۱۱۲۹۷۴
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

شهرداری ۱۰۷ ساله شد

دوازدهم خرداد سالروز تصویب قانون بلدیه در مجلس شورای ملی است. بلدیه یا شهرداری، نهادی مهم محسوب می شود که از گذشته تاکنون توانسته گام های نوینی را در راه برطرف کردن نیازهای شهرنشینان و خدمت رسانی به آنها بردارد.

خبرگزاری ایرنا: دوازدهم خرداد سالروز تصویب قانون بلدیه در مجلس شورای ملی است. بلدیه یا شهرداری، نهادی مهم محسوب می شود که از گذشته تاکنون توانسته گام های نوینی را در راه برطرف کردن نیازهای شهرنشینان و خدمت رسانی به آنها بردارد.

پیشنیه ی تمدن شهرنشینی در ایران، مربوط به هزاران سال پیش می شود. شهر سوخته، هگمتانه و سیلک در دوره ی هخامنشیان و ساسانیان، همگی بیانگر وجود نشانه های این تمدن در ایران باستان هستند.

دستاوردهای گذشتگان در ساخت و ساز مکان های تاریخی که هرکدام انتقال دهنده ی فرهنگ و آداب و رسوم قوم های گوناگون به نسل های بعد بود، زمینه ساز پیشرفت و تحول در پدیده ی شهرنشینی در قرن های آتی شد.

شهرداری 107 ساله شد

توسعه ی این پدیده، برای نخستین بار با ایجاد ۲ شعبه ی احتساب و تنظیف به منظور انجام و اداره ی امور شهری دایره ی احتسابیه، شکل گرفت که اعضای آن را محتسب، سپور، فراش و نایب تشکیل می داد.

پس از وقوع انقلاب مشروطه قانون بلدیه در پنج فصل و ۱۰۸ ماده با هدف تامین منافع شهرها و رفع نیازهای شهرنشینان، به وسیله ی نمایندگان مجلس یکم در ۱۲ خرداد ۱۲۸۶ هجری خورشیدی تصویب شد و اداره ی امور شهری احتسابیه، به بلدیه تغییر نام داد.

قانون بلدیه دارای محورهایی همچون چگونگی سازمان بلدیه، تقسیم کار، وظایف و حدود اختیار اعضای انجمن و واحدهای سازمانی تابعه، نحوه ی اعمال نظارت و مداخله ی حاکم در امور و شخصی به عنوان کلانتر یا همان شهردار امروزی بود.

هدف از تشکیل بلدیه را می توان برآورده کردن نیازهای شهرنشینان، حفظ منافع شهرها، نگهداری از سرمایه های مربوط به شهر، ایجاد امکاناتی برای دسترسی آسان مردم به مواد غذایی و تمیز نگه داشتن کوچه ها، میدان ها و خیابان ها برشمرد.

پس از مدتی قانون بلدیه به دلیل کمبود بودجه و ضعف عملکرد اعضای آن با مشکل مواجه شد تا آن که در ۱۲۸۹ هجری خورشیدی قانون ایجاد بلدیه جدیدی به تصویب مجلس شورای ملی رسید و ساختمان آن در برابر سبزه میدان به نام خیام خانه یا چادرخانه بنا شد و از آن پس با نظارت وزارت داخله اقدام های دیگری چون نام گذاری و شماره گذاری بسیاری از خیابان ها، کوچه های شهر، خانه ها و مغازه ها، آب پاشی با مشک و سنگفرش کردن خیابان ها، تامین روشنایی چند خیابان شهر در شب ها را نیز بر عهده گرفت.

شهرداری 107 ساله شد

اداره ی بلدیه به دلیل عملکردی نامناسب با اعتراض نمایندگان مجلس رو به رو شد و دولت در ۱۲۹۰ هجری خورشیدی برای اصلاح قانون بلدیه و بهبود کارایی آن، پیشنهاد منحل کردن انجمن های بلدی را به مجلس داد.

بلدیه که نخست به صورت خصوصی و مستقل به فعالیت می پرداخت، در ۱۲۹۹ هجری خورشیدی با دستور سیدضیاء الدین طباطبایی رییس الوزراء و تدوین نظامنامه ای به دولت وابسته و چهار شعبه از آن در تهران تشکیل شد.

پس از ۱۰ سال، قانون بلدیه در مجلس شورای ملی برای پایان بخشیدن به مشکلات مالی این نهاد، بازنگری و با نام قانون جدیدی تصویب شد و زیر نظر وزارت کشور به کار خود ادامه داد. در ۱۳۱۲ هجری خورشیدی وزارت کشور با نظارت مهندسان مجرب، لایحه ای را به مجلس شورای ملی تقدیم کرد تا موارد اصلاحی شهری و تمامی امور فنی و شهرسازی شهرها صورت پذیرد، بدین شکل اداره ی بلدیه به اداره ی کل امور شهرداری ها تبدیل شد.

قانون نوسازی و عمران شهری و قانون تشکیل شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در ۱۳۲۸ هجری خورشیدی تصویب شد. این قانون ها شامل تعیین شهردار، حقوق و مزایای او و واگذاری برخی اختیارهای جدید به انجمن های شهر می شد.

اداره ی کل امور شهرداری ها به دلیل ایجاد تغییرهایی در وظایف و سیستم اداری، به شهرداری تغییر نام داد و شعبه های بسیاری از آن، در شهرهای گوناگون شکل گرفت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پیشرفت و توسعه ی شهرها و افزایش نیازهای شهروندان، ۱۶۸ شعبه ی شهرداری در کشور تشکیل و از آن تاریخ تاکنون یک هزار و ۱۱۳ شهرداری در ایران راه اندازی شد.

اکنون شهرداری در ایران به عنوان یک نهاد اجرایی زیر نظر شهردار اداره می شود که همواره با ارایه ی خدمات شایسته ای چون پاکیزه نگاه داشتن و زیبا سازی شهر، پاک سازی محیط از مواد آلاینده، صادر کردن مجوزهای ساخت و ساز شهری، حل مشکلات حمل و نقل و ترافیک کشور، برقراری نظم در شهر و فرماندهی بر نیروهای راهنمایی و رانندگی، سعی در آبادانی و پیشرفت شهرها دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج