۱۱۲۹۵۸۴
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

دو حکم برای مدعیان طب موسوم به اسلامی

پس از حکم دادگاه ویژه روحانیت درباره یک مدعی طب اسلامی، اکنون سازمان نظام پزشکی نیز با صدور رایی یک پزشک فعال در این طب را به مدت یک سال از طبابت محروم کرد

خراسان: مطالبه بخشی از افکار عمومی، نخبگانی و حوزوی، ابراز نگرانی وزارت بهداشت و چهره‌های برجسته جامعه پزشکی، در بخش‌های قانونی و سازمان‌های رسمی منجر به صدور حکم برای بخشی از کسانی شده است که به عنوان داعیه‌داران طب موسوم به «طب اسلامی» فعالیت می‌کنند. طبی که طبق دیدگاه صریح مراجع عظام تقلید، در مبانی اسلامی مورد تایید نیست.

رای جدید هیئت عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی

روز گذشته بود که سازمان نظام پزشکی کشور با انتشار خبری رسمی اعلام کرد: «حسین روازاده معروف به حکیم روازاده بر اساس رای هیئت عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی به یک‌سال محرومیت از اشتغال به حرفه پزشکی و وابسته در کل کشور محکوم شد». سازمان نظام پزشکی علاوه بر انتشار تصویری از رای قطعی صادرشده برای نامبرده، نامه‌ای هم به معاون درمان وزیر بهداشت ارسال و در آن قید کرده است: «خواهشمند است دستور فرمایید رأی مذکور از تاریخ ۰۱/۰۴/۱۴۰۰ ازطریق دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور و سازمان‌های بیمه‌گر مورد اقدام قرار بگیرد».

رویکرد قضایی طی سال‌های اخیر

از حدود دو سال قبل و با آتش زدن کتاب «هاریسون» توسط «عباس تبریزیان» به عنوان یکی از مدعیان طب اسلامی، واکنش‌ها به این حوزه جدی‌تر شد. علاوه بر وزارت بهداشت و برخی نهادها و مجموعه‌های علمی و دانشگاه، چهره‌های شاخصی همچون دکتر «علیرضا مرندی» رئیس فرهنگستان علوم پزشکی هم برخورد قاطع با مدعیان این طب را خواستار شده‌اند و خروجی‌اش این‌که، تبریزیان حالا در دادگاه روحانیت حکم دارد و به گفته قائم‌مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی، وجود همین حکم سبب خروج نامبرده از کشور شده است. علاوه بر آن انتشار برخی کلیپ‌ها از حضور مدعیان این طب بر سر بالین بیماران کرونایی هم بدون واکنش نبود و حتی به دستگیری تعدادی از این افراد نیز منجر شد.

چیزی به نام طب اسلامی نداریم

نکته مهم درباره این موضوع، این است که بدانیم بسیاری از شخصیت‌ها و چهره‌های مذهبی و علمی هم وجود چیزی به نام طب اسلامی را رد کرده‌اند. از آن جمله آیت‌ا... مکارم شیرازی و آیت‌ا... نوری‌همدانی هم درباره آن اعلام نظر و تاکید کرده‌اند «چیزی به نام طب اسلامی نداریم، آن‌چه از آن نام برده می‌شود طب سنتی است که وزارت بهداشت باید از آن حمایت کند و در نقطه مقابل جلوی برخی سوءاستفاده‌ها نیز گرفته شود».

نباید جایگزین علم پزشکی شود

قائم‌مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور هم در گفت‌وگو با خراسان دراین‌باره می‌گوید: «در همه جای دنیا، طبی به نام طب مکمل وجود دارد اما همان‌طور که از اسمش مشخص است، قرار نیست جایگزینی برای علم پزشکی باشد. ما هم در کشورمان طب مکمل و سنتی را قبول داریم و به همین دلیل دانشکده‌هایی به نام طب سنتی زیرنظر وزارت بهداشت ایجاد شده است اما برخلاف نظر مدعیان طب اسلامی، نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا قابل قبول نیست که روش‌هایی را جایگزین طب علمی کنیم».

دکتر «محسن خلیلی» این را هم می‌گوید که مدعیان طب اسلامی تاکنون مسبب بروز عوارض بسیاری در بیماران شده‌اند و نمونه‌اش هم اتفاقی است که چند سال قبل برای یکی از مسئولان بلندپایه کشور رخ داد و به فوت او انجامید.

همکاری قابل تقدیر دادگاه روحانیت

دکتر خلیلی با اشاره به ضرورت برخورد با مدعیان طب اسلامی می‌گوید: «خوشبختانه تعامل خوبی بین سازمان نظام پزشکی و دادگاه روحانیت وجود داشته و با توجه به گزارش‌های ارائه شده از سوی ما، احکام خوبی برای محرومیت برخی افراد از فعالیت پزشکی صادر شده است». خلیلی می‌افزاید: «اگرچه تعداد موارد این تخلفات چندان گسترده نیست، اما دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان بازوی اجرایی سازمان، مسئولیت نظارت در مناطق خود را برعهده دارند و ما نیز طبق این گزارش‌ها پیگیری لازم را برای برخورد با متخلفان انجام می‌دهیم». او ادامه می‌دهد: «خوشبختانه قانون‌گذار این اختیار را به سازمان نظام پزشکی داده است که در صورت ضرورت، برخورد قاطعی با پزشکانی که ادعای طب اسلامی را داشته باشند و محرومیت طولانی‌مدت و حتی دایمی را برای آن‌ها لحاظ کند».

توضیح «روازاده»

در کنار انتشار این خبر، لازم بود توضیحات دکتر روازاده را نیز داشته باشیم. او با دفاع کامل از عملکرد خود، رای صادره را قابل طرح در دیوان و نقض‌شدن اعلام کرد. او همچنین مدعی شد: فعالیتی که در مجموعه ما انجام می‌شود، فرهنگی و آموزشی است، ضمن آن‌که من از سه سال قبل طبابت نمی‌کنم و شاگردانمان مشغول طبابت هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      طب اسلامی واقتصاد اسلامی ازون چیزای مندراوردی بوده که نتیجه اقتصادش وضع اسف. بار اقتصادمونه طبش هم معلوم نیست اگر طب. ابن سینا نباشه چند نفر رو فرستاده زیر خاک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        طب علفی بدردنمیخوره مگرچندموردش.ه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج