاتر از بحرین و عراق است ولی فراموش نکنیم همین دو تیم در دور رفت چه دردسر بزرگی برای ایران ایجاد کردند و حتی به نوعی باعث ناامیدی برخی از فوتبالی‌ها شده بودند اما بچه‌های تیم ملی تمام آن ناامیدی ها را به امید بدل کردند و حالا همچنان در گردونه رقابت‌های انتخابی جام جهانی هستیم. به هر حال نمی‌توان نقش سرمربی جدید تیم ملی را در این موفقیت آن کار کرد. به نظرم در این شرایط نمی‌شود کسی را بهتر از اسکوچیچ پیدا کنیم. امیدوارم با تلاش کادر فنی و زحمت همه بازیکنان، بتوانیم دوباره راهی جام جهانی شویم.

آینده قایدی

در تابستان سال ۹۸ وقتی سرپرست استقلال شدم، به اعتقاد ویژه‌ای به مهدی قایدی داشتم و آقای استراماچونی هم همین نگاه را داشت. همه شاهد بودند مهدی در نیم فصل اول فصل ۹۸ - ۹۹ چقدر خوب بازی کرد و به‌ معنای واقعی کلمه اوج گرفت. الان هم خیلی خوشحالم که این بچه را در تیم ملی می‌بینم. به نظرم قایدی توانایی فوق‌العاده بیشتر از این را دارد و می‌تواند به مراتب بهتر هم ظاهر شود البته به شرطی که مراقب بدن خودش باشد. قایدی می‌تواند حتی به تیم‌های اروپایی هم برسد.

هوشیاری بازیکنان و مربیان

دود آتش اختلاف میان مدیران استقلال فقط به چشم کادر فنی، بازیکنان و در نهایت هواداران این تیم می‌رود. مربیان و بازیکنان استقلال در این شرایط باید فوق‌العاده هوشیار باشند و فریب نخورند. به هیچ عنوان نباید در این وضعیت گول بخورند. باید مقتدرانه مسابقات باقی مانده را برگزار کنند و با کسب نتایج مطلوب به هواداران ثابت کنند که با وجود همه مشکلات، پشت تیم را خالی نکردند. کاملاً متوجه هستم که مشکلات زیادی دارند چون خودم سال‌ها در استقلال بوده‌ام ولی با وجود همه این دغدغه‌ها، به همه آنها توصیه می‌کنم قاطعانه بازی کنند و با کسب نتایج ارزشمند توانایی‌های خود را یکبار دیگر اثبات کند.

لیگ برتر و جام حذفی

استقلال باید از حاشیه‌ها دور شود. لیگ برتر دوباره آغاز شده و جام حذفی نیز به زودی از راه می‌رسد. اگر استقلال خودش به خودش آسیب نزند، بدون شک در جام حذفی و ادامه رقابت‌های لیگ مدعی جدی خواهد بود. در کنار این موارد، فراموش نکنیم بازی با الهلال هم به زودی از راه می‌رسد و لیگ قهرمانان آسیا نیز اهمیت فوق‌العاده زیادی برای همه دارد.

مدیران انتصابی

تا وقتی مدیران انتصابی در استقلال باشند، داستان به همین شکل است. امیدوارم در آینده و با توجه به تغییراتی که صورت می‌گیرد، شاهد تحولات مثبت مدیریتی در استقلال باشیم. امیدوارم مدیرانی بالای سر این باشگاه بیایند که به‌معنای واقعی کلمه توانایی حل مشکلات استقلال را داشته باشند چون هواداران واقعاً از آنها توقع دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج