جاباما
۱۱۲۹۵۲۰
۴ نظر
۵۰۰۷
۴ نظر
۵۰۰۷
پ

عراقچی: به ایستگاه آخر مذاکرات نزدیک شده‌ایم

رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین با بیان اینکه همانطور که بارها عرض کرده‌ام ما در این مذاکرات تحقق اهداف و منافع ملی را دنبال می‌کنیم، گفت: برای آقای روحانی و رئیسی نیز آن چه که مهم است این است که منافع ملی تامین شود.

ایسنا: رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین با بیان اینکه همانطور که بارها عرض کرده‌ام ما در این مذاکرات تحقق اهداف و منافع ملی را دنبال می‌کنیم، گفت: برای آقای روحانی و رئیسی نیز آن چه که مهم است این است که منافع ملی تامین شود.

سیدعباس عراقچی بعدازظهر یکشنبه پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در ششمین دور مذاکرات وین اظهار کرد: دور ششم مذاکرات ششم وین امروز با برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام به کار خود خاتمه داد. در این جلسه از مجموع مذاکرات فشرده‌ای که در هفت، هشت روز گذشته صورت گرفته یک جمع‌بندی ارائه شد. همه هیات‌ها اذعان داشتند که پیشرفت نسبتاً خوبی صورت گرفته است و همه به جدیت خود بر ادامه این مسیر و رسیدن به یک توافق تاکید داشتند.

وی ادامه داد: همه این را قبول دارند که برخی مسائل کلیدی است که باید توسط مراجع تصمیم‌گیر در کشورها مورد تصمیم‌گیری واقع شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: پیشرفت مذاکرات در این دور نسبتا خوب بوده از جهت اینکه متن به مقدار زیادی آماده است و آن مقداری هم که آماده نیست حداقل یک وضعیت کاملا مشخص دارد و یک تصویری از اختلافات نشان می‌دهد و اینکه در چه مرحله‌ای هستیم. این موضوع حتما می‌تواند به تصمیم‌گیران جهت اتخاذ تصمیم درست کمک کند.

عراقچی با بیان اینکه می‌توانیم بگوییم مسیر زیادی را تا الان آمده‌ایم و به اواخر کار نزدیک شده‌ایم، اظهار کرد: همانطور که پیش از این گفتم مسیر باقیمانده مسیر ساده‌ای نخواهد بود ولی من امیدوار هستم و فکر می‌کنم اگر طرف‌های مقابل بتوانند تصمیمات خود را بگیرند ما انشاءالله می‌توانیم به یک توافق برسیم که مورد خواست ما بوده و مطلوب ما خواهد بود.

عراقچی: به ایستگاه آخر مذاکرات نزدیک شده‌ایم

عراقچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه مواضع ما (ایران) از ابتدای مذاکرات تا الان هیچ تغییری پیدا نکرده است، گفت: ما خواهان رفع همه تحریم‌های آمریکا هستیم. همینطور راستی‌آزمایی آنها و سپس بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که به نظر وی وزن مسائل حل نشده سنگین‌تر است یا وزن مسائل حل شده، تصریح کرد: تعابیر مختلفی ممکن است هر کسی داشته باشد ولی به نظر من وزن مسائل حل شده بیشتر است.

معاون سیاسی وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که پنجشنبه هفته آینده مدت توافق یک ماهه ایران و آژانس به اتمام می‌رسد و آیا شما در جریان دیداری که روز جمعه با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتید، در این ارتباط رایزنی و مذاکراتی کرده‌اید، تصریح کرد: گفت‌وگویی که با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتم بسیار جامع بود. همین موضوع را نیز دربر می‌گرفت. همچنین در مورد موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس که باید مورد حل و فصل قرار بگیرد و همینطور نحوه کمک آژانس به پیشرفت این مذاکرات صحبت کردیم. برخی جاها بعضی نکات فنی وجود دارد که توضیحات کارشناسی آژانس می‌تواند راهگشا باشد. همینطور در مورد وظایفی که بعد از رسیدن به یک توافق احتمالی آژانس باید ایفا کند نیز صحبت کردیم.

عراقچی تصریح کرد: همانطور که اشاره کردم ملاقات جامع و بسیار خوبی بود. درخصوص موضوعی که شما سوال کردید بحث شد؛ به هر حال این موضوع مهمی است که در تهران در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد و من هیچ قضاوتی در این خصوص ندارم.

رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال می‌دهید که دور آینده مذاکرات وین دور آخر مذاکرات باشد، افزود: واقعا نمی‌شود گفت که آیا دور آینده، دور پایانی خواهد بود یا نه. ولی من امیدوارم که چنین باشد و اگر طرف‌های مقابل ما بتوانند تصمیمات خود را بگیرند از نظر من دور آینده دور پایانی خواهد بود با این حال فکر می‌کنم که دور سختی نیز خواهد بود.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که برخی از رسانه‌ها نوشته‌اند که ایران در این مذاکرات درخواست ضمانت کتبی از آمریکا کرده است تا این کشور به مانند دوران ترامپ از برجام خارج نشود، اظهار کرد: طبیعی است که یکی از مباحث جدی ما در این دوره از مذاکرات ایجاد اطمینان نسبت به عدم تکرار آن چیزی است که دولت قبلی آمریکا نسبت به برجام انجام داده است.

ما در این خصوص نیازمند این هستیم که به تضمین‌هایی برسیم که به ما اطمینان بدهد که آنچه که دولت گذشته آمریکا انجام داده از جمله اعمال مجدد تحریم‌ها و خروج از برجام، مجدداً رخ نخواهد داد. این خواسته طبیعی ماست و طبعاً بدون اینکه چنین تضمینی ارائه شود بازگشت به برجام برای ما مقدور نیست و این یکی از مباحث جدی ما در مذاکرات بوده است. به جاهایی در این خصوص رسیده‌ایم ولی این موضوع از جمله مواردی است که باید بیشتر روی آن کار کنیم.

عراقچی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شما احتمال می‌دهید که توافق نهایی در دولت آقای روحانی حاصل شود و یا اینکه در دولت جدید به ریاست‌جمهوری آقای رئیسی، گفت: همانطور که بارها عرض کرده‌ام در این مذاکرات ما اهداف و منافع ملی ایران را دنبال می‌کنیم و برای آقایان روحانی و رئیسی نیز آنچه که مهم است این است که این منافع تامین شود. البته حتما اینکه ما هر چه زودتر به توافق برسیم بهتر است بخاطر اینکه آثار رفع تحریم‌ها هر چه زودتر خود را نشان دهد.

وی در این زمینه ادامه داد: ولی ما وقتی توافق خواهیم کرد که به خواسته‌های ملی و منافع ملی‌مان رسیده باشیم. مواضع اصولی و قطعی نظام محقق شده باشد. طبیعتا امیدوار هستیم که در همین دولت انجام شود و هرچه زودتر این اتفاق بیفتد ولی این ملاک ما برای رسیدن به توافق نیست. ملاک ما، رسیدن به یک توافق خوب است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      اومیدواریم

    • بدون نام

      انشاالله

    • کیانوش برره

      وزنش چند مثقاله؟

    • بدون نام

      به فروختن مملکت نزدیک شدیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج