جاباما
۱۱۳۰۱۰
۵۰۶۸
۵۰۶۸
پ

مهم‌ترین نوآوری‌های ۱۰۰ سال اخیر

یکی دو دهه پیش چه کسی فکرش را می‌کرد که روزی واقعاً خودروهای بی‌سرنشین تولید شوند. برخی از ابدعات واقعاً زندگی بشر را متحول کردند.

بازار خبر: حتی تا همین سال پیش ایده اینکه بتوانیم فایل‌های صوتی خود را به غیر از سی‌دی، نوارهای کاست و یا صفحات گرامافون بر روی ابزار دیگری گوش کنیم بسیار دور از ذهن بود.

با این حال از صنعت موسیقی گرفته تا خدمات پزشکی و درمانی، مسافرت و بانکداری با تغییرات و نوآوری‌های بسیاری روبه‌رو بوده‌اند که نحوه زندگی و کار انسان‌ها را دگرگون کرده است.

در ادامه این مطلب به بزرگ‌ترین اختراعان و نوآوری‌های بشر در ۱۰۰ سال گذشته که نقطه عطفی برای سبک زندگی انسان‌ها محسوب می‌شوند اشاره خواهیم کرد.

۱. فورد مدل تی (۱۹۰۸)

در ماه اکتبر سال ۱۰۹۸ اولین خودروی فورد مدل T در دیترویت میشیگان ساخته شد و برای همیشه مسیر صنعت خودروسازی را تغییر داد. برای اولین بار در تاریخ مالکیت خودرو برای تمام افراد میسر شد و نحوه حمل‌ونقل افراد در میان شهرها و روستاها تغییر کرد.

حداکثر سرعت این خودرو ۷۰ کیلومتر بر ساعت بود و می‌توانست با هر گالن بنزین ۴۰ کیلومتر مسیر را بپیماید. در سال ۱۹۲۷ بعد از ۱۵ میلیون دستگاه تولید مدل T به اتمام رسید.

مهم‌ترین نوآوری‌های 100 سال اخیر

۲. کشف پنی‌سیلین توسط فلمینگ (۱۹۲۸)

قبل از کشف پنی‌سیلین بسیاری از عفونت‌ها و ویروس‌های ساده نیز تهدیدی برای جان انسان‌ها به شمار می‌رفتند و حتی یک خراش جزئی می‌توانست به عفونتی کشنده تبدیل شود؛ اما با کشف پنی‌سیلین توسط دانشمند اسکاتلندی الکساندر فلمینگ در پاییز سال ۱۹۲۸ فصل جدیدی از صنعت پزشکی و خدمات درمانی آغاز شد.

بعدها تلاش‌های ارنست چاین باعث شد که پنی‌سیلین به‌صورت دارو در اختیار بیماران قرار بگیرد.

مهم‌ترین نوآوری‌های 100 سال اخیر

۳. انرژی هسته‌ای (۱۹۵۴)

در سال ۱۹۵۴ نیروگاه انرژی هسته‌ای آبنینسک واقع در شوروی سابق اولین نیروگاه هسته‌ای بود که وارد چرخه تولید انرژی الکتریکی شد و الگوی منابع انرژی در دنیا را تغییر داد. طبق گزارش سازمان ملل در حال حاضر ۱۶ درصد نیروی الکتریکی تولیدشده در دنیا توسط نیروگاه‌های هسته‌ای تأمین می‌شود.

انرژی هسته‌ای در کنار مزایای خود ممکن است به فجایعی مانند حادثه چرنوبیل و فوکوشیما تبدیل شود.

مهم‌ترین نوآوری‌های 100 سال اخیر

۴. ورود یوری گاگارین به فضا (۱۹۶۱)

در ماه آوریل سال ۱۹۶۱ یوری گاگارین اولین فضانورد انسانی بود که وارد فضای خارج از جو زمین شد. یوری گاگارین ۲۷ ساله تنها ۱۰۸ دقیقه را به کمک ووستوک ۱ در فضا سپری کرد.

سفر وی به خارج از جو در اواسط جنگ سرد قدم بزرگی برای پیشرفت صنعت فضانوردی و اکتشافات فضایی محسوب می‌شود. از آن زمان بود که رقابت جدی روسیه و امریکا در مورد صنعت فضانوردی آغاز شد.

مهم‌ترین نوآوری‌های 100 سال اخیر

۵. اولین پرواز هواپیمای کنکورد (۱۹۶۹)

دز سال ۱۹۶۹ اولین هواپیمای مافوق صوت مسافربری دنیا اولین پرواز خود را انجام داد. در طول این پرواز ۲۷ دقیقه‌ای سرعت این کنکورد از ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر نشد. با پیشرفت فنّاوری سرعت این هواپیماها به ۲۰۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید به‌طوری‌که فاصله بین پاریس تا نیویورک را تنها در ۳ ساعت طی می‌کردند.

هواپیماهای کنکورد به دلیل هزینه نگهداری بالا و مقرون‌به‌صرفه نبودن برای مسافران در سال ۲۰۰۳ از رده خارج شدند.

مهم‌ترین نوآوری‌های 100 سال اخیر

۶. آغاز فروش واکمن سونی (۱۹۷۹)

فروش واک من سونی در سال ۱۹۷۹ انقلابی در صنعت موسیقی و نحوه گوش دادن مردم به موسیقی بود. واک من با طراحی جمع‌وجور و خوشایند و قابلیت حمل آسان به‌سرعت محبوبیت زیادی کسب کرد به‌طوری‌که ۲۰۰ میلیون دستگاه از آن به فروش رفت.

با همه‌گیر شدن این دستگاه‌های دوست‌داشتنی دیگر گوش دادن به موسیقی محدود به خانه‌ها نبود همچنین در زمان فروش واکمن برای اولین بار میزان فروش کاست‌ها ز صفحات گرامافون پیشی گرفت.

مهم‌ترین نوآوری‌های 100 سال اخیر

۷. اختراع شبکه جهانی اینترنت توسط تیم برنرزلی (۱۹۸۹)

در سال ۱۹۸۹ تیم برنرز لی شبکه‌ای منسجم از کامپیوترهای به هم متصل را ایجاد کرد و دنیا را برای همیشه تغییر داد. تنها کافی است تصور کنید اگر اقدام برنرز لی نبود و امروز نیز شبکه جهانی اینترنت وجود نداشت دنیا به چه شکل بود.

مهم‌ترین نوآوری‌های 100 سال اخیر

۸. تولد اولین پستاندار به روش تکثیر و کشت سلول‌های بنیادی (۱۹۹۶)

دالی نام گوسفند ماده‌ای بود که برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ توسط کشت و تکثیر سلول‌های بنیادی متولد شد. بسیاری این دستاورد دنیای پزشکی و ژنتیک را بزرگ‌ترین اتفاق در ۱۰۰ سال گذشته می‌دانند.

بعد از این دستاورد در سال‌های بعد پیشرفت‌های بسیاری در علم ژنتیک و مطالعه سلول‌های بنیادی صورت گرفت.

مهم‌ترین نوآوری‌های 100 سال اخیر

۹. آغاز فروش آی‌پاد (۲۰۰۱)

قبل از استیو جابز و خلق دستگاه‌های آی‌پاد، کاست‌ها و سی دی محبوب‌ترین فرمت‌ها برای گوش دادن به موسیقی در میان افراد بود؛ اما ابا خاز عرضه آی‌پاد و آیتونز این مسیر به‌کلی دگرگون شد.امکان دانلود موسیقی از اینترنت و کپی آن در دستگاه‌های کوچک و دوست‌داشتنی توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.

مهم‌ترین نوآوری‌های 100 سال اخیر
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج